Piaggio Beverly 300en Beverly S 400 hpe 2021

Boost210

Rookie
7 apr 2015
24
8
Twintig jaar nadat in 2001 de eerste Piaggio Beverly werd gepresenteerd, komt Piaggio nu met de nieuwe euro-5 Beverly voor 2021. De motorscooter zal komen in twee uitvoeringen de reguliere Beverly en de Beverly S. Hierbij is er keuze uit twee motorvarianten de HPE 300 cc en HPE 400 cc.
Piaggio claimt voor de 300 cc variant een vermogenswinst van 23%. Met een piekvermogen van 23,8 Pk bij 8.000 toeren per minuut. Het maximale koppel is toegenomen met 15% en komt nu uit op 26 Nm bij 6.250 toeren per minuut.
De 400 cc variant vervangt het 350 cc motorblok van de voorgaande Beverly. Ten opzichte van het voorgaande motorblok geeft Piaggio aan dat het niet enkel een verhoging is van het aantal cc, maar dat ook de vibraties en geluidsniveau zijn afgenomen. Het totale vermogen van de Beverly komt op 35.4 Pk bij 7.500 toeren per minuut en 37,7 Nm koppel bij 5.500 toeren per minuut.

Aan de voor- en achterzijde is de Beverly voorzien van Showa vering en demping. De velgen zijn aan de voorzijde 16 en aan de achterzijde 14 inch. Verder komt de Beverly met keyless go, waardoor er gestart kan worden zonder de sleutel in het contact te steken. Pluspunt is dat ook het opbergvak onder het zadel en de benzinetank te openen zijn met de sleutel in de zak. Dit zien we ook regelmatig anders.
Exclusief voor de 400 cc heeft Piaggio de Beverly voorzien van Piaggio Mia Connectivity, hiermee kan via bluetooth een smartphone gekoppeld worden aan het 5,5 inch LCD display.

Naast dit is ook het design volledig vernieuwd. Zo is de Beverly nu standaard voorzien van LED-verlichting rondom inclusief dagrij-verlichting. Daarnaast is er wat meer afgestand genomen van de ronde vormen van het vorige ontwerp. Waarmee Piaggio als doel heeft een wat meer sportiever en gespierder uiterlijk neer te zetten. Voor het nieuwe ontwerp zijn voorkant, zijkant en achterzijde vernieuwd. Waarbij de achterzijde ranker vormgegeven is, hiervoor is ook de nummerplaathouder verplaatst van onder het passagierszadel naar vlak boven het achterwiel.
Het sportieve design zou met name terug moeten komen in de Beverly S. Dit komt met name door de matgrijze laksoorten die gekozen kunnen worden en het zwarte zadel en grijze velgen. De Beverly S is leverbaar in de kleuren; Argento Cometa, Nero Tempesta en Arancio Sunset. Voor de reguliere Beverly zijn dit; Bianco Luna, Blu Oxigen en Grigio Cloud, de laatste twee zijn nieuw voor 2021.
Piaggio_Beverly_400_03.jpg
 
Twintig jaar nadat in 2001 de eerste Piaggio Beverly werd gepresenteerd, komt Piaggio nu met de nieuwe euro-5 Beverly voor 2021. De motorscooter zal komen in twee uitvoeringen de reguliere Beverly en de Beverly S. Hierbij is er keuze uit twee motorvarianten de HPE 300 cc en HPE 400 cc.
Piaggio claimt voor de 300 cc variant een vermogenswinst van 23%. Met een piekvermogen van 23,8 Pk bij 8.000 toeren per minuut. Het maximale koppel is toegenomen met 15% en komt nu uit op 26 Nm bij 6.250 toeren per minuut.
De 400 cc variant vervangt het 350 cc motorblok van de voorgaande Beverly. Ten opzichte van het voorgaande motorblok geeft Piaggio aan dat het niet enkel een verhoging is van het aantal cc, maar dat ook de vibraties en geluidsniveau zijn afgenomen. Het totale vermogen van de Beverly komt op 35.4 Pk bij 7.500 toeren per minuut en 37,7 Nm koppel bij 5.500 toeren per minuut.
(...)
Jij werkt toch toevallig niet voor Piaggio? Klinkt nogal als een promo.
 
Nee, ik ben niet werkzaam bij piaggio. De tekst is overigens niet van mij (weet niet of dat tegen regels in is ofzo) Ging meer om mijn mede motorforum mensen op de hoogte kon stellen over het goede nieuws. Een 400cc is een goede aansluiting op de hedendaagse aanbod van motorscooters. Een vespa 300 komt helaas net wat te kort (spreek uit ervaring) En een dikke tmax is toch te groot en vooral te duur en de oude beverly 350 voldeed wel, maar laten we eerlijk wezen. Ook dit klinkt net als te weinig, het mooiste was natuurlijk een beverly 450cc hpe met 42/44pk. Enige wat ik als promo kan aanbieden is een vespa gts 300 super uit 2018 met 6600km, op korte termijn te koop voor 4299. Zodra de prijzen bekend zijn van deze beverly en op de voorwaarde dat deze tussen de 6300 en 6600 zal gaan kosten. :D
 
Elders wordt gesproken over 19 kilowatten = 25,88 PK, voor de nieuwe 300HPE. (hopelijk gaan ze die dan ook in de Vespa's lepelen)

* azijn-modus aan[ Jaja ten opzichte van het 2017 300cc blok wat toentertijd 21 peekaas leverde, dan klopt die 23% wel.
Ten opzichte van het huidige 300cc HPE blokje wat nu nog 23,8 paarden weet te ontwikkelen, is het verschil slechts 8,5% en dus maar 2 hele PK's!
De 400cc is weer lekker mainstream met 35 PK.
] *azijn-modus uit:')
 
Laatst bewerkt:
Mooie scooter. Alles wat er op moest zit er nu op, plus een 400 cc hpe 👍🏼

LED, dagrijverlichting, Keyless Go, Bluetooth connectivity, netjes allemaal.
 
En wat zijn de meningen over de plaatsing van het motorkenteken, zit op een achterspatbordje met beugel. Mocht het overigens wel doorgezet worden op het uiteindelijke productiemodel.
 

Bijlagen

  • piaggio-beverly-400-hpe-s-03_1_1000x575.jpeg
    piaggio-beverly-400-hpe-s-03_1_1000x575.jpeg
    47,4 KB · Weergaven: 58
Gewoon bronvermelding doen. Daar worden de makers ook blij van.

Plaatsing kenteken vind ik niets, de rest van de nieuwe Beverly ziet er gelikt uit, ik hoop volgend jaar die 400 eens te kunnen rijden.
De 350 (330cc) vond ik al geweldig. Alleen nergens te vinden hoeveel cc dat HPE 400 blok zal hebben. Ondergewaardeerd ding. Dit zou toch veel populairder moeten zijn dan een Honda SH300 (of straks SH350), waar net je broodtrommel onder het zadel past.
 
van een 400 is vrij makkelijk een 460 van te maken ook eventueel een 500 hpe hoor gemonteerd en al iets van 5 a 600 euro doe je het zelf hoog uit 3 a 350
 
Gewoon bronvermelding doen. Daar worden de makers ook blij van.

Plaatsing kenteken vind ik niets, de rest van de nieuwe Beverly ziet er gelikt uit, ik hoop volgend jaar die 400 eens te kunnen rijden.
De 350 (330cc) vond ik al geweldig. Alleen nergens te vinden hoeveel cc dat HPE 400 blok zal hebben. Ondergewaardeerd ding. Dit zou toch veel populairder moeten zijn dan een Honda SH300 (of straks SH350), waar net je broodtrommel onder het zadel past.
Die MP3 400 had een 399cc motor.
Ik heb de indruk dat Piaggio altijd voor dezelfde cilinderinhoud kiest per motor. Vb: een 300 is steevast een 278cc doorheen de verschillende generaties. Dus mogelijk is die HPE 400 opnieuw een 399cc.
Daarnaast is de XMAX 400 een 395cc en die fabrikanten houden elkaar goed in de gaten. Zo is de Honda SH350 een 330cc precies zoals de Beverly 350.
Binnenkort zal er wel meer informatie beschikbaar komen.
 
Vaak zijn het al opgeboorde cilinders
De 278cc piaggio was dacht ik eerst 244cc.
De honda 279 was ook eerst beneden de 250cc ik dacht van een crossmotor cylinder. En kunnen ze niet met hetzelfde matriaal nog verder opboren.
En als ze een 400cc hebben zitten ze daar meest onder en bijna nooit daar boven.
 
Mijn Beverly 300 heeft een Quasar-motor en de grootste Quasar was inderdaad oorspronkelijk in 2003 een 250 met 244cc. 5 jaar later werd de 300 toegevoegd aan het gamma.
De 250 (244cc): boring * slag: 72 * 60
De 300 (278cc): boring * slag: 75 * 63
Dus iets uitgeboord en een 3mm grotere slag.
Quasar zou trouwens staan voor Quarter liter Smooth Augmented Range. Toch volgens de Duitse wikipedia QUASAR (Motor) – Wikipedia
Zelden hebben motoren een grotere cc dan hun roepnaam, of het nu motoren voor motorfietsen zijn of voor auto's.
 
Ik dacht dat net iets minder cc dan roep naam heeft ook te maken met racen, als je gaat racen in een 400cc klasse en je hebt 401cc, kan je niet mee doen.
En het verkoopt misschien ook beter als je 171cc hebt en ze zeggen het is een 200.
 
Zal zeker zo zijn. In de racerij zal het wel zijn zoals met gewichtklasses bij judo of gewichtheffen of zo. En natuurlijk commerciëel klinkt een 300 beter dan een 280.

Maar er is ook een fiscale reden, tenminste in vele landen speelt de reële cilinderinhoud mee om de verkeersbelasting te bepalen. En dat werkt ook met limieten. Zit een motor er 1 cc boven dan schuift die in een hogere klasse. Dat gaat nog terug op de tijd dat de cilinderinhoud van een motor de enige relatief eenvoudige en objectieve manier was om een motor te karakteriseren, en toen was er nagenoeg een lineair verband tussen de grootte van de motor en het vermogen dat de motor kon leveren. Nu is dat lang achterhaald natuurlijk maar toch blijft de cilinderinhoud als basis in vele landen, zoals in B, gelden.

Voor motorfietsen speelt dat niet direct.
In B (in het Vlaamse gewest want verkeersbelasting is een gewestelijke bevoegdheid) betaal je geen verkeersbelasting onder 251cc en daarboven een vast jaarlijks bedrag van 59,5€ ongeacht of dat nu een brullend Ducati monster is of een Beverly 300.
 
59,50 in België is toch al weer de helft van NL.
Voor een 110cc of tot 200cc zou 5 euro per maand ook wel genoeg zijn, in Nederland.
 

Prijs onbekend / cilinderinhoud 399cc / vermogen 35,4 pk / gewicht 165kg / zithoogte 790mm / tankinhoud 12.5 liter.​

PiaggioBeverly S 400 Hpe (2021)​

  • PREZZO DA
    n.d.
  • CILINDRATA
    399 cc
  • POTENZA
    35,4 cv
  • PESO
    165 kg
  • SELLA
    790 mm
  • SERBATOIO
    12,5 lt
 
Ik heb deze info gevonden op een italiaanse site, ik denk hoogstwaarschijnlijk een drooggewicht van 165kg. Met google zie ik dat de vertaling van "peso" het woordje "gewicht" is. Meer kan ik er helaas niet van maken, maar het meest interessante is dat het 399cc blijkt te zijn. Toch wel een forse toename in vergelijking met de maar 330cc van de beverly 350.
 
Zal idd drooggewicht zijn. Dan komt het waarschijnlijk rond hetzelfde uit (hopelijk iets minder), maar dan wel 69cc meer.
Er was idd al eerder een Bev 400. Nu dus met een HPE-motor. In principe kan je met 35 pk en waarschijnlijk 35-37 Nm koppel, best veel plezier beleven.
 
Ik heb ergens ooit gelezen of gezien dat de beverly 350 er 3 of 4 pk bij kon krijgen door een polini vario. Mocht dit ook opgaan voor de 400 hpe beverly, dan kijk je aan tegen 38,4 of 39,4pk.

Voor de liefhebbers, een filmpje van de nieuwste beverly 400 hpe >>
 
Een vario is geen motor(blok) component dus zal nooit extra motorvermogen opleveren. Een ander type vario speelt hooguit met de verhouding motortoerental/snelheid waardoor het lijkt alsof je meer vermogen hebt, zoals optrekken met hogere toerentallen (en een ander vermogen dus) bijvoorbeeld, maar het veranderd niks aan je maximum aantal pk’s.
 
Een vario is geen motor(blok) component dus zal nooit extra motorvermogen opleveren. Een ander type vario speelt hooguit met de verhouding motortoerental/snelheid waardoor het lijkt alsof je meer vermogen hebt, zoals optrekken met hogere toerentallen (en een ander vermogen dus) bijvoorbeeld, maar het veranderd niks aan je maximum aantal pk’s.

Hoe komt het dan dat deze vespa eerst zonder race vario net boven de 22 pk levert en na plaatsing van een race vario boven de 24 pk ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan