Beste Motor-Forummers,
Zoals de meesten onder jullie ongetwijfeld reeds hebben kunnen ervaren is de staat van de wegen in België ronduit belabberd. Gevaarlijke vangrails, putten en kieren, slecht aangebrachte wegmarkeringen en dodelijke verkeersremmers... de lijst is schier oneindig. Wat daarbij het meest opvalt is de lakse houding van bepaalde autoriteiten op dit vlak.
Een goed voorbeeld is de Langerbruggekaai in de Gentse haven. 8 doden en 22 zwaargewonden zijn daar in de afgelopen jaren te betreuren omwille van de gevaarlijke vangrails, die dicht langs de weg geplaatst zijn en niet van opvangplanken zijn voorzien. Die situatie is er gecombineerd met een klaarblijkelijk verraderlijk wegdek, zoals de 21-jarige Lorenzo Millecaen mocht ervaren. De jonge motorrijder in opleiding is er tijdens een oefenritje met zijn vader Marc voorop onderuit gegleden en raakte levensgevaarlijk gewond. Moesten de vangrails simpelweg voorzien zijn van opvangplanken zou de situatie misschien veel minder erg geweest zijn. Blijkbaar waren 21 zwaargewonden en 8 doden nog steeds niet voldoende reden voor de bevoegde autoriteiten om hier in te grijpen. Onder hen is ook onze diepbetreurde collega en MotorWereld redacteur Ruben Van Den Bossche, die op 29 oktober 2010 op dezelfde plaats om het leven kwam tijdens het uitoefenen van zijn beroep.
Daarom organiseert Marc Millecaen een protestactie, gesteund door alle Vlaamse motorbladen en de MAG.
Op 24 september is er een protestmars voorzien. Samenkomst op het Sint-Pietersplein te Gent vanaf 14 uur, om van daar gezamenlijk te vertrekken naar de Langerbruggekaai. Met deze protestmars gaat ook een handtekeningenactie gepaard waarin wij als motorrijders de overheid oproepen om in wegeninfrastructuur en wegenonderhoud meer aandacht te schenken aan motorfietsen en hun berijders, die op dat vlak kortweg als zwakke weggebruiker te catalogeren zijn. Het aanpassen van de vangrails aan de Langerbruggekaai had al veel levens en leed kunnen besparen, en de inertie van de overheid is in deze dan ook onbegrijpelijk.
En zo zijn er nog veel meer punten te vinden op het Vlaamse wegennet. Het wordt hoog tijd om daar eens een inventaris van te maken. Als u er in uw buurt weet zijn: meld ze ons! In afwachting daarvan: teken deze petitie, en moedig zoveel mogelijk van uw vrienden aan dat ook te doen. Alle handtekeningen zullen op 29 oktober overhandigd worden aan minister van Mobiliteit Hilde Crevits.
De petitie:
http/www.demotorsite.be/petitie.php
Lid worden van de Facebookgroep Stop Slechte Wegen kan via deze link:
http/www.facebook.com/pages/Stop-slechte-wegen/171142932953867
@Mods: ik hoop van harte dat dit bericht hier mag blijven staan, aangezien dit voor het algemeen goed is van alle motorrijders die zich soms op de Vlaamse wegen begeven.
Zoals de meesten onder jullie ongetwijfeld reeds hebben kunnen ervaren is de staat van de wegen in België ronduit belabberd. Gevaarlijke vangrails, putten en kieren, slecht aangebrachte wegmarkeringen en dodelijke verkeersremmers... de lijst is schier oneindig. Wat daarbij het meest opvalt is de lakse houding van bepaalde autoriteiten op dit vlak.
Een goed voorbeeld is de Langerbruggekaai in de Gentse haven. 8 doden en 22 zwaargewonden zijn daar in de afgelopen jaren te betreuren omwille van de gevaarlijke vangrails, die dicht langs de weg geplaatst zijn en niet van opvangplanken zijn voorzien. Die situatie is er gecombineerd met een klaarblijkelijk verraderlijk wegdek, zoals de 21-jarige Lorenzo Millecaen mocht ervaren. De jonge motorrijder in opleiding is er tijdens een oefenritje met zijn vader Marc voorop onderuit gegleden en raakte levensgevaarlijk gewond. Moesten de vangrails simpelweg voorzien zijn van opvangplanken zou de situatie misschien veel minder erg geweest zijn. Blijkbaar waren 21 zwaargewonden en 8 doden nog steeds niet voldoende reden voor de bevoegde autoriteiten om hier in te grijpen. Onder hen is ook onze diepbetreurde collega en MotorWereld redacteur Ruben Van Den Bossche, die op 29 oktober 2010 op dezelfde plaats om het leven kwam tijdens het uitoefenen van zijn beroep.
Daarom organiseert Marc Millecaen een protestactie, gesteund door alle Vlaamse motorbladen en de MAG.
Op 24 september is er een protestmars voorzien. Samenkomst op het Sint-Pietersplein te Gent vanaf 14 uur, om van daar gezamenlijk te vertrekken naar de Langerbruggekaai. Met deze protestmars gaat ook een handtekeningenactie gepaard waarin wij als motorrijders de overheid oproepen om in wegeninfrastructuur en wegenonderhoud meer aandacht te schenken aan motorfietsen en hun berijders, die op dat vlak kortweg als zwakke weggebruiker te catalogeren zijn. Het aanpassen van de vangrails aan de Langerbruggekaai had al veel levens en leed kunnen besparen, en de inertie van de overheid is in deze dan ook onbegrijpelijk.
En zo zijn er nog veel meer punten te vinden op het Vlaamse wegennet. Het wordt hoog tijd om daar eens een inventaris van te maken. Als u er in uw buurt weet zijn: meld ze ons! In afwachting daarvan: teken deze petitie, en moedig zoveel mogelijk van uw vrienden aan dat ook te doen. Alle handtekeningen zullen op 29 oktober overhandigd worden aan minister van Mobiliteit Hilde Crevits.
De petitie:
http/www.demotorsite.be/petitie.php
Lid worden van de Facebookgroep Stop Slechte Wegen kan via deze link:
http/www.facebook.com/pages/Stop-slechte-wegen/171142932953867
@Mods: ik hoop van harte dat dit bericht hier mag blijven staan, aangezien dit voor het algemeen goed is van alle motorrijders die zich soms op de Vlaamse wegen begeven.