Petitie tegen 3x examen voor getrapt rijbewijs (A1, A2, A)

dat is het gekke van het systeem:

als je op je 18e je autorijbewijs haalt, kan je meteen in een dik PK-monster rijden (of dat verstandig is, is natuurlijk vraag2, maar het mag)

als je op je 18e je motorrijbewijs haalt, word je afgescheept met een rijbewijs voor een veredelde brommer...
Als je op je 17e je B rijbewijs haalt krijg je AM er gratis bij, al heb je nog nooit op een brommer gezeten. Terwijl als je op dezelfde leeftijd alleen AM wil hebben je aan lessen en een examen gebonden zit.
Ben je met een B rijbewijs ineens onsterfelijk? Of zijn we een beetje doorgeslagen?
 
En dan te bedenken dat ik vroeger met mijn 14 jaartjes rond croste op een 80cc Suzuki en je hooguit in het bos eens moest vluchten voor de politie op een zware BMW :)
Op het moment dat ik mijn rijbewijs ging halen voelde die 500cc aan als mijn 80cc waar ik mee in het bos croste, alleen die verkeersregels die erbij kwamen waren een ander verhaal. Ik wil maar zeggen dat ik de zin en/of onzin van het starten op een 125cc niet erg kan begrijpen. Hoe gedraagt iemand zich in het verkeer, hoe schat hij situaties in en wat is zijn rijgedrag in verschillende weersomstandigheden. Of je dat nu op een 125cc of een 500cc doet mag daarin niets uitmaken is mijn mening. Bij de verrichtingen maakt het gewicht van de motor wel weer uit maar ook dat kan volgens mij geen reden zijn om iedereen maar op een 125cc te laten starten. Dat het CBR op deze manier lekker binnenloopt moge duidelijk zijn. Zijn er statistieken beschikbaar waarin een duidelijk terugloop van ongevallen zichtbaar is sinds de invoering van deze geldklopperij?

Beter nog: met het beperkte vermogen van een 125 is het nog iets lastiger in het verkeer en vereist het vaak dus nog beter voorruit kijken. Vooral als je even via de snelweg moet. Ben van mening dat je met een motor met veel meer pk juist makkelijker door het verkeer heen beweegt. 'Nog even voor die auto/vrachtenwagen invoegen' lees ik vaak... nou dat gaat hem met een 125 dus echt niet worden. O-)

Zoals ik eerder aanhaalde hoeft het gewicht ook niet veel te schelen. Het gaat daarbij vooral om de kijktechniek. De meeste 125's voor A1 zitten rond de 140 kg. Een MT-07 is volgens mij +/- 180 kg. Ja, dat verschil van 40 kg merk je, maar er valt nog steeds prima mee te rijden. Heb daar tijdens een les toen ook gewoon alle AVB oefeningen mee gedaan terwijl ik de les daarvoor alles nog op de 125 deed.
 
Als ik toch zie hoeveel mijn kinderen kwijt zijn aan rijbewijzen, lessen en examens, dat is bizar. Brommer op hun 16e, praktijk en theorie. Op hun 17e auto gehaald. Op hun 18e motor, gevolgd door E achter B. Er komt voorlopig geen eind aan, gaat nergens over.

Dat zei ik, het CBR en de rijscholen lobby..

Ik moest laatst voor het werk ook weer wat rijbewijs papieren halen.. Daar hoorde ik zelfs dat 'ze' bezig zijn om een rijbewijs te verplichten voor een fuckin palletwagen!!!

Totaal debiel.

Maargoed, naast dat, het 125cc rijbewijs is gewoon gevaarlijk.

Ik vraag me trouwens af hoe en waarom ze 11kw als limiet hebben ingesteld, wat is daar het argument van ?

250cc is voor snelweg gebruik het minimale wat nog enigzins verantwoordelijk is.
Daar zal iedere motorrijder het denk wel mee eens zijn.
 
250cc is voor snelweg gebruik het minimale wat nog enigzins verantwoordelijk is.
Daar zal iedere motorrijder het denk wel mee eens zijn.
Daar kan ik me bij aansluiten, tik met mijn NSS300 de 135 aan maar dan rijd het echt niet meer lekker hoor. 110 a 115 km/h is ideale snelheid op de snelweg, als ik die al pak.
Kan me voorstellen dat je met een 125cc dan inderdaad achter een vrachtwagen moet plakken.
 
Gewoon net als (vroegâh?) in Frankrijk: Als je rijbewijs B hebt en ouder bent dan 21 mag je op een 125cc motorfiets, maar niet op de snelweg.

Motiveert ook om dan even aan een 125cc te snuffelen en daarna je "grote jongens" rijbewijs te halen.
 
Laatst bewerkt:
Daar kan ik me bij aansluiten, tik met mijn NSS300 de 135 aan maar dan rijd het echt niet meer lekker hoor. 110 a 115 km/h is ideale snelheid op de snelweg, als ik die al pak.
Kan me voorstellen dat je met een 125cc dan inderdaad achter een vrachtwagen moet plakken.

Ja, in dit geval is een motor met 300-500cc (of meer) gewoon iets handiger, maar het is best te doen op 125cc. Haal met mijn Duke rond de 130 km/u max en dan is het een beetje inschatten en plannen wanneer je gaat inhalen. Nee, gemakkelijk is het niet, te doen: dat wel. :)

Zijn ook veel 125's die maar 8-9 pk (luchtgekoeld) hebben ipv de toegestane 15 pk. Ja, dan schiet het niet op en is het onveilig. Dan is het nog niet eens mogelijk om de maximum toegestane snelheid te bereiken...
 
Laatst bewerkt:
Op zich, dat getrapte is nog tot daar aan toe en de kosten ook maar die 125cc is gewoon echt gevaarlijk. Je zult daarmee de snelweg op moeten. Dat slaat echt nergens op. Ik heb kinderen die in de leeftijd zijn dat ze met motorrijden willen beginnen maar die 125cc daar heb ik echt moeite mee. Dus dát zou mijn petitie zijn.

Maar goed, ik heb evengoed getekend hoor.
 
Ik heb het geluk gehad dat ik nog net met de oude regels mijn rijbewijs heb kunnen halen.
Ik had aan mijn instructeur gevraagd of ik een keertje zou kunnen rijden op een 125 cc.
Nou dat heb ik geweten, ik ben niet de lichtste (1.84 en 87kg) maar ik kwam echt net aan de 80 km per uur op de snelheidsmeter, wat dus inhoudt dat ik aan alle kanten werd ingehaald door vrachtwagens.
Ik heb mij nog nooit zo onveilig gevoeld als toen op een 125cc motor.
Ik zou eerder een honda cb 500 of een 300cc ninja als eerste motor aanbevelen.
 
Op zich, dat getrapte is nog tot daar aan toe en de kosten ook maar die 125cc is gewoon echt gevaarlijk. Je zult daarmee de snelweg op moeten. Dat slaat echt nergens op. Ik heb kinderen die in de leeftijd zijn dat ze met motorrijden willen beginnen maar die 125cc daar heb ik echt moeite mee. Dus dát zou mijn petitie zijn.

Maar goed, ik heb evengoed getekend hoor.
waarom zou je de snelweg op moeten je kan overal komen zonder snelweg. de snelweg op gaan is een keuze geen verplichting. als je de snelweg gevaarlijk vind ga er dan niet heen hoe moeilijk kan het zijn. er is niemand die je verplicht de snelweg op te gaan behalve tijdens je rijlessen.
 
waarom zou je de snelweg op moeten je kan overal komen zonder snelweg. de snelweg op gaan is een keuze geen verplichting. als je de snelweg gevaarlijk vind ga er dan niet heen hoe moeilijk kan het zijn. er is niemand die je verplicht de snelweg op te gaan behalve tijdens je rijlessen.

Helaas is nou eenmaal de snelste route over de snelweg, zeker als je woonwerk verkeer rijdt scheelt dit een boel. Al zou ik de snelweg vermijden, doe ik er 90 minuten over om naar mijn werk te komen, in plaats van de 35 minuten die het mij nu kost.
80 wegen zijn ook geen feest met een 125cc fiets, iedereen gaat dan een partij zitten kleven achter je, aangezien ik ook niet harder ging dan 77 op de gps.

Als je in de stad woont en alleen rond de stad moet zijn is 125cc genoeg, maar ga je de grote boze mensen wereld in kom je er achter dat je graag toch iets meer vermogen wilt hebben.
 
je moet dus nog steeds niet op de snelweg komen je kiest er voor omdat het de snelste route is. je kan ook iets anders kiezen zoals het OV of dichter bij je werk gaan wonen of secondair rijden of met de auto gaan. Maar nee jij kiest er voor om met je motor via de snelweg te gaan en loopt dan te klagen dat je het niet veilig vindt. kies dan een andere optie.
ik wil ook graag meer vermogen hebben (op de bank dan) maar ik heb het niet maar je hoort mij toch ook niet klagen en de schuld bij weet ik veel wie leggen dat ik te veel belasting moet betalen en dat drugsdealen illegaal is en dat ik daardoor niet genoeg kan verdienen en dat de overheid mij niet beschermt tegen andere criminelen die op mijn winst uit zijn. het is nu één keer zo dat je niet alles krijgt wat je wilt hebben. wees blij met de mogelijkheden en vrijheden die je wel hebt.
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog, tijdens mijn A1 examen gingen we NIET de snelweg op. De examinator vond het levensgevaarlijk!, ik was een van de eerste die voor zijn A1 rijbewijs moest afrijden (net niet in de oude regeling gevallen door sneeuw :( )

Nja, in Mei mooi m'n A halen.. ben ik van het hele gezeik af, geldklopperij..
 
Helaas is nou eenmaal de snelste route over de snelweg, zeker als je woonwerk verkeer rijdt scheelt dit een boel. Al zou ik de snelweg vermijden, doe ik er 90 minuten over om naar mijn werk te komen, in plaats van de 35 minuten die het mij nu kost.
80 wegen zijn ook geen feest met een 125cc fiets, iedereen gaat dan een partij zitten kleven achter je, aangezien ik ook niet harder ging dan 77 op de gps.

Als je in de stad woont en alleen rond de stad moet zijn is 125cc genoeg, maar ga je de grote boze mensen wereld in kom je er achter dat je graag toch iets meer vermogen wilt hebben.
Wacht ff, wil je nou serieus zeggen dat je 80km wegen niet prettig vindt omdat je brommertje niet harder gaat dan 77km/h maar je wel de snelweg op gaat?
En jij hebt stemrecht?
:? |(
 
Wacht ff, wil je nou serieus zeggen dat je 80km wegen niet prettig vindt omdat je brommertje niet harder gaat dan 77km/h maar je wel de snelweg op gaat?
En jij hebt stemrecht?
:? |(
Lezen is ook een vak apart, Het is niet mijn brommer en voordat je gelijk conclusies trekt :z :N . De rijschool zit direct naast de snelweg. Ik ging mee omdat de motoren wat aanpassingen nodig hadden en hij wist dat ik benieuwd was hoe eentje rijdt, nadat ik de snelweg op ging zijn we direct de snelweg afgegaan aangezien het niet veilig was.
Ik ben gewoon een trotse pvv stemmer dus dat zit helemaal goed :+ :t
 
je moet dus nog steeds niet op de snelweg komen je kiest er voor omdat het de snelste route is. je kan ook iets anders kiezen zoals het OV of dichter bij je werk gaan wonen of secondair rijden of met de auto gaan. Maar nee jij kiest er voor om met je motor via de snelweg te gaan en loopt dan te klagen dat je het niet veilig vindt. kies dan een andere optie.
ik wil ook graag meer vermogen hebben (op de bank dan) maar ik heb het niet maar je hoort mij toch ook niet klagen en de schuld bij weet ik veel wie leggen dat ik te veel belasting moet betalen en dat drugsdealen illegaal is en dat ik daardoor niet genoeg kan verdienen en dat de overheid mij niet beschermt tegen andere criminelen die op mijn winst uit zijn. het is nu één keer zo dat je niet alles krijgt wat je wilt hebben. wees blij met de mogelijkheden en vrijheden die je wel hebt.
Ah, wat lief, Stephen Covey gelezen?
 
Helaas is nou eenmaal de snelste route over de snelweg, zeker als je woonwerk verkeer rijdt scheelt dit een boel. Al zou ik de snelweg vermijden, doe ik er 90 minuten over om naar mijn werk te komen, in plaats van de 35 minuten die het mij nu kost.
80 wegen zijn ook geen feest met een 125cc fiets, iedereen gaat dan een partij zitten kleven achter je, aangezien ik ook niet harder ging dan 77 op de gps.

Als je in de stad woont en alleen rond de stad moet zijn is 125cc genoeg, maar ga je de grote boze mensen wereld in kom je er achter dat je graag toch iets meer vermogen wilt hebben.

Ik weet niet op welke 125 jij gereden hebt, maar het zal wel geen KTM Duke of Yamaha YZF geweest zijn. Zelfs met een persoon van 87 kg halen die nog wel de 110-120.
 
Terug
Bovenaan Onderaan