Pegaso met startproblemen

Peggy-J

Rookie
29 dec 2016
29
7
Leiden
Hoi allen,

Ik heb een Aprilia Pegaso 650 uit 1997 (modeljaar 1996). Vanochtend had ik haar uit de garage gerold en was ik klaar om naar mijn werk te vertrekken... Ware het niet dat ze vervolgens niet wilde starten. Heb zonder & met choke geprobeerd, benzinekraan op reserve gezet (maar zou nog genoeg benzine in moeten zitten, lampje was bij de vorige rit vorige week nét gaan branden), uiteraard de killswitch gecheckt... Motor leek ook wel aan te slaan, maar na een halve seconde lopen direct weer uit, ook als ik wat gas bij gaf.

Nu ben ik zelf helemaal niet technisch en is mijn monteur/man net vanochtend voor een aantal dagen vertrokken naar het buitenland... En heb ik eigenlijk morgen de motor wel nodig, dus ik hoop dat iemand van jullie een briljant idee heeft van wat er aan de hand kan zijn, zodat ik misschien vanavond met een iets-meer-technisch-iemand-dan-ikzelf even kan kijken.

De starterkrans is eind vorig jaar vervangen en dat is het sowieso niet, want dat klonk heel anders. Pulsgever is ook net nieuw, die veroorzaakte even terug een ander probleem. De accu is twee weken geleden vervangen (en in de tussentijd heb ik er gewoon mee gereden). Laatste rit was een week geleden en sindsdien heeft ze gewoon binnen in de garage gestaan, niks mee geklooid verder. Carbs zijn een paar maanden terug ook nog uit elkaar geweest en helemaal schoongemaakt.

Dus wat zou ervoor kunnen zorgen dat een motor met een gloednieuwe accu binnen een week van stilstaan ineens (nét) niet meer wil starten? Waarom loopt de motor bíjna, maar blijft vervolgens niet lopen?

Hellup! :?
 
Thanks, kan het sowieso proberen!

Maar dat zou dan wel betekenen dat de tank dus te leeg is om te starten? Anders was ie denk ik toch aan gegaan met de benzinekraan op ON. Had het idee dat er nog wel genoeg in zou moeten zitten...

Kraan heeft sowieso een hele tijd standaard op RES gestaan (in de hoop dat dat hielp bij het probleem dat uiteindelijk veroorzaakt bleek te worden door de pulsgever), en is pas een maand of 2 terug gegaan op ON. Benieuwd of de RES-slang zo snel verstopt kan raken...
 
Net zo'n 6,5 liter benzine erin gegooid, benzinekraan gewoon op ON... Nog een paar keer geprobeerd te starten, maar geen verschil. Motor blijft niet draaien als ik de startknop los laat, en slaat in de meeste gevallen niet eens aan...
 
Dan zou je is kunnen kijken of er wel benzine uit je slang loopt.
Even je slang los trekken en, je kraantje open zetten.

Er kan wel eens wat vuil vast gaan zitten in kraan/slang/carb als je de tank ver leeg rijd
 
Ok guys, het probleem is gevonden. Monteur terug uit het buitenland dus die heeft de boel even uit elkaar gehaald. Het probleem is -wederom, net als een jaar geleden- de starterkrans. We vermoeden dat het veertje naar z'n grootje geholpen is door het starten met mijn oude/slechte/lege accu. Dat schijnt iets te zijn waardoor die veertjes bij dit soort motor wel vaker om zeep geholpen worden.

Nu dus maar nieuwe veertjes besteld, gelukkig deze keer niet de hele starterkrans versleten... Anders wordt het wel een dure hobby. Toch maar weer tegen het enige echt zwakke punt van deze motor aan gelopen, voor de tweede keer binnen een jaar.

Voordat ik nog zo'n veertje sloop misschien zorgen dat de accu (na tig keer proberen te starten) bijgeladen is voordat ik opnieuw start met het nieuwe veertje erin...
 
Wellicht een idee net zoals ik doe mijn motoren elke dag aan de Optimate druppellader te houden/zetten?
Dan heb en hou je doorgaans een accu die dan toch wel in puike conditie blijft.
Las dat jij de machine in de garage hebt staan dus dan hoogstwaarschijnlijk dan ook de mogelijkheid om een druppellader erop aan te sluiten als er 220V aanwezig is.
Succes.
Vr Gr
 
Is zeker te overwegen maar om heel eerlijk te zien zie ik mezelf niet na elke rit de zijkap eraf halen om dat ding aan te sluiten... Vorige accu was al wat ouder en heeft een volledige ontlading toen niet overleefd (vriendlief had het contact incl. licht een nacht aan laten staan). Verder geen accuproblemen gehad bij deze motor...
 
Oke en duidelijk.
Maar wellicht is het dan wel mogelijk om door hem een stekkertje vanaf de accu ergens naar de buitenzijde van de motorfiets te laten lopen waardoor het aansluiten van de stekker van de druppellader erg gemakkelijk gaat.
Doorgaans gaat het ook op deze manier, want zoals jij zegt om dan telkens de zijkap eraf te moeten halen zou ik zelf ook niet wensen.
Mijn ervaring is met een Optimate druppellader dat het de levensduur van de accu niet alleen maar verlengt, maar ook nog eens altijd goed op de juiste spanning houdt.
Met name daarom heb ik mijn motorfietsen allemaal continue aan de Optimate druppellader staan omdat ze wisselend worden gebruikt in tijdsbestek.
Op deze manier kan ik mijn motorfietsen onbezorgd stil laten staan van 2 weken tot aan 6 maanden.
De machine start erna ten alle tijden.
Vr gr
 
Monteur/man (in die volgorde) hier, om even een paar vraagjes te beantwoorden:

Motor had bij aanschaf globaal achterstallig onderhoud, vermoedelijk was de accu ook al heel oud. Heb via een wazige actie de lichten aan laten staan 's nachts, en daar is hij nooit meer van bekomen (verschillende laders geprobeerd). Algemene laadspanning is prima in orde. Er zit geen vuil meer in het systeem, dat is letterlijk 1000km geleden helemaal binnenstebuiten gekeerd omdat hij een raar hikje had en ik ook vuil verdacht, dit bleek dus de pulsgever te zijn geweest. De klepspeling is bij de beurt (~6000km geleden) gecontroleerd en was helemaal goed, in principe deze winter weer. Eerst eens kijken of hij weer normaal start met de gefixte starterkrans, anders moet ik inderdaad even verder kijken en dan zijn de kleppen een goede kandidaat.

De starterkrans is zoals de vrouw al aangaf een vrij zwak punt bij deze fietsen. Vrij zwak is daarbij echt héél zwak uitgedrukt. Heb dat verrekte ding begin dit jaar ook al gewisseld, en deze is gewoon weer uitgelubberd. Vermoedelijk is hij over de zeik geholpen door de startpogingen met een bijna lege accu, dat schijnt funest te zijn. Best idioot, m'n KTM heeft praktisch hetzelfde ding (in ieder geval hetzelfde ontwerp) en die geeft nooit gezeik. Zie hieronder het euvel:
25246D73-2EED-472B-8FCD-D187A656A74A.jpeg
 
Mooie combi met je gebruikersnaam:P})
:+
On: bestaat er geen motor met een sterker alternatief in dezelfde maat? Ik meen dat een KTM startkoppeling omgebouwd kan worden zodat hij ook in een RSV mille past


Edit: BMW versie schijnt goedkoper te zijn: startkoppeling verhaal
Yep, vorige keer hebben we hem ook vervangen voor de BMW versie. Bizar, de Aprilia dealer wilde 360 euro hebben, die van BMW 90. Gewoon een kwart :o

Voor zover ik kan vinden zijn er verder geen alternatieven in de geschikte maat helaas. Wat we nu gaan proberen is alléén de veer wisselen, die zitten in SKF seals van 5 euro (nr 19778, als iemand daar in de toekomst wat aan heeft) en dat schijnt prima te werken. Het is dan ook de veer die faalt... Ben benieuwd, maar wat een miskleun is dat onderdeel zeg.
 
We hebben de veer vervangen. Paste prima en ik weet zeker dat de koppeling zo weer goed is, voor zolang het duurt. Dat an sich loste het probleem niet op, het klonk alsof de koppeling te weinig grip had om het blok mee te nemen, het blok ging minder hard rond dan je van het startmotor geluid verwachtte en er zat een wat hoog zoemend geluid bij. Dat scheen dan te komen doordat het metaal waar de koppeling aan moest grijpen niet glad genoeg meer was. Kun je vervangen maar gladschuren schijnt ook prima te werken.

De oppervlaktes waar de startkoppeling aangreep waren behoorlijk rommelig versleten, die heb ik zo goed mogelijk glad geschuurd en dat heeft uiteindelijk het probleem verholpen. Start weer prima nu, er is geen probleem met de motorloop verder :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan