Petitie tegen 3x examen voor getrapt rijbewijs (A1, A2, A)

Oja.

CBS StatLine - Overledenen; doden door verkeersongeval in Nederland, wijze van deelname

Ik denk dat er een vermogensbeperking juist op leeftijd geintroduceerd moet gaan worden. Stuk meer doden vanaf 30 +
_O-

Dit is natuurlijk heel makkelijk en zegt helemaal niets over welke leeftijdscategoire de meeste brokken maakt

Ik heb nog nooit een studie gevonden die het verband aantoonde tussen ;jonge bestuurder, veel vermogen en relatief veel verkeersongelukken. Iemand?

ja en dat is het oneerlijke, iemand van 24+ mag wel gelijk op een (volle motor) rijden.
en iemand als ik heb al 40.000km gemaakt en mag het nog steeds niet ivm leeftijd...

ik vind het persoonlijk ook redelijker als ze een stappen rijbewijs zouden maken voor iedereen die met motor rijbewijs begint. als ze echt om de veiligheid van de beginnende motorrijder's zouden geven zouden ze iedereen met een lichte motor laten beginnen.

enne, 125cc na 2 jaar dat te hebben gereden te hebben moet je jezelf weer af gaan leren dat je met een a2 fiets niet vol de toeren in jaagt en doorschakelt tegen het rode gebied aan... heel handig. want dat is wat je 2 jaar moet doen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik toch zie hoeveel mijn kinderen kwijt zijn aan rijbewijzen, lessen en examens, dat is bizar. Brommer op hun 16e, praktijk en theorie. Op hun 17e auto gehaald. Op hun 18e motor, gevolgd door E achter B. Er komt voorlopig geen eind aan, gaat nergens over.

vroegâh :+ haalde je voor 85 gulden (jaja, toen was ik net aan nog 16 :+) je trekker rijbewijs bij de plaatselijke landbouw MBO. Kreeg je een groen vodje met je foto erop. Ik heb hem nu op mijn rijbewijs erbij staan, maar als je ziet wat voor rijopleiding je daar nu voor moet doen als je die wilt halen _O- dat kost een aardige stuiver. Nou zijn de trekkers die tegenwoordig op de weg rijden (250pk+, 60km/h etc is niets eens bijzonder) wel wat anders als de tufjes van vroeger, dus is het niet zooo gek, maar wat een geld _O- 1000 euro komt eerst, 1300 zie je ook wel voorbij komen :X
 
Het grote voordeel van meerdere malen moeten afrijden is dat mensen zich heel bewust worden dat ze zichzelf niet een andere rijstijl aan gaan leren omdat ze dan weten dat ze voor het volgende examen gaan zakken. je blijft veel langer de stem van de rijinstructeur horen zelfs als hij niet in de buurt is. en dan slijt dat goede rijgedrag er in en dat is nu net wat ze met deze regelgeving proberen te doen.
En iedereen vind dat het examen dat hij (m/v) moet gaan halen onzin want jij bent natuurlijk de beste bestuurder van het hele land. maar als je dan zo goed bent bewijs het maar en als je bang bent om te zakken is het examen al helemaal geen slecht idee want dan doe je dus dingen niet zo als je ze geleerd hebt.
Na meer dan 40jaar mijn auto-RBW heb ik 2 jaar geleden nog mijn taxi-RBW gehaald. (gaat ook via het CBR) Lijkt veel op een gewoon RBW met hier en daar wat extra eisen betreff. personen-vervoer. Altijd gedacht dat ik alle regels nog wel goed beheerste. En natuurlijk voel(de)ik me een betere chauffeur dan gemiddeld. Maar dat hebben er velen. Voor het examen enkele instructie-praktijk-lessen gehad. De meeste belangrijke regels die waren mij nog wel bekend. Toch bleek enkele keren dat het niet verkeerd is om nog even op de precieze regels gewezen te worden. Meer van die O-JA, nu weet ik het weer, dingen. Even de puntjes op de i..........

De manier om nu een vol motor-RBW te halen is, denk ik, iets te ver doorgeschoten. Toch lijkt het me helemaal niet verkeerd om eens in de bijv. 20 jaar een soort herexamen (auto/motor) te moeten doen. De ergste kneuzen worden dan uit het verkeer gehaald en voor anderen is het echt niet zo verkeerd om weer even opgefrist te worden! Ik heb het iig als positief ervaren!
 
de bedoeling van trapsgewijs A rijbewijs halen is niet een kwestie van vermogen en kunnen maar leeftijd
op je 24e ben je toch stukken verantwoordelijker geworden dus ze verwachten dat de gemiddelde NLer toch wacht tot ze 24e OF met een A1 tot zn 24e blijf rijden en dat is ze gelukt want dat is precies wat er nu gebeurt

Petitie tekenen nu of niet... Kom nou, we weten allemaal dat het niks wordt
Wie gaat het tekenen, een zeer beperkt groepje van jongeren met leeftijden tussen de 16 en de 24.
Juist de bevolkingsgroep die zij proberen te "beschermen" van zichzelf dus ja.... Het heeft geen zin.


my 2ct
 
Wij hebben voor onze rijschool voor de A1 categorie een Honda CBF125 gekocht. Sinds dat je ook op A2 mocht beginnen met 20 staat dat ding stil. We hebben welgeteld 1 leerling gehad die daarna nog is afgereden op A1.

Ik gebruik hem nu als vervoer...

Bij mijn rijschool werd ie naast A1 dus hoofdzakelijk gebruikt voor de dames die eerst even met de iets lichtere en minder vermogende motor wouden rijden om daarna over te stappen op de MT-07. Werkt best goed aangezien ze zo toch sneller wat meer met de motor durven te doen. :)

Een paar (al wat oudere) onderzoeken van SWOV geven wel wat cijfers dat A1 vanaf 16 jaar toch wel wat extra risico's (en ongelukken) oplevert:
https://www.swov.nl/publicatie/verk...ng-van-de-minimumleeftijd-van-de-categorie-a1

Dit overzicht is ook oud maar nog steeds wel interessant, ook over de andere categorieen:
https://www.swov.nl/publicatie/de-categorie-a1-tot-125-cc-van-het-nieuwe-motorrijbewijs

Tja, extra risico's. De overheid was niet verplicht om ook A1 in te voeren. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om A2 vanaf 18 toe te staan en A vanaf 20. Of je nou A2 op 18 jarige leeftijd doet of op 20 jarige leeftijd maakt volgens mij weinig verschil. 15 pk of 48 pk, het is genoeg om met 120 te verongelukken, het is in de meeste gevallen te weinig om rijfouten keihard af te straffen.

Als ik toch zie hoeveel mijn kinderen kwijt zijn aan rijbewijzen, lessen en examens, dat is bizar. Brommer op hun 16e, praktijk en theorie. Op hun 17e auto gehaald. Op hun 18e motor, gevolgd door E achter B. Er komt voorlopig geen eind aan, gaat nergens over.

Yup, gaat snel. Grove schatting:

Brommer: €400
Auto: €1500
Motor A1: €1000
Auto E: €400
Motor A2: €350 (uitgaande van examen + 5 lessen)
Motor A: €350 (uitgaande van examen + 5 lessen)
_______________
= €4000

En dan heb je dus uiteindelijk een motorrijbewijs A, autorijbewijs BE en brommerrijbewijs
voor maar liefst €4000 en heel wat uurtjes lessen en examen. :+




Met A1 leer je in ieder geval wel (als je van sportief rijden houdt) goed schakelen en momentum behouden. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf van A2 naar A gegaan. Was een beetje zuur en kostte redelijk wat geld, maar gelukkig hoefde ik daardoor niet tot mijn 24ste te wachten. En daar komt meteen het punt waar ik kritiek op heb. Waarom zou iemand van 24 wel direct verantwoordelijk genoeg zijn? Die verantwoordelijkheid heeft zeer weinig te maken met leeftijd, maar juist veel met de persoon zelf en zijn of haar opvoeding/normen en waarden.

Van mij mag iemand die 24 is dus ook gewoon eerst twee jaar iets lichters rijden. Ik snap sowieso niet dat mensen daar zo moeilijk over doen. Ik heb op een motor met 35kw al heel veel lol gehad. Dat gaat echt niet langzaam en al helemaal niet in vergelijking met de auto's die de meeste jongeren op die leeftijd kunnen betalen.

Ik vond het altijd zo typisch dat mensen tegen mij zeiden: ''ja, ik ga toch geen twee jaar op een brommer rijden. Ik wacht wel gewoon tot mijn 24ste''. En dat lijken mij dan juist weer de mensen die je juist niet op een zware motor wilt hebben. Maarja, dat zal wel aan mij liggen.

Het enige waar ik dus kritiek op heb zijn de kosten. (En a1 is misschien ook wel een beetje overdreven)
 
Die hele rijbewijzen is compleet doorgeschoten.

Vroeger, net voordat ik 16 werd, mocht je vanaf je 16e op een brommer stappen zonder rijbewijs. Toen mn broer 16 werd, ging ie dus op pad met mama's brommer. En reed ik dus stiekem ook op dat ding. Ik was 14..

Toen kwam de regel van het bromfietscertificaat. Kreeg je gratis, of moest je halen bij het CBR als je 16 werd. Het enige waar ik volledig achter sta en stond!


En dan de regeltjes en de getrapte rijbewijzen..

Een brommer, mocht een max. vermogen hebben van 0.5kw ofzo. Daar moest je 16 voor zijn en als je 'm opvoerde kon je rekenen op forse boetes, want levensgevaarlijk!

Dan wordt je 18 en dan mag je motorrijlessen gaan volgen voor het lichte motorrijbewijs dat niet veel later ingevoerd werd. Mocht je zomaar op een motor stappen met een vermogen van 70x hoger. Inderdaad, 70x hoger, want voor het A-25kW rijbewijs mocht je afrijden op motoren met een max. vermogen van 35kW. En dan rijdt je af, slaag je, mag je dus niet eens meer rijden op de motor waarop je zojuist examen gedaan hebt!

Dus een verhoging van 70x het vermogen van een brommetje, omdat je 18 werd. Maar als je op een opgevoerd brommetje reed dat 0.8kw ofzo aan vermogen had, had je een forse prent te pakken.


En nu dus gestapte rijbewijzen.. En mijn vraag is dan: zijn er in de loop van de jaren nou echt minder doden gevallen in het verkeer door die al wijzigingen in de rijbewijzen? Of is het gewoon werk creeren voor het CBR en rijscholenbranche?

Naar mijn idee is het alleen maar bureaucratie allemaal.
 
Het doel van het stappenrijbewijs is ontmoedigen van het motorrijden. Daar ben ik het wel mee eens, er zijn er immers veel te veel.

Officieel is het doel van het stappenrijbewijs het harmoniseren van het hele rijbewijs gebeuren van de verschillende EU lidstaten. De richtlijnen hiervoor zijn opgesteld door de EU en NL moet deze dan implementeren. Een land heeft enige vrijheid in de manier waarop de richtlijn wordt geïmplementeerd maar over de verschillende categorieën hebben landen niks te zeggen. De categorieën A1/A2/A staan duidelijk in de richtlijn beschreven.
Gelijke rijbewijzen in elke lidstaat zijn handig bij open grenzen waar iedereen ongestoord elkaars land binnen kan gaan.

Het stappenrijbewijs geen ontmoediging voor motorrijden maar draagt wel bij aan verdere federalisering van de EU. Worden veel mensen ook niet blij van :P

Ik vraag me verder af of het het meest effectief is om de petitie aan te bieden aan de 2de kamer, de wetgevende partij (Europese Commissie) of bijv het Europees parlement.

Verder vraag ik mij af hoe deze rijbewijs richtlijn is ontvangen in andere EU lidstaten. Als NL de enige is die hier moeite mee heeft dan hebben wij het er maar mee te doen. Als je de richtlijn wil veranderen dan heb je waarschijnlijk internationale medestanders nodig.
 
Laatst bewerkt:
Dus jij bent van mening dat een motorrijbewijs halen onzin is :/ ?
Nee, maar wel dat het er op lijkt gericht omzoveel mogelijk geld te generen voor het cbr.

Net als die emg.
Het cbr beslist of je die moet doen als of hun nee zeggen tegen 1000 (?)euro.
Eigenlijk moet dat beslist worden door een neutrale partij die geen belangen bij het cbr hebben.
 
Officieel is het doel van het stappenrijbewijs het harmoniseren van het hele rijbewijs gebeuren van de verschillende EU lidstaten. De richtlijnen hiervoor zijn opgesteld door de EU en NL moet deze dan implementeren. Een land heeft enige vrijheid in de manier waarop de richtlijn wordt geïmplementeerd maar over de verschillende categorieën hebben landen niks te zeggen. De categorieën A1/A2/A staan duidelijk in de richtlijn beschreven.
Gelijke rijbewijzen in elke lidstaat zijn handig bij open grenzen waar iedereen ongestoord elkaars land binnen kan gaan.

Het stappenrijbewijs geen ontmoediging voor motorrijden maar draagt wel bij aan verdere federalisering van de EU. Worden veel mensen ook niet blij van :P

Ik vraag me verder af of het het meest effectief is om de petitie aan te bieden aan de 2de kamer, de wetgevende partij (Europese Commissie) of bijv het Europees parlement.

Verder vraag ik mij af hoe deze rijbewijs richtlijn is ontvangen in andere EU lidstaten. Als NL de enige is die hier moeite mee heeft dan hebben wij het er maar mee te doen. Als je de richtlijn wil veranderen dan heb je waarschijnlijk internationale medestanders nodig.
Dit hele idee komt uit Brussel vandaan, toch? Waarom mogen ze in België nog wel een 125cc rijden met B rijbewijs??
 
Bij mijn rijschool werd ie naast A1 dus hoofdzakelijk gebruikt voor de dames die eerst even met de iets lichtere en minder vermogende motor wouden rijden om daarna over te stappen op de MT-07. Werkt best goed aangezien ze zo toch sneller wat meer met de motor durven te doen. :)

.................

Met A1 leer je in ieder geval wel (als je van sportief rijden houdt) goed schakelen en momentum behouden.
Wanneer we gaan praten over durven motorrijden is het voor hen mss beter om maar helemaal niet op te stappen! Alsof het rijden op de motor een waagstuk is! Je hebt het hier over de categorie verkeersdeelnemers die bij een probleemsituatie door angst net de verkeerde beslissing neemt en daarna van de weg kan worden geschraapt!! Kan er weer een negatief streepje bij de motorrijders worden aangevinkt.

@Goed schakelen: Daar heb je toch helemaal geen RBW voor nodig. Als het goed is heb je dat al geleerd op je cross-brommertje toen je nog 12 was. Verkeerd schakelen in het zand, dan stond je stil!! Òf je lag gelijk 100m achter bij de rest................
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar wel dat het er op lijkt gericht omzoveel mogelijk geld te generen voor het cbr.

Net als die emg.
Het cbr beslist of je die moet doen als of hun nee zeggen tegen 1000 (?)euro.
Eigenlijk moet dat beslist worden door een neutrale partij die geen belangen bij het cbr hebben.

Dat ben ik helemaal met je eens. Het CBR heeft er teveel belang bij.
 
Vind 't toch wel een beetje wonderlijk worden. In het ene topic lees je over mensen in 't verkeer die hun rijbewijs bij "een bakje boter hebben gekregen". En nu is het vrijwel schandalig dat mensen uberhaupt verplicht lessen moeten volgen? :+ Ja het is duur, maar het heeft gewoon een goede reden. Ook al rijd je motor ben jij potentieel gevaar op de weg. Die lessen en dat examen zijn een goed hulpmiddel om dit potentiele gevaar tegen te gaan.
 
Officieel is het doel van het stappenrijbewijs het harmoniseren van het hele rijbewijs gebeuren van de verschillende EU lidstaten. De richtlijnen hiervoor zijn opgesteld door de EU en NL moet deze dan implementeren. Een land heeft enige vrijheid in de manier waarop de richtlijn wordt geïmplementeerd maar over de verschillende categorieën hebben landen niks te zeggen. De categorieën A1/A2/A staan duidelijk in de richtlijn beschreven.
Gelijke rijbewijzen in elke lidstaat zijn handig bij open grenzen waar iedereen ongestoord elkaars land binnen kan gaan.

Het stappenrijbewijs geen ontmoediging voor motorrijden maar draagt wel bij aan verdere federalisering van de EU. Worden veel mensen ook niet blij van :P

Ik vraag me verder af of het het meest effectief is om de petitie aan te bieden aan de 2de kamer, de wetgevende partij (Europese Commissie) of bijv het Europees parlement.

Verder vraag ik mij af hoe deze rijbewijs richtlijn is ontvangen in andere EU lidstaten. Als NL de enige is die hier moeite mee heeft dan hebben wij het er maar mee te doen. Als je de richtlijn wil veranderen dan heb je waarschijnlijk internationale medestanders nodig.
In veel landen hebben ze amper of niets hoeven aanpassen. Die hadden al 125cc vanaf 16 jaar en of gratis bij een B rijbewijs. Het is Nederland dat compleet doorgeslagen is.
 
Ik ben zelf van A2 naar A gegaan. Was een beetje zuur en kostte redelijk wat geld, maar gelukkig hoefde ik daardoor niet tot mijn 24ste te wachten. En daar komt meteen het punt waar ik kritiek op heb. Waarom zou iemand van 24 wel direct verantwoordelijk genoeg zijn? Die verantwoordelijkheid heeft zeer weinig te maken met leeftijd, maar juist veel met de persoon zelf en zijn of haar opvoeding/normen en waarden.

Van mij mag iemand die 24 is dus ook gewoon eerst twee jaar iets lichters rijden. Ik snap sowieso niet dat mensen daar zo moeilijk over doen. Ik heb op een motor met 35kw al heel veel lol gehad. Dat gaat echt niet langzaam en al helemaal niet in vergelijking met de auto's die de meeste jongeren op die leeftijd kunnen betalen.

Ik vond het altijd zo typisch dat mensen tegen mij zeiden: ''ja, ik ga toch geen twee jaar op een brommer rijden. Ik wacht wel gewoon tot mijn 24ste''. En dat lijken mij dan juist weer de mensen die je juist niet op een zware motor wilt hebben. Maarja, dat zal wel aan mij liggen.

Het enige waar ik dus kritiek op heb zijn de kosten. (En a1 is misschien ook wel een beetje overdreven)

Ik vind mijn 125 niet snel, leuk in de bochten wel. :)

Officieel is het doel van het stappenrijbewijs het harmoniseren van het hele rijbewijs gebeuren van de verschillende EU lidstaten. De richtlijnen hiervoor zijn opgesteld door de EU en NL moet deze dan implementeren. Een land heeft enige vrijheid in de manier waarop de richtlijn wordt geïmplementeerd maar over de verschillende categorieën hebben landen niks te zeggen. De categorieën A1/A2/A staan duidelijk in de richtlijn beschreven.
Gelijke rijbewijzen in elke lidstaat zijn handig bij open grenzen waar iedereen ongestoord elkaars land binnen kan gaan.

Het stappenrijbewijs geen ontmoediging voor motorrijden maar draagt wel bij aan verdere federalisering van de EU. Worden veel mensen ook niet blij van :P

Ik vraag me verder af of het het meest effectief is om de petitie aan te bieden aan de 2de kamer, de wetgevende partij (Europese Commissie) of bijv het Europees parlement.

Verder vraag ik mij af hoe deze rijbewijs richtlijn is ontvangen in andere EU lidstaten. Als NL de enige is die hier moeite mee heeft dan hebben wij het er maar mee te doen. Als je de richtlijn wil veranderen dan heb je waarschijnlijk internationale medestanders nodig.

In landen als Duitsland, Frankrijk, Italië (en ook Spanje?) verschillen ze met Nederland omdat wij hier pas vanaf ons 18e op een 125 mogen en zij daar al vanaf 16. In Engeland is het volgens mij zo dat je een test van een paar uur moet doen en dan met een 125 mag rijden. Niet op de snelweg, maar voor de rest ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Na een aantal jaar moet je dan weer 1-2 examens afleggen en dan heb je een onbeperkt rijbewijs en mag je dus ook op de snelweg.

Wanneer we gaan praten over durven motorrijden is het voor hen mss beter om maar helemaal niet op te stappen! Alsof het rijden op de motor een waagstuk is! Je hebt het hier over de categorie verkeersdeelnemers die bij een probleemsituatie door angst net de verkeerde beslissing neemt en daarna van de weg kan worden geschraapt!! Kan er weer een negatief streepje bij de motorrijders worden aangevinkt.

@Goed schakelen: Daar heb je toch helemaal geen RBW voor nodig. Als het goed is heb je dat al geleerd op je cross-brommertje toen je nog 12 was. Verkeerd schakelen in het zand, dan stond je stil!! Òf je lag gelijk 100m achter bij de rest................

Nou, het verschilt wel degelijk met een 1000cc SS waarbij je in z'n 1 makkelijk de 100 haalt en op bochtige wegen dus vaak alleen tussen 1 of 2 moet kiezen of een 125 waarbij de juiste versnelling continue van belang is voor je acceleratie. Je wordt er in ieder geval geen luie rijder van. *D

Dit hele idee komt uit Brussel vandaan, toch? Waarom mogen ze in België nog wel een 125cc rijden met B rijbewijs??

Vind het sowieso waanzin. Ja, je hebt niet de power zoals de 'echte' motoren, maar voor de rest blijf je wel dezelfde gevaren houden en denken de weggebruikers voor en achter je dat je gewoon een 'volwaardige' (krachtige) motor onder je hebt. Als je gewoon met je B rijbewijs op kunt stappen is dat denk ik nog gevaarlijker dan een 16 of 17 jarige die na 15-20 lessen en 2 examens de weg op gaat... :+




Deze Murtanio zal in ieder geval niet meer te horen krijgen 'daar komt de beginner op zijn 300 weer'. Van een A2 Ninja 300 naar een A R6 en die gast kan ook nog eens goed rijden. Was dat A2 toch nog niet zo'n hele slechte zaak. Veel met weinig bereiken noemen ze dat. :)
 
Laatst bewerkt:
In landen als Duitsland, Frankrijk, Italië (en ook Spanje?) verschillen ze met Nederland omdat wij hier pas vanaf ons 18e op een 125 mogen en zij daar al vanaf 16. In Engeland is het volgens mij zo dat je een test van een paar uur moet doen en dan met een 125 mag rijden. Niet op de snelweg, maar voor de rest ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Na een aantal jaar moet je dan weer 1-2 examens afleggen en dan heb je een onbeperkt rijbewijs en mag je dus ook op de snelweg.

Ook allemaal netjes binnen de richtlijn. Het ging mij er vooral om dat hetgeen waar de petitie om vraagt niet geregeld kan worden door de 2e kamer en al helemaal niet met een 'snelle actie'.

en verzoeken

De Tweede Kamer met een snelle actie te komen om te zorgen dat het motorrijbewijs na elke 2 jaar automatisch wordt omgezet naar een zwaardere categorie ( A1 --> A2 --> A) zonder daar weer examen voor te doen.

De Tweede kamer zelf heeft geen bevoegdheid om de examens te schrappen en kan dat dus niet met een snelle actie regelen, al zouden ze het willen. De hele petitie doet mij daarom een beetje knullig aan.
 
Dus jij bent van mening dat een motorrijbewijs halen onzin is :/ ?

Nee, ik ben van mening dat al die lullige stappen in het motorrijbewijs en steeds weer nieuwe examens onzin zijn. Die zijn naar mijn idee puur bedacht om de kas van het CBR te spekken en omdat er een of andere JanLUL weer vond dat er nog meer vastgelegd moet worden. Compleet van de zotte, het is alleen maar een geldmachine voor het CBR. Zou zo'n examen nou een paar tientjes kosten, prima, maar dat is niet het geval. Daarnaast zijn het momentopnamen en heb ik er een hekel aan dat andere bepalen hoe iets precies moet. Als ik verkeerd kijk, zak ik en mag ik gelijk 200 euro aftikken voor een herkansing. Dat is alles gezien hebt, maakt ze geen flikker uit.

Ook overige regelgeving mag wat mij betreft ook op de schop, zoals dat van die brommertjes. Een brommertje dat iets opgevoerd is, levert een forse bekeuring op. Maar als je 18 bent, kon je wel direct op een motor stoppen die max 70x zoveel vermogen heeft. Onder begeleiding van een instructeur weliswaar, maar toch. En nu is dat weer teruggebracht naar diverse andere beperkte A-rijbewijzen. Een paar tiende kW op een brommer is teveel en gevaarlijk, maar een les als 18-jarige op een motor met 70x zoveel vermogen is opeens hartstikke veilig. (Dit gaat over toen er nog 25kW of zwaar was)

Het is afwachten tot kleuters naar het CBR moeten met de papa's en mama's voordat ze toestemming te krijgen om met dr fietsje en zijwieltjes zelf naast papa of mama naar school te fietsen.

Al die stappen in rijbewijzen en nieuwe examans zijn pure geldtrekkerij.
 
Laatst bewerkt:
Officieel is het doel van het stappenrijbewijs het harmoniseren van het hele rijbewijs gebeuren van de verschillende EU lidstaten. De richtlijnen hiervoor zijn opgesteld door de EU en NL moet deze dan implementeren. Een land heeft enige vrijheid in de manier waarop de richtlijn wordt geïmplementeerd maar over de verschillende categorieën hebben landen niks te zeggen. De categorieën A1/A2/A staan duidelijk in de richtlijn beschreven.
Gelijke rijbewijzen in elke lidstaat zijn handig bij open grenzen waar iedereen ongestoord elkaars land binnen kan gaan.

Het stappenrijbewijs geen ontmoediging voor motorrijden maar draagt wel bij aan verdere federalisering van de EU. Worden veel mensen ook niet blij van :P

Ik vraag me verder af of het het meest effectief is om de petitie aan te bieden aan de 2de kamer, de wetgevende partij (Europese Commissie) of bijv het Europees parlement.

Verder vraag ik mij af hoe deze rijbewijs richtlijn is ontvangen in andere EU lidstaten. Als NL de enige is die hier moeite mee heeft dan hebben wij het er maar mee te doen. Als je de richtlijn wil veranderen dan heb je waarschijnlijk internationale medestanders nodig.

Dit dus. Leuke petitie/discussie maar ga je het niet mee schoppen zolang je enkel NL'ers als doelgroep hebt.
 
Jongeren moeten in principe dan ook tegen zichzelf beschermd worden. Eigenlijk zouden ze voor de auto ook zoiets moeten hebben. Afhankelijk van de leeftijd zou je dan een beperking moeten hebben op bijvoorbeeld de prestatie/gewicht verhouding.
Dat hele trappensysteem rondom het motorrijbewijs is de reden geweest dat ik twee jaar geleden besloten heb om toch nog maar niet te beginnen. Omwille van buitenlandse stages e.d. het begin met een rijbewijs op mijn 18e steeds maar opnieuw uitgesteld, en toen kwam dit trappensysteem er een paar jaar geleden nog eens overheen.

Nu word ik morgen ein-de-lijk 24 jaar, en wat kijk ik er naar uit om met mijn motorrijbewijs te mogen beginnen. 6 jaar te laat voor mijn gevoel, maar het gaat dit jaar dan eindelijk gebeuren.

Dat jongeren op een bepaalde manier beschermt moeten worden kan ik mij wel in vinden, maar dan moet het inderdaad zoals je aangeeft gelijk getrokken worden. Toen ik op mijn 19e mijn autorijbewijs heb gehaald, heeft het (ook weer i.v.m. studie, verblijf in het buitenland, etc.) tot mijn 22e geduurd voordat ik mijn eerste (en huidige) auto kon aanschaffen: een Hyundai Atos uit 2003. :+

Een langzaam koekblikje, bijkans uit grootmoeders tijd, maar het leert je wel defensief rijden. Je weet dat je langzamer bent, dus je moet je moment goed kiezen en vooral leren inschatten wat het overige verkeer doet. Helemaal geen verkeerde zet geweest qua auto. Het lange wachten op het mogen beginnen met mijn motorrijbewijs heb ik wel nog steeds spijt van.
 
dat is het gekke van het systeem:

als je op je 18e je autorijbewijs haalt, kan je meteen in een dik PK-monster rijden (of dat verstandig is, is natuurlijk vraag2, maar het mag)

als je op je 18e je motorrijbewijs haalt, word je afgescheept met een rijbewijs voor een veredelde brommer...
 
Dat hele trappensysteem rondom het motorrijbewijs is de reden geweest dat ik twee jaar geleden besloten heb om toch nog maar niet te beginnen. Omwille van buitenlandse stages e.d. het begin met een rijbewijs op mijn 18e steeds maar opnieuw uitgesteld, en toen kwam dit trappensysteem er een paar jaar geleden nog eens overheen.

Nu word ik morgen ein-de-lijk 24 jaar, en wat kijk ik er naar uit om met mijn motorrijbewijs te mogen beginnen. 6 jaar te laat voor mijn gevoel, maar het gaat dit jaar dan eindelijk gebeuren.

Dat jongeren op een bepaalde manier beschermt moeten worden kan ik mij wel in vinden, maar dan moet het inderdaad zoals je aangeeft gelijk getrokken worden. Toen ik op mijn 19e mijn autorijbewijs heb gehaald, heeft het (ook weer i.v.m. studie, verblijf in het buitenland, etc.) tot mijn 22e geduurd voordat ik mijn eerste (en huidige) auto kon aanschaffen: een Hyundai Atos uit 2003. :+

Een langzaam koekblikje, bijkans uit grootmoeders tijd, maar het leert je wel defensief rijden. Je weet dat je langzamer bent, dus je moet je moment goed kiezen en vooral leren inschatten wat het overige verkeer doet. Helemaal geen verkeerde zet geweest qua auto. Het lange wachten op het mogen beginnen met mijn motorrijbewijs heb ik wel nog steeds spijt van.

Veel plezier alvast! Morgen 1e rijles dus *O* ? })
 
Laatst bewerkt:
En dan te bedenken dat ik vroeger met mijn 14 jaartjes rond croste op een 80cc Suzuki en je hooguit in het bos eens moest vluchten voor de politie op een zware BMW :)
Op het moment dat ik mijn rijbewijs ging halen voelde die 500cc aan als mijn 80cc waar ik mee in het bos croste, alleen die verkeersregels die erbij kwamen waren een ander verhaal. Ik wil maar zeggen dat ik de zin en/of onzin van het starten op een 125cc niet erg kan begrijpen. Hoe gedraagt iemand zich in het verkeer, hoe schat hij situaties in en wat is zijn rijgedrag in verschillende weersomstandigheden. Of je dat nu op een 125cc of een 500cc doet mag daarin niets uitmaken is mijn mening. Bij de verrichtingen maakt het gewicht van de motor wel weer uit maar ook dat kan volgens mij geen reden zijn om iedereen maar op een 125cc te laten starten. Dat het CBR op deze manier lekker binnenloopt moge duidelijk zijn. Zijn er statistieken beschikbaar waarin een duidelijk terugloop van ongevallen zichtbaar is sinds de invoering van deze geldklopperij?
 
Terug
Bovenaan Onderaan