Piaggio Beverly 500

Weet er iemand of het vervangen van de kilometertellerkabel een grote klus is? Die van mij is zojuist kapot gegaan :l
 
Hallo,

ik heb een week geleden een Beverly uit 2004 gekocht voor woon-werk verkeer.
Er staat 22.000 op de teller en hij loopt goed.
Alleen rond de 60 km/h (en in mindere maten bij andere snelheden) voel ik hem wat hobbelen in de aandrijving.
Gas los of gas geven en het gehobbel is weg. Is dit typisch iets wat bij een versleten v-snaar voorkomt?
Ik heb geen ervaring met variomaten verder dus ik weet niet hoe het moet zijn.

Ik ga hem binnenkort wat onderhoud geven en daarbij zal ik de aandrijving ook eens bekijken.
Misschien de snaar maar direct vervangen dan weet ik dat dit weer even mee kan. Ik weet natuurlijk niet welk onderhoud er tot nu toe gedaan is.

Weet iemand hoeveel gram rolletjes er normaal gesproken in zitten. En wat zou een reden zijn om voor een ander gewicht te kiezen?
Ik heb begrepen dat die rolletjes ook kunnen slijten en daarom ooit vervangen moeten worden.

bedankt
 
de rollen is afhankelijk van het type vario die er in zit de bev is uit gebracht met en 6 rollen vario en een 8 rollen vario
bij 6 rollen is de maat 2522 en zit er standaard 27 grm in 23 is dan het advies bij 8 rollen zit er 21 gr in 17 is dan het advies
 
Hier vind je de handleiding en installatiemanual van de Beverly 500 Piaggio Beverly 500 handleiding
Daar zal dat wel in te vinden zijn + nog veel meer dat nuttig kan zijn.

Bedankt voor de link, ik zal het eens bestuderen.

de rollen is afhankelijk van het type vario die er in zit de bev is uit gebracht met en 6 rollen vario en een 8 rollen vario
bij 6 rollen is de maat 2522 en zit er standaard 27 grm in 23 is dan het advies bij 8 rollen zit er 21 gr in 17 is dan het advies
Dan zal ik hem eerst uit elkaar halen dan zie ik vanzelf wat ik tegen kom.

Maar waar komt dat advies vandaan en wat is het effect van lichtere rollen?
Betekend dit dat het origineel niet goed is afgesteld?
 
(...)
Dan zal ik hem eerst uit elkaar halen dan zie ik vanzelf wat ik tegen kom.

Maar waar komt dat advies vandaan en wat is het effect van lichtere rollen?
Betekent dit dat het origineel niet goed is afgesteld?
Deze discussie over de Beverly 500 loopt al van in 2007.

Als je teruggaat naar de eerste pagina's van de discussie dan zal je daar terugvinden dat de Beverly 500 met de gewone standaardoverbrenging, dus alles gewoon standaard, in acceleratie toen de snelste scooter op de markt was. Dus met de originele afstelling is er niets verkeerd.

Als je niets weet over het onderhoud dat de scooter heeft gehad dan is het misschien al enkele jaren geleden dat daar nog onderhoud werd aan gedaan en dan zou ik beginnen met de aandrijving een onderhoudsbeurt te geven (of te laten uitvoeren) en volledig in de originele staat te brengen.
 
Goede tip, ik zal dit topic eens door lopen.

En onderhoud gaat hij krijgen binnenkort, ik zal dit zelf gaan doen
 
Goede tip, ik zal dit topic eens door lopen.

En onderhoud gaat hij krijgen binnenkort, ik zal dit zelf gaan doen
Ik las hoger dat je niet vertrouwd bent met de vario.
Als je zelf het onderhoud wil doen bereid dat dan goed voor. Je hebt wat speciaal gereedschap nodig om de moeren van de poelies los en vast te kunnen maken. Er staan massa's filmpjes op youtube die je kunnen helpen.
Eén gouden regel: gebruik nooit, maar dan ook nooit een pneumatische slagmoersleutel om moeren vast te zetten. Voor je er erg in hebt heb je de schroefdraad om zeep geholpen. Gebruik een blokkeergereedschap, dat mag zelf gemaakt zijn, en een momentsleutel.
 
bs een dealer gebruikt niet anders dan een lucht sleutel dan wel electrische slagmoer sleutel

en de enige die ik ken met een verrotte krukas was sossa maar dt lag aan de Jcosta
 
Kan zijn, maar in het werkplaatshandboek van mijn Beverly 300 wordt er nergens in de aandrijving gebruik gemaakt van een slagmoersleutel. Overal netjes aantrekmomenten en blokkeergereedschappen. Misschien is het een optie als je een heel goede slagmoersleutel hebt met goed instelbaar moment?
 
ja werkplaatsboek is anders dan realiteit he en een 300 blok krijg ik open zonder blokkeersleutel met een ratel gewoon en klap met de hand op ratel die 17mm moer dat stelt al helemaal niets voor

sommige ouder slecht onderhouden 500tjes krijg je zelfs niet los met een 1450nm slagmoer sleutel op 10 bar gbruik ik een steigepijp van 2 meter en een wringijzer ,of de moer knapt of het wringijzer breekt maar nog nooit meegemaakt dat de kruk as er door beschadigd
 
Ik wil graag bar end spiegels aanschaffen voor mijn beverly 500 aangezien ik mijn linker spiegel er niet meer in krijg omdat die door gedraaid is -_-. Weet iemand toevallig welke maat ik moet hebben?
 
Ik heb de mijne wat onderhoud gegeven.
Er blijkt een J.costa vario in te zitten. De "rolletjes" zagen er versleten uit dus die heb ik maar vervangen, evenals de snaar. Daar zag ik niks aan, maar hij was wel een mm smaller dan de nieuwe.
De accu was wat drooggekookt dus ik heb de spanningsregelaar ook nog vervangen. Dat zou ook weer goed moeten zijn,
Hij lijkt nu iets beter weg te trekken vanuit stilstand. Verder merk ik niet zoveel van de nieuwe onderdelen. Hij hobbelt nog steeds rond de 60 km/h, het zal er wel bij horen dan.
Hij lekt nu nog een heel klein beetje water uit het gaatje boven de oliefilter. Ik vermoed een lekke waterpompkeerring dus die zal ik ook nog vervangen.
Dan moet hij er weer een tijdje tegen kunnen lijkt mij.
 
Heb ik weer -_-. Koop ik een stuurklem van brembo via easyparts breekt die af nadat ik de spiegel erop draai heb de inbus bouten wss te strak aangedraaid zucht. 15 euro weggegooid geld. Tijd om weer nieuwe te bestellen
 
Ik heb de mijne wat onderhoud gegeven.
Er blijkt een J.costa vario in te zitten. De "rolletjes" zagen er versleten uit dus die heb ik maar vervangen, evenals de snaar. Daar zag ik niks aan, maar hij was wel een mm smaller dan de nieuwe.
De accu was wat drooggekookt dus ik heb de spanningsregelaar ook nog vervangen. Dat zou ook weer goed moeten zijn,
Hij lijkt nu iets beter weg te trekken vanuit stilstand. Verder merk ik niet zoveel van de nieuwe onderdelen. Hij hobbelt nog steeds rond de 60 km/h, het zal er wel bij horen dan.
Hij lekt nu nog een heel klein beetje water uit het gaatje boven de oliefilter. Ik vermoed een lekke waterpompkeerring dus die zal ik ook nog vervangen.
Dan moet hij er weer een tijdje tegen kunnen lijkt mij.
Even een koe uit de sloot halen.. was dit veel werk? De mijne heeft dit ook, word ook veels te warm.
 
Even een koe uit de sloot halen.. was dit veel werk? De mijne heeft dit ook, word ook veels te warm.

Nee viel mee, kvs eraf laten en dan de kunststof deksel eraf.
Bij mij zaten wat putjes op de as, ik denk dat hij lang stil gestaan heeft.
Ik heb hem dus op moeten schuren. Dat heb ik met lopende motor gedaan. Een beetje beun maar ging heel goed en gelijkmatig.
Is nu toch alweer een jaar dicht. Ik heb zo'n 7000 km gereden inmiddels schat ik.

Maar als hij veelste warm wordt dan is er iets anders aan de hand. Dat heeft niks met de lekkende waterpomp te maken. Tenzij al je kvs eruit is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan