Piaggio Ape tweetakt komt moeilijk van stationair naar verhoogd toerental, mogelijke oorzaken?

Katswiri109

MF veteraan
14 sep 2008
3.950
2.675
Eindhoven Weert
We hebben het blokje na een catastrofale vastloper opnieuw laten opbouwen door een specialist, nieuwe krukas en zuiger-cilinder, etc.
De reden dat ie kapotgelopen is is onbekend maar het zou zeker geen gebrek aan smering geweest zijn.
Het enige wat we eigenlijk zelf gedaan hebben is de carburateur en uitlaat er terug opgezet. Voor het blok kapot liep leek de afstelling ok.
Het blok loopt nu stationair en als je heel voorzichtig het gas opendraait komt ie ook op toeren, als ie eenmaal boven tweeduizend toeren is hangt ie gewoon normaal aan het gas.
Luchtregelschroef staat nu 2,5 slag uit, en we hebben een paar sproeiers geprobeerd van 74 terug naar 60 waarbij hij nog het best start, loopt en oppakt vanaf stationair.
Dit alles zonder luchtfilter omdat ie met filter niet eens start.
Wat zou een plausibele oorzaak kunnen zijn voor dat slechte oppakken? Valse lucht, ontstekingstijdstip te laat, of ..?
Ga dit dinsdag ook vragen aan de specialist maar zou graag eerder dingen uitsluiten.
 
Tja, de man heeft een bedrijf in die dingen, raceverleden, en bouwt veel op, ik verwacht geen blunders op dat vlak.
Dat gezegd hebbende; ik houd het even in mijn achterhoofd.
En nee het is bepaald geen motor, als dat een probleem is haal ik het topic weg.
Het is wel een ouderwetsche tweetakt dus recht op empathie :-)
 
Nee hoor, bij sommige tweetakt motoren is het niet zo'n ramp als de zuiger verkeerd om zit. Heeft niks met eigenwijs te maken, is gewoon een feit.
In het geval van de Piaggio Ape zou ik het niet weten. Aangezien het al een redelijk gedateerd motortje is zou je er misschien zomaar mee weg kunnen komen zonder schade.
Als je enkel voor en achter in de cilinder poorten hebt zitten maakt het niet uit of de sloten van de zuigerveren links of rechts zitten.

Just my 2 cents
 
Nee hoor, bij sommige tweetakt motoren is het niet zo'n ramp als de zuiger verkeerd om zit. Heeft niks met eigenwijs te maken, is gewoon een feit.
In het geval van de Piaggio Ape zou ik het niet weten. Aangezien het al een redelijk gedateerd motortje is zou je er misschien zomaar mee weg kunnen komen zonder schade.
Als je enkel voor en achter in de cilinder poorten hebt zitten maakt het niet uit of de sloten van de zuigerveren links of rechts zitten.

Just my 2 cents
Waarom denk je dan dat het pijltje op de zuiger staat,omdat ze toch dat stempeltje hadden om het er in te slaan
 
Maat van mij had bij zijn cr250 2T de zuiger er ook verkeerd om in gezet. Bij xs650 van hem stond er IN op de zuiger, hij wist niet dat bij een 2T een pijltje naar de uitlaat wijst. Nu had de zuiger aan de inlaatkant ook nog een stuk uit het hemd. Wist hij ook niet waarom. Alles ingebouwd , ding kwam niet op toeren. Toch gas blijven geven totdat de hele zaak met een klap vastsloeg. Weer €800 geïnvesteerd om hem weer rijdend te krijgen. Vandaar mijn vraag.
 
Als je enkel voor en achter in de cilinder poorten hebt zitten maakt het niet uit of de sloten van de zuigerveren links of rechts zitten.
die hebben bestaan, lang lang geleden toen er nog geen Schnürle spoeling was uitgevonden. maar die zuigers hadden een "berg" voor de spoelpoort zodat je eigenlijk niet kon missen (die berg forceerde het mengsel eerst omhoog, anders spoel je de cylinder niet maar stroomt het gewoon direct via de uitlaat weg.
bij Schnürle heb je minstens 2 zijpoorten die achterwaarts gericht zijn zodat het mengsel via de achterkant van de cylinder omhoog gaat.

dus als jij een 2takt in je handen hebt gehad met enkel een uitlaatpoort en inlaatpoort tegenover elkaar en een vlakke zuiger moet dat het slechtst ontworpen blok ooit zijn geweest of er zat een foute zuiger in, of het was ongekende/onbekende chinese rommel :+
 
Laatst bewerkt:
Maar goed als ie eenmaal op toeren is lijkt ie goed te lopen, wat "de zuiger zit er achterstevoren in" onwaar
Maar goed als ie eenmaal op toeren is lijkt ie goed te lopen, wat "de zuiger zit er achterstevoren in" onwaarschijnlijk maakt toch?
Als hij het onderin met luchtfilter helemaal niet doet en anders slecht krijgt ie onderin te weinig benzine lijkt me
carburateurs hebben meestal drie gebieden met verschillende sproeiers ( of twee sproeiers en een lucht schroef)
Onderin kan een stationair sproeier zitten , en je regelt het met de lucht schroef
 
Ik zou stoppen met klooien met sproeiers. Eerst de carburateur eens goed schoonmaken. Kennelijk zit er iets verstopt. Dat kan ook de reden zijn waardoor hij vastgelopen is. Ik vermoed dat het kanaaltje van de mengselschroef verstopt is. Als het ding een gasnaald heeft kan je ook verkeerd staan, soms zijn de groefjes uitgelubberd.
En de ontsteking kan ook nog helemaal verkeerd staan of de veertjes/gewichtjes versleten.
De 2,5 slag uit voor de mengselschroef is alleen een beginnetje. Als hij stationair loopt moet je wel de ideale positie uitzoeken.
Ik zou er in ieder geval niet mee gaan rijden voor het opgelost is.
 
Ik zou stoppen met klooien met sproeiers. Eerst de carburateur eens goed schoonmaken. Kennelijk zit er iets verstopt. Dat kan ook de reden zijn waardoor hij vastgelopen is. Ik vermoed dat het kanaaltje van de mengselschroef verstopt is. Als het ding een gasnaald heeft kan je ook verkeerd staan, soms zijn de groefjes uitgelubberd.
En de ontsteking kan ook nog helemaal verkeerd staan of de veertjes/gewichtjes versleten.
De 2,5 slag uit voor de mengselschroef is alleen een beginnetje. Als hij stationair loopt moet je wel de ideale positie uitzoeken.
Ik zou er in ieder geval niet mee gaan rijden voor het opgelost is.
Nee we kregen m niet fatsoenlijk aan het lopen, dwz oppikken vanaf stationair.
Carburateur doorblazen hadden we reeds gedaan.
Na overleg met het bedrijf wat het blokje opgebouwd had, hebben we hem daarheen gebracht.
Wordt vervolgd...
 
Is een tweetakt motor , verbrandt dus 2 takt olie. Gevolg, uitlaat kan verstopt zijn, met alle rare problemen vandien.
Probeer eens zonder uitlaat, ergens ver weg van bewoonde wereld met stoppen in je oren.
Uitlaat was nieuw, en als ie eenmaal op toeren was, lijkt ie wel goed te lopen en aan het gas te hangen, enkel het oppikken vanaf stationair was heel zwak.
Soit, het bedrijf heeft nog niet gebeld dus we wachten nog even af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan