Piaggio Ape tweetakt komt moeilijk van stationair naar verhoogd toerental, mogelijke oorzaken?

Katswiri109

MF veteraan
14 sep 2008
3.950
2.675
Eindhoven Weert
We hebben het blokje na een catastrofale vastloper opnieuw laten opbouwen door een specialist, nieuwe krukas en zuiger-cilinder, etc.
De reden dat ie kapotgelopen is is onbekend maar het zou zeker geen gebrek aan smering geweest zijn.
Het enige wat we eigenlijk zelf gedaan hebben is de carburateur en uitlaat er terug opgezet. Voor het blok kapot liep leek de afstelling ok.
Het blok loopt nu stationair en als je heel voorzichtig het gas opendraait komt ie ook op toeren, als ie eenmaal boven tweeduizend toeren is hangt ie gewoon normaal aan het gas.
Luchtregelschroef staat nu 2,5 slag uit, en we hebben een paar sproeiers geprobeerd van 74 terug naar 60 waarbij hij nog het best start, loopt en oppakt vanaf stationair.
Dit alles zonder luchtfilter omdat ie met filter niet eens start.
Wat zou een plausibele oorzaak kunnen zijn voor dat slechte oppakken? Valse lucht, ontstekingstijdstip te laat, of ..?
Ga dit dinsdag ook vragen aan de specialist maar zou graag eerder dingen uitsluiten.
 
Ben benieuwd wat het bedrijf te vertellen heeft.
Gisteren een proefritje gaan maken en het karretje loopt weer prima.
Door de reparatie aan het carter op de plek waar de krukaswang functioneert als een roterende inlaat, was de werking daarvan niet meer optimaal wat resulteerde in in veel terug pulsen van lucht door de carburateur.
Omdat daarmee ook benzinedamp neerslaat op het luchtfilter klopt het mengsel steeds niet.
Ze hebben het opgelost door een membraan in het inlaatspruitstuk te monteren, en dat lijkt prima te werken.

Helaas lekte die een klein beetje olie wat we zagen toen ie al op de aanhanger stond, daarom weer gelost en daar gelaten, wordt ook opgelost.
 
Door de reparatie aan het carter op de plek waar de krukaswang functioneert als een roterende inlaat, was de werking daarvan niet meer optimaal wat resulteerde in in veel terug pulsen van lucht door de carburateur.
tjah, zo hadden we nog 20 pagina's kunnen vol lullen zonder dit te weten.
maar die gerenomeerde tuner wist dus niet dat zijn? reparatie de inlaat-timing verandert had ?
 
tjah, zo hadden we nog 20 pagina's kunnen vol lullen zonder dit te weten.
maar die gerenomeerde tuner wist dus niet dat zijn? reparatie de inlaat-timing verandert had ?
Waarom denk je dat dit een gerenomeerde tuner is?
Carter is door hem gerepareerd, wist ik van, doen ze vaker, normaal geen probleem. Ik wist niet dat het zo nauw luistert qua timing.
Achteraf had ik het hele ding naar hem moeten brengen, had ie hem zelf kunnen testen natuurlijk; verkeerde zuinigheid.
Tot nog toe lost ie alles supernetjes op, ben zeer tevreden.
 
Controleren op valse lucht.
Dus voetpakking, inlaatpakking en helemaal rondom het carter.
Hoe? Busje motip remmenreiniger halen. Hier komt een straaltje uit ipv een nevel. Een straaltje kun je richten.
LAat de motor stationair draaien en spuit bovengenoemde delen in. Als de motor plots reageert en af wil slaan heb je valse lucht.
Zoals dit:
 
Controleren op valse lucht.
Dus voetpakking, inlaatpakking en helemaal rondom het carter.
Hoe? Busje motip remmenreiniger halen. Hier komt een straaltje uit ipv een nevel. Een straaltje kun je richten.
LAat de motor stationair draaien en spuit bovengenoemde delen in. Als de motor plots reageert en af wil slaan heb je valse lucht.
Zoals dit:
Hadden we geprobeerd maar niks gevonden, zoals ik zaterdag al schreef lijkt het probleem inmiddels opgelost.
Iedereen bedankt voor het meedenken, zal hier nog even laten weten als we hem opgehaald hebben.
 
Heb je uiteindelijk de oorzaak van de klemmer gevonden? Anders zit je strax weer...
En ik vroeg me af of je verschil in 'karakter' merkt met het membraam?
Doorgaans worden roterende inlaten voor meer hoogtoerige brommers gebruikt (Yammie FS-1 anyone?)
 
Heb je uiteindelijk de oorzaak van de klemmer gevonden? Anders zit je strax weer...
En ik vroeg me af of je verschil in 'karakter' merkt met het membraam?
Doorgaans worden roterende inlaten voor meer hoogtoerige brommers gebruikt (Yammie FS-1 anyone?)
Denk dat het pistonpenlager teveel speling had en dat dat als eerste kapot is gegaan. Of toch een montagefout met de eerste cilinder .
Het bedrijf was in ieder geval nogal stellig dat het niet lag aan smering of te arm staan. Ook hebben we de opbrengst van de oliepomp gecontroleerd.
Er zit nu ook een nieuwe stllere uitlaat op wat de beleving beïnvloed maar ik merk niet veel verschil met eerst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan