Penbobines VFR800 -02/-09 op een VFR800 -98/-01 kan dit?

N!els

Die hard MF'er
19 jan 2006
348
0
Jisp N-H
Mijn vraag zoals in de titel, kan dit?

Is dit zo over te zetten en/of waar moet ik naar kijken?

Op mijn VFR uit 99 zitten losse bobines, maar hiervoor heb ik nu eigenlijk geen ruimte meer, dus vandaar mijn vraag naar penbobines

Elektronica blijft een heikel punt bij me |(

Alvast bedankt :t
 
Laatst bewerkt:
Pas het qua lengte en dikte. Moet ook goed water dicht zijn.

Hoeveel bobines zitter er op de oudere vfr?

Ja precies, kwa lengte en dikte enz, kan ik eventueel later even achteraan gaan, niet onbelangerijk hoe de pasvorm is.
Maar eerst wat betreft het electrische gedeelte, dan weet ik een beetje van hoe en wat.

Mijn VFR heeft 4 losse bobines.

Bedankt voor je reactie
 
Als de weerstand van de penbobine hoger of gelijk is moet de CDI net zoveel stroom leveren of minder het is alleen lastig om nauwkeurig te meten. Als de CDI meer stroom moet leveren heb je kans dat deze kapot gaat.

Zitten er dezelfde bougies in?

Verder kan ik niet bedenken waarom het naast de pasvorm niet zou kunnen.
 
Als de weerstand van de penbobine hoger of gelijk is moet de CDI net zoveel stroom leveren of minder het is alleen lastig om nauwkeurig te meten. Als de CDI meer stroom moet leveren heb je kans dat deze kapot gaat.

Zitten er dezelfde bougies in?

Verder kan ik niet bedenken waarom het naast de pasvorm niet zou kunnen.

Daar heb je een goed punt, heb nog even gekeken maar er zitten niet dezelfde bougies in, in de oude zitten “normale” en in die nieuwere zitten iridiums.
 
Heb even zitten kijken, de CBR600F 2000/2001 heeft dezelfde bougies als mijn VFR, is ook een 4 cilinder en heeft penbobines.
Alleen dit is een 4 in lijn, en geen v4.
Ik probeer me te verdiepen in de werking van de bobines, maar weet niet goed waar ik naar moet kijken.
Zoals Hans al aangaf is het belangerijk naar de weerstand te kijken van de bobines.

Zijn er mensen die dit al eens eerder aan de hand hebben gehaald?
 
Bobines werken als volgt.

Er is een metalen kern met twee spoelen. De primaire spoel zet je een lage spanning op. Via het magnetisch veld wordt de energie overgedragen op de tweede spoel. De dat het aantal windingen per spoel verschilt komt er een hoge spanning vanaf. Zo hoog dat de energie via de bougie door de lucht kan.

Variabelen zijn ingangsspanning en ingangstroom, uitgangsspanning. Hoe hoger de uitgangsspanning hoe beter de vonk cq hoe verder deze kan springen.

Ingangsspanning is volgens mij 12 volt omdat dat dat de boordspanning is. Uitgangsspanning is hoe hoger hoe beter.

Motorconfiguratie maakt niet uit. Als begrijp ik dat bij directe injectie de vonk sterker moet zijn.
 
Bobines werken als volgt.

Er is een metalen kern met twee spoelen. De primaire spoel zet je een lage spanning op. Via het magnetisch veld wordt de energie overgedragen op de tweede spoel. De dat het aantal windingen per spoel verschilt komt er een hoge spanning vanaf. Zo hoog dat de energie via de bougie door de lucht kan.

Variabelen zijn ingangsspanning en ingangstroom, uitgangsspanning. Hoe hoger de uitgangsspanning hoe beter de vonk cq hoe verder deze kan springen.

Ingangsspanning is volgens mij 12 volt omdat dat dat de boordspanning is. Uitgangsspanning is hoe hoger hoe beter.

Motorconfiguratie maakt niet uit. Als begrijp ik dat bij directe injectie de vonk sterker moet zijn.

Super bedankt voor de uitleg Hans!
Hier word ik wijzer van 👍🏻
Begrijp ik nu dat als je, zoals mijn VFR directe injectie heeft, de vonk sterker moet zijn dan dat je nodig hebt bij een carburateur fiets?
 
Dus zolang de motorfiets een accu nodig heeft om te blijven lopen kan ik deze gebruiken?

Hanzz was niet helemaal duidelijk met zijn uitleg. je krijgt een vonk aan de bougie door de inductiespanning die in de secundaire wikkeling onstaat door het ineens veranderen van het magnetisch veld van de primaire wikkeling
je hebt 2 soorten ontstekingen :
de DC die constant batterijspanning op de bobijn zet en de vonk maakt door op het juiste moment de batterijspanning te onderbreken. bobijnen hebben typisch een primlaire weerstand van 3 à 5 ohm.
de AC die op het moment van ontsteken een veel hogere spanning naar de primaire wikkeling van de bobijn stuurt. die hoge spanning komt van apparte spoelen in de dynamo. deze bobijn en hebben typisch een primaire weerstand tot +/- 0.5 ohm.

gebruik je een AC bobijn met een DC ontsteking, leg je de primaire kring in een kwasi-kortsluiting tussen 2 vonken en dat komt niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan