Periodieke bekwaamheidstest voor motorrijders verplichten?

Is niks mis mee.
Als het maar ergens over gaat.

Thanks!

Laat me duidelijk zijn, ik zit ook niet te wachten op meer regels omwille van meer regels.

Maar als we ervoor kunnen zorgen dat het prettiger en veiliger wordt in het verkeer en door eens in de 5 jaar een stukje kennis en vaardigheden bij te spijkeren, dan is het dat in mijn ogen dubbel en dwars waard.

Ook ik maak fouten in het verkeer en weet zeker dat ik niet meer alle actuele verkeersregels 100% ken, ondanks dat ik wel altijd die testjes doe die in MotoPlus en andere bladen staan, en het altijd interessant vind om over verkeersregels te lezen.

Maar wij motorrijders zijn over het algemeen toch al meer betrokken bij verkeer(sregels), dus wij zijn al de uitzonderingen (in positieve en negatieve zin).

De "gemiddelde" (zo die al bestaat) automobilist is veel passiever met verkeer(sregels) bezig, voor een motorrijder is dat zijn eerste overlevingsmechanisme.

Maar goed, er werd om meningen gevraagd, en dit is de mijne.
 
Laatst bewerkt:
Thanks!

Laat me duidelijk zijn, ik zit ook niet te wachten op meer regels omwille van meer regels.

Maar als we ervoor kunnen zorgen dat het prettiger en veiliger wordt in het verkeer en door eens in de 5 jaar een stukje kennis en vaardigheden bij te spijkeren, dan is het dat in mijn ogen dubbel en dwars waard.

Ook ik maak fouten in het verkeer en weet zeker dat ik niet meer alle actuele verkeersregels 100% ken, ondanks dat ik wel altijd die testjes doe die in MotoPlus en andere bladen staan, en het altijd interessant vind om over verkeersregels te lezen.

Maar wij motorrijders zijn over het algemeen toch al meer betrokken bij verkeer(sregels), dus wij zijn al de uitzonderingen (in positieve en negatieve zin).

De "gemiddelde" (zo die al bestaat) automobilist is veel passiever met verkeer(sregels) bezig, voor een motorrijder is dat zijn eerste overlevingsmechanisme.

Maar goed, er werd om meningen gevraagd, en dit is de mijne.

Dat gaat niet zolang het mogelijk is om een auto nog terug te voeren naar 25km en er vervolgens knetterhard door de straten mee te scheuren als 16jarige.
Er zijn veel gevaarlijkere dingen op de weg.
 
Ik denk dat je je heel erg vergist wat parate kennis van de huidige verkeersregels betreft, zeker nu de bevolking sterk aan het vergrijzen is.

Extra administratieve rompslomp is er geen, want ook nu, moet je zelf in de gaten houden dat je rijbewijs niet verloopt, alleen is het nu 10 jaar geldig, en moet je ook zelf zorgen voor verlenging voordat het verlopen is.

In mijn voorbeeld is het rijbewijs nog maar 5 jaar geldig, en heb je vervolgens 6 maanden de tijd om een vernieuwd theorie en rijexamen af te leggen, waarna het CBR je rijbewijs verlengt en waarna je het vernieuwde rijbewijs mag gaan aanvragen op het gemeentehuis.

Zonder melding vanuit het CBR dat je geslaagd bent, vervalt de geldigheid van je rijbewijs na 66 maanden. Simpel en toch eenvoudig zoals Koot en Bie altijd zeiden.

Juist doordat je elke 5 jaar opnieuw rijexamen en theorie examen doet, zul je je meer en meer bewust worden van je verantwoordelijkheid als verkeersdeelnemer.

Ongelukken blijven ongelukken en kunnen niet voorkomen worden, maar foutief gedrag en irritaties en de gevolgen daarvan omdat (mede) weggebruikers de verkeersregels niet of niet juist hanteren worden daardoor sterk beperkt. Denk aan te snel / met te geringe snelheid invoegen bij een toerit van de snelweg, niet volledig gebruik maken van de rijstrook bij een wegversmalling/invoegen van meer naar minder rijstroken, richting aangeven, niet rechts rijden, niet weten wat de snelheidsaanduiding is van een groene rijbaanscheiding, etc. etc.

Bewustwording heeft nog nooit iemand geschaad.

Als je je verdiept in de schadeverzekeringen van verzekeraars, dan zul je te weten komen dat die allemaal verlieslatend zijn.

Beter opgeleid zijn en blijven betekent een grotere kans op correct gedrag, niets doen zeker niet.

Inderdaad...NU moet IK in de gaten houden dat ik over x jaar een nieuw pasje moet halen.

In JOUW voorstel:

Krijg ik iedere 5 jaar (dat is dus al een verdubbeling in administratieve handelingen enkel door het halveren van de geldigheid) een oproep (dus moet iemand op de knop drukken en die brief verzenden) en moet er geregistreerd worden of iemand geslaagd is en moet er dus melding gemaakt worden wanneer iemand geslaagd is etc etc. Een veel grotere administratieve romslomp dan dat het nu is en dat kost tijd en tijd kost geld en dat gaan wij dan maar met zijn allen ophoesten.

Dan nogmaals, het gebrek aan kennis van de verkeersregels is absoluut 100% zeker niet zo groot als jij het doet voorkomen en al helemaal niet de hoofdoorzaak van ongelukken in het verkeer.

Hier even een top 10 lijstje van 2010 en ik denk persoonlijk dat in 2015 het lijstje niet heel veel anders zal zijn.

Top-10 oorzaken van auto ongelukken

En dat zijn allemaal zaken waarvan iedereen de regels paraat heeft en weet hoe het hoort en waar velen zich bewust, dan wel ondertussen al weer onbewust, niet aan houden.

Je lijstje is ook een leuke lijst :Y Staan alleen weinig zaken in die met overtreding van een verkeersregel uit het RVV te maken hebben en hooguit in aanmerking kunnen komen voor een art 5 WvW (die je natuurlijk altijd kunt toepassen)

En voor wat de max. snelheid betreft. Het woord zegt het al :Y Het is een MAX. geen MIN., dus als iemand daar 80 rijdt is dat prima binnen de grenzen van de wet. Net zoals 80 rijden op de snelweg prima binnen de grenzen van de wet is :Y

En als verzekeraars verlieslatend zijn, dan gaan ze de premie echt niet verlagen als ze minder zouden hoeven uitkeren. Dat bedoel ik dus met even verder denken dan de neus lang is. Als ze nu verlieslatend zijn (verhogen ze de premie) en blijven verlieslatend. Nu moeten ze minder uitkeren, omdat er minder schades gedeclareerd worden. Dan verlagen ze de premie en blijven onder de streep verlieslatend? Yeah right :')
 
Ik vind dit nergens over gaan behalve een zeer waarschijnlijke nieuwe vorm van jaarlijkse geldklopperij.

Ik heb nergens aangegeven dat het geld moet kosten :?
Je verzint er zelf dingen bij, niet handig in een discussie :)
Een examen is een momentopname en na dat moment is het klaar.
Dus jij pleit eigenlijk voor een doorlopende keuring. Elke dag, zeg maar.

Ik denk dat mensen dat vervelender vinden, en dat het kostbaarder is. Maar ik snap je punt ;)
 
Het zijn niet eens alleen maar de oude vrouwtjes...ook gewoon (ja toch vooral vrouwen) mensen van middelbare leeftijd die totaal niet kunnen rijden. Hoeveel inparkeerfilmpjes zijn er wel niet van mensen die er zo'n 15 minuten over doen en dan alsnog wegrijden? HOE!!!! kunnen die in godsnaam een rijbewijs hebben?

Overigens gisteren nog bijna aangereden door een oma die de stoel zo ver mogelijk naar voren had staan bij een wegversmalling, zo'n eentje waar maar 1 auto tegelijk doorheen kan. Ik was vele malen eerder maar die oma reed gewoon stoïcijns door, moest echt vol in de remmen en ze had nog niks door :') Levensgevaarlijk

Deed je achterrem het nog? Die was toch aangelopen toen je je motor liet vallen omdat je niet op zat te letten in het verkeer? (https://www.youtube.com/watch?v=fBUYqgPTgfg)

Mompelt iets van: " pot, ketel, zwart... "
 
Ik heb nergens aangegeven dat het geld moet kosten :?
Je verzint er zelf dingen bij, niet handig in een discussie :)Dus jij pleit eigenlijk voor een doorlopende keuring. Elke dag, zeg maar.

Ik denk dat mensen dat vervelender vinden, en dat het kostbaarder is. Maar ik snap je punt ;)

Ja, want het CBR en onze overheid zullen natuurlijk geld toe geven (om maar het andere uiterste te nemen)....

Komaan he. :')

Ik pleit voor het vooral laten zoals het is. Ik heb al aangegeven, te veel regels, dus je kan zelf wel invullen wat ik van een doorlopende keuring vind en ik denk dat een jaarlijks examen helemaal niets toevoegt in de periode na het examen totdat het weer bijna examen tijd is.

Hoe zo iets wel kan helpen zonder het extra onaangenaam te maken kan ik zo gauw niet bedenken in een vorm welke ook bij onze overheid past.

Het komt allemaal neer op extra regeltjes.
 
Laatst bewerkt:
Als ik zie dat de helft van de automobilisten geen richtingaanwijzers gebruikt, de helft nooit in de spiegels kijkt, en de helft helemaal geen idee heeft wat er om ze heen gebeurt, dan denk ik, ja, het zou goed zijn als automobilisten iedere vijf jaar opnieuw rijexamen zouden moeten doen. Gewoon tien minuten in je eigen auto met een examinator ernaast. Dan zakt minimaal de helft, dan zijn we van het fileprobleem af, en is het voor ons motorrijders een stuk veiliger op de weg. Je zou het nog kunnen beperken tot eenmaal, vijf jaar nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Als je dan slaagt, dan nemen we aan dat je werkelijk kunt rijden. Zak je, dan moet je opnieuw, en dan na vijf jaar weer.
 
Als ik zie dat de helft van de automobilisten geen richtingaanwijzers gebruikt, de helft nooit in de spiegels kijkt, en de helft helemaal geen idee heeft wat er om ze heen gebeurt, dan denk ik, ja, het zou goed zijn als automobilisten iedere vijf jaar opnieuw rijexamen zouden moeten doen. Gewoon tien minuten in je eigen auto met een examinator ernaast. Dan zakt minimaal de helft, dan zijn we van het fileprobleem af, en is het voor ons motorrijders een stuk veiliger op de weg. Je zou het nog kunnen beperken tot eenmaal, vijf jaar nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Als je dan slaagt, dan nemen we aan dat je werkelijk kunt rijden. Zak je, dan moet je opnieuw, en dan na vijf jaar weer.

Maar dan ben je geslaagd en kan je weer rustig zonder richtingaanwijzers, zonder te spiegelen en zonder een idee te hebben wat er om je gebeurd jezelf voortbewegen.

Dus is een momentopname (examen) hier een oplossing voor?
 
Gewoon tien minuten in je eigen auto met een examinator ernaast. Dan zakt minimaal de helft, dan zijn we van het fileprobleem af, en is het voor ons motorrijders een stuk veiliger op de weg.

Ik voel me wel aangesproken maar als ik mijn autorijbewijs kwijt raak mag ik ook geen motor meer rijden. :o

Als we nu met z'n allen moeten afrijden vrees ik het ergste.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen verplicht aan de zelf rijdende auto is hier de oplossing voor!

Minder examens! Minder ongelukken! Minder auto's want mensen vinden er toch niets meer aan! Minder files! Minder kosten! Minder Geen boetes! Alles minder!

Helper-par-Rosa.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar dan ben je geslaagd en kan je weer rustig zonder richtingaanwijzers, zonder te spiegelen en zonder een idee te hebben wat er om je gebeurd jezelf voortbewegen.

Dus is een momentopname (examen) hier een oplossing voor?
enige oplossing is dus een permanente black-box op je voertuig die al je fouten registreert en die steeksproefgewijs door de overheid uitgelezen kan worden :+

Big Brother is watching you!
 
Als ik zie dat de helft van de automobilisten geen richtingaanwijzers gebruikt, de helft nooit in de spiegels kijkt, en de helft helemaal geen idee heeft wat er om ze heen gebeurt, dan denk ik, ja, het zou goed zijn als automobilisten iedere vijf jaar opnieuw rijexamen zouden moeten doen. Gewoon tien minuten in je eigen auto met een examinator ernaast. Dan zakt minimaal de helft, dan zijn we van het fileprobleem af, en is het voor ons motorrijders een stuk veiliger op de weg. Je zou het nog kunnen beperken tot eenmaal, vijf jaar nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Als je dan slaagt, dan nemen we aan dat je werkelijk kunt rijden. Zak je, dan moet je opnieuw, en dan na vijf jaar weer.

Toch altijd weer grappig dat het de automobilist is die het moet ontgelden.

Kom toch regelmatig motorrijders tegen waarvan ik denk dat ook die het rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen of met een volle spaarkaart van de AH.

We moeten niet denken dat wij, omdat wij toevallig een lettertje meer op het rijbewijs hebben, nou zo geweldig zijn in het verkeer. Wij maken waarschijnlijk net zo veel fouten alleen zien we die liever niet, want wat zijn wij geweldig zeg :')
 
Toch altijd weer grappig dat het de automobilist is die het moet ontgelden.

Kom toch regelmatig motorrijders tegen waarvan ik denk dat ook die het rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen of met een volle spaarkaart van de AH.

We moeten niet denken dat wij, omdat wij toevallig een lettertje meer op het rijbewijs hebben, nou zo geweldig zijn in het verkeer. Wij maken waarschijnlijk net zo veel fouten alleen zien we die liever niet, want wat zijn wij geweldig zeg :')

Ik denk dat je er helemaal naast zit. :N

Hoezo wij maken ook fouten. B|
 
Inderdaad...NU moet IK in de gaten houden dat ik over x jaar een nieuw pasje moet halen.

In JOUW voorstel:

Krijg ik iedere 5 jaar (dat is dus al een verdubbeling in administratieve handelingen enkel door het halveren van de geldigheid) een oproep (dus moet iemand op de knop drukken en die brief verzenden) en moet er geregistreerd worden of iemand geslaagd is en moet er dus melding gemaakt worden wanneer iemand geslaagd is etc etc. Een veel grotere administratieve romslomp dan dat het nu is en dat kost tijd en tijd kost geld en dat gaan wij dan maar met zijn allen ophoesten.

Dan nogmaals, het gebrek aan kennis van de verkeersregels is absoluut 100% zeker niet zo groot als jij het doet voorkomen en al helemaal niet de hoofdoorzaak van ongelukken in het verkeer.

Hier even een top 10 lijstje van 2010 en ik denk persoonlijk dat in 2015 het lijstje niet heel veel anders zal zijn.

Top-10 oorzaken van auto ongelukken

En dat zijn allemaal zaken waarvan iedereen de regels paraat heeft en weet hoe het hoort en waar velen zich bewust, dan wel ondertussen al weer onbewust, niet aan houden.

Je lijstje is ook een leuke lijst :Y Staan alleen weinig zaken in die met overtreding van een verkeersregel uit het RVV te maken hebben en hooguit in aanmerking kunnen komen voor een art 5 WvW (die je natuurlijk altijd kunt toepassen)

En voor wat de max. snelheid betreft. Het woord zegt het al :Y Het is een MAX. geen MIN., dus als iemand daar 80 rijdt is dat prima binnen de grenzen van de wet. Net zoals 80 rijden op de snelweg prima binnen de grenzen van de wet is :Y

En als verzekeraars verlieslatend zijn, dan gaan ze de premie echt niet verlagen als ze minder zouden hoeven uitkeren. Dat bedoel ik dus met even verder denken dan de neus lang is. Als ze nu verlieslatend zijn (verhogen ze de premie) en blijven verlieslatend. Nu moeten ze minder uitkeren, omdat er minder schades gedeclareerd worden. Dan verlagen ze de premie en blijven onder de streep verlieslatend? Yeah right :')


Lees nog eens goed wat ik schreef svp.

Zoals ik al aangaf en jij ook weet, krijg je helemaal geen oproep, dus is er geen extra administratieve rompslomp vanuit de overheid, nu niet en dan niet, want JIJ moet zelf in de gaten houden of je rijbewijs is verlopen of niet.

JIJ moet enkel elke 5 jaar zorgen dat je je rijbewijs verlengt krijgt door theorie en praktijkexamen te doen. Dat wordt niet vanuit de overheid geinitieerd, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Niet gedaan of niet geslaagd? Dan ben je na 66 maanden je rijbewijs kwijt.

De enige administratieve extra handeling is de registratie vanuit het CBR dat je rijbewijs (weer) geldig is, zodat de gemeente je een nieuw rijbewijs zal verstrekken zodra je daar om vraagt. Alsof dat zo'n enorme extra belasting betekent. Ja, omdat je dat nu niet gewend bent, dan is ieder beetje al snel extra... Als je niet anders gewend bent straks, is het geen enkel punt.

Lees ook nog eens wat ik schrijf over "Ongelukken blijven ongelukken en kunnen niet voorkomen worden, maar foutief gedrag en irritaties en de gevolgen daarvan omdat (mede) weggebruikers de verkeersregels niet of niet juist hanteren worden daardoor sterk beperkt."

Waar het om gaat is dat we zorgen dat mensen beter rijgedrag en vaardigheden gaan vertonen doordat ze weer weten "hoe het heurt". Dat bewerkstellig je niet door eenmalig een rijexamen af te leggen zoals iemand hier heel trots en stoer te kennen geeft, dat bewerkstellig je enkel door herhaling. Dus frequenter opleiden en verifiëren, dit is een proces en zal niet van vandaag op morgen al zijn vruchten afwerpen.

Ik heb het nergens over maximum snelheid, waar het om gaat is dat mensen niet weten dat ze bij een groene rijweg scheiding 100 km/h MOGEN, en dus het zekere voor het onzekere nemen en er 80 gaan rijden. Wat op zijn beurt onveilige verkeerssituaties uit lokt omdat andere verkeersdeelnemers dan gaan inhalen waar dat niet mag...

Bottom lijn is dat we proberen te bereiken dat mensen verkeer serieus nemen en goed opgeleid zijn. Wat kan daar op tegen zijn.

M.b.t. verzekeringen, concurrentie heeft er altijd nog voor gezorgd dat schadeverzekeringspremies concurrerend zijn en zullen blijven, ongeacht of die verlieslatend of winstgevend zijn. Ik kijk en denk echt wel langer dan mijn neus lang is zoals je zo fijntjes meent te moeten opmerken, vandaar dat ik 200% achter zo'n maatregel sta.

Afijn, ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gelezen waarom een rijbewijs voor het leven ook maar iets bijdraagt aan een prettigere en veiligere verkeersdeelname.

Laksheid en asociale stellingen genoeg gelezen, dat wel.
 
Laatst bewerkt:
enige oplossing is dus een permanente black-box op je voertuig die al je fouten registreert en die steeksproefgewijs door de overheid uitgelezen kan worden :+

Big Brother is watching you!

Eng! -O-

Maar als je mensen vrijheid geeft dan wordt deze vaak (anders) benut. Kan er niets anders van maken.
 
Lees nog eens goed wat ik schreef svp.

Zoals ik al aangaf en jij ook weet, krijg je helemaal geen oproep, dus is er geen extra administratieve rompslomp vanuit de overheid, nu niet en dan niet, want JIJ moet zelf in de gaten houden of je rijbewijs is verlopen of niet.

JIJ moet enkel elke 5 jaar zorgen dat je je rijbewijs verlengt krijgt door theorie en praktijkexamen te doen. Dat wordt niet vanuit de overheid geinitieerd, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Niet gedaan of niet geslaagd? Dan ben je na 66 maanden je rijbewijs kwijt.

De enige administratieve extra handeling is de registratie vanuit het CBR dat je rijbewijs (weer) geldig is, zodat de gemeente je een nieuw rijbewijs zal verstrekken zodra je daar om vraagt. Alsof dat zo'n enorme extra belasting betekent. Ja, omdat je dat nu niet gewend bent, dan is ieder beetje al snel extra... Als je niet anders gewend bent straks, is het geen enkel punt.

Lees ook nog eens wat is schrijf over "Ongelukken blijven ongelukken en kunnen niet voorkomen worden, maar foutief gedrag en irritaties en de gevolgen daarvan omdat (mede) weggebruikers de verkeersregels niet of niet juist hanteren worden daardoor sterk beperkt."

Waar het om gaat is dat we zorgen dat mensen beter rijgedrag en vaardigheden gaan vertonen doordat ze weer weten "hoe het heurt". Dat bewerkstellig je niet door eenmalig een rijexamen af te leggen zoals iemand hier heel trots en stoer te kennen geeft, dat bewerkstellig je enkel door herhaling. Dus frequenter opleiden en verifiëren, dit is een proces en zal niet van vandaag op morgen al zijn vruchten afwerpen.

Ik heb het nergens over maximum snelheid, waar het om gaat is dat mensen niet weten dat ze bij een groene rijweg scheiding 100 km/h MOGEN, en dus het zekere voor het onzekere nemen en er 80 gaan rijden. Wat op zijn beurt onveilige verkeerssituaties uit lokt omdat andere verkeersdeelnemers dan gaan inhalen waar dat niet mag...

Bottom lijn is dat we proberen te bereiken dat mensen verkeer serieus nemen en goed opgeleid zijn. Wat kan daar op tegen zijn.

M.b.t. verzekeringen, concurrentie heeft er altijd nog voor gezorgd dat schadeverzekeringspremies concurrerend zijn en zullen blijven, ongeacht of die verlieslatend of winstgevend zijn. Ik kijk en denk echt wel langer dan mijn neus lang is zoals je zo fijntjes meent te moeten opmerken, vandaar dat ik 200% achter zo'n maatregel sta.

Afijn, ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gelezen waarom een rijbewijs voor het leven ook maar iets bijdraagt aan een prettigere en veiligere verkeersdeelname.

Laksheid en asociale stellingen genoeg gelezen, dat wel.

Ik quote even je eigen post, zodat je zelf kunt nalezen dat jij wel degelijk hebt voorgesteld een oproep :')

.....
Hoezo administratieve rompslomp, je krijgt elke 5 jaar een oproep, je maakt zelf de afspraak voor de examens, en je rijbewijs wordt verlengd of na 66 maanden ben je het kwijt.

Rijinstructeurs weer happy, .....

Alsjeblieft. Je stelde het zelf voor, dus dan niet roepen dat ik niet lees :') Daar heb je je extra romslomp al. Dan de extra romslomp van registratie van wie wel en wie niet etc. Allemaal extra tov nu.

dan het 100km/h verhaal...je zegt het goed...ze MOGEN, en als ze willen rijden ze er 80 km/h en ze overtreden er geen enkele wet mee. Dat er dan mensen gaan inhalen waar het niet mag is het probleem van de mensen die inhalen waar het niet mag. Die lappen de regels dus aan hun laars. Het lokt namelijk verder helemaal niets uit in is de verantwoordelijkheid van de persoon die inhaalt waar het niet mag. Niet de verantwoordelijkheid van de persoon die de wet niet overtreedt toch?

En ik heb van nog niemand een argument gehoord wat een dagje examen toe gaat voegen aan veiligheid, als bekend is dat het overgrote deel van de irritaties en ongelukken wordt veroorzaakt door onachtzaamheid en afgeleid worden door de telefoon of andere zaken.

Dat ga je niet veranderen door om de x jaar een examentje te doen, want dan doe je precies dat wat ze willen zien en gaat daarna gewoon weer je gang om maar te zwijgen van de enorme bureaucratie en romslomp op administratief vlak die jij simpelweg maar eventjes als onzin afdoet :')

maar hey, be my guest wat dacht je er als je er zo 200% achter staat, om jezelf te verplichten om iedere 5 jaar een examen AVB/AVD en Theorie te doen en bij niet slagen je rijbewijs zelf in te laten trekken door het CBR?

Ben benieuwd hoe zeer 200% je er achter staat, niemand houdt je tegen het voor jezelf te doen.
 
Het CJIB zal dan ook wel weer met een automatische boete komen, net als nu als nu het geval is met de vervallen APK.
Maand na vervallen rijbewijs en wel een motorvoertuig op naam? kaching, boete van 'weetikveelhoeveelpleuros', na een maand nog steeds geen verlenging? Kaching, boete eroverheen.
Vergissing? kan de overheid niets schelen.. gewoon betalen!
 
Ik quote even je eigen post, zodat je zelf kunt nalezen dat jij wel degelijk hebt voorgesteld een oproep :')Alsjeblieft. Je stelde het zelf voor, dus dan niet roepen dat ik niet lees :') Daar heb je je extra romslomp al. Dan de extra romslomp van registratie van wie wel en wie niet etc. Allemaal extra tov nu.

dan het 100km/h verhaal...je zegt het goed...ze MOGEN, en als ze willen rijden ze er 80 km/h en ze overtreden er geen enkele wet mee. Dat er dan mensen gaan inhalen waar het niet mag is het probleem van de mensen die inhalen waar het niet mag. Die lappen de regels dus aan hun laars. Het lokt namelijk verder helemaal niets uit in is de verantwoordelijkheid van de persoon die inhaalt waar het niet mag. Niet de verantwoordelijkheid van de persoon die de wet niet overtreedt toch?

En ik heb van nog niemand een argument gehoord wat een dagje examen toe gaat voegen aan veiligheid, als bekend is dat het overgrote deel van de irritaties en ongelukken wordt veroorzaakt door onachtzaamheid en afgeleid worden door de telefoon of andere zaken.

Dat ga je niet veranderen door om de x jaar een examentje te doen, want dan doe je precies dat wat ze willen zien en gaat daarna gewoon weer je gang om maar te zwijgen van de enorme bureaucratie en romslomp op administratief vlak die jij simpelweg maar eventjes als onzin afdoet :')

maar hey, be my guest wat dacht je er als je er zo 200% achter staat, om jezelf te verplichten om iedere 5 jaar een examen AVB/AVD en Theorie te doen en bij niet slagen je rijbewijs zelf in te laten trekken door het CBR?

Ben benieuwd hoe zeer 200% je er achter staat, niemand houdt je tegen het voor jezelf te doen.


Dat heb ik in mijn latere posts toch gecorrigeerd, dat je niet eens een oproep krijgt. Dat realiseerde ik me ook pas nadat ik het al had geschreven en vandaar dat ik dat je nog 2x duidelijk heb geprobeerd te maken, maar waar jij vervolgens niets mee doet.

Wat ik telkens duidelijk probeer te maken is dat het gaat om mentaliteits en gedragsverandering, en dat je dat niet in een keer bereikt, maar enkel op lage(re) termijn, dus beetje bij beetje, en dat dat dus wel enkele generaties gaat duren vrees ik.

Waarschijnlijk besturen we dan toch allang zelf geen voertuigen meer, maar rijden die zichzelf, dan is het probleem ook opgelost.

En waarom ik zelf niet iedere 5 jaar rijexamen doe? Omdat ik ook gewoon een mens ben, net als iedereen, en dat pas doe als het niet anders kan. Dus vandaar mijn pleidooi om het voor iedereen verplicht te stellen, anders zal het echt niet gaan werken.
 
Over enkele generaties rijden ze zelf. De vraag is alleen of je dan nog mag motorrijden... ze zijn nu al lekker bezig om het te ontmoedigen.
 
Over enkele generaties rijden ze zelf. De vraag is alleen of je dan nog mag motorrijden... ze zijn nu al lekker bezig om het te ontmoedigen.

Simpel, dat begint met korting op je verzekering als je automatisch rijdt. (en flinke verhoging op het handmatige rijden)
 
Ja, want het CBR en onze overheid zullen natuurlijk geld toe geven (om maar het andere uiterste te nemen)....

Komaan he. :')

Ik pleit voor het vooral laten zoals het is. Ik heb al aangegeven, te veel regels, dus je kan zelf wel invullen wat ik van een doorlopende keuring vind en ik denk dat een jaarlijks examen helemaal niets toevoegt in de periode na het examen totdat het weer bijna examen tijd is.
Je argument is teveel regels en de periode tussen de examens is te lang.
Als we een andere regel vinden en die afschaffen, komt er niks bij. Dan vind je het dus geen probleem.
Ook de examens moeten dichter op elkaar, want dan heeft het meer effect.

Heb je ook andere argumenten?
Hoe zo iets wel kan helpen zonder het extra onaangenaam te maken kan ik zo gauw niet bedenken in een vorm welke ook bij onze overheid past.

Het komt allemaal neer op extra regeltjes.
 
Wat een k*t topic bah,
Gaan we over een poosje allemaal braaf in een elektrisch aangekoppeld
karretje, braaf dezelfde kleren aan , precies op de juiste tijd ,zonder ook maar iets verkeerd te doen,doen wat we moeten doen...............
gadverdamme wat een klote leven word dat :r
Gelukkig leven we nu *O* ,
nog meer regels laten we dat alsjeblieft niet doen :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan