Piaggio 530 afremmen op de motor werkt niet

WebWim

Rookie
6 dec 2022
2
0
Ik heb mijn Piaggio meegenomen op mijn overwinteren naar Italië en Spanje, in een rit door de bergen ben ik mij rot geschrokken, de Piaggio remt niet af op de motor maar gaat in free wiel stand en moest ik vol in de remmen de berg weer afrijden, is dit normaal of zit er ergens een hendel waar ik dat mee kan activeren, met mijn vorige motorfietsen heb ik daar geen last van gehad waaronder ook een motorscooter zat een Suzuki Burgman 400.
Wie weet de oplossing
 
Is dat een MP3? Ik neem aan dat de scooter een variatoraandrijving heeft.

Je koppeling komt normaal gesproken los ergens rond een 20 km/h. Kan bij jouw scooter ook iets hoger zijn. Blijf je daar boven dan blijft je motor gekoppeld aan het achterwiel en heb je motorrem. Natuurlijk kan je niet dezelfde remwerking verwachten als wat je kan bereiken met een klassieke versnellingsbak maar de remwerking moet duidelijk voelbaar zijn.

Kom je onder die ongeveer 20 km/h dan komt je koppeling los en die zal niet meer terug aangrijpen hoe snel je daarna ook gaat: de aandrijving zit in free-wheel modus.

De koppeling grijpt alleen terug aan door je motor, niet door je achterwiel. De enige manier om dus terug motorrem te hebben is met je gas. Verhoog het motortoerental tot de koppeling terug aangrijpt. Eens gekoppeld kan je het gas weer lossen. Tijdens dat proces kan je met de achterrem licht bijremmen om de snelheid van de scooter onder controle te houden.

Je kan uittesten op vlakke weg bij welke snelheid de koppeling lost. Is er niemand in de buurt, vertraag dan door je gas dicht te draaien, en niet te remmen, de scooter remt af op de motor en dan moet je ergens rond die 20 km/h voelen dat die vertraging plots wegvalt en de motor naar stationair gaat.
 
Scooters gehuurd in Griekenland, Kreta , Kos (300cc) en inderdaad afremmen op de motor is heel anders dan met een schakelmotor.
 
Dat heb ik met mijn Silverwing nooit meegemaakt. Die remde redelijk goed op de motor, ook bergaf. Hoefde vrijwel alleen voor haarspelden bij te remmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan