Pekel Topic - Deel 2 - Met of Zonder Vis

Dit word echt zo ontzettend vaak aangehaald op dit forum, dat ik het een beetje een dooddoener begin te vinden.

Het zal allemaal vast waar zijn wat je hier zegt, ik geloof je volledig, maar het is natuurlijk niet zo dat als je maar een super jas en broek heb je gewoon met je doorwaai handschoentjes kan rijden.
Je hebt met dit weer gewoon goeie en warme handschoenen nodig, en als je iets dunne handschoenen hebt kan je het misschien oplossen met beter pak, maar dan vraag ik me weer af waarom iemand wel zo'n goed pak heeft om zn handschoenen weer te compenseren zeg maar, maar de handschoenen (die toch goedkoper zijn) niet heeft.
Is wel waar :Y Zelf een prima pak en goede onderkleding en kan daardoor met dunnere handschoenen rijden zonder dat mijn handen er af vriezen. Ik wil mijn handschoenen het liefst zo dun als mogelijk, omdat ik anders te weinig gevoel in mijn handen heb. Ik rij het hele jaar door, waarvan 95% van de tijd gewoon met doorwaaihandschoenen. Ik heb thuis ook gewoon een aantal paar dikkere handschoenen, zelfs elektrisch verwarmd en een paar met Gore-Tex, maar die trek ik nagenoeg nooit aan.
 
Er is niet gestrooid vandaag:
Strooikaart | Rijkswaterstaat

Morgen veel zon en al dagen geen druppel regen dus eigenlijk een prima dag om te rijden.

Zou er nu nog veel pekel op de weg liggen?
Gisteren was er ook niet gestrooid, maar de wegen in Zaandam hadden wel nog een witte waas van de pekel.
Het verdwijnt niet zolang het niet regent.

Oplossing: voordat je gaat rijden, 'n ouwe lap en vaselinespray nemen en je motor even wat liefde geven :)
Zelfde voor leren schoenen. Die waren gisteren na een ritje een beetje grauw uitgeslagen. Afgespoeld, laten drogen en dik in het vet gezet.
 
Laatst bewerkt:
Ga morgen maar eens kijken voor wat spray of WD-40 schijnt ook prima te werken lees ik veel?
Ik woon in Utrecht en daar staat bij het strooibeleid:

Op de volgende plekken strooit de gemeente niet:

woonstraten
stoepen (wel bij openbare gebouwen, in fase 2)
bus- en tramhaltes
binnenstraten.

Ik kan dus prima in de stad rijden en de N en snelweg vermijden, is wel wat "saai rijden" maar dan kan ik de accu weer even opladen aangezien die van mij niet aan een druppellader hangt.

Er komt vanaf Do behoorlijk strenge vorst schijnt ( -17 ) en dat is per definitie niet goed voor accu's.

Mijn accu werkt prima maar wil start problemen toch voorkomen :)
 
Mijn accu werkt prima maar wil start problemen toch voorkomen :)

Hoe bedoel je dat?
Mijn motorscooter staat bij het werk gewoon buiten.
Zowel dag als met nacht.
Aankomende week inderdaad flinke kou maar zelfs met min 20 ben ik niet bezorgt voor startproblemen bij vertrek.
Kwestie van goede kwaliteit en met name niet al te oude accu in je tweewieler hebben.
Starten/lopen zonder morren.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Mijn accu werkt prima maar wil start problemen toch voorkomen :)

Hoe bedoel je dat?
Mijn motorscooter staat bij het werk gewoon buiten.
Zowel dag als met nacht.
Aankomende week inderdaad flinke kou maar zelfs met min 20 ben ik niet bezorgt voor startproblemen bij vertrek.
Kwestie van goede kwaliteit en met name niet al te oude accu in je tweewieler hebben.
Starten/lopen zonder morren.
Vr gr

Je hebt natuurlijk gelijk maar je weet vaak pas dat je accu niet goed meer is als je motor niet wil starten.
Er zullen weinig motorrijders hun accu regelmatig laten testen denk ik.

Het is niet voor niks dat er veel meer start problemen zijn met een flinke vorst en een groot deel daarvan kan dat voorkomen door gewoon de accu op te laden (druppelaar of toeren).
 
Ik begrijp je.
Ik had tijdje geleden ook wat ge-emmer met een accu.
Maar toen een nieuwe erin laten zetten.
Ene van goede kwaliteit en weet dat die voorlopig zijn werk goed aankan.
Vandaar dat ik hardop durf te zeggen dat mijn scooter zonder morren komende dagen wil aanslaan.
Het gaat flink koud worden en zelfs onder de min 10 na woensdag.
Laat maar komen die vrieskou.

Rij sinds kort met Gerbing T12 elektrische handschoenen.
Stroom komt van de motor-accu en draden en de 4 standen regelaar netjes weggewerkt in dashboardkastje voorin.
Komende week wordt de vuurdoop voor die handschoenen want zo koud is het de laatste maanden nog niet geweest.
Ik verheug me dus al op donderdag.
Mag leien dat het daadwerkelijk min 17 is als ik op pad ga.
Eens kieken hoe die Gerbings zich houden.

Voorheen had ik stuurmoffen erop zitten.
Voldeden naar behoren, maar toch last van wind die kierde langs de handvatten.
Dus last van koude vingertoppen.
Ook zag het er optisch niet uit die stuurmoffen.
Gehannes om ze erop te plaatsen dus helemaal klaar mee.
Eraf met die meuk en nu dus nette T12 Gerbing handschoenen die ook nog eens waterdicht zijn.
Op naar de vrieskou.
Vr gr
 
Ik ben benieuwd hoeveel motoren er morgen te zien zijn.
Afgelopen week vond ik dat er veel bikkels reden met een beetje nachtvorst en overdag een stralende zon.
Zal komende week alleen de winterrijders zijn, denk ik zo.

Maar op de discussie zoals hier en de pagina ervoor, warmte op het bovenlichaam is essentieel, dan heb je op de handen ook een stuk minder last van de kou!
 
Ik ben een doorrijder.
Alleen met ijzel en sneeuw haak ik af.
Rij al 28 jaar en ben het deels met je eens dat als je lichaam goed warm is tijdens het rijden dat je handen dan een stuk minder last van de kou hebben.
Maar........geloof jij me ook als ik zeg dat dat ten dele waar is.
Ik heb met kou gereden waarbij ik toch echt goede en warme kleding aanhad.
Door de kou in combinatie met de wind werden mijn handen na korte tijd tijdens de snelwegrit toch echt onaangenaam koud.( praat ik over het dragen van goede winterhandschoenen die NIET elektrisch verwarmt waren )
Zelfs zo koud dat het leek alsof iemand er met scheermessen in zat te snijden.
Ook jij zult ongetwijfeld dat gevoel wel kennen.
Ik vraag me dus af of een warm bovenlichaam altijd wel afdoende is om de kou minder te doen aanvoelen op de handen.
Vandaar mijn keuze voor de Gerbing T12 handschoenen.
Zoals vele anderen ook schreven: koude handen zijn verleden tijd.
 
Ga morgen maar eens kijken voor wat spray of WD-40 schijnt ook prima te werken lees ik veel?
Ik woon in Utrecht en daar staat bij het strooibeleid:

Op de volgende plekken strooit de gemeente niet:

woonstraten
stoepen (wel bij openbare gebouwen, in fase 2)
bus- en tramhaltes
binnenstraten.

Ik kan dus prima in de stad rijden en de N en snelweg vermijden, is wel wat "saai rijden" maar dan kan ik de accu weer even opladen aangezien die van mij niet aan een druppellader hangt.

Er komt vanaf Do behoorlijk strenge vorst schijnt ( -17 ) en dat is per definitie niet goed voor accu's.

Mijn accu werkt prima maar wil start problemen toch voorkomen :)
Er wordt gerept over een gevoelstemperatuur van min 17. Dat is alleen voor ons voelbaar omdat we warmbloedig zijn. Voor de accu geldt gewoon de echte temperatuur, dat zal min 8 worden of zo.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog een heerlijk ritje gemaakt langs de Meije en de Oude Rijn. Lekker rustig en een lekker zonnetje. Het was volgens de boordcomputer 2 graden onder nul. De werking van de handvatverwarming was duidelijk minder, ondanks de handkappen.
De nieuwe Michelin Road 5 banden deden het prima. Na afloop even de motor afgespoeld en in de zon en de wind laten drogen. Klaar voor de volgende rit! :] 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het heerlijk weer nu, het is kurkdroog en overdag een lekker zonnetje. Ik rijd sowieso gewoon door, ik ben nu net thuis en mag morgenochtend weer. Het is hier nu -2, het zal morgenochtend best een beetje fris zijn maar ik ben met een halfuurtje op mijn werk dus waar hebben we het over? Ik doe een extra shirt met lange mouwen aan en een colletje en dat is het wel. Ik heb mijn winterhandschoenen nog niet aan gehad deze winter (onhandige, dikke dingen). Ik heb wel handkappen + handvatverwarming :]
 
Vanochtend om 7.00 was het maar -5, beetje fris maar wel lekker. Vanmiddag had ik nog een lekker zonnetje, ben benieuwd wat het weer morgen brengt :+
 
Achteraf was het voor mij te koud vandaag. Rij een naked, de wind kwam dwars door de zes laagjes kleding heen. Normaal eigenlijk nooit zo een last van.

En pekel? Ben onderweg wit uitgeslagen straten tegengekomen. Daar is genoeg gestrooid voor de rest van het jaar denk ik.
 
Vanochtend was het bij mij maar -4, niet eens spannend dus. Inmiddels sneeuwt het maar ik was nog mooi voor de bui binnen.
 
Was goed vol te houden vandaag op en neer naar den haag vanaf tilburg, wel met handkapppen em handvatverwarming :W
 
Vanochtend was het nog vrolijk aan het sneeuwen bij mij dus heb ik de motor maar laten staan en heb de trein gepakt. Die reed wonder boven wonder wel en ik kwam er 's middags nog mee thuis ook. Dit was de tweede keer dat ik motor heb laten staan deze winter en ik hoop dat het daarbij blijft...

Het is hier nu -8, morgen hoop ik op lekker koud en droog met 's middags een fijn zonnetje. Daarna zal het wel weer gewoon regenen :/
 
Ondanks warmte strooiwagens op pad – en dat is niet gek
DOESBURG/DIEREN – Weggebruikers die 10 of 13 april rijden op de A348 of de N317 tussen Doesburg en Dieren, moeten niet vreemd opkijken als ze een strooiwagen zien. De provincie laat beide dagen namelijk enkele bedrijven hun strooiauto's demonstreren.
René Boekhorst 6 april 2018, 11:58

2017-11-07 14:07:35 ILLUSTRATIE MOORDRECHT - Een strooiwagen verspreidt zout als gladheidsbestrijding. ANP XTRA ALEXANDER SCHIPPERS ©ANP
Gelderland wil nieuw strooimaterieel aanschaffen. De bedrijven kunnen offreren op een aanbesteding en tonen waar hun apparaten voor staan.

Vreemd opkijken
,,Het leek ons verstandig te melden dat er de 10e en de 13e april strooiauto's rijden’’, zegt provinciewoordvoerster Petra Borsboom. ,,Voor ons is het vanzelfsprekend dat we kijken hoe goed die wagens hun werk doen, maar automobilisten en motorrijders zouden vreemd op kunnen kijken omdat voor volgende week mooi weer voorspeld is.’’

Dat laatste klopt: meteorologen voorspellen dat het 10 april 21 graden wordt met weinig neerslag. Op 13 april valt er vermoedelijk iets meer regen maar wordt het nog altijd 17 graden – niet bepaald weersomstandigheden waarbij je een strooiwagen verwacht.

Chroom motor
Op de A348 rijden de strooiauto's tussen hectometerpalen 5,2 en 10,2, tussen het snelverkeer. De parallelweg tussen Doesburg en Dieren wordt gebruikt om de fietspadstrooiers aan het werk te zien. De provincie adviseert motorrijders de A348 enkele dagen te mijden omdat het strooizout het chroom kan aantasten.
 
Als visboer zal ik u zeggen, de vis goed in de pekel te leggen.

Niet te kort en niet te lang, anders trekt het zout u aan de wang
 
en daar rij je dan met je harley of andere motor heerlijk door de pekel in de zomer pffffff
verstand van nul,nul in dit land.
 
Koudste septembernacht in 47 jaar met nachtvorst -3.
Ik dacht: ik haal vast mijn ACF-50 van stal en dit topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan