Piaggio Beverly 500

Wanneer komt eigenlijk de Beverly Cruiser in Nederland uit? Op de site van Piaggio staat nog altijd de vorige Beverly. Is het nieuwe MASTER blok overigens het wachten waard?

Voorzover ik weet is de cilinder-inhoud iets toegenomen tot bijna 500cc en is het een twinspark. Dat zal ongetwijfeld voor het milieu gedaan zijn. Verder is het vermogen gestegen met 1 hele pk tot 40pk. Heeft het nog voordelen voor het brandstof verbruik en het koppel?

Ik weet dat de Fuoco het blok heeft en daar is het verbuik ergens tussen 1:15 en 1:18 maar dat is dan natuurlijk ook een vrij zwaar ding met redelijk wat windweerstand.
 
Het MASTER-blok is technisch weer verder ge-evolueerd, maar de Bev500 is er niet sneller of zuiniger mee geworden: de winst is in dit geval voor het milieu! Euro3 i.p.v. Euro2 dus!
 
Bedankt Buikschuiver! Ik heb altijd gedacht dat de 460cc al Euro 3 was.
Enfin, ik zit toch stiekem naar een Beverly te kijken, mijn X9 voldoet prima alleen mijn vrouw kan niet goed met haar voeten bij de voetsteunen als ze achterop meegaat. Dat is een bekend probleem van de X9. Op het engelse forum stellen ze van alles voor van plateau zolen tot houten blokken......

Op de Beverly zit ze wel goed, en ik ook. Ik vind het model ook wel mooier dan de X9, alleen zal ik de geweldige windbescherming op de snelweg waarschijnlijk wel missen. Ben er nog niet uit.
 
De beverly cruiser is al een maand of 2 leverbaar bij scootercity in amsterdam.
Ik heb zelf mijn bev in de prak gereden een maand geleden en heb toen heel erg staan twijfelen of ik hem in zou ruilen voor de cruiser maar ik vind toch mijn eigen bev het mooist.

O ja en de cruiser is maar 100 euro duurder als de gewone.

pino.
 
Je hebt nog de mogelijkheid om het vaste Piaggio-windscherm op de Bev500 te monteren, maar zo beschermend als een X9 wordt-ie natuurlijk nooit.

Naast de Cruiser bestaat er sinds een tijdje ook de Tourer, weer een nieuwe variant, misschien is dat wat?

Beverly 500
modcolor_model1_19_4_IT.jpg


Beverly Cruiser 500
modcolor_model1_80_1_IT.jpg


Beverly Tourer 400 (helaas niet als 500 leverbaar)
modcolor_model1_138_1_IT.jpg


De vette achterkant met het dikke luchtfilterhuis (ik vind 'm altijd 't mooist driekwart van linksachter) is altijd gelijk gelukkig, mooier dan dat-ie is konden ze'm niet maken! :P
 
Laatst bewerkt:
Hallo Buikschuiver.

Hoeveel kilometers heb jij met de Multivar, en dan in het bijzonder, de rollen, gereden?

Ik lees op het duitse T-max-forum dat ze niet zo lang meegaan als bijvoorbeeld de originele.

Die houden het bij een T-max minimaal 20000KM uit, volgens hen.

Groeten

Masc
 
Ik ben geen referentie voor de rolletjes, want ik rij weliswaar bijna dagelijks, maar vooral in de stad en slechts heel weinig grote stukken. Soms in een lang weekend op Ischia kan ik 100 km rijden en daar houdt het mee op. Mijn Bev500 heeft nu de zalige km-stand van slechts 9100 km, waarvan de laatste 6000 met Multivar zijn verricht zonder het minste of geringste probleem.

Mensen die klagen over dat de rolletjes van de Multivar "slechts" 20.000 km meegaan moeten onmiddellijk de originele variator terug laten zetten: de Multivar geeft meer plezier met accelereren en stads- of bergverkeer en niet als je een kilometervreter bent. Mensen als Bazaki en Interdeath rijden met de Multivar omdat ze hun Bev500 zo hard mogelijk willen laten lopen en daar betalen ze dan een paar euro meer voor, elke 20Mm! ;)

Ik ken jouw gebruik van de T-max niet (misschien heb je het wel ergens gepost maar ik herinner me het dan niet meer, alleen de Xenon is blijven hangen ;) ), maar als jij veel en lang grote stukken met meer dan 100 km/h rijdt zou ik de Multivar lekker laten voor wat het is. Ben je daarentegen lekker los in de pols en vermaak je je voornamelijk op slingerweggetjes en in de stad is de Multivar een leuk extra speelgoedje!
 
Eens met Buikschuiver, ik vond het een hele andere scooter worden na de multivar, hij draait wel een stuk hoger in toeren, rij je lange afstanden dan kan dat minder prettig zijn dan origineel, ook is het verbruik is bij van 1 op 20 naar 1 op 17 gegaan, maar bij mij is het alleen maar stadsverkeer, met bijna elke stoplicht vol gas. en weer vol in de ankers. Ik zou het de volgende keer meteen weer monteren.

Qua lawaai van het meer toeren draaien op snelheid valt het me nog wel mee, want boven de 100km/h heb ik zoveel windgruis dat ik me niet stoor aan het meer toeren maken dan origineel. Het went trouwens ook.

Mocht ik ooit nog een GP800 aanschaffen dan hoop ik dat er ook een multivar voor beschikbaar komt, die zou ik dan absoluut willen hebben. 0-100km/h in 4,5 sec ? *D
 
Ik wilde ook de multivar laten inbouwen omdat ik de acceleratie tot +/- 70km/u vind tegenvallen, helaas wilde mijn motordealer het liever niet doen ivm garantie enzo.
Niet dat ze negatief over de spullen deden, maar omdat het een nieuwe T-max is, en er 2 jaar garantie op zit, raadden ze me aan nog te wachten. :z

Aangezien ik niets aan de originaliteit verander als ik er T-max rollen inzet die 15,6 gram wegen (heb ik vandaag uitgedraaid) en de kosten ook te overzien zijn, (setje rollen €46,-)
wilde ik dit wel eens proberen.
Het effect blijkt behoorlijk overeen te komen met dat van een multivar.

Ik rij meestal door de stad en op buitenwegen. Snelwegrechtuitrijden boeit me niet.

Mijn max staat nu op 9500km, hoogste tijd om iets te proberen :P

K&N filter zit er al in. Maakt agressiever geluid bij volgas, in acceleratie onderin merk je niet zoveel.
Ik heb wel het idee dat ie bovenin, zeg maar bij 140+ wat meer lucht heeft.Maar dat kan ook ingebeeld zijn, en dat kunnen we niet nameten...

De t-max heeft nog behoorlijk wat toerental marge, en die wil ik graag gebruiken.
Nu kom ik pas bij 120 tijdens volgas op 6250toeren, waar het maximale koppel ligt.
Met de lichtere rollen als vanaf 80

Tempo versus Drehzahl bei verschiedenen Gewichten ABS-MAX

.........Serie 19,5 Gr.........15,8..Gramm......
Kmh...Konst...VollGas.....Konstant..VollGas

40----3100----3700------------3000------4200
60----3750----4500------------3900------5500
80----4250----5250------------4700------6200
100---4800----5750------------5300------6500
120---5400----6250------------6000------7000
140---6250----6500------------6500------7300
160---6800--------------------7000------7600
180---------------------------7800------7900
185---------------------------8100

Maxmimum toerental mag 8200 toeren zijn. *O*

Ik hou jullie wel op de hoogte.

Groeten, Masc
:W
 
Hallo Boyzz en Girlzz!

FF voorstellen... IK ben Pom, kom uit Tilburg en volg het MS-forum al enige tijd met grote interesse! Erg leuk...
Nu ben ik zelf ook sinds een tijdje in het bezit van zo'n heerlijk vervoermiddel, te weten een Gilera Nexus 500.
Zal een foto toevoegen, ben benieuwd naar jullie reacties... :]
full
 
Hallo Boyzz en Girlzz!

FF voorstellen... IK ben Pom, kom uit Tilburg en volg het MS-forum al enige tijd met grote interesse! Erg leuk...
Nu ben ik zelf ook sinds een tijdje in het bezit van zo'n heerlijk vervoermiddel, te weten een Gilera Nexus 500.
Zal een foto toevoegen, ben benieuwd naar jullie reacties... :] [afbeelding]
Zoals ik al zei: Erg chique.
 
ik overweeg mijn bev500 in de verkoop te doen. Mochten er op dit forum nog liefhebbers zitten dan mogen ze zich altijd melden:

Zwarte bev500
Bouwjaar 2007
Kmstand 7800
Helemaal top in orde en onderhouden, geen enkele schade, geen krasjes, gewoon zeer netjes in nieuwstaat.

Alleen gebruikt voor woonwerk en altijd binnen gestaan (ja echt waar), danwel bij mij thuis, danwel op kantoor.

Verkoop wegens nog verdere gezinsuitbreiding (toch maar een 2de auto)...
 
Hallo Boyzz en Girlzz!

FF voorstellen... IK ben Pom, kom uit Tilburg en volg het MS-forum al enige tijd met grote interesse! Erg leuk...
Nu ben ik zelf ook sinds een tijdje in het bezit van zo'n heerlijk vervoermiddel, te weten een Gilera Nexus 500.
Zal een foto toevoegen, ben benieuwd naar jullie reacties... :] [afbeelding]


heb ik gehad!!!

lekker ding, gaat goed de bocht om... :Y :Y
 
Dag allemaal, even kort voorstellen: De naam is Mats, en sinds afgelopen weekend ben ik de trotse eigenaar van een Bev. 500, 2003, nog geen 6000 km gelopen, kleur bordeaux rood. Hiervoor heb ik 2 Honda SH300, 1 SH150 en een SH125 gehad.

Mijn Beverly heeft standaard 2 grote zijkoffers in kleur. Ondertussen heb ik een topkoffer (givi) besteld, een groot givi windscherm erop gezet (44cm), de motor voorzien van de originele Piaggio alarm, en ben van plan om er nog handvatverwarming en een dubbele claxon erop te zetten.

Eerste rijimpressie: die is er niet, omdat ik in Italie al meerdere malen een Bev 500 gehuurd heb, dus ik ken hem een beetje.

Ik heb 2 vragen aan de mede-eigenaars:

Iemand al een J.Costa variateur geprobeerd op de Bev 500? De riem flappert behoorlijk bij lage toeren, en van de vorige SH weet ik dat dit met de J.Costa over was. Dus een stuk minder geluid, en veel meer power direct vanaf het begin, door de hogere toeren. Echter ben ik ook bang om op de top te verliezen, ook al zou dan 150 nog genoeg zijn.

Heeft iemand een NL handleiding over/te kopieer?

Ik wil kleine dingen weten zoals het vervangen van een koplamp, tankinhoud..etc.

In de winkel (piaggio dealer in Eindhoven) wist men mij ook niet al te veel te vertellen over dit soort dingen, trieste zaak vind ik. De meeste dingen moest ik zelf uitzoeken, ze hebben weinig animo denk ik als je hem daar niet gekocht hebt. Maar goed, ik blijf doorzoeken.

Alvast bedankt voor jullie informatie, groet
Mats
 
Laatst bewerkt:
Aan Buikschuiver en anderen.

Hoi, ik heb vandaag de J.Costa variatore gekocht, samen met de 5-punts koppeling. Beiden via ebay italie. Volgens de verkoper zou het allemaal moeten passen op een 2003 model, maar ik ben benieuwd wat er aankomt...

Zou hij adviseren om de riem ook te vervangen, ook al heeft hij nog geen 6000 km gereden?

Heb jij nog meer tips hoe ik de motor rustiger krijg, ik rij nu sinds vandaag met het grote scherm van givi, en hoor dus alle geluidjes die mogelijk zijn....

alvast bedankt, gr
mats
 
Laatst bewerkt:
Nou, ondertussen van alles besteld, maar ik wordt wel niet goed van die grote dealer uit Eindhoven...

1. volgens hem moet het originele alarm de startmotor en benzinepomp blokkeren. Het enige wat het alarm doet is flink herrie maken zodra je tegen de motor aan stoot. In combinatie met een chip in de sleutel is hij wel goed beveiligt, maar toch. Dus kan ik nu tijdens het rijden op het alarmknopje drukken, en dan gaat naar 20 seconden een loeiende sirene af, maar ik rij lekker door, en dan zing ook nog taaaatuuuuutaaaaaattuuuuuuu, en hopelijk gaat dan iedereen opzij.... :] :N

2. Het knopje van de richtingaanwijzer was stuk bij aankoop. Gelijk een nieuwe gekocht. Na 2 dagen rijden vliegt dat ding (midden pookje) tijdens het rijden spontaan eruit. Dus wederom nieuwe bestellen.... (hopelijk garantie) :?

3. Ik probeer al de hele tijd aan een gebruikers handleiding te komen. Deze zat er helaas niet bij. Simpele dingen, zoals bandenspanning, licht vervangen (koplamp), vering instellen, en wat techniche gegevens, heb ik gewoon niet. Piaggio Benelux stuurt mij naar de dealer, de dealer zegt niet te weten hoe ik aan zo een boekje kan komen, en stuurt mij terug naar de importeur... |(

4. Gereedschapssetje: Volgens de dealer niet geleverd bij de BEV500, maar ik kon hem wel bestellen nadat ik zelf bij Piaggio Benelux het artikelnummer op moest zoeken.... :Y

Kleine dingen zou je zeggen, maar het irriteerd wel. Ik heb ondertussen een paar 100 km mee gereden, en de motor rijdt, stuurt,en remt super. Volgende week komt de 5-punts koppeling, en de J.costa variateur erin. Ben benieuwd. :9

Dan heb ik ook nog een tucano termoscud besteld, een beenkleed voor de winterdagen. En zo ga ik maar door en door.......

Kent iemand een goede dealer in de regio Eindhoven/Den Bosch, of eventueel over de grens met Belgie?

Grz, Mats
 
Laatst bewerkt:
Hoi Mats,

Probeer deze meneer eens te mailen bij Piaggio Benelux:

Eric de Beys [de.Beys@Piaggio.be]

Hij heeft mij in het verleden wel eens geholpen bij klachten aan mijn X9.

Ik heb overigens mijn X9 in onderhoud gegeven bij het Tweewieler pakhuis in Westerhoven (de bromfietsafdeling van de voormalige zaak Neutkens). Gaat prima, ze zijn Piaggio bromscooter dealer en kunnen gemakkelijk aan Piaggio onderdelen komen. Verder hanteren ze vaan nog bromscooter prijzen........

Verder kun je je geluk nog beproeven bij Scooterland in Oosterhout (http://www.scooterland.nl/), geen idee of dat een goede of slechte zaak is.

Succes,

Paul
 
Ciao Mats!

Gefeliciteerd met je Beverly, garant voor veel rijplezier.

Je hebt hetzelfde motorblok met aandrijving als ik en als Bazaki, en dat betekent dat je variator weer terug kan naar je leverancier want je hebt een koppeling met drie massa's in plaats van vijf. Als je deze variator wilt gebruiken moet je alles vervangen door de aandrijving van de Beverly 500 vanaf mj. 2004. Bazaki en ik hebben de Malossi en bevalt uitstekend, een nieuwe scooter zou hem er van mij meteen bij krijgen! Die Costa zal wel een zelfde soort effect hebben!

De handleiding heb ik uiteraard alleen in het Italiaans, dus even een paar nuttige gegevens:

Tankinhoud: 13,2 l, waarvan 3 l reserve (lampje)
Olie motor: 1,7 l totaal, 1,5 l bij verwisselen olie en filter (SAE 5W/40 of beter)
(Het MASTER-blok is oliegekoeld!)
Olie transmissie: 250cc (SAE 80W/90 of beter)
Koelvloeistof: 1,7 l
Drooggewicht: 193 kg (met vloeistoffen)
Laadvermogen: 189 kg
Remvloeistof SAE J1703, NHTSA 116DOT4, ISO4925
Antivries: CUNA NC956-16

Elke 3000 km olieniveau nakijken. Elke 6000 km olie vervangen.

Originele banden:
voor: Pirelli GTS 23 M/C - 52S Tubeless (110/70-16")
achter: Pirelli GTS 24 M/C - 66S Tubeless (150/70-14")

Bandenspanning:
ALLEEN BESTUURDER
voor: 2,2 bar. achter: 2,2 bar

MET PASSAGIER
voor: 2,2 bar. achter: 2,3 bar

Klepspeling: 0,15 mm alle 4
stationair toerental: 1500 +/- 50 tpm

bougie: Champion RG6YC of NGK CR7EKB

Achterveringspanning:
1: alleen bestuurder
2: bestuurder + koffer
3: bestuurder + passagier
4: bestuurder, passagier en koffer

Let er op dat je zwaardere stuurgewichtjes hebt gemonteerd als je met koffers of een windscherm rijdt! Dus niet de originele chroomglimmende maar de zwarte (ook Piaggio)!

Wat een pech dat dat knopje van de richtingaanwijzer er weer af is gevallen! Ik heb alleen maar wat contactspray moeten spuiten in die van het licht... :X

Dus....... nogmaals veel plezier! Vooral in smalle stegen met hoge bebouwing: :P

BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!! :}
 
Dag Paul en Buikschuiver,

bedankt voor de info. Ik heb al een afspraak gemaakt bij Neutkens, is vlak bij mij. Goed om te weten.

Buikschuiver, bedankt voor de nuttige informatie. Een korte vraag; naast de J.Costa heb ik ook een 5-punts koppeling besteld, is dit niet voldoende dan? Wat zou je nog meer moeten veranderen dan?

Groeten uit een zonnig Brabant

Mats
 
Ah je hebt ook de koppeling, prima, alles in orde dus.

In 2004 heeft de Bev500 een wijziging aan de koppeling gehad, met 5 in plaats van 3 punten zoals het 2003-model. Nadeel van de driepuntskoppeling is dat als je geen goed onderhoud uitvoert, waarmee slechts het geregeld schoonblazen van het transmissiehuis wordt bedoeld (door Piaggio aangeraden elke 6000 km of elk jaar), er zich stof kan ophopen waardoor er in ernstige gevallen temperatuurverhoging kan plaatsvinden waardoor zelfs de v-snaar kan breken. De Italianen nemen het dan ook niet zo nauw met beurten op z'n tijd, dus gingen ze klagen dat de snaar brak omdat ze niet het voorgeschreven onderhoud uitvoerden. Piaggio heeft dus die nieuwe koppeling naast het MASTER-blok gezet om die omstandigheden te voorkomen. Raar maar waar... Ik volg de onderhoudsbeurten volgens het boekje, laat die gewoon door een Piaggiodealer uitvoeren dus die driepuntskoppeling blijft er bij mij gewoon lekker zitten... ;)
 
Het gaat niet zo lekker met mijn geliefde Bev 500! Na een korte rit gisteren ging het befaamde gele lampje branden( motomanagement lampje). Eerste reactie dealer: Hoeveel heeft hij gelopen? het zal dan wel de service beurt reminder zijn. Achter het dashboard zit een reset knopje, dacht hij..

Ik alles uit elkaar halen, niets gevonden. Toen Piaggio NL gebeld, en die zouden terug bellen...ik wacht nog steeds

Toen nogmaals de dealer gebeld in EHV. Nu kreeg ik een "specialist" aan de lijn, die mij vrijwel direct aanbood hem uit te lezen. En ja hoor: Spanningsregelaar kapot! Samen met een te vervangen verkoolde accu ben ik toch weer een kleine 350 euro kwijt, en dan maar hopen dat de hoge stroom niet meer schade heeft aangericht...

Het schijnt toch een zwak punt te zijn van die motoren, zegt men....

Het wordt nu toch wel weer heel duur rijden zo, hmmmm

Heb trouwens het originele werkplaats handboek in de NL taal voor een BEV 500 kunnen bemachtigen, dus als iemand info nodig hebt, laat maar horen.
 
Jammer Mats, is overigens wel typisch. Mijn vader heeft destijds met zijn Vespa p 200e in de acht jaar dat hij die scooter reed(het hele jaar door) er een keertje iets aangehad: de spanningsregelaar.
Toen was dat nog lachen het ding kostte iets van 100 gulden... Zeker daar hij de prijzen van z'n Bmw gewend was een lachertje. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan