Pekel op de motor.

Ach, een beetje pekel kan geen kwaad hoor :t

Oke, 't is geen blinbling motor, maar voornamelijk een woon-werk beest, ook al reed ik er ook plezier ritten mee.

Wat ik ertegen doe? Niks.
Of ja, toch wel. De uitlaat collector en de verbinding van de collector met de eindbuis ontdoen van losse roest, en dan goed behandelen met hittebestendige alu lak. Vrijwaart de uitlaat niet van roest, zeker niet bij wintertje doorrijden, maar het verlengt de levensduur wel.

Bij dit type Suzuki gaat de uitlaat, bij all-weather gebruik, al na 30.000 a 35.000km stuk. Deze was, ongeveer 60.000km ná behandeling nog oke, en had nog mee gekunnen, maar een auto die mij achterlangs aan reed, besliste daar anders over ...

Btw: met een blinbling motor rijdt je NIET in de winter, met een woon-werk wel.

Je hebt gelijk. Zeker wanneer je iets net hebt (ook al is het tweedehands) let je extra op. Maar het is een gebruiksvoorwerp...
 
Wat werkt het best tegen corrosie?
Dit is een artikel van de website motor.nl en hier kan je lezen wat de beste bescherming geeft. Ik heb jaren doorgereden in de winter en ik kon hem natuurlijk niet elke dag wassen. Ik gebruikte daar jarenlang een wat oudere BMW R1200RT. Ik waste hem 1 keer per week a twee weken en spoot hem daarna in met vaseline en eigenlijk werkte dat prima. Na een aantal jaren zag hij er nog steeds goed uit. Nu gebruik ik de Liqui Moli die in de test genoemd wordt. WD40 doet weinig overigens en het spoelt zo weer weg.
Ik vraag me af? waar spuit je dat spul allemaal op? ook uitlaten en cilinder koppen die heet worden? gaat dat niet roken?
 
Ik vraag me af? waar spuit je dat spul allemaal op? ook uitlaten en cilinder koppen die heet worden? gaat dat niet roken?
Cilinderkoppen en uitlaatdempers zullen het probleem niet zijn. Die worden niet zo gek heet. Als een cilinderkop flink over de 110 graden bij een watergekoeld blok of 130 graden bij een rijwind gekoeld blok komt heb je hele andere problemen dan een beetje pekel. Voor vettigheid is dat bij lange na niet heet genoeg om het op een walmen te zetten. Dempers worden niet veel heter. Uitlaatbochten zijn een verhaal apart. Zeker enkelwandige bochten kunnen heel heet worden en zijn daarmee ook heel lastig om goed tegen roest te beschermen.
 
Ik heb nog nooit iets tegen pekel gedaan aan mijn F700GS. Ondertussen toe aan winter 5 en buiten de uitlaatbochten die er niet meer nieuw uit zien (niets ergs ofzo, eens behandelen en terug als nieuw, en normaal na 80000 km) niets aan de hand...

Goed zal het vast niet zijn. Maar ik lig er niet wakker van. Lekker doorrijden
 
Cilinderkoppen en uitlaatdempers zullen het probleem niet zijn. Die worden niet zo gek heet. Als een cilinderkop flink over de 110 graden bij een watergekoeld blok of 130 graden bij een rijwind gekoeld blok komt heb je hele andere problemen dan een beetje pekel. Voor vettigheid is dat bij lange na niet heet genoeg om het op een walmen te zetten. Dempers worden niet veel heter. Uitlaatbochten zijn een verhaal apart. Zeker enkelwandige bochten kunnen heel heet worden en zijn daarmee ook heel lastig om goed tegen roest te beschermen.
Dus op de uitlaat bocht kan je beter niet op spuiten?
 
Ik heb nog nooit iets tegen pekel gedaan aan mijn F700GS. Ondertussen toe aan winter 5 en buiten de uitlaatbochten die er niet meer nieuw uit zien (niets ergs ofzo, eens behandelen en terug als nieuw, en normaal na 80000 km) niets aan de hand...

Goed zal het vast niet zijn. Maar ik lig er niet wakker van. Lekker doorrijden
Het maakt mij ook niet zoveel uit, maar als ik een spuitbussie moet halen voor 15 pleuro en het blijft een beetje knap vindt ik het wel prettig.
 
Het kan gaan kwaad om het er wel op te spuiten, maar de meeste middelen branden er af, verdampen, oxideren of verliezen op een andere manier hun werkzaamheid door de hitte
Kortom , je kan er alles mee volbaggeren en hoef niks af te plakken.
ik zal eens zo’n busje bestellen uit die test.
 
Het is toch net je uitlaatbochten die het meeste afzien? De kunststof delen en het motorblok veeg je zo weer schoon..
 
Maar niet voor lang...
EB15D65B-7E36-4491-9C16-173B61E60BD7.jpg
 
Inderdaad, ik was net voor de strooiploeg thuis gisteravond.
Mijn woon-werk fiets en racefiets (je weet wel, van die dingen zonder motorblok waarvan de voetsteunen ronddraaien) krijgen ook wat extra aandacht.
 
T enige wat ik nog weet wat betreft dagelijks onderhoud, mits je doorrijder bent: nooit je motor warm afspoelen (dus warm water gebruiken of als je brommer nog warm is ) als er gepekeld is.
 
Gemiddelde motorrijder in Nederland doet spastischer over pekel dan strict noodzakelijk. Je motor houdt niet opeens op te bestaan als je in de winter rijdt. Er zijn motoren die het heel weinig doet en bepaalde aluminiumlegeringen en chroom die er niet dol op zijn., maar in essentie bestaat een motor uit de zelfde materialen als een auto en die lost ook niet in eens op of zo.
Er zijn wel een paar dingen die je in de gaten moet/kunt houden om de boel netter te houden: het grootste probleem geven Aluminiumlegeringen met silicium er in en onderdelen met chroom. Probleem is hierbij dat er een chemische reactie optreedt waardoor aan het oppervlak domweg wat materiaal water-oplosbaar wordt. het eindresultaat is dan een wat mat/dof uiterlijk en als het heel lang duurt kan het uiteindelijk zelfs wat pokdalig worden. Wat belangrijk is om je te realiseren is dat dat alleen gaat met zout in opgeloste vorm. Zout in poedervorm kan weinig kwaad, maar zout in kristalvorm trekt vocht aan, dus dat blijft nooit lang zo. Van belang is dus vooral dat je zorgt dat op alle kwetsbare delen een laagje komt dat iedere vorm van vocht weg houdt van het metaal, dan treedt ook geen reactie op. Dat kan met commercieel-verkrijgbare middelen, maar er zijn ook motorrijders die voor de winter alles een aantal keren flink in het vet zetten met vergelijkbaar resultaat. mijn eigen motoren gaan bijvoorbeeld al jaren in een mengsel van versnellingsbakolie met een scheutje petroleum. Aangebracht met een kwast werkt dat ook en de verdunning door petroleum zorgt dat het net kruipolie is.
Een ander aandachtspunt zijn elektrische verbindingen (stekkers met name) waar een aantal jaren zout water corrosie en contactverlies op kan leveren. preventief in zuurvrije-vaseline of WD40 zetten kan hier helpen en kan overigens ook voor de rest van het jaar alles behalve kwaad.

En tot slot kan het geen kwaad eens te kijken naar gelijke motoren na een wintertje pekel om de gevoeligheid van jouw fiets voor pekel te achterhalen: Lang niet alle fabrikanten gebruiken aluminiumlegeringen met silicium er in. Er worden ook legeringen met magnesium gebruikt en die worden ook in bijvoorbeeld de scheepvaart gebruikt wegens.... redelijk goed bestand tegen zout.
Ik heb me laten vertellen dat Japanners een aluminiumlegering gebruiken naast bovengenoemde contents ook een bovengemiddeld aandeel zink. Net als het zo verheerlijkte ‘ moffelen ‘ werkt dit capillair -> scheurtje/pitje/beschadiging, vocht met pekel kruipt eronder door en het roestproces is een feit. Bij gemoffelde buizen frames, is de laklaag relatief dik, waardoor je dit mogelijk/vaak te laat opmerkt. Bij de blanke laklaag is alu-oxide wit uitgeslagen en gelijk zichtbaar. preventieve behandeling: lastig denk ik...
 
Warm water activeert de werking van pekel.
Niet helemaal: electrolyze (elektrische corrosie). Warm pekelwater heeft een ander potentiaal verschil als leidingwater. 2 verschillende stoffen in contact komende geeft als het ware stroom en versnelt een oxidatieproces. Iets soort gelijk gebeurt elders in je motor, dat noemen ze een accu. Dit is een gecontroleerd proces, lood-oxide en zuur, bij elkaar geeft spanningsverschil en bij een gesloten circuit gaat het stromen. Je accu zit in een plastic bak, geen probleem, doe je dit vaak bij je motor, dan kun je m op gegeven moment opvegen.
 
Daarom spoel ik mijn motor af met water van -10 graden.:t
Ik gebruik natuurlijk wel zout water, anders zou het bevriezen. :+
Ik heb al een aantal malen eerder uitgelegd hoe de vork fysisch en chemisch in de steel zit, en toen kreeg ik allerlei brutale apen over me heen die niet weten hoe het werkt en wel een grote bek hebben. Dat doe ik dus niet meer.
 
Ik heb al een aantal malen eerder uitgelegd hoe de vork fysisch en chemisch in de steel zit, en toen kreeg ik allerlei brutale apen over me heen die niet weten hoe het werkt en wel een grote bek hebben. Dat doe ik dus niet meer.
Je weet het gewoon niet 😜
 
Ik raad jou aan je motor in te smeren met stroop. Zoet is beter dan zout. En dan kan hij ook niet meer zuur worden, dat is mooi meegenomen.
Ja. Ik raad je ook aan dan gelijk een topic te openen. Liefst in de trant van "hoe krijg ik die pl**risvliegen van mijn motor af" of "hoe voorkom ik een wespensteek in mijn z*k tijdens een kneedown" of een soortgelijke strekking. Dat hadden we namelijk nog niet, en dan kunnen we het daar ook gelijk eens over hebben O-) })


;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan