Pekel op je fiets..

Haha ik krijg steeds meer het gevoel dat ik toch niet in de zeik gezet ben en het toch nog lonend is geweest om em met koud water af te spoelen.
En mooi weer rijder? Kom op zeg! Dan had het maar geen motor moeten worden!
I.i.g. bedankt voor de reacties.


waar maak je dan druk om *D *D *D :W :W :W :W
 
Nooit met een hogedrukspuit op je motor spuiten. Je spuit het water met kracht tussen delen waar het anders nooit zou kunnen komen en sloopt zo meteen lagers en andere kwetsbare delen.

Dat hoor je wel vaker.
Ik gebruik al 25 jaar een hogedrukspuit en ik heb nog nooit een kapot wiellager o.i.d. gehad.
Ik spuit uiteraard niet rechtstreeks en van zeer korte afstand op kwetsbare delen.
 
Pfff

Roesten = chemische reactie
Zout dat opgelost is in water doet roesten = oxideren. Ijzer verandert onomkeerbaar in ijzeroxide.
De meeste chemische reacties hebben warmte nodig. (sommige leveren ook warmte)
Bij meer warmte is de chemische recatie heviger
Das 1 reden om geen warm water te gebruiken.

Zout dat oplost in water = fysische reactie.
Fysisch omdat wanneer je het water uitdampt je weer de originele zoutkristallen krijgt.
Fysische reacties gaan quasi allemaal sneller naarmate er meer warmte bijkomt
Zout lost dus sneller op in warm water dan in koud.
Er lost ook MEER zout op in warm water dan in koud.
Meer opgelost zout betekend hevigere oxidatie
Das reden 2 om geen warm water te gebruiken.

Dus...
Pekel afspoelen met KOUD water.
Daarna fiets verder wassen met lauw water, das leuker voor de handen ... ;)
Dus toch natuurkundig O-) *D ;) :+
 
Het oplossen van zout in water wel
Het vanonder je reet roesten van je fiets niet (en daar gaat het over toch?)
}) :+
Ook dat zou ik geen natuurkunde noemen, het gaat toch over de interactie van grote hoeveelheden molekulen? Er zijn overigens genoeg onomkeerbare natuurkundige processen... ;)

Volgens mij blijft het wel zo dat er redenen zijn om je motor met koud water te wassen, dus daar heb je gelijk in, en daar ging het wel om :)
 
NaCl +H_2 0 -> Na^+ + Cl^- (+ H_3 0^+ + OH^-) ofzo?

Haha, jij hebt duidelijk nooit opgelet bij scheikunde.
Door keukenzout in water te doen krijg je een zuur (H3O+) en een base (OH-)? Was het maar zo!

Correct
NaCl --oplossen in Water--> Na+ + Cl-

Voor de rest:
Ik ben nu bezig met mn vwo, zit in het laatste jaar. Enige wat ik met natuurkunde qua deeltjes leer is hoe een batterij werkt. Daar komen (niet echt) zouten bij kijken.
Bij scheikunde leer je echter de eerste paar hoofdstukken vrij veel over zouten. Ik zou het dus bij scheikunde plaatsen. Bij natuurkunde houdt jij je meer bezig met elektrolyse etc
 
Laatst bewerkt:
Haha, jij hebt duidelijk nooit opgelet bij scheikunde.
Door keukenzout in water te doen krijg je een zuur (H3O+) en een base (OH-)? Was het maar zo!

Correct
NaCl --oplossen in Water--> Na+ + Cl-
Volgens mij fluctueert een klein deel van de watermolekulen altijd in h30+ en oh-, ook als er niets in is opgelost, maar misschien heeft dat niets met het oplossen van zout zelf te maken. Dat is me wat te lang geleden. Er moet toch een reden zijn dat het zout splitst en zich bindt aan het water dacht ik, waarom zou het anders gebeuren nietwaar, dus ik gokte eventjes (vermoedelijk dus fout :$ ). Maar misschien komt dat wel gewoon door het dipoolkarakter van water oid. Daarom zette ik er er ook `ofzo' bij, dus beter opletten bij begrijpend lezen ;) :+

Oh ja: was je hem nu met koud water of niet? ;)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij fluctueert een klein deel van de watermolekulen altijd in h30+ en oh-, ook als er niets in is opgelost, maar misschien heeft dat niets met het oplossen van zout zelf te maken. Dat is me wat te lang geleden. Er moet toch een reden zijn dat het zout splitst en zich bindt aan het water dacht ik, waarom zou het anders gebeuren nietwaar, dus ik gokte eventjes (vermoedelijk dus fout :$ ). Maar misschien komt dat wel gewoon door het dipoolkarakter van water oid. Daarom zette ik er er ook `ofzo' bij, dus beter opletten bij begrijpend lezen ;) :+

Oh ja: was je hem nu met koud water of niet? ;)

ik wa hem met warm water, van koud water krimpt ie
 
Keigaaf! Er ligt sneeuw 8-)

Nou ja, het is enigzins wit.. en koud..

Tijd om de motor te pakken :Y
 
Hoeft niet hoor, gewoon afspoelen met warm water en hogedrukspuit. :P

hogedrukspuit? :N da's de minst goed oplossing: de druk jaagt juist vuil IN de kleinste hoejes, bijvoorbeeld IN een lager. Wil je echt niet.

Op zich maakt het niet zoveel uit of je nou warm (niet heet he) of koud water gebruikt, als het maar VEEL is zodat alle zout goed de tijd krijgt om op te lossen en weg te speoelen. Om die reden zou ik toch koud willen prefereren omdat dat uit de tuinslang komt. Dus vóór je begint met wassen eerst langdurig met veel water afspuiten. En dan niet de harde straal maar de sproeistraal. OVERAL spuiten, daar kan'ie echt wel tegen. Daarna kun je gewoon wassen met koud, warm of lauw water. Net wat je fijn vind.

Natuurlijk is dat lange spoelen vooral belangrijk als er gepekeld is maar ook in de zomer hoor, goed alle stof eraf spoelen voorkomt microkrasjes.
 
Laatst bewerkt:
Sommigen menen hier het warm water te hebben uitgevonden maar gaan van een koude douche thuiskomen, want volgens mijn ongezouten mening is het topic hier deftig aan het verwateren. Iemand die nog zout in de wonde wil strooien?
 
Sommigen menen hier het warm water te hebben uitgevonden maar gaan van een koude douche thuiskomen, want volgens mijn ongezouten mening is het topic hier deftig aan het verwateren. Iemand die nog zout in de wonde wil strooien?

Deze heb ik voor jou:

moronsalt.jpg


:+
 
Laatst bewerkt:
JAAAA! Allemaal weer de stalling in!!! er wordt weer gestrooid ;)


gisterochtend dacht ik dat het gesneeuwd had snachts, allemaal grote witte plekken op straat.
bleek het pekel te zijn.
volgensmij heeft akzo nobel het zout in de aanbieding :+
 
Haha ik krijg steeds meer het gevoel dat ik toch niet in de zeik gezet ben en het toch nog lonend is geweest om em met koud water af te spoelen.
En mooi weer rijder? Kom op zeg! Dan had het maar geen motor moeten worden!
I.i.g. bedankt voor de reacties.


Als je dat vind heb je dezelfde mening als mij en hoef je je motor dus helemaal niet te wassen/poetsen :)


Nooit met een hogedrukspuit op je motor spuiten. Je spuit het water met kracht tussen delen waar het anders nooit zou kunnen komen en sloopt zo meteen lagers en andere kwetsbare delen.


Ik doen nooit anders bij crossmotoren en dat gaat altijd goed. Je moet wel weten waar je mee bezig bent natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan