Piaggio Ape: 2 takt eruit, elektromotoren erin!

damted

MF veteraan
1 nov 2002
4.756
19
ZH
Zojuist een belletje gekregen van de RDW: we zijn op donderdag 12 mei welkom in Lelystad!
Gefeliciteerd tot zo ver, het gaat echt de goede kant op.
Ik heb het hele topic in een adem uitgelezen.
Respect hoor, mooi project.
Hoe hebben jullie die hoge stroompieken eigenlijk kunnen oplossen, want dat kon ik zo gauw niet terugvinden?
 

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
6.597
4.812
Helmond
Gefeliciteerd tot zo ver, het gaat echt de goede kant op.
Ik heb het hele topic in een adem uitgelezen.
Respect hoor, mooi project.
Hoe hebben jullie die hoge stroompieken eigenlijk kunnen oplossen, want dat kon ik zo gauw niet terugvinden?
Topsnelheid limiteren was de manier. Er zijn mooiere oplossingen, maar dat zijn projecten op zichzelf.


Verded gaan we morgenvroeg naar de rijksdienst voor het wegverkeer voor keuring. Ik ben benieuwd.
Ik moet om 6 uur gaan rijden. Weltrusten.


20220511_184459.jpg
 

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
6.597
4.812
Helmond
Super interessante dag, we mochten overal meekijken en meehelpen met de keuring.

Maar:
We zijn er niet doorheen. Er zijn nog wat restpunten. Het geluk is wel dat we concrete acties hebben. In het algemeen waren ze bij het rdw wel onder de indruk van de kwaliteit van ons werk. Verder is de basis goed. Remt goed, stuurt goed, rijdt goed. Nu de details nog. Herkeuring moet binnen 8 weken.

DSC_1214.JPG DSC_1215.JPG DSC_1222.JPG
 

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
6.597
4.812
Helmond
Om wat voor punten gaat het dan nog?
  • Wat details in de elektronica zoals het aarden van metalen behuizingen is niet overal goed gegaan en dergelijke. (R100 keuring)
  • Geluidsignaal als de auto aan staat en de deur gaat open
  • Rubber rond het gaspedaal
  • Remleiding / kabel die ergens langs zou kunnen schuren
  • Scherp randje in het interieur
  • Handremkabel die korter moet zodat we ook met de handrem de juiste vertraging kunnen krijgen met 1270kg aan totaalgewicht
 

supervet

2 of 4 cilinders.... allebei dan maar??
15 sep 2003
3.857
2.473
Heerlen
Mooi dan!

Maar eigenlijk wel heel jammer dat het keuren van een elketrisch voertuig zoveel ingewikkelder is dan een brandstof versie.... Op deze manier is het haast onmogelijk om een elektrische motor ter keuring aan te bieden, terwijl een brandstof motorfiets eigenlijk een appeltje eitje is:/

Nouja, vet dat jullie het voor elkaar gaan krijgen:t
 

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
6.597
4.812
Helmond
Maar eigenlijk wel heel jammer dat het keuren van een elketrisch voertuig zoveel ingewikkelder is dan een brandstof versie.... Op deze manier is het haast onmogelijk om een elektrische motor ter keuring aan te bieden, terwijl een brandstof motorfiets eigenlijk een appeltje eitje is:/
Klopt, maar ik ben nog geen dingen tegen gekomen waarvan ik zoiets heb: dat is enorm overdreven.
 

Remco met een K

Straks ook af en toe zonder
Donateur
11 jan 2010
3.017
1.795
West-Friesland
Mooi dan!

Maar eigenlijk wel heel jammer dat het keuren van een elketrisch voertuig zoveel ingewikkelder is dan een brandstof versie.... Op deze manier is het haast onmogelijk om een elektrische motor ter keuring aan te bieden, terwijl een brandstof motorfiets eigenlijk een appeltje eitje is:/

Nouja, vet dat jullie het voor elkaar gaan krijgen:t
Zeker sinds het hele Stint debacle gaat de RDW natuurlijk geen enkel risico meer nemen. Als er iets faalt, moet het ding te stoppen zijn, en mag hij zeker niet op hol kunnen slaan. Ik denk dat dat bij een elektrisch voertuig ook wat minder vanzelfsprekend is, dan bij een brandstofmotor. Deels omdat het nieuwere techniek is, deels omdat bij een brandstofmotor de systemen minder verweven zijn. (Aandrijving, afremmen en (overige) elektronica).

@Clank Ik denk dat geen enkel voertuig bij de eerste keer foutloos door zo'n keuring komt. In dit geval hebben ze waarschijnlijk vooral een paar punten gezocht, zodat ze er nog een keer mee mogen rijden :+
 

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
6.597
4.812
Helmond
Zeker sinds het hele Stint debacle gaat de RDW natuurlijk geen enkel risico meer nemen. Als er iets faalt, moet het ding te stoppen zijn, en mag hij zeker niet op hol kunnen slaan. Ik denk dat dat bij een elektrisch voertuig ook wat minder vanzelfsprekend is, dan bij een brandstofmotor. Deels omdat het nieuwere techniek is, deels omdat bij een brandstofmotor de systemen minder verweven zijn. (Aandrijving, afremmen en (overige) elektronica).

@Clank Ik denk dat geen enkel voertuig bij de eerste keer foutloos door zo'n keuring komt. In dit geval hebben ze waarschijnlijk vooral een paar punten gezocht, zodat ze er nog een keer mee mogen rijden :+
Ik heb eerlijk gezegd niet het gevoel dat het zo gaat. De regelgeving is in de laatste jaren wel strenger geworden, maar dat zou sowieso gebeurd zijn. Bij elektrische voertuigen kan er veel fout gaan wat je niet zomaar ziet.

Daarbij is het ook niet zo dat het allemaal verweven is. Wij hebben de aandrijving apart van de remmen (heeft niets met elkaar te maken) en alle overige systemen zitten daar ook weer apart van.

Ik heb het ook gehad over hoeveel voertuigen in een keer door de keuring komen. En dat zijn er best wel wat. Alleen wel voertuigen die gebouwd zijn door mensen die dat vaker hebben gedaan.
Sterker nog: het eerste punt wat de beste heer had gevonden was een bout in het interieur die te ver uitsteekt en eventueel voor verwondingen kan zorgen. Daarbij zei hij ook: joh, als het dit uiteindelijk is, dan regelen we zo even wat. Ze zien volgens mij graag voertuigen slagen.

Ik heb dan ook echt niet het gevoel dat ze extra naar punten zijn gaan zoeken om hem maar te kunnen laten falen.
 
Bovenaan Onderaan