Performance weg bij langdurig kou

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ha sleutelaars.... ik hoop dat jullie licht in mijn duisternis kunnen laten schijnen :)

Mijn fiets: Thundercat uit 2003 (carbs, geen injectie)

Het volgende;
Zodra ik een lange rit maak in de kou (zeg 4/5 graden) dan gaat het in eerste instantie prima. Na ongeveer 50km te hebben gereden merk ik gewoon dat zodra ik aan het gas trek, het blok haperig en niet meer direct reageert....


Tja hoe leg je dit uit...

Ik rij dus op de snelweg....rijd 120, schakel naar mijn 3.... gooi het gas open en wat gebeurt er dan; pruttel pruttel pruttel, met pijn en moeite klimt hij 1000rpm en INEENS PATS!! Dan vliegt hij weer vooruit...Zodra het 10 graden is; nergens last van, het gaat altijd fout bij kou.

Misschien wat bevindingen waar jullie mogelijk wat aan hebben;
- Temp. metertje op de snelweg @ 120 staat op ongeveer 65, komt niet van zsijn plek, ook niet als ik permanent 9000rpm rijd.
- Dit had ik vorig jaar al maar toen was het amper koud, waardoor ik het amper heb meegemaakt.
- Vorige week was het 10 graden, niks gemerkt.
- Als ik de motor na een shitrit dus afzet, en ik laat hem 10 minuten stil, dan gaat alles weer prima! Totdat er weer rond de 30/40/50km is gereden, dan begint het weer...
- Als ik tijdens het probleem de motor afzet en direct weer aanzet start hij niet... heel veel gepruttel en geprobeer maar hij wil nie starten. Mijn Cat start normaal instantly, direct (heb ik wel de choke voor nodig)

Misschien jullie enig idee??

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb zijn daar setjes voor te kopen (carb heaters).
Daar kan je voor kijken..

Ik heb ook wel eens gelezen dat iemand een lamp in zijn airbox heeft gebouwd, en zo de binnen stromende lucht opwarmt.

Edit: als je de zoek-functie gebruikt zal je heel wat over dit onderwerp vinden.

Hmmmm, net te laat
 
Laatst bewerkt:
:^ geen twijfel mogelijk. Zoek ff op carb icing of bevroren carburateurs en je vind genoeg topics met oorzaak/gevolg en oplossing(en), daar hoeft niet topic 23543785 over volgediscussieert te worden.

http://www.thundercat.nl/index2.php?option=com_forum&Itemid=&page=search&mode=results (Carb icing op thundercat.nl)

en nog een stukkie:
http://www.thundercat.nl/content/view/33/32/
 
Terug
Bovenaan Onderaan