pffff....weer een bobine kapot....

sportsterengel

Die hard MF'er
7 feb 2003
651
0
The very East, Nederland
Ik zit met het volgende probleem:
Na ombouw van mijn HD Sportster naar een 1200 cc, heb ik ook de ontsteking veranderd in een Dyna ontsteking. Nu knalt mij elke twee jaar een bobine erdoor.....de eerste was een 3 Ohm, dat kon ik nog begrijpen, want de Dyna had een 5 Ohm nodig, maar nu is dit jaar voor de tweede keer ook de 5 Ohm er door geknalt......

Wie o Wie.....want het gebeurd mij altijd in het buitenland, dit jaar midden in Sarajevo, en de HD dealer was daar ver te zoeken........
 
Ik ben geen Harley kenner, maar hij wordt dus te warm.

Wat voor bobine heeft Dyna voor die ontsteking en zit die erop of heb je er 1 van een ander merk? Zit de bobine op een plek waar die zijn wermte een beetje kwijt kan?
 
Zit de bobine op een plek waar die zijn wermte een beetje kwijt kan?

Dat lijkt me een goede vraag.
Vaak worden ze tussen de cilinders gezet. Origineel zit hij bij mij voor de cilinders. Ik kan me voorstellen dat dit veel scheelt.

Ik weet het niet zeker (klop/klepel verhaal) maar volgens mij heb je ook twee soorten. Voor elektronische ontsteking en voor contactpunten. Misschien zit het hierin.
De vorige eigenaar van mijn motor had hier ook veel problemen mee, maar dan met starten. Ik heb hem een keer vervangen en nooit meer problemen gehad.
 
Bobine zit net onder de tank, aan de voorzijde, dus voor de voorste cilinder, heb nu originele HD bobine, nadat ook de Dyna bobine eraan ging, heb ook al zo'n dure Screaming Eagle gehad en een Exel, die nota bene voor de Dragrace was en dus sterk zou zijn.....

Omdat mijn motor van een 883 naar 1200 is omgebouwd, cylinders ingekort, nokkenasjes veranderd, en dus veel pouwer heeft, en ook trekt bij het starten, zit mogelijk hier het probleem....misschien moet ik maar weer terug naar punten......
 
hoi,
Het feit dat bobines sneuvelen , komt vaak niet door de primaire kant van de bobine maar door de secunaire (uitgaande , waar de bougies aan hangen) kant.
Heb je toevallig ook de bougie-kappen vervangen? waardoor er een veel te lage weerstand aan de uitgang ontstaan is.? Normaal geproken zit er in de kap een weerstand opgenomen van 5- 10 k-ohm das niet voor niks. En zeker niet voor de zgn "ontstoring" zoals er veel zeggen, maar voor stroom-begrenzing!
Het kan ook komen doordat er ergens overslag is bij een kabel of bougie-kap. Daardoor gaan bougies stuk , niet omdat er aan de primaire kant wat verkeerd gaat....Zowel conventionele "punten" als transistor of zelfs Fet- gestuurde uitgangen van een cdi-unit kunnen vrijwel elke boubine aansturen, das t probleem (vast) niet.
Wat ook voorkomt is dat de cdi-unit inwendig losse contacten op de printplaat heeft ( mooi ingegoten , je kan er niet bij, maar gebeurt wel). Dat openbaart zich bij bepaalde temperatuur of trillingen waardoor de unit niet meer gepulseerd uitstuurd maar continue en dat vind de bobine dan ook weer niet leuk...
 
Lieve HD engel,

kun je eens meten welke zijde de bobine kapot is, daar kun je al best wat uit afleiden. is de primaire spoel onderbroken, is de secundaire spoel onderbroken, of krijgt hij overslag ofzo( dat laaste is wat lastiger te meten, maar wel mogelijk )

ik geloof dat bij een bobine er wel een relatie is tussen probleem en doorfikken van wikkelingen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan