Piaggio Ape: 2 takt eruit, elektromotoren erin!

Zojuist een belletje gekregen van de RDW: we zijn op donderdag 12 mei welkom in Lelystad!
Gefeliciteerd tot zo ver, het gaat echt de goede kant op.
Ik heb het hele topic in een adem uitgelezen.
Respect hoor, mooi project.
Hoe hebben jullie die hoge stroompieken eigenlijk kunnen oplossen, want dat kon ik zo gauw niet terugvinden?
 
Gefeliciteerd tot zo ver, het gaat echt de goede kant op.
Ik heb het hele topic in een adem uitgelezen.
Respect hoor, mooi project.
Hoe hebben jullie die hoge stroompieken eigenlijk kunnen oplossen, want dat kon ik zo gauw niet terugvinden?
Topsnelheid limiteren was de manier. Er zijn mooiere oplossingen, maar dat zijn projecten op zichzelf.


Verded gaan we morgenvroeg naar de rijksdienst voor het wegverkeer voor keuring. Ik ben benieuwd.
Ik moet om 6 uur gaan rijden. Weltrusten.


20220511_184459.jpg
 
Super interessante dag, we mochten overal meekijken en meehelpen met de keuring.

Maar:
We zijn er niet doorheen. Er zijn nog wat restpunten. Het geluk is wel dat we concrete acties hebben. In het algemeen waren ze bij het rdw wel onder de indruk van de kwaliteit van ons werk. Verder is de basis goed. Remt goed, stuurt goed, rijdt goed. Nu de details nog. Herkeuring moet binnen 8 weken.

DSC_1214.JPG
DSC_1215.JPG
DSC_1222.JPG
 
Om wat voor punten gaat het dan nog?
  • Wat details in de elektronica zoals het aarden van metalen behuizingen is niet overal goed gegaan en dergelijke. (R100 keuring)
  • Geluidsignaal als de auto aan staat en de deur gaat open
  • Rubber rond het gaspedaal
  • Remleiding / kabel die ergens langs zou kunnen schuren
  • Scherp randje in het interieur
  • Handremkabel die korter moet zodat we ook met de handrem de juiste vertraging kunnen krijgen met 1270kg aan totaalgewicht
 
Mooi dan!

Maar eigenlijk wel heel jammer dat het keuren van een elketrisch voertuig zoveel ingewikkelder is dan een brandstof versie.... Op deze manier is het haast onmogelijk om een elektrische motor ter keuring aan te bieden, terwijl een brandstof motorfiets eigenlijk een appeltje eitje is:/

Nouja, vet dat jullie het voor elkaar gaan krijgen:t
 
Maar eigenlijk wel heel jammer dat het keuren van een elketrisch voertuig zoveel ingewikkelder is dan een brandstof versie.... Op deze manier is het haast onmogelijk om een elektrische motor ter keuring aan te bieden, terwijl een brandstof motorfiets eigenlijk een appeltje eitje is:/
Klopt, maar ik ben nog geen dingen tegen gekomen waarvan ik zoiets heb: dat is enorm overdreven.
 
Mooi dan!

Maar eigenlijk wel heel jammer dat het keuren van een elketrisch voertuig zoveel ingewikkelder is dan een brandstof versie.... Op deze manier is het haast onmogelijk om een elektrische motor ter keuring aan te bieden, terwijl een brandstof motorfiets eigenlijk een appeltje eitje is:/

Nouja, vet dat jullie het voor elkaar gaan krijgen:t
Zeker sinds het hele Stint debacle gaat de RDW natuurlijk geen enkel risico meer nemen. Als er iets faalt, moet het ding te stoppen zijn, en mag hij zeker niet op hol kunnen slaan. Ik denk dat dat bij een elektrisch voertuig ook wat minder vanzelfsprekend is, dan bij een brandstofmotor. Deels omdat het nieuwere techniek is, deels omdat bij een brandstofmotor de systemen minder verweven zijn. (Aandrijving, afremmen en (overige) elektronica).

@Clank Ik denk dat geen enkel voertuig bij de eerste keer foutloos door zo'n keuring komt. In dit geval hebben ze waarschijnlijk vooral een paar punten gezocht, zodat ze er nog een keer mee mogen rijden :+
 
Zeker sinds het hele Stint debacle gaat de RDW natuurlijk geen enkel risico meer nemen. Als er iets faalt, moet het ding te stoppen zijn, en mag hij zeker niet op hol kunnen slaan. Ik denk dat dat bij een elektrisch voertuig ook wat minder vanzelfsprekend is, dan bij een brandstofmotor. Deels omdat het nieuwere techniek is, deels omdat bij een brandstofmotor de systemen minder verweven zijn. (Aandrijving, afremmen en (overige) elektronica).

@Clank Ik denk dat geen enkel voertuig bij de eerste keer foutloos door zo'n keuring komt. In dit geval hebben ze waarschijnlijk vooral een paar punten gezocht, zodat ze er nog een keer mee mogen rijden :+
Ik heb eerlijk gezegd niet het gevoel dat het zo gaat. De regelgeving is in de laatste jaren wel strenger geworden, maar dat zou sowieso gebeurd zijn. Bij elektrische voertuigen kan er veel fout gaan wat je niet zomaar ziet.

Daarbij is het ook niet zo dat het allemaal verweven is. Wij hebben de aandrijving apart van de remmen (heeft niets met elkaar te maken) en alle overige systemen zitten daar ook weer apart van.

Ik heb het ook gehad over hoeveel voertuigen in een keer door de keuring komen. En dat zijn er best wel wat. Alleen wel voertuigen die gebouwd zijn door mensen die dat vaker hebben gedaan.
Sterker nog: het eerste punt wat de beste heer had gevonden was een bout in het interieur die te ver uitsteekt en eventueel voor verwondingen kan zorgen. Daarbij zei hij ook: joh, als het dit uiteindelijk is, dan regelen we zo even wat. Ze zien volgens mij graag voertuigen slagen.

Ik heb dan ook echt niet het gevoel dat ze extra naar punten zijn gaan zoeken om hem maar te kunnen laten falen.
 
Toch even een update, ook vooral omdat er wat langs kwam in het hulp en weggeeftopic. Dit keer even geen ploaties van afgelopen weekend. Daarvoor was het even net iets te druk. Met afgelopen weekend als toppunt. We moesten eerder deze week terug naar BICON om te laten zien hoe we de elektronische aanpassingen hebben gemaakt. Daar hebben ze EMC-technisch ook een mening over. Hij MOEST dinsdag dus op de trailer terug naar Helmond voor de keuring.
Het wordt een wat technisch verhaal:
Krijg ik vrijdag een bericht van degene die aan het gaspedaal werkte, dat het alsnog niet ging lukken en dat alles op m'n bureau lag. Heel het weekend dus volle bak aan het werk geweest om alles weer in werkende staat te brengen. Min van het accupakket isoleren van het chassis en vervolgens deed het gaspedaal raar. Bleek dat de hall sensor in het gaspedaal was overleden. Goed, normaal gezien geen probleem, maar het was ondertussen al zondag dat we daar achter kwamen, dus een nieuwe bestellen ging ook niet. Gelukkig hadden we er nog een paar liggen, maar wel van een ander type, wat zowel met gas los als vol gas te veel spanning gaf.
Maandag met een bult weerstanden in de weer gegaan om te zorgen dat dat ook weer klopt. Auto rijdt. Top. Testritje en toen hadden we geen snelheidsmeter meer. Tuurlijk, dom. Die maakte gebruik van de massa van de hall sensoren in het wiel. Hoe los je dat op? TOCH onderdelen nodig. Uiteindelijk dinsdagmorgen om 9 uur naar Brigatti in Eindhoven om een optocoupler te halen. Die hebben we er dinsdagochtend in gefabriekt. 3D printer aangezet voor een behuizing, en wonder boven wonder was de eerste print goed. Om half 1 eerste testrondje kunnen maken, om kwart over 1 testrondje na alles netjes weggewerkt / ingebouwd te hebben. Om half 2 de aanhanger erbij en om half 3 in Helmond bij BICON.

Waar zijn we verder nog mee bezig geweest?
Remleidingen verleggen en netjes op de beugeltjes maken:
1654714441619.png


Juiste doorvoerthules installeren:
1654714461847.png


En verder dingen zoals bouten op juiste lengte brengen, remkabel voor de handrem inkorten (en testen op een helling), heel veel kabels oranje wikkelen, schakelaar installeren voor de deur zodat de aandrijflijn inactief kan worden als iemand uitstapt, detectie voor de laadkabel upgraden, een bult aan documentatie updaten voor de RDW en nog wat van die taken.

ALS we van BICON door mogen wordt het lijstje erg klein van wat we nog moeten doen. Vooral nog wat beugeltjes voor de kabels naar de motoren, stickers plakken, wat kleine wijzigingen in de software en pedaalrubbers installeren / fabriceren.
 
Tof om dit project zo een beetje van een afstand mee te krijgen! Duurt toch stiekem best lang zo alles bij elkaar. Succes bij het RDW.
 
Duurt toch stiekem best lang zo alles bij elkaar.
Ja klopt. Het voelt ook als een half leven geleden toen we hier aan begonnen.

Daarbij is een auto bouwen op zich een redelijk complex ding. Zit veel aan vast, maar zodoende ook veel geleerd. Niet alleen op technisch vlak, maar ook op projectmanagement vlak.

We hebben van het weekend eens een bierviltje berekening gemaakt hoeveel uur ik er persoonlijk in heb zitten. Gemiddeld 1 tot 2 avonden van 4 uur per week, elke week, voor 5 jaar lang. 6x52x5=1560 uur van alleen mijzelf. En dan nog alle mensen die hebben mee gewerkt..
 
Uren tellen moet je NOOOOOOOIT doen bij dit soort dingen _O- Op die manier heeft mijn eigenbouw motor met gemak 50K aan een mager uurloontje gekost, aan die wetenschap heb je niks;)
 
Uren tellen moet je NOOOOOOOIT doen bij dit soort dingen _O- Op die manier heeft mijn eigenbouw motor met gemak 50K aan een mager uurloontje gekost, aan die wetenschap heb je niks;)
Het geeft wel een perspectief hoeveel tijd er in gaat zitten voor mensen die dat ook "even" willen doen.
Eerstvolgende project een motor ombouwen naar elektrische aandrijving *O*
Leuk idee, maar die skip ik wel even haha.
 
Terug
Bovenaan Onderaan