Pekel op de motor.

Kammetje

MF veteraan
13 apr 2019
2.274
2.474
Beste forummers,

Winter staat voor de deur en ik wil doorrijden. Binnen de grenzen van het normale wel te verstaan.

Dat pekel fnuikend is voor een motor weten we allemaal. Maar wanneer spreek je nu van pekel?

Die natte drap van sneeuw en zout is pekel en dat vreet alles weg. Maar goed, dan zie ik überhaupt weinig in rijden.

Maar sec het strooisel/het zout op de motor, moet dat er direct af na een rit?
Hoe gaan andere forummers hier mee om, zeg maar degene zonder pekelfiets?

Bedankt maar weer....
 
Zelf spray ik alle delen in met siliconenspray, spoel dat er regelmatig af en spray dan weer opnieuw in.
Goedkope oplossing en heeft afgelopen winter mijn motor goed vrijgehouden van pekelschade.
 
Beste forummers,

Winter staat voor de deur en ik wil doorrijden. Binnen de grenzen van het normale wel te verstaan.

Dat pekel fnuikend is voor een motor weten we allemaal. Maar wanneer spreek je nu van pekel?

Die natte drap van sneeuw en zout is pekel en dat vreet alles weg. Maar goed, dan zie ik überhaupt weinig in rijden.

Maar sec het strooisel/het zout op de motor, moet dat er direct af na een rit?
Hoe gaan andere forummers hier mee om, zeg maar degene zonder pekelfiets?

Bedankt maar weer....
Gemiddelde motorrijder in Nederland doet spastischer over pekel dan strict noodzakelijk. Je motor houdt niet opeens op te bestaan als je in de winter rijdt. Er zijn motoren die het heel weinig doet en bepaalde aluminiumlegeringen en chroom die er niet dol op zijn., maar in essentie bestaat een motor uit de zelfde materialen als een auto en die lost ook niet in eens op of zo.
Er zijn wel een paar dingen die je in de gaten moet/kunt houden om de boel netter te houden: het grootste probleem geven Aluminiumlegeringen met silicium er in en onderdelen met chroom. Probleem is hierbij dat er een chemische reactie optreedt waardoor aan het oppervlak domweg wat materiaal water-oplosbaar wordt. het eindresultaat is dan een wat mat/dof uiterlijk en als het heel lang duurt kan het uiteindelijk zelfs wat pokdalig worden. Wat belangrijk is om je te realiseren is dat dat alleen gaat met zout in opgeloste vorm. Zout in poedervorm kan weinig kwaad, maar zout in kristalvorm trekt vocht aan, dus dat blijft nooit lang zo. Van belang is dus vooral dat je zorgt dat op alle kwetsbare delen een laagje komt dat iedere vorm van vocht weg houdt van het metaal, dan treedt ook geen reactie op. Dat kan met commercieel-verkrijgbare middelen, maar er zijn ook motorrijders die voor de winter alles een aantal keren flink in het vet zetten met vergelijkbaar resultaat. mijn eigen motoren gaan bijvoorbeeld al jaren in een mengsel van versnellingsbakolie met een scheutje petroleum. Aangebracht met een kwast werkt dat ook en de verdunning door petroleum zorgt dat het net kruipolie is.
Een ander aandachtspunt zijn elektrische verbindingen (stekkers met name) waar een aantal jaren zout water corrosie en contactverlies op kan leveren. preventief in zuurvrije-vaseline of WD40 zetten kan hier helpen en kan overigens ook voor de rest van het jaar alles behalve kwaad.

En tot slot kan het geen kwaad eens te kijken naar gelijke motoren na een wintertje pekel om de gevoeligheid van jouw fiets voor pekel te achterhalen: Lang niet alle fabrikanten gebruiken aluminiumlegeringen met silicium er in. Er worden ook legeringen met magnesium gebruikt en die worden ook in bijvoorbeeld de scheepvaart gebruikt wegens.... redelijk goed bestand tegen zout.
 
Gemiddelde motorrijder in Nederland doet spastischer over pekel dan strict noodzakelijk. Je motor houdt niet opeens op te bestaan als je in de winter rijdt. Er zijn motoren die het heel weinig doet en bepaalde aluminiumlegeringen en chroom die er niet dol op zijn., maar in essentie bestaat een motor uit de zelfde materialen als een auto en die lost ook niet in eens op of zo.
Er zijn wel een paar dingen die je in de gaten moet/kunt houden om de boel netter te houden: het grootste probleem geven Aluminiumlegeringen met silicium er in en onderdelen met chroom. Probleem is hierbij dat er een chemische reactie optreedt waardoor aan het oppervlak domweg wat materiaal water-oplosbaar wordt. het eindresultaat is dan een wat mat/dof uiterlijk en als het heel lang duurt kan het uiteindelijk zelfs wat pokdalig worden. Wat belangrijk is om je te realiseren is dat dat alleen gaat met zout in opgeloste vorm. Zout in poedervorm kan weinig kwaad, maar zout in kristalvorm trekt vocht aan, dus dat blijft nooit lang zo. Van belang is dus vooral dat je zorgt dat op alle kwetsbare delen een laagje komt dat iedere vorm van vocht weg houdt van het metaal, dan treedt ook geen reactie op. Dat kan met commercieel-verkrijgbare middelen, maar er zijn ook motorrijders die voor de winter alles een aantal keren flink in het vet zetten met vergelijkbaar resultaat. mijn eigen motoren gaan bijvoorbeeld al jaren in een mengsel van versnellingsbakolie met een scheutje petroleum. Aangebracht met een kwast werkt dat ook en de verdunning door petroleum zorgt dat het net kruipolie is.
Een ander aandachtspunt zijn elektrische verbindingen (stekkers met name) waar een aantal jaren zout water corrosie en contactverlies op kan leveren. preventief in zuurvrije-vaseline of WD40 zetten kan hier helpen en kan overigens ook voor de rest van het jaar alles behalve kwaad.

En tot slot kan het geen kwaad eens te kijken naar gelijke motoren na een wintertje pekel om de gevoeligheid van jouw fiets voor pekel te achterhalen: Lang niet alle fabrikanten gebruiken aluminiumlegeringen met silicium er in. Er worden ook legeringen met magnesium gebruikt en die worden ook in bijvoorbeeld de scheepvaart gebruikt wegens.... redelijk goed bestand tegen zout.
Ik heb zelf een aantal jaar acf-50 gebruikt. Werkte ook goed, niet heel goedkoop. Helaas wel 2x een jaar vergeten (afspoelen ook) en dan knapt je motor er toch niet van op. Verf bladderde op een gegeven moment af van het motorblok. Het is niet zo dat je motor niet meer berijdbaar is inderdaad. Ook je remklauwen vaker reinigen werkt dan wel goed, daar gaat ook veel zooi in zitten wat uiteindelijk zorgt voor vastzittende onderdelen.
 
De motor na iedere winterse rit, als er gestrooid is, afspoelen met koud water, en idd iets van een beschermende laag aanbrengen is een optie. Ik deed dat vroeger, en het geeft het beste resultaat. Maar ook: het is best een boel werk, als je dagelijks rijdt, want elke keer als je de motor afspoelt zul je meestal opnieuw een beschermende laag moeten aanbrengen.

Inmiddels volsta ik met het tijdig - dus ruim voordat er gestrooid wordt - aanbrengen van een beschermende laag, waarna ik de motor helemaal volbagger met zooi (zand en modder, oftewel: ik rij sowieso in weer en wind, en was de motor dan gewoon een poos niet). En als je dan in het voorjaar de motor weer goed schoonmaakt, dan komt-ie "als nieuw" onder het vuil vandaan. Dat werkt een aantal jaren goed, al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik motoren nieuw aanschaf, en na 1, 2 of 3 jaar weer inruil (e.e.a. afhankelijk van de km's).. Ik weet dus niet hoe die fietsen er na 10 jaar uitzien.

Voor de beschermende laag gebruikte ik doorheen de jaren idd siliconenspray, maar ook vaselinespray, WD40 en ACF, en dat dan in combinatie met het verzamelde vuil. Blijf met die sprays trouwens uit de buurt van je remschijven en/of reinig de schijven met remmenreiniger voordat je gaat rijden.

Maar... hoedanook: je gaat het zien, als er met een motor in de pekel wordt door gereden. Legeringen en coatings verweren, idem bouten en moeren (zelfs als daar RVS op staat), en eigenlijk alles dat van blank metaal is.

Hoe erg dat is, is erg persoonlijk.

De motor gaat er iig niet minder door rijden - mits regulier onderhoud gewoon tijdig en goed uitgevoerd wordt - maar het ding blijft beslist niet in dezelfde optische nieuwstaat als wanneer je deze ongebruikt in de woonkamer laat staan. Persoonlijk koop ik voor dat laatste geen motor, dus ik accepteer dat je na een aantal jaren de gebruikssporen gaat zien.

Maak jezelf trouwens geen illusies: met de steeds warmere zomers wordt er ook in de zomermaanden weleens gestrooid.

Gelukkig zijn de materialen die anno nu worden gebruikt om motorfietsjes te maken gemiddeld een stuk beter dan het blik uit de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw, want toen konden b.v. uitlaten al doorroesten, tot de gaten erin vielen, binnen 2 jaar na eerste ingebruikname (en daar hoefde je nog niet eens voor door het strooizout te rijden).
 
Wat werkt het best tegen corrosie?
Dit is een artikel van de website motor.nl en hier kan je lezen wat de beste bescherming geeft. Ik heb jaren doorgereden in de winter en ik kon hem natuurlijk niet elke dag wassen. Ik gebruikte daar jarenlang een wat oudere BMW R1200RT. Ik waste hem 1 keer per week a twee weken en spoot hem daarna in met vaseline en eigenlijk werkte dat prima. Na een aantal jaren zag hij er nog steeds goed uit. Nu gebruik ik de Liqui Moli die in de test genoemd wordt. WD40 doet weinig overigens en het spoelt zo weer weg.
 
Dan Mag ik wel 10 lekkere warme pakkies an....B|
Al eens geprobeerd met 1 goed pak? Hoor om me heen ook iedereen al klagen om de kou, en ondertussen mij een ouwe lul vinden in m'n textiele pak... Maar tot 0 graden kan ik het makkelijk 2 uur uithouden. Daaronder moet ik wel een verwarmd vestje en warme sokken.
 
Zojuist veel strooisel op de wegen gezien, pekel seizoen is begonnen.

Gelukkig was ik ingeblikt, 23 graden op het display en radio aan....aangenaam vertoeven dus.

Uiteraard staan de motoren op stal, in een verwarmde garage.
 
Al eens geprobeerd met 1 goed pak? Hoor om me heen ook iedereen al klagen om de kou, en ondertussen mij een ouwe lul vinden in m'n textiele pak... Maar tot 0 graden kan ik het makkelijk 2 uur uithouden. Daaronder moet ik wel een verwarmd vestje en warme sokken.

ik slaap met sokken aan en een fleece vest !!!
geloof me.....ik vind de opwarming van het klimaat een zegen.... :X
Zojuist veel strooisel op de wegen gezien, pekel seizoen is begonnen.

Gelukkig was ik ingeblikt, 23 graden op het display en radio aan....aangenaam vertoeven dus.

Uiteraard staan de motoren op stal, in een verwarmde garage.
Herkenbaar ritueel :t
 
Mijn motor mag gewoon dienst doen in de winter en wordt dus blootgesteld aan pekel. Normaal gesproken doe ik een jaar of 12 a 15 cq. ca. 100.000 km met een motor. Ik was hem ongeveer eens per 1000 km en poets, smeer en bescherm dan grondig met verschillende middelen (waaronder wax, siliconenspray en S100 corrosionschutz). De enige gevolgen van pekel die ik ondervind is af en toe een relais dat niet meer goed werkt of een remzuiger die blijft hangen. Het uiterlijk van de motorfietsen doorstaat jaarrond gebruik wisselend. Mijn vorige kon er goed tegen, mijn huidige heeft na 3 jaar wat roestsporen op de achterbrug. Niets wat het functioneren beïnvloedt...

P.s. Ik ben van mening dat de techniek van een motor dit beter kan hebben dan elk jaar 4 a 5 maanden stilstand.
 
Ik heb mijn BMW voor 3 seizoenen ingesprayed met AFC-50, kan nog geen roest vinden. Wel wat duurder om aan te schaffen, maar doe daarentegen er wel al 3 seizoenen mee, met 2 motoren.
 
Deze BMW’s overwinteren en hangen netjes aan de Optimates:

25115CDA-29A5-4321-B4F2-2165DCE1C9FA.jpeg
 
... Dat pekel fnuikend is voor een motor weten we allemaal. ...
Ach, een beetje pekel kan geen kwaad hoor :t

Oke, 't is geen blinbling motor, maar voornamelijk een woon-werk beest, ook al reed ik er ook plezier ritten mee.

Wat ik ertegen doe? Niks.
Of ja, toch wel. De uitlaat collector en de verbinding van de collector met de eindbuis ontdoen van losse roest, en dan goed behandelen met hittebestendige alu lak. Vrijwaart de uitlaat niet van roest, zeker niet bij wintertje doorrijden, maar het verlengt de levensduur wel.

Bij dit type Suzuki gaat de uitlaat, bij all-weather gebruik, al na 30.000 a 35.000km stuk. Deze was, ongeveer 60.000km ná behandeling nog oke, en had nog mee gekunnen, maar een auto die mij achterlangs aan reed, besliste daar anders over ...

Btw: met een blinbling motor rijdt je NIET in de winter, met een woon-werk wel.
 
P.s. Ik ben van mening dat de techniek van een motor dit beter kan hebben dan elk jaar 4 a 5 maanden stilstand.

interessante mening. Mijn motor staat ook relatief veel stil. Dan wel bandjes van de vloer en wel elke week starten/rondje rijden.

4/5 maanden alleen maar aan de druppel.......slecht/minder goed?
 
Laatst bewerkt:
Als er gepekeld is hoe ik ‘t voor gezien
Ook al rij ik voor 90% woon-werkverkeer
 
interessante mening. Mijn motor staat ook relatief veel stil (want geen woon/werk). Dan wel bandjes van de vloer en wel elke week starten/rondje rijden.

4/5 maanden alleen maar aan de druppel.......slecht/minder goed?
De mijne hangt continu aan de Optimate, accu is na 7 jaar perfect en de motor na 30 jaar met af en toe gebruik in de zomer ook.

En zeker geen bloemkolen aan de bouten.....
 
Met een verwarmd vest en handschoenen gisteren nog heerlijk gereden. En pekel ach regelmatig afspoelen en met ACF-50 sprayen en dorrrrrrrrr.
 
Terug
Bovenaan Onderaan