Piaggio Beverly 300

PeterCC

MF veteraan
9 mrt 2019
2.218
581
Vlaams-Brabant
Ik ben nieuw op het forum.

Ik heb me een tweedehands Piaggio Beverly 300 uit 2012 aangeschaft.

Vroeger, in de jaren 80, heb ik jaren met een Vespa 160GS gereden.
Altijd graag met de Vespa gereden maar toen de kinderen kwamen was dat niet zo praktisch meer.
Dus gestopt en de Vespa weggedaan.

Ondertussen zijn de kinderen volwassen.
Dus terug een scooter aangeschaft. Maar welke scooter?

Het moest een Italiaanse scooter zijn, want Italië is de bakermat van de scooter, maar dan een moderne variant van de Vespa.
De Piaggio MP3 met zijn 3 wielen mag misschien technisch superieur zijn maar ik vind het een lelijk ding, dus die viel af.
De keuze is gevallen op een Piaggio Beverly.
Er moet een beetje power in zitten maar het moet nu ook niet direct een racemachine zijn.
Daarom de keuze voor de Beverly 300, en die rijdt werkelijk prima.

Zijn er nog mensen op het forum die met een Beverly 300 rijden?
 
Beste Peter, Welkom op het forum. Er rijden zeker forumleden met hetzelfde motorblok, maar heel veel Beverly rijders denk ik niet. Ontzettend leuk ding, goed model! Mish
 
Beste Peter, Welkom op het forum. Er rijden zeker forumleden met hetzelfde motorblok, maar heel veel Beverly rijders denk ik niet. Ontzettend leuk ding, goed model! Mish
Veel Beverly's lijken er inderdaad niet rond te rijden hier bij ons.
Ik let er nu beter op maar ik ben er nog niet één tegengekomen.
Piaggio zelf verkoopt nochtans best goed, blijkbaar vierde meest verkochte merk, maar waarschijnlijk vooral Vespa's, denk ik.
 
Klopt, Vespa GTS 300 bovenaan de ranglijst van Piaggio. Nummer 2 is de Beverly 350.
 
Klopt, Vespa GTS 300 bovenaan de ranglijst van Piaggio. Nummer 2 is de Beverly 350.
Een Beverly 350 was ook een mogelijkheid, maar dat leek me er wat over. Enkele jaren geleden nog eens een paar uur met een Vespa GTS 125 gereden (in Italië). Die motor vond ik toen toch te licht. Een 300 met 22pk leek me dan weer ruim voldoende.

Ik heb hem gekocht voor de warmere dagen maar ondertussen al wat kilometers gemaakt met de Beverly 300, kwestie van te oefenen en te gewennen, en ik moet zeggen dat de scooter absoluut voldoet aan de verwachtingen.
Gaat er fluks vandoor, rijdt mooi stabiel en de remmen zijn krachtig en goed doseerbaar. De motor is al na enkele km op temperatuur en de automatische overbrenging is een groot gemak en een comfort. Ik vroeg me af of zo een automaat ook kruipt op stationair zoals een auto met automaat, maar dat is niet het geval. Je moet niet constant de rem indrukken als je staat te wachten aan een rood licht.
Ik denk dat ik er nog veel plezier ga aan beleven.
 
Ondertussen een 300km gereden met de Beverly 300 en voor de tweede keer getankt. De eerste keer was toen ik hem ging ophalen.
Gemiddeld verbruik was 3.2l/100km of 1 op 31.
Dat komt goed overeen met wat de fabrikant opgeeft (1 op 30 / 1 op 33) en met wat ik over vergelijkbare modellen hier op dit forum gevonden heb.

Op zich is dat een mooi cijfer maar in vergelijking met een auto toch redelijk hoog.
Mijn Mercedes C180d van 2018 rijdt gemiddeld aan 5.5l/100km, maar dat is wel een auto met een veel groter frontaal oppervlak en bovendien ongeveer 10 keer zo zwaar.

Ik herinner mij van vroeger dat motorfietsen toen ook niet zo zuinig waren.
Wat mijn Vespa 160GS verbruikte weet ik niet meer, maar het was zeker een stuk hoger dan 3l/100km.
De BMW R75 van mijn broer zat ergens rond 6.0 à 6.5l/100km. Dat was toen evenveel als een kleine personenwagen, nu vandaag nog altijd trouwens.
 
Jep, de variomatic aandrijving veroorzaakt veel wrijving waardoor extreem zuinig rijden niet meevalt. Maar toch netjes hoor, mijn BV350 komt op 1:24.
 
Ondertussen ruim 1000km met de Beverly 300 gereden.
Gemiddeld verbruik stabiliseert op 3.3l/100km of precies 1 op 30. Dat lijkt me redelijk.
Tot nu geen olieverbruik vastgesteld en geen haperingen gehad.
Alles functioneert zoals het hoort.
De ruime bergruimte onder het zadel en in de topbox maken er ook een heel praktische scooter van: geen gezeul met helmen of handschoenen of andere spullen.

Ik ben hem nu al goed gewoon.
Rijdt op zijn best bij zo een 70 - 90km/hr op de teller.
Sneller kan natuurlijk ook en 120 op de teller haalt ie wel, mogelijk wel meer, nog niet getest, maar boven de 90 vang je behoorlijk veel wind en tegen de 120 aan heb ik het gevoel: daar is de scooter eigenlijk niet echt voor gemaakt, ook al blijft hij op zich mooi stabiel rijden.

Als je vraagt: wat zou beter kunnen?

De vering vind ik redelijk hard, zowel vooraan als achteraan.
Achteraan staat die op de lichtste stand ingesteld, ik weeg ook niet veel, maar als het wegdek er slechter bijligt gaat het comfort snel achteruit.

En het tanken gaat ook niet zo makkelijk.
Als ik het vulpistool tot de eerste verdikking in de tankopening duw slaat het pistool al af wanneer de tank nauwelijks voor driekwart gevuld is. Zo rond halverwege de eerste verdikking lijkt het beste te functioneren. Dat is zoeken. Ik ben ook al 1 vulpistool tegen gekomen waarmee tanken onmogelijk was. Sloeg constant onmiddellijk af. Mogelijk lag het probleem daar bij het vulpistool zelf, dat weet ik niet.

Maar de scooter is bedoeld voor pleziertochtjes langsheen de kleine wegen en door de landelijke gebieden in de ruime omgeving van waar we wonen, en daarvoor voldoet hij helemaal, ook met mijn vrouw achterop blijft het plezierig rijden (met passagier wordt de vering duidelijk comfortabeler), dus ben ik best tevreden met mijn aankoop.
 
Staat volgens mij standaard op de slapste stand. Het ouder model Beverly (degene met de opstaande rand) heeft een veel zachter zadel, dit scheelt een slok op een borrel.
 
De voorbije week doorgebracht in scooterland bij uitstek: Italië. Met de auto, een huurauto, de streek bezocht tussen Napels en Agripoli.

Massa's en massa's scooters en alle mogelijke modellen, van stokoude Vespa's tot de meest moderne modellen.
Hoe weinig Beverly's er hier rondrijden, des te meer rijden er daar rond.
Op basis van observatie zou ik zeggen: het grootste aandeel zijn ook daar Vespa's, maar daarnaast vielen me vooral de vele Honda SH-modellen op, en veel Beverly's en Liberty's.
MP3's rijden er tot mijn verwondering maar weinig rond.

Iedereen rijdt daar met de scooter. Van de bomma en de bompa tot de jeugd. Het is in het drukke verkeer in die regio ook de beste manier om je zo vlot als mogelijk te verplaatsen. En met de fiets is er gezien het bergachtige gebied en de loeihete temperaturen geen beginnen aan.

En zo vlot mogelijk betekent dat elke scooter er elke mogelijkheid in het verkeer benut om sneller op te schieten. Gaat het niet langs links, dan langs rechts. Gaat het niet, dan toch nog proberen om er tussen te geraken. De behendigheid waarmee de mensen daar met de scooter omgaan is opzienbarend, ik zou het echt niet kunnen. Wellicht het resultaat van elke dag en dat jarenlang te oefenen.

Qua klederdracht:
De helm is algemeen ingeburgerd, alhoewel in vele gevallen niet eens vastgemaakt onder de kin, maar zelfs dan rijden er toch nog rond zonder helm. Of een oude dame die een lift vraagt naar het dorp aan een jonge gast en dan gewoon meerijdt zonder helm.
Niemand draagt specifieke motorkledij, het is er ook gewoon te warm voor, sneakers en shorts en T-shirt.
 
Ondertussen een 3000km met de Beverly 300 ie gereden. Van 9200 naar 12200km.
Alles functioneert zoals het hoort en rijdt prima.
Het brandstofverbruik stabiliseert op 3,1l/100km of 1 op 32. Dat komt overeen met wat de fabrikant vooropstelt (tussen 1 op 30 en 1 op 33).
Verbruikt geen olie. Na 3000km staat het oliepeil nog steeds op het maximum-streepje en de olie is nog steeds lichtbruin van kleur, niet zwart.
Ik ben helemaal tevreden met de scooter.
 
Dat 300 cc blok is gewoon een heel goed motortje.
Ik heb de scarabeo 300 en in de winter 1 op 30 en in de zomer 1 op 32 a 34
 
300cc blok van hun zelf, Piaggio blok word ook gebruikt door aprilia , vespa, malaguti, peugeot, derbi. Gilera, en misschien nog wel meer.
Vroeger maakte ze ook 50cc 80, 125 150 200cc 2-takt.
Daarna meest 4-takt 50 cc 100cc 125cc 150, 200,250,300, 350. 400, 500.
En aprilia en moto guzzi motorfietsen.
 
Laatst bewerkt:
Een andere vraag: de Beverly heeft nu ruim 12000km gereden.
Op de remschijven vooraan en achteraan is er geen trapje te voelen daar waar de remblokken wrijven over de schijf. Absoluut niets te voelen.
Ik vind dat een beetje vreemd. Ik zou verwachten dat er toch iets van slijtage zou zijn na 12000km.
Is dat normaal, herkenbaar?
 
Bij mij scarabeo waren ze ongeveer versleten bij 12000 km, maar wel flink geremd. Als je Op de snelweg rij slijten ze natuurlijk niet zo veel.
Met een zaklamp en spiegeltje kan je het misschien zien.
 
Mijn schijfremmen zijn na 100.000 nog niet vervangen. Wel elke week afspuiten met water en een sopje zodat het zand ed. er tussen uitgaat.
 
Bij mij scarabeo waren ze ongeveer versleten bij 12000 km, maar wel flink geremd. Als je Op de snelweg rij slijten ze natuurlijk niet zo veel.
Met een zaklamp en spiegeltje kan je het misschien zien.
sorry mijn schijven zijn best mijn remblokken waren versleten bij 12000 km
 
sorry mijn schijven zijn best mijn remblokken waren versleten bij 12000 km
De remblokken, niet de remschijven. OK.

Je ziet wel waar de remblokken wrijven, maar er is geen voelbare slijtage van de schijven.
Op de remblokken zit nog iets van een 3 - 4mm remvoering op. Die gaan dus ook nog wel een tijdje mee.

Blijkbaar kiest de fabrikant voor een ander materiaal dan klassiek voor een auto. Blijkbaar zijn die remschijven gemaakt van een soort RVS. Geen spoor van roest op te bekennen na 7 jaar (de Beverly is van 2012).
Bij mijn auto en op een regenachtige dag vind je al lichte roestsporen op de schijven, op het gedeelte van de schijven waarop de remblokken wrijven, op minder dan een dag tijd.
 
ja dat zag ik ook bij mijn auto na een dag flink regen de volgende dag roest op remschijven.
mijn scooter heeft 27000 km er op en lichte groef op schijf.
 
Vandaag na 3 weken stilstand opnieuw een tochtje gemaakt met de BV300.

Toch een prima toestel:
Start even vlot na 3 weken stilstand als na 1 minuut stilstand.

Na een halfuur bollen begonnen mijn vingers het wel koud te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan