Pegaso 650 motor knalt/hikt bij laag toerental

rutger465

Rookie
10 apr 2007
14
0
Beste Forumleden,

Ik heb al sinds enige tijd een Pegaso 650, bij de aankoop liep hij prima maar al snel begon de motor een knal/hik te geven bij stationair lopen (resulterend in uitvallen van de motor).

Ik had de motor gekocht met de gedachte deze om te toveren naar een wat meer SM uiterlijk, er van uitgaand dat het wel een vuile carberateur/oude boegie zou zijn heb ik de motor uit elkaar gehaalt, het frame gespoten en de nodige veranderingen om er een sm van de maken.

Tijdens het opbouwen heb ik behalve het ontstekingsdeksel het blok niet uit elkaar gehad, wel heb ik de volgende onderdelen vervangen:

Boegie
Blokolie
Carberateurs uit elkaar/volledig schoongemaakt (geen slijtage op de gasnaalden oid, zag er goed uit)
Ontsteking zelf zag er goed uit, geen beschadigingen oid.

Helaas bestaat het probleem nu dus nogsteeds en ik heb geen idee waar ik moet gaan zoeken, het lijkt niet op naverbranding oid omdat dit meer een knal geeft, terwijl dit meer op een hik lijkt.


Tellerstand staat op 44k, als ik de pakkingen tussen het blok zie zien deze er nog redelijk vers uit, mooi groen dus ik denk dat het blok in de tussentijd al eens uit elkaar is geweest.

Videolink van het probleem:



Ik hoop dat iemand me een richtig op zou kunnen sturen!
 
Laatst bewerkt:
kraantje staat op zijn reserve, er zit in iedergeval genoeg benzine in.

maar als het benzine tekort zou zijn, hoe kan het dan dat als je gas geeft hij met hogere toeren niet ploft?
 
Laatst bewerkt:
Beste Forumleden,

Ik heb al sinds enige tijd een Pegaso 650, bij de aankoop liep hij prima maar al snel begon de motor een knal/hik te geven bij stationair lopen (resulterend in uitvallen van de motor).

Ik had de motor gekocht met de gedachte deze om te toveren naar een wat meer SM uiterlijk, er van uitgaand dat het wel een vuile carberateur/oude boegie zou zijn heb ik de motor uit elkaar gehaalt, het frame gespoten en de nodige veranderingen om er een sm van de maken.

Tijdens het opbouwen heb ik behalve het ontstekingsdeksel het blok niet uit elkaar gehad, wel heb ik de volgende onderdelen vervangen:

Boegie
Blokolie
Carberateurs uit elkaar/volledig schoongemaakt (geen slijtage op de gasnaalden oid, zag er goed uit)
Ontsteking zelf zag er goed uit, geen beschadigingen oid.

Helaas bestaat het probleem nu dus nogsteeds en ik heb geen idee waar ik moet gaan zoeken, het lijkt niet op naverbranding oid omdat dit meer een knal geeft, terwijl dit meer op een hik lijkt.


Tellerstand staat op 44k, als ik de pakkingen tussen het blok zie zien deze er nog redelijk vers uit, mooi groen dus ik denk dat het blok in de tussentijd al eens uit elkaar is geweest.

Videolink van het probleem:



Ik hoop dat iemand me een richtig op zou kunnen sturen!
Je motor blijft stationair niet eens lopen.

Zorg daar eerst voor.
 
als ik daar voor zou kunnen zorgen had deze post niet nodig geweest, het probleem met het ploffen zorgt er ook voor dat hij niet stationair kan lopen.

Zodra hij een laag toerental bereikt begint het ploffen en valt hij uit.
 
als ik daar voor zou kunnen zorgen had deze post niet nodig geweest, het probleem met het ploffen zorgt er ook voor dat hij niet stationair kan lopen.

Zodra hij een laag toerental bereikt begint het ploffen en valt hij uit.
Ok.

Ten eerste had je eerst dit moeten oplossen, voordat je aan de rest begon. Maar das nu achteraf :)

Cabs er af, goed schoonmaken. Meteen vlotterniveau en stand luchtmengselschroef goed zetten. Terug, en opnieuw proberen.

Een test die je kunt doen zonder verder sleutelen:
blijft het blok stationair wel lopen met gebruik van choke?
Hoe is het luchtfilter? Gaat het wel goed zonder luchtfilter?

Heb je een deo proef gedaan (dank nog aan Willem1940)? Daarmee spoor je valse lucht op, dat meeste invloed heeft bij stationair lopen.

Wanneer is voor t laatst de klepspeling gecontroleerd, mocht je dat toevallig weten?
 
klopt ja, ik dacht er te licht over en nu is dat wel heel onhandig gebleken:(
carbs heb ik uit elkaar gehad en schoongemaakt, ik ga morgen nog eens naar de luchtmengselschroef kijken, niet op gelet, en gelijk ff zonder luchtfilter testen. (filter wat er in zat was wel goed trouwens, ook zit de orginele box er op)

klepspeling heb ik geen idee van wanneer dat gedaan is.

Thanks voor de tips :)
 
klopt ja, ik dacht er te licht over en nu is dat wel heel onhandig gebleken:(
carbs heb ik uit elkaar gehad en schoongemaakt, ik ga morgen nog eens naar de luchtmengselschroef kijken, niet op gelet, en gelijk ff zonder luchtfilter testen. (filter wat er in zat was wel goed trouwens, ook zit de orginele box er op)

klepspeling heb ik geen idee van wanneer dat gedaan is.

Thanks voor de tips :)
Als je niet weet of de luchtmengselschroef goed staat, heb je de carbs niet goed schoongemaakt.
 
Heb de carberateurs uit elkaar gehaalt, luchtmengselschroef schoongemaakt en afgesteld.

Blijkt dat je de vlotter ook AF kan stellen, deze stond verkeerd en staat nu ook goed.

Gestart zonder luchtfilter, nogsteeds exact hetzelfde probleem.
 
Stel het stationair toerental eens iets hoger af (MET luchtfilter trouwens), en kijk wat íe dan doet....
Ik heb zelf ook een Pegaso die dat ook doet, ik verdenk m'n choke aansluiting op de carburator, maar het is nog niet storend genoeg (slaat alleen echt af als de benzine bijna op is of op E10).
 
weten jullie wat voor sproeier er in jullie pegaso zit?
Ik had ergens gelezen dat er orgineel 110 in zit, ik heb zelf hoofdsproeier 130 in beiden.
Zal denk ik niet super veel uitmaken, maar wel vreemd aangezien me luchtfilter en dempers wel orgineel zijn.
 
Hoofdsproeier wordt niet gebruikt als de motor stationair draait, of bij weinig gas. Dit wordt geregeld door de stationairsproeier. Ik zou ook kijken of je in- en uitlaattraject dicht is, valse lucht bij de inlaat kan er voor zorgen dat hij moeilijk loopt en knalt.
 
oke, ja alles sluit goed af.
ik heb de motor wat hoger laten lopen, en na 15-20 seconden begon hij te roken.

Blijkt dat me uitlaatbochten bij de cilinder gewoon oranje kleurden, zo heet worden ze.

Gelijk uitgezet, enige wat ik kan verzinnen is dat me dempers verstopt zitten?
Zijn er nog andere dingen die dit kunnen veroorzaken?

Dempers zijn nog de orginele dus het zou kunnen dat deze verstopt zitten.
Wel is het vreemd, ik heb niet veel op de motor gereden maar toch wel een paar rondjes, en toen (anderhalf jaar geleden) geen problemen mee gehad, wel van de stotter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan