Pekel op je fiets..

Motormuis82

Die hard MF'er
1 okt 2007
328
0
Ouddorp
Ik heb ooit wel eens gelezen dat je pekel nooit met warm water van je fiets mag wassen, omdat dit de corrosie zou bevorderen. Is dit waar en zoja waarom dan of is dit gewoon een verhaaltje om je in de winter extra koude handen te laten krijgen??? In dat geval hebben ze me goed te pakken genomen |(
 
Ik zag een aantal weken geleden een documentaire over de zoutindustrie. Alle zout is gewoon hetzelfde, alleen keukenzout wordt fijner gemalen en in een potje gedaan.

Het is dus gewoon zout. En of dan wel of niet met warm water eraf kan/mag, laat ik maar aan de scheikundigen over (ik doe het wel).
 
Het heeft volgensmij te maken met het feit dat er in warm water meer zout oplost. Dit warme water met zout vermengd spuit je door het spuiten verder tussen de onderdelen waar het zich weer afzet omdat het water aan de onderdelen afkoeld.

Althans, dat is mijn beleving ervan.
 
Het heeft volgensmij te maken met het feit dat er in warm water meer zout oplost. Dit warme water met zout vermengd spuit je door het spuiten verder tussen de onderdelen waar het zich weer afzet omdat het water aan de onderdelen afkoeld.

Althans, dat is mijn beleving ervan.
Dat is tevens de natuurlijke verklaring ;)
 
Beunhaas86 heeft het goed, hij heeft duidelijk wel opgelet bij zijn scheikunde lessen.
 
Het heeft volgensmij te maken met het feit dat er in warm water meer zout oplost. Dit warme water met zout vermengd spuit je door het spuiten verder tussen de onderdelen waar het zich weer afzet omdat het water aan de onderdelen afkoeld.

Althans, dat is mijn beleving ervan.

Klinkt plausibel, misschien een zaak voor de Mythbusters?

Ik kan het ook tegenspreken, kijk maar:
Water, warm of koud, dat je met tuinslang of hogedrukspuit op je motor sproeit, stroomt meteen weer weg en heeft dus niet de tijd om een verzadigde oplossing te vormen waarin het zout later weer zou kunnen uitkristalliseren.
 
Scheikunde? is dat scheikunde? Er is toch geen scheikundige reactie? Het is een natuurkundig fenomeen, dat zout sneller oplost in warm water, of is mijn havo al te lang geleden? :+ ;)
 
Scheikunde? is dat scheikunde? Er is toch geen scheikundige reactie? Het is een natuurkundig fenomeen, dat zout sneller oplost in warm water, of is mijn havo al te lang geleden? :+ ;)


eigenlijk natuurkunde, omdat het een omkeerbaarproces is. maar omdat het over stoffen noemt men het vaak scheikunde.
Het is geen scheikundig proces.

slimmer lijkt het me om je fiets met een doek en warm water schoon te maken. met een spuit weet je toch al nooit waar het water allemaal komt.
 
eigenlijk natuurkunde, omdat het een omkeerbaarproces is. maar omdat het over stoffen noemt men het vaak scheikunde.
Het is geen scheikundig proces.

slimmer lijkt het me om je fiets met een doek en warm water schoon te maken. met een spuit weet je toch al nooit waar het water allemaal komt.

Dan zou je ook nooit door de regen kunnen rijden.

Met een doek kun je niet op alle plaatsen komen.
Strooizout zit in alle hoeken en gaten. Dat is alleen te verwijderen met stromend water.
 
Scheikunde? is dat scheikunde? Er is toch geen scheikundige reactie? Het is een natuurkundig fenomeen, dat zout sneller oplost in warm water, of is mijn havo al te lang geleden? :+ ;)
Oplossen van iets in een medium wil toch zeggen dat het spul dat oplost zich splitst in een positief en een negatief geladen deel? Lijkt me scheikunde.

NaCl +H_2 0 -> Na^+ + Cl^- (+ H_3 0^+ + OH^-) ofzo?

Alle scheikunde is toegepaste natuurkunde natuurlijk...
 
en schrijf dat eens op in het nederlands? Heb ooit wel eens een jaartje scheikunde gehad, maar dat heb ik snel laten vallen o.a. vanwege dit soort abracadabra :)
 
Pfff

Roesten = chemische reactie
Zout dat opgelost is in water doet roesten = oxideren. Ijzer verandert onomkeerbaar in ijzeroxide.
De meeste chemische reacties hebben warmte nodig. (sommige leveren ook warmte)
Bij meer warmte is de chemische recatie heviger
Das 1 reden om geen warm water te gebruiken.

Zout dat oplost in water = fysische reactie.
Fysisch omdat wanneer je het water uitdampt je weer de originele zoutkristallen krijgt.
Fysische reacties gaan quasi allemaal sneller naarmate er meer warmte bijkomt
Zout lost dus sneller op in warm water dan in koud.
Er lost ook MEER zout op in warm water dan in koud.
Meer opgelost zout betekend hevigere oxidatie
Das reden 2 om geen warm water te gebruiken.

Dus...
Pekel afspoelen met KOUD water.
Daarna fiets verder wassen met lauw water, das leuker voor de handen ... ;)
 
Laatst bewerkt:
testje:
  1. doe warm water in een kopje
  2. doe er al roerend zout in tot het niet meer oplost
  3. laat het afkoelen
  4. op een gegeven moment zal je zien dat er zout op de bodem ligt

Dat zelfde gebeurd op je motor ;)

@wulle: dat doe ik ook altijd ;)
 
Laatst bewerkt:
eigenlijk natuurkunde, omdat het een omkeerbaarproces is. maar omdat het over stoffen noemt men het vaak scheikunde.
Het is geen scheikundig proces.

slimmer lijkt het me om je fiets met een doek en warm water schoon te maken. met een spuit weet je toch al nooit waar het water allemaal komt.
Er zijn anders een boel 'scheikundige' processen die ook omkeerbaar zijn. ;)
Hier gaat het om een natuurkundig fenomeen, maar omdat er stoffen bij betrokken zijn (zout en water) valt het onder scheikunde.

Pfff

Roesten = chemische reactie
Zout dat opgelost is in water doet roesten = oxideren. Ijzer verandert onomkeerbaar in ijzeroxide.
De meeste chemische reacties hebben warmte nodig. (sommige leveren ook warmte)
Bij meer warmte is de chemische recatie heviger
Das 1 reden om geen warm water te gebruiken.

Zout dat oplost in water = fysische reactie.
Fysisch omdat wanneer je het water uitdampt je weer de originele zoutkristallen krijgt.
Fysische reacties gaan quasi allemaal sneller naarmate er meer warmte bijkomt
Zout lost dus sneller op in warm water dan in koud.
Er lost ook MEER zout op in warm water dan in koud.
Meer opgelost zout betekend hevigere oxidatie
Das reden 2 om geen warm water te gebruiken.

Dus...
Pekel afspoelen met KOUD water.
Daarna fiets verder wassen met lauw water, das leuker voor de handen ... ;)
:^
 
en schrijf dat eens op in het nederlands? Heb ooit wel eens een jaartje scheikunde gehad, maar dat heb ik snel laten vallen o.a. vanwege dit soort abracadabra :)
Zout, ofwel natriumchloride (NaCl), splitst in een positief natrium-ion en een negatief chloor-ion, en een watermolekuul erbij in de buurt doet hetzelfde (splitst in een postief en een negatief deel), zodat het spul zich vermengt. Ik dacht, ik schrijf een reactieformule op als antwoord op die eerdere post waarin stond dat er geen scheikundige reactie plaatsvond ;) Dergelijk gevogel met molekulen blijft namelijk toch scheikunde :P
 
Pfff

Zout dat oplost in water = fysische reactie.
Fysisch omdat wanneer je het water uitdampt je weer de originele zoutkristallen krijgt.
Fysische reacties gaan quasi allemaal sneller naarmate er meer warmte bijkomt
Zout lost dus sneller op in warm water dan in koud.
Er lost ook MEER zout op in warm water dan in koud.
Meer opgelost zout betekend hevigere oxidatie
Das reden 2 om geen warm water te gebruiken.

Dus...
Pekel afspoelen met KOUD water.
Daarna fiets verder wassen met lauw water, das leuker voor de handen ... ;)


O-) je spreekt jezelf tegen, iets dat oplost krijg je niet meer in de orginele vorm terug. :+
 
Laatst bewerkt:
Haha ik krijg steeds meer het gevoel dat ik toch niet in de zeik gezet ben en het toch nog lonend is geweest om em met koud water af te spoelen.
En mooi weer rijder? Kom op zeg! Dan had het maar geen motor moeten worden!
I.i.g. bedankt voor de reacties.
 
Het hoeft niet allemaal waar te zijn, als het maar aannemelijk is en mij een goed gevoel geeft.
 
Klinkt plausibel, misschien een zaak voor de Mythbusters?

Ik kan het ook tegenspreken, kijk maar:
Water, warm of koud, dat je met tuinslang of hogedrukspuit op je motor sproeit, stroomt meteen weer weg en heeft dus niet de tijd om een verzadigde oplossing te vormen waarin het zout later weer zou kunnen uitkristalliseren.
Nooit met een hogedrukspuit op je motor spuiten. Je spuit het water met kracht tussen delen waar het anders nooit zou kunnen komen en sloopt zo meteen lagers en andere kwetsbare delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan