Periodieke bekwaamheidstest voor motorrijders verplichten?

Dat heb ik in mijn latere posts toch gecorrigeerd, dat je niet eens een oproep krijgt. Dat realiseerde ik me ook pas nadat ik het al had geschreven en vandaar dat ik dat je nog 2x duidelijk heb geprobeerd te maken, maar waar jij vervolgens niets mee doet.

Wat ik telkens duidelijk probeer te maken is dat het gaat om mentaliteits en gedragsverandering, en dat je dat niet in een keer bereikt, maar enkel op lage(re) termijn, dus beetje bij beetje, en dat dat dus wel enkele generaties gaat duren vrees ik.

Waarschijnlijk besturen we dan toch allang zelf geen voertuigen meer, maar rijden die zichzelf, dan is het probleem ook opgelost.

En waarom ik zelf niet iedere 5 jaar rijexamen doe? Omdat ik ook gewoon een mens ben, net als iedereen, en dat pas doe als het niet anders kan. Dus vandaar mijn pleidooi om het voor iedereen verplicht te stellen, anders zal het echt niet gaan werken.

Hoezo moet het verplicht worden? Je vindt het een prima initiatief en zoals we allemaal weten begint een beter milieu bij jezelf. Niemand, maar dan ook echt niemand, verplciht je het niet te doen.

Dus ik zou zeggen, doe het zelf ondanks het feit dat het niet verplicht is, want je vindt het toch een perfecte maatregel, maar ik zie het al wel.... Ik doe het niet, want niet iedereen doet het :') Dus eigenlijk vind je het alleen een goed idee als iedereen het moet doen :')

Verder probeer ik je duidelijk te maken dat je geen gedragsverandering teweeg gaat brengen door een dergelijke maatregel. Iedereen hier heeft tijdens zijn examens het trucje laten zien wat het CBR wil zien en daarna lekker op zijn eigen manier verder en dat gaat ook gebeuren als het om de 5 jaar opnieuw zou moeten. Even gewenst gedrag laten zien en klaar is Kees om vervolgens gewoon weer door te gaan op je eigen manier. Niets is menselijker dan dat :N
En voor het theorieexamen heeft iedereen even de regeltjes geleerd, of waarschijnlijk alleen proefexamens gemaakt en de fotos en vraagstelling geleerd om vervolgens het juiste antwoord te kiezen, dat doe je dan even om de vijf jaar en ook daar is Kees weer klaar :')

En ook het CBR is niet consequent in de vraagstelling en wat ze willen zien. De ene leert om bij 3/4 rotonde richtingaanwijzer naar links te gebruiken de ander leert alleen richtingaanwijzer bij verlaten van rotonde en afhankelijk van je examinator ga je de boot in of niet terwijl de wet daarin heel duidelijk is over wat moet. Ik erger me er al niet eens meer aan aan al dat willekeurige geknipperlicht op een rotonde en doe dat wat ik volgens de wet moet doen. Scheelt me in het buitenland waar ik het meest onderweg ben (Duitsland) ook weer een boete :')

Het zou al een hoop schelen als mensen eens voor zichzelf gingen uitrekenen hoeveel tijd ze nu eigenlijk winnen op hun rit als ze 10 of 20 km/h harder zouden kunnen rijden. Ik stoor me er al lang niet meer aan als iemand voor mij die 80 rijdt als ik 100 mag. Kan ik er langs dan ga ik er langs, kan dat niet dan geniet ik gewoon met 80. Je komt zo veel relaxter aan dan wanneer je je aan dat soort dingen gaat storen, is de moeite niet eens om je er over op te winden.
 
Je argument is teveel regels en de periode tussen de examens is te lang.
Als we een andere regel vinden en die afschaffen, komt er niks bij. Dan vind je het dus geen probleem.
Ook de examens moeten dichter op elkaar, want dan heeft het meer effect.

Heb je ook andere argumenten?

Dat zou een oplossing bieden.

Rest enkel mijn gevoel wat er niet beter van wordt bij de gedachte nieuwe verplichtingen te moeten vervullen.
Ik kan niet ontkennen dat wanneer iemand maandelijks een examen moet afleggen dit vast de veiligheid daadwerkelijk bevorderd.
 
Laatst bewerkt:
Maar dan ben je geslaagd en kan je weer rustig zonder richtingaanwijzers, zonder te spiegelen en zonder een idee te hebben wat er om je gebeurd jezelf voortbewegen.

Dus is een momentopname (examen) hier een oplossing voor?

De examinator moet dus eigenlijk achter je rijden zonder dat je het weet. Maar ja, dat zal wel niet kunnen wegens de privacy. Zou wel mooi zijn, auto haalt je in, gaat bordje omhoog, niet met "stop politie" maar met "cbr: gezakt". Agenten zouden dat kunnen doen. "U kwam naar links zonder te kijken. U bent nu uw rijbewijs kwijt, u mag opnieuw examen doen".
 
De examinator moet dus eigenlijk achter je rijden zonder dat je het weet. Maar ja, dat zal wel niet kunnen wegens de privacy. Zou wel mooi zijn, auto haalt je in, gaat bordje omhoog, niet met "stop politie" maar met "cbr: gezakt". Agenten zouden dat kunnen doen. "U kwam naar links zonder te kijken. U bent nu uw rijbewijs kwijt, u mag opnieuw examen doen".

Het is denk ik ook het 1 of het ander.

Of je laat mensen "vrij" en dan kan je er van op aan gaan dat mensen zich niet aan de regels houden. Dat is de mens of dat is vrijheid, I don't know.

Of je reguleert alles en wanneer iemand een scheet laat zonder dat die dit van te voren aangevraagd heeft wordt dat meteen opgemerkt door het schetenkastje welke iedereen overal in elke ruimte hebben moet.

Lijkt mij duidelijk waar ik geen voorstander van ben. :N :+

En laten we eerlijk zijn. Hier in Nederland is het volgens mij prima geregeld met de kwaliteiten van de gemiddelde verkeersdeelnemer. Neem India ofzo. -O-

Je ken beter hier over de snelweg lopen dan daar over de stoep.
 
Het is denk ik ook het 1 of het ander.

Of je laat mensen "vrij" en dan kan je er van op aan gaan dat mensen zich niet aan de regels houden. Dat is de mens of dat is vrijheid, I don't know.

Of je reguleert alles en wanneer iemand een scheet laat zonder dat die dit van te voren aangevraagd heeft wordt dat meteen opgemerkt door het schetenkastje welke iedereen overal in elke ruimte hebben moet.

Lijkt mij duidelijk waar ik geen voorstander van ben. :N :+
Dan krijg je een beetje Demolition Man praktijken :P
 
De examinator moet dus eigenlijk achter je rijden zonder dat je het weet. Maar ja, dat zal wel niet kunnen wegens de privacy. Zou wel mooi zijn, auto haalt je in, gaat bordje omhoog, niet met "stop politie" maar met "cbr: gezakt". Agenten zouden dat kunnen doen. "U kwam naar links zonder te kijken. U bent nu uw rijbewijs kwijt, u mag opnieuw examen doen".



Feitelijk kan de politie dit al, ze kunnen bij twijfel over je rijvaardigheid het CBR verzoeken je aan een rijvaardigheidstest te onderwerpen.

Wat houdt het onderzoek naar uw rijvaardigheid in?



Dus feitelijk komt het er op neer, dat je iedere keer dat je thuis komt zonder dat de politie onderweg je rijbewijs heeft ingevorderd geslaagd bent voor je praktijkexamen. *O*
 
...
En laten we eerlijk zijn. Hier in Nederland (en België, en eigenlijk heel West Europa), is het volgens mij prima geregeld met de kwaliteiten van de gemiddelde verkeersdeelnemer. Neem India ofzo. -O-

Je ken beter hier over de snelweg lopen dan daar over de stoep.
Daar zou ik nog zo zeker niet van zijn ;)
 
ja, goed idee nog meer regels en controle hoeven mensen niet meer zelf na te denken. Is de overheid dan ook volledig aansprakelijk als het toch nog mis gaat?
 
Heel slecht idee. Ik rijd op een chopper en deze is bij lange na niet zo wendbaar als de gemiddelde naked bike of buikschuiver. Als ik dan op een andere motor mezelf moet bewijzen moet ik eerst even goed wennen aan deze motor.
 
Laatst bewerkt:
Heel slecht idee. Ik rijd op een chopper en deze is bij lange na niet zo wendbaar als de gemiddelde naked bike of buikschuiver. Als ik dan op een andere motor mezelf moet bewijzen moet ik eerst even goed wennen aan deze motor.

Geeft me te denken, chopperrijders zouden hun rijbewijs direct ingetrokken moeten hebben..
 
Indien je jezelf niet meer bekwaam vind, stop dan met motorrijden !
Maar ga geen idiote ideeën bedenken, al zeker niet om dat gajes nog meer te spekken !

Get A life, of een rollator !
 
Indien je jezelf niet meer bekwaam vind, stop dan met motorrijden !
Maar ga geen idiote ideeën bedenken, al zeker niet om dat gajes nog meer te spekken !

Get A life, of een rollator !

Hou op, anders moet ik over 30 jaar op rollator cursus. _O-
 
Realist, dan ben ik de 80 gepasseerd. En als ik optimist ben, doe ik mijn oma na, die heeft hem vanaf haar 90e en gebruikt hem nog dagelijks.
 
Nou jongen laat dat achtje maar zien :P

_origin_American-chopper-9_zpsp5rbzyls.jpg


Zie je verhaal al aankomen bij de HD rijders met apenhangers haha.

Flikker toch op man, Nederland regeltjes land.
Ga er nog een verzinnen joh.

Blij dat ik nog zelf mag weten waar ik me reet mee afveeg.
 
Voor sommigen zou het inderdaad best goed zijn.

Maar verhalen dat ze dit bij de chirurgie ook doen? Mocht ik maar motorrijden in de baas z'n tijd ;-)

Uiteraard vind er veel bijscholing en trainingen plaats. Je wilt toch dat je in veilige handen bent?
Hetzelfde geldt voor piloten.

Dus waarom niet voor weggebruikers? Jouw veiligheid hangt ook af van de andere weggebruikers.
 
Wat is de aanleiding voor de tussentijdse test dan? Blijkt uit onderzoek en de praktijk dat het niet meer kunnen draaien van de achtjes (de techniek) leidt tot een dermate toename van het aantal doden/ongelukken dat dit daadwerkelijk nut heeft?

Omgedraaid: wat is de verwachtte opbrengst van de test voor motorrijders? Hoeveel doden/ongelukken zal het in de praktijk echt gaan schelen?

Kortom: causaal verband.. Aanwezig of niet? Of gewoon een onderbuik gevoel dat als iemand z'n achtje niet kan draaien (bij wijze van spreken) dat deze vervolgens wel eens een gevaarlijke weggebruiker kan zijn?

Als je het mij vraagt moet je mensen niet verplicht een bekwaamheidstest laten afleggen (dat is weer zo typisch, een examen om te kijken of je het nog wel kan). Nee, áls je dan iets wilt doen geeft elke motorrijder dan eens in de zoveel jaar een VRO (semi-verplicht?). Die kwalitatief dik in orde is.

Dit kan een heel mooi initiatief zijn voor verzekeraars, want (als er een verband is tussen het e.e.a.) dan zou dit nog wel eens een behoorlijke besparing kunnen opleveren vanwege minder ongelukken. En dus is de cursus ook nog eens 'gratis' voor iedereen. Ohhhhhhhh.. wat zeg ik nu.

Maar verder, ik betwijfel of het effect zo groot zal zijn (zeker hier in NL). En volgens mij kunnen we beter automobilisten aan de cursus krijgen na X aantal jaar dan motorrijders..
 
Voor sommigen zou het inderdaad best goed zijn.

Maar verhalen dat ze dit bij de chirurgie ook doen? Mocht ik maar motorrijden in de baas z'n tijd ;-)

Uiteraard vind er veel bijscholing en trainingen plaats. Je wilt toch dat je in veilige handen bent?
Hetzelfde geldt voor piloten.

Dus waarom niet voor weggebruikers? Jouw veiligheid hangt ook af van de andere weggebruikers.
Dus als motorrijders een bewijs hebben dat ze maximaal 5 jaar geleden een achtje konden doen, dan ben ik veiliger?
Ik ben benieuwd nasr het wetenschappelijk onderzoek dat dit aantoont.
(Wat een kul)
 
Terug
Bovenaan Onderaan