Peugeot geopolis 125 hoe krijg je het zadel open?

18 jul 2008
5
0
Ik heb hier een Geopolaris 125cc staan (al sinds jan) en hoop binnenkort mijn rijbewijs te behalen zodat ik er ook op kan rijden.
Alleen omdat hij al zo lang stil staat is de accu leeg, tenminste gisteren, toen ik een vriend even wilde laten horen hoe hij liep, brande het licht nog maar kon je horen dat de startmotor het wel erg zwaar had.
Na nog een paar keer starten was het plots geheel gebeurd.
Dus nu brand er helemaal niets meer, hoor je geen klik helemaal niets.
Ik dacht eerst dat de zekering defect was, maar die is gewoon heel.
Dus moet de accu leeg zijn en die zit onder het zadel, maar die maak je elektrisch open met de contactsleutel en aangezien de accu leeg wordt dat dus een probleem.

Nu dacht ik handig te zijn en via de 12V plug extern spanning aan te voeren, maar dat helpt niets en telkens knapt de zekering (8A) van de lader die ik daarvoor gebruik.
De polarisatie moet goed zijn, 12v in het midden en massa aan de buitenkant dus dat zal dan toch wel niet werken.

Voor de rest kan ik voor zover ik weet op geen enkele manier bij de accu komen.

Heeft er nog iemand een tip hoe je zonder spanning toch het zadel toch los kunt krijgen en de accu op kunt laden?

suc6

Gerrit
 
nee helaas, alles zit onder afdekkappen en die kun je pas verwijderen als je eerst het zadel omhoog hebt gedaan.
Kijk ik vanaf het achterwiel richting motor dan zie ik alleen een paar kabelbomen maar ook die zitten vrijwel onbereikbaar achteraan.
Ik heb al wel gebrobeert er met de hand bij te komen, maar ik kom met mijn grote handen nog niet halverwege en dan nog zul je op het gevoel moeten werken omdat je je dan zelf het zicht belemmert.
Maar het lijkt me dat dit toch wel vaker voor zal kunnen komen en dat er dan een mogelijkheid moet zijn om ook zonder spanning het zadel omhoog te kunnen doen.

In de handleiding kun je hier echter niets over vinden en de dealer wil geen info geven en alleen de scooter ophalen om hem in zijn werkplaats open te maken.

suc6

Gerrit
 
..Nu dacht ik handig te zijn en via de 12V plug extern spanning aan te voeren, maar dat helpt niets en telkens knapt de zekering (8A) van de lader die ik daarvoor gebruik.
De polarisatie moet goed zijn, 12v in het midden en massa aan de buitenkant dus dat zal dan toch wel niet werken.
Probeer het eens met een experimenteervoeding, zo'n traploos regelbare voeding.

Sluit deze aan op de externe accuplug, stel de voeding zo in dat je de stroom meet terwijl je de spanning regelt.
Zorg ervoor dat je met weinig spanning begint en de spanning van de voeding langzaam opvoert waarbij je ervoor zorgt dat de stroom niet te groot wordt.
Zo kun je de accu toch opladen zonder dat je teveel stroom door de zekering stuurt.

Als de accuspanning weer een beetje op peil is kun je wellicht de gewone lader weer gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de platen tegen elkaar aanzitten door het doorstarten met een te lege accu. De accu heb je op deze manier waarschijnlijk de nek omgedraaid. Anders zou de zekering niet knappen van de lader via de accessoire aansluiting. (platen tegen elkaar = accu kortgesloten)


grz Thijs
 
Dat zou kunnen, want als ik de hoofdzekering er uit haal en ik ga meten op de accessoire aansluiting dan meet ik oneindig, plaats ik de hoofdzekering dan is het meteen kortsluiting.

Dus ik zou de accu moeten vervangen, probleem is alleen hoe kom ik er bij want die zit onder het zadel en die kan ik, voor zover ik weet, niet mechanisch openen en alleen maar elektrisch.

Dus hoop dat er iemand is die mij kan vertellen hoe ik die sluiting van buitenaf open kan krijgen

Daarna is het dan nog een kwestie van een nieuwe accu er in (en volgende week natuurlijk wel eerst mijn rijbewijs halen) en kan ik de auto laten staan om naar mijn werk te gaan.

suc6

Gerrit
 
Wat een *** systeem :}

Bij meeste scooters zit het gewoon met een los slotje, of via het contact slot met een kabel. Dan kun je simpelweg gewoon ergens aan de kabel trekken en het slotje gaat open. (niet echt diefstalproof dus).

Sigarettenaansteker aansluiting zit meestal een hele zwakke zekering in, omdat die alleen voor telefoon opladers etc bedoelt zijn. Dus moet je er eens wat minder A op zetten. Zekering weg laten en doorlussen kan ook nog, maar is natuurlijk wel een beetje tricky.
 
Dat zou kunnen, want als ik de hoofdzekering er uit haal en ik ga meten op de accessoire aansluiting dan meet ik oneindig, plaats ik de hoofdzekering dan is het meteen kortsluiting.

Dus ik zou de accu moeten vervangen, probleem is alleen hoe kom ik er bij want die zit onder het zadel en die kan ik, voor zover ik weet, niet mechanisch openen en alleen maar elektrisch.

Dus hoop dat er iemand is die mij kan vertellen hoe ik die sluiting van buitenaf open kan krijgen

Daarna is het dan nog een kwestie van een nieuwe accu er in (en volgende week natuurlijk wel eerst mijn rijbewijs halen) en kan ik de auto laten staan om naar mijn werk te gaan.

suc6

Gerrit
Waar heb je je meter opstaan dan ?
Op weerstand :?
Je moet gelijkspanning meten, zelfs een lege accu geeft een paar volt onbelast.
Weet je zeker dat je de plus op de plus hebt zitten met laden?
Kan je bij je voor of achterlicht ?
Als je hier je lader opzet en je zet de verlichting aan dan moet hij gaan laden.
 
uiteraard heb ik hem op gelijkspanning staan en dan geeft hij geheel niets aan.
Zet ik hem dan in de diode stand (daar zit ook de pieper op) dan begint hij direct te piepen en het maakt niet uit of ik de plus en min van de meter omwissel.

Volgens de leverancier moet de plus in het midden zitten, dus ook zo aangesloten.
Natuurlijk ook even andersom gedaan, maar dan vliegt de hoofdzekering (10A) er meteen uit ipv. dat mijn eigen zekering in de 12V stekker stuk gaat.

Maar dat met de verlichting dat kan ik nog proberen want die gaat meteen branden als je probeert te starten, dus dat moet toch niet zo moeilijk zijn lijkt me.

suc6

Gerrit
 
Ook via een lamp spanning geven werkte dus niet, vandaar dat ik hem toch maar weggebracht heb.
Als hij terug komt dan toch eerst maar eens goed kijken hoe ik ook zonder spanning het zadel open kan krijgen.

suc6

Gerrit
 
Lijkt me erg vreemd dat je een electrisch werkend slot zou hebben..

Is meestal gewoon een kabelte vanaf je contact slot of elders.. Electrisch werkend slot lijkt me veel te duur. Ken geeneen motor die dat heeft, heel weinig autos (alleen een electrisch werkend slot hebben, worden uiteraard wel bekrachtigd en bediend met servo's) zeker geen 125 cc scooters, maar dit zou de eerste kunnen zijn.
Fransen hebben wel vaker rare niet werkende dingen bedacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan