Piaggio Beverly 300en Beverly S 400 hpe 2021

Voor de duidelijkheid de voorband hebben ze helemaal leeg laten lopen niet eraf gehaald maar beter om de velg gedaan hoop dat je mij begrijpt.
Rondom de band overal gelijk om de velg.
Achterband was inderdaad niet goed rond en is vervangen.
Er zat een Michelin Citygrip2 op en die is er ook weer opgegaan.
Vind als je het stuur los laat (Wat niet de bedoeling is) gaat het stuur ook wat wibbelen er komt zegt maar onrust in het stuur wat ik op de motor niet had.

Ik zelf ben 1.96 cm lang en door corona ook iets zwaarder 😀.
Op de teller kijken gaat bij mij prima , vind keyless ook erg fijn werken.

Waarom vind je de Beverly een stadsscooter?
Ik heb de scooter juist gekocht voor woon werkverkeer 31 km enkele reis waarvan 18km snelweg een deel op een 80km autoweg en een deel stadswerk.
 
Voor aankoop van deze scooter had ik drie scooters op het oog namelijk de Yamaha X Max 300 , Honda Forza 350 en de Beverly 400.
De Forza viel af omdat ik in showroom met mijn linkerknie tegen een hendel zat.
Achteraf bleek dat het een hendel was van een soort accessoire , had ik dat er niet bij genomen had het gekund maar had ik niet zoveel beenruimte als nu.
De Yamaha rijd ook heel erg lekker en vind ik ook zeer mooi denk nog wel mooier dan de Beverly.
Maar heb uiteindelijk gekozen voor deze scooter van dit drietal met de meeste pk's omdat ik op de snelweg toch iets meer vermogen wilde om makkelijker in te halen.
Waarschijnlijk door euro 5 is de Beverly trager dan de X max.
Maar goed tot nu toe ben ik erg tevreden en de scooter doet goed ze werk.
 
Ik moet echt naar beneden kijken om de cockpit te zien. Of het ligt aan m'n helm, een Shoei Neotec II. Maar ik betwijfel het. ;)
De Beverly is qua uiterlijk geen maxiscooter zoals Forza en XMAX, ik vind het meer een stadsscooter a la SH. Ondanks dat je een tunnel tussen je benen hebt, zou een leek kunnen denken dat je op een brommertje zit. Met de Beverly kan je prima snelweg rijden en ook het zadel doet na een paar uur rijden geen pijn aan je kont.

Dat trillen/wiebelen in het stuur zou ook niet mogen, tenzij je bijv. een koffer achterop zou hebben en dat onbalans zou brengen.
Maar dat voel je dus als je beide handen gewoon normaal aan het stuur hebt of laat je dan je stuur bijna los?
 
Ik voel het rond de 100 km per uur met mijn handen vast aan het stuur.
Als ik wat langzamer rijd en het stuur met beide handen los laat gaat de het stuur heen en weer denk als ik het loslaat dat uiteindelijke ik onderuit ga.
 
Zal het de volgende rit eens proberen. Er zit dus wel ergens onbalans. Of heb je een topkoffer achterop gemonteerd?
Hier inmiddels over de 1000 km heen, topsnelheid ligt ietsiepietsie hoger. Zal zo eens kijken of 0-100 nou ook sneller ging.
 
Ik heb geen topkoffer gemonteerd en bedankt alvast voor je antwoorden en dat je de volgende rit voor me wilt kijken.
Ik had je filmpje van de topsnelheid al gekeken 👍👍.
Is de acceleratie van deze scooter nou een beetje gelijk met andere scooters in deze prijsklasse?
 
Ik heb geen topkoffer gemonteerd en bedankt alvast voor je antwoorden en dat je de volgende rit voor me wilt kijken.
Ik had je filmpje van de topsnelheid al gekeken 👍👍.
Is de acceleratie van deze scooter nou een beetje gelijk met andere scooters in deze prijsklasse?

Het lijkt erop dat oudere 350-400cc scooters sneller optrekken. Ik denk dat Euro5 de motoren langzamer maakt om minder uitstoot te creeren.
Op YouTube zei iemand me dat de NMAX 125 niet harder dan 100 km/u loopt, terwijl deze bijna 120 km/u op de teller liep (al was dat Euro3, weet niet wat de Euro4 deed). Maar al met al is de Bev 400 gewoon een hele goede keus. Wat ik al eerder zei, zou er best eentje willen hebben, maar een derde motor hier gaat ruzie opleveren met de vrouw. Heb nu een 650cc naked bike en een 155cc motorscooter. Zelfs al zou ik alleen de Bev 400 hebben, dan maak je me al erg blij. Je kan er ook lastig je rijbewijs mee kwijtraken op de snelweg en binnendoor zit je binnen no time op 70 km/u (en hoger natuurlijk, maar een korte draai resulteert al in 70 km/u).
 
Bij 80 km/u voel ik ook een trilling in het stuur, maar als ik het stuur heel losjes vast heb, dan is het niet echt erger. Maar dat kan meerdere factoren hebben.. band, balancering, mogelijk nog bandenspanning etc.
Ik zal dat laatste morgen nog even controleren.
 
Ik heb nog niet zolang mijn rijbewijs en kom van een motor af en weet niet of dit soort trillingen bij een scooter horen.
Het is jou niet eerder opgevallen pas nadat ik erover ben begonnen, vind jij het bij een scooter horen?
Bedankt alvast voor je antwoord 👍
 
Ik heb nog niet zolang mijn rijbewijs en kom van een motor af en weet niet of dit soort trillingen bij een scooter horen.
Het is jou niet eerder opgevallen pas nadat ik erover ben begonnen, vind jij het bij een scooter horen?
Bedankt alvast voor je antwoord 👍
Ik moest er echt even op letten idd, maar ik moet zeggen, ik rijd dan ook zelden de aangegeven snelheid. Als je 80 mag, heb ik 85-90 op de teller minimaal. Geef je ietsje gas bij, dan is het weg. Mja, hoort het bij een scooter... niet helemaal, maar het kan dus meerdere factoren hebben. Toen ik voorheen een Suzuki Address 110 scooter had, had ik er zelf goeie banden onder, maar moest toen op eentje van een dealer rijden met de originele IRC-banden (denk dat het IRC was) en dat reed toch echt met meer trillingen.
Verder op een NMAX een topkofferdrager (zonder koffer) gehad en die trilde verschrikkelijk boven de 100 km/u.
Anyway, ik heb me op de Beverly er niet aan gestoord, tot jij er over begon en ik dus eens wat meer ging letten op alle snelheden. Maar alleen dus bij 80km/u en geef je wat gas bij, dan is het er niet. En mijn rijstijl is dus vlot doorrijden en helaas heb ik daardoor ook niet eens een fatsoenlijke zuinige rit kunnen maken. Heb het geprobeerd, maar het verbruik bleef hoger dan gewenst. Het is dan ook doodsaai om rustig weg te rijden en je netjes aan de snelheid te houden. Dat doe ik later wel achter de rollator.
 
Ik zal het is bij de dealer neerleggen en anders nog is een proefrit op een andere scooter gaan maken.
Zal ook vragen om het voorwiel alsnog uit te laten balanceren kijken of dat nog wat scheelt en anders volgende keer een ander merk bandje laten monteren.
 
Je kan misschien ook nog wat experimenteren met bandenspanning. Ietsje meer, ietsje minder.
Hadden ze voor nou wel gebalanceerd of alleen leeg laten lopen en beter op de velg gedaan?
 
Alleen leeg laten lopen en beter op de velg gedaan.
Volgens hun hoefde het voorwiel niet opnieuw uitgebalanceerd te worden.
 
Alleen leeg laten lopen en beter op de velg gedaan.
Volgens hun hoefde het voorwiel niet opnieuw uitgebalanceerd te worden.
Alleen als de band op de velg word gedraaid of vervangen moet je het wiel weer opnieuw balanceren. Waarschijnlijk is de velg dus op dezelfde positie gebleven dus is balanceren niet nodig. Het zoeken en trillen in het stuur hoort niet bij motorscooters, dus hier gewoon mee terug gaan en zorgen dat het word opgelost. Ikzelf ben niet echt kapot van de Michelin Citytrip en citygrip 2 banden, dus als er de keus moest vallen was ik voor de Mitas banden gegaan.
 
@Sjaakie de Sjaakie ik hierboven nog even terug gelezen en heb het er niet bij gezet maar de band is een ook een stukje gedraaid op de velg.
Niet eraf gehaald voor de duidelijkheid.
Vandaag nog even wat kilometers gemaakt en het lijkt wel of de wind op het windscherm ook hierin meedoet.
Met wind mee in mijn rug lijkt het weg alleen met wind tegen voel ik iets wat waarschijnlijk normaal is en de tegendruk is van de wind tegen het windscherm.
Misschien ben ik gewoon te kritisch en loop ik te zoeken omdat ik in begin gehobbel had in mijn stuur door de achterband die niet goed was.
 
Vandaag de Bev 400 teruggebracht naar de importeur. Wat een tegenwind joh. Vreemd genoeg wel de meest zuinige rit gemaakt, 1 op 28,2 ofzo. De rest van de ritten was ergens tussen de 1 op 21 en 1 op 23. Ik hou van lekker doorrijden en het gas tegen de stuit met optrekken. Geen vreemde dingen gevoeld met het windscherm. Je vliegt natuurlijk wel links en rechts over de strook heen bij windstoten, met vrachtwagens af en toe oppassen. Terug had ik windje in de rug op de motor. Zonder ruitje is toch wel lekker hoor; geen gebulder aan je kop. Maar dat ruitje zorgt er wel voor dat je met 7 graden niet wenst dat je wintervoering nog in je jas zit.

Ik zou gewoon nog een keer vragen of ze dat wiel er af willen halen en toch nog eens op het balanceerapparaat willen gooien. Als jij dan ook ziet dat ie goed is, dan kan je dat afsluiten en verder zoeken. In principe zijn Michelin-banden een prima keus, maar er kan altijd eentje tussen zitten die niet helemaal perfect is. Of als ze nog een Bev 400 hebben staan, vragen of ze desnoods even het complete voorwiel kan omwisselen. Wel er dan ff aan denken dat die band nog wel nieuw is en je wat rustiger aan moet doen. Verder zou je van een achterband niet verwachten dat je stuur gaat trillen, wel dat je kont lekker meehobbelt. Ooit eens op een Chinese motor een voorband gehad met een hobbel er in... pffff :]
 
@Monomuis ik zal het voorwiel laten balanceren voor de zekerheid.
Ik denk door het akkefietje met de achterband dat ik gespitst ben met rijden op alles en dat er misschien niks aan de hand is.
Als ik vandaag al zie het verschil tussen de motor die ik had en deze scooter met wind kan ik wel stellen dat een motorscooter veel gevoeliger is.
Ik heb nu iets meer dan 900 km gereden dus speel iets meer met de gashendel en ben super positief.
Verbruik ligt bij mij rond de 1 op 23 a 24 wat ik netjes vind met inrijden.
 
@BartA Met mijn rijstijl zit ik ook zo rond die 1 op 23 hoor. Maar het kan dus zuiniger. Als je echt als een natte krant gaat rijden, dan misschien zelfs 1 op 30. Mja een scooter gevoeliger.. met wind denk ik wel ja, maar ook omdat je meer wind vangt door de relatief hoge ruit. Maar ik heb zoveel motoren en motorscooters gereden.. de Bev doet het prima met dit soort weer, maar een motorscooter is geen motor.

En af en toe effe opendraaien met 900km op de teller kan best. Met mijn 110cc heb ik de eerste 50 km rustig aan gedaan, daarna gewoon vol gas, een 110cc kan je in NL niet inrijden, levensgevaarlijk.
 
Ik zal het is bij de dealer neerleggen en anders nog is een proefrit op een andere scooter gaan maken.
Zal ook vragen om het voorwiel alsnog uit te laten balanceren kijken of dat nog wat scheelt en anders volgende keer een ander merk bandje laten monteren.
ik had hetzelfde en was me achterwie was niet uitgebalnceerd
 
Over het algemeen balanceert men de achterband niet. Maar goed, je kan het altijd proberen om te zien of het helpt. Uiteindelijk ga je van alles proberen om die trilling uit het stuur te krijgen.
 
Ik heb gisteren de bandenspanning iets verlaagd en toen leek het weg, gisteren stond er ook wat minder wind dus ja wat is het.
Plat liggen achter een windscherm wil ik ook proberen.
Van de week 1000 km beurt zal voor de zekerheid vragen om het voorwiel te laten balanceren.
 
Ik rij nu sinds een week het broertje van de Beverly…de Scarabeo 250.
Ik vind juist dat deze scooter minder last van de wind heeft dan de vorige scooters die ik heb gehad (Honda PCX150 en Sym Fiddle 3 125).
Maar inderdaad…een motorscooter is niet te vergelijken met een “gewone” motor.
 
Ik kan alleen maar herhalen wat ik hier al eerder schreef.
Bij mijn Beverly 300 niks van trillingen of wat dan ook vanaf stilstand tot top.
Vandaag toch een dag met redelijk wat wind. Die wind voel je wel. Duwt je wat links of rechts op de rijstrook maar niks van trillingen.
Dus aanvaard die trillingen bij je nieuwe Beverly niet als normaal. De scooter moet volledig trillingsvrij kunnen lopen, buiten de heel lichte trilling die je voelt als de motor stationair loopt.
Een hoog windscherm kan wel leiden tot een golfbeweging waarbij je scooter afwisselend wat naar links en dan wat naar rechts kantelt, maar geen trillingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan