pfff , welke scooter?

waarom 400cc? denk dat een 300 a 350cc het te moeilijk gaan hebben op de snelweg. Dagelijks doe ik toch 35 km enkele rit waarvan een 30km autosnelweg is. Wat denken jullie?
 
Dat kan ook met 300cc, het hangt er maar net vanaf hoe hard je wil gaan. Als 120-130 gaat rijden heb je niet veel meer over. Als je gewoon 100 mee pruttelt met de rest is een 300cc meer dan voldoende.
 
waarom 400cc? denk dat een 300 a 350cc het te moeilijk gaan hebben op de snelweg. Dagelijks doe ik toch 35 km enkele rit waarvan een 30km autosnelweg is. Wat denken jullie?
Een Beverly 350 of een SH 350 hebben geen moeite met snelwegen.
Enige probleem is dat je die niet direct zal vinden binnen je budget.
 
Een Scarabeo 300 of een Kymco People GT300i mogelijk wel en die kunnen gewoon aardig mee op de snelweg. Heb nog altijd goede herinneringen aan mijn Beo 300. Leuker dan de GT300 alhoewel die wat meer pk's had. Meen me te herinneren; 22pk vs 27pk. Toch relatief een aardig verschil. Maar beiden konden gewoon mee komen op de snelweg. Met, uiteraard, de nadruk op meekomen. Je kunt niet even vlot doortrekken als je al 120 rijdt en er komt iemand op je afgestormd.
Maar als je rustig aan doet gaat alles boven de 125 op de snelweg. 125cc kan ook maar dat is heel erg spannend..... Heb het wel eens geprobeerd met een PCX125. Heb je stalen zenuwen nodig als de grille van een grote Scania op je spatbord hebt. Een echte macho rijdt dan ook geen R1 maar een 125cc :}. Ik ben geen macho.
 
Laatst bewerkt:
Een Scarabeo 300 of een Kymco People GT300i mogelijk wel en die kunnen gewoon aardig mee op de snelweg. Heb nog altijd goede herinneringen aan mijn Beo 300. Leuker dan de GT300 alhoewel die wat meer pk's had. Meen me te herinneren; 22pk vs 27pk. Toch relatief een aardig verschil. Maar beiden konden gewoon mee komen op de snelweg. Met, uiteraard, de nadruk op meekomen. Je kunt niet even vlot doortrekken als je al 120 rijdt en er komt iemand op je afgestormd.
Maar als je rustig aan doet gaat alles boven de 125 op de snelweg. 125cc kan ook maar dat is heel erg spannend..... Heb het wel eens geprobeerd met een PCX125. Heb je stalen zenuwen nodig als de grille van een grote Scania op je spatbord hebt. Een echte macho rijdt dan ook geen R1 maar een 125cc :}. Ik ben geen macho.
:t,daar heb je een punt, maar ik hou toch wel van de marge ...
 
Rij zelf sinds kort een Aprilia sr gt 200, slechts 174cc.
Heb al aardig wat snelwegen gereden, ben verbaasd hoe gemakkelijk hij meekomt.
 
Rij zelf sinds kort een Aprilia sr gt 200, slechts 174cc.
Heb al aardig wat snelwegen gereden, ben verbaasd hoe gemakkelijk hij meekomt.
… en die heeft slechts 17pk een loopt 120km/h. Je mag in NL toch maar 100km/h.
Een SH300 heeft 27pk en zou 150km/h moeten lopen als ik internet mag geloven.

35km enkele reis waarvan 30 over de snelweg, misschien zou ik dan ook voor een maxi scooter gaan.
 
Ik weet niet of TS eigenlijk dit topic nog leest… volgens mij heeft hij hierboven reeds afscheid genomen … maar gaan jullie rustig door met goede raad geven, hoor .… :Y :+
Volgens mij is hij hier nooit echt (actief) geweest. :+
 
ik rij wel op de snelweg in Belgie waar 120 is toegelaten, dus denk ik dat een 300cc maar krap gaat zijn ,wil ik geen grille van een scania in mijn rug voelen.
 
Hoe hard mag een Scania in België? Ik rijd met een Medley 125cc ook af en toe op de snelweg in NL en ik haal Scania’s regelmatig in.
 
Inderdaad. Is me ook opgevallen dat vrachtwagens uit die regio verdacht hard kunnen. Mijn PCX125 kon ik op een cruise snelheid van ca. 90 houden. Top zat rond de 100. Beetje afhankelijk van de wind en de toestand van de riem. Maar constant volgas vond ik geen prettig gevoel. Ik moest zo'n 100km snelweg rijden. Gelukkig eenmalig om de PCX om te ruilen voor de Scarabeo 300. Dat was overigens ca. 10 jaar geleden. Toen mochten we nog harder dan 100.

De rit terug met de Beo was geen enkel probleem. Genoeg reserve op de snelweg. Een 300cc heeft genoeg reserve op de snelweg en is toch nog licht genoeg om lekker handelbaar te zijn in de stad. Helaas voelde ik daarna toch weer de drang om met de grote jongens mee te doen en kwam er een DL1000. Spijt van gehad. Lomp en dorstig.
 
ja maar vrachtwagens rijden in NL 80. in Belgie 90,en soms 95 maar dan meestal polen bulgaren enz...
Het is een vraagje tussendoor aan onze NL vrienden:
Klopt dat van die 80? Ik dacht dat 90 de norm was overal in de EU. Die vrachtwagens hebben geijkte begrenzers op 90 voor zover ik weet.

(Trouwens altijd een heel slecht idee geweest en dat wijst de praktijk ook uit.
Met de ene vrachtwagen die aan 90 een andere aan 89 inhaalt en daar kilometers en kilometers over doet. Mijn record is een inhaalmaneuver voor mijn neus op de E313 dat geduurd heeft vanaf Lummen tot Geel-Oost: 18km lang.
En de bijna dagelijkse realiteit van vrachtwagens die aan de juiste snelheid achteraan op een onverwachte file inknallen.)
 
(...)

De rit terug met de Beo was geen enkel probleem. Genoeg reserve op de snelweg. Een 300cc heeft genoeg reserve op de snelweg en is toch nog licht genoeg om lekker handelbaar te zijn in de stad. (...)
Dat is wel zo. Mijn Beverly met diezelfde 300 als jouw Scarabeo kan ook best mee op de snelweg, maar je voelt toch dat ie dan zo een beetje aan het eind van zijn kunnen zit. Dat voel ik aan als dat is niet helemaal de bedoeling.

Daarom lijkt me een 350 zoals een Beverly 350 of een SH350 of iets vergelijkbaars een beter keuze, want die kunnen vlot 140-150. Mogelijk kan een SH300 of een XMAX 300 ook want die hebben als 300 toch net wat meer motorvermogen.
 
Vele vrachtwagenchauffeurs vervelen zich ook steendood op de autosnelweg en gaan dan maar « autootje pesten « door elkaar tergend langzaam te gaan inhalen… en de deur dicht te gooien, vlak voor je neus…

Wij rijden ettelijke keren per jaar over en weer naar Zuid-Frankrijk … als we met mijn BMW rijden met zijn kenmerkende snuit, hebben we tweemaal vaker prijs, dan wanneer we met de Mazda van mijn vrouw rijden…

Het beroep van vrachtwagenchauffeur is best zwaar, maar als je dan zo’n hekel aan je job hebt, doe dan iets anders, zou ik zeggen…
 
@PeterCC Een Bev350 heeft inderdaad een stuk meer vermogen maar valt in een andere prijsklasse dan de oudere 300cc's. Een XMax is overigens ook nogal prijzig. Of anders bij Sym of Kymco shoppen?
 
@PeterCC Een Bev350 heeft inderdaad een stuk meer vermogen maar valt in een andere prijsklasse dan de oudere 300cc's. Een XMax is overigens ook nogal prijzig. Of anders bij Sym of Kymco shoppen?
Dat klopt. Maar dat is toch het probleem dat robmoto heeft. Goed spul genoeg, en het hoeft allemaal zo zwaar niet te zijn. Maar past het binnen zijn budget?
 
Voor dat geld kun je volgens mij een goede majesty 400 kopen. Praktisch ding met veel bergruimte. Ik ben er tenminste dik tevreden over
 
dat is ook een optie, idd . Ik heb veel goeds gelezen over de majesty maar ik vind het model niet zo aantrekkelijk. ik ga toch nog eens kijken en een proefrit zien te versieren.goed gedacht mannen. ik hou jullie op de hoogte
 
zo de kogel is door de kerk. Buitenkans? heb een sym maxsym 600I sport gekocht in de kleur Iron Grey. bouwjaar december 2016, met 25000 km.nieuwe vanden, GPS,tunneltas, topkoffer voor 2300 euro. Is natuurlijk meer dan ik dacht uit te geven, maar dacht dat dit toch een goeie prijs was. Wat denken jullie?
 
partikulier gekocht, maar prima onderhouden. onderhoudshistorie aanwezig.
 
Nette prijs hoor! Nu is het natuurlijk wel in Belgie, maar dan nog. 6 jaar oud en die prijs en kmstand. Prima. Veel plezier er mee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan