Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

18.000km, dat lijkt me uitstekend. Daar teken ik voor.

Naast dat soepeler kantelen in de bochten, ongetwijfeld gewoon omdat het een nieuwe band is, is er nog één ding dat me opviel:

Tegenwoordig worden er vaak opgeplakte witte stroken gebruikt om vb een zebrapad te maken. Die opgeplakte stroken liggen enkele mm hoger dan het wegdek.
Met de oude band had de scooter als je dan op de rand van zo een strook reed de neiging om op die verhoging te klimmen, even een stapje naar rechts of links afhankelijk. Niet zorgwekkend maar wel merkbaar. Zelfde verhaal bij van die opgelapte pekstroken.

Vandaag enkele keren bewust getest maar met de nieuwe band merk ik daar niets meer van.
 
Vandaag toch maar eens het oliepeil gecontroleerd van de Beverly 300, op 17800km, dik 2000km na het laatste onderhoud.
Staat nog gewoon op max en de kleur is nog die van verse olie.
Verbruikt geen olie.
 
Mijn Beverly van een jaar oud heeft last van uitvallen tijdens warme dagen na 30/60 km gereden te hebben. Vorig jaar zomer is dit meer dan 5 keer voorgekomen en vandaag tijdens het rijden weer, nu het iets warmer begint te worden.

De dealer heeft hier vorig jaar zomer al naar gekeken maar zelf geen probleem kunnen vinden. De motorscooter is iets rijker afgesteld en heeft in de herfst/winter geen last gehad van uitvallers.

Ik gebruik de motorscooter vooral om naar werk te gaan en dit begint dus echt een probleem te worden. Het is ook erg gevaarlijk als je op de snelweg rijdt en de scooter valt uit. Heel jammer want ik rij dolgraag op de Beverly! Welke stap zal ik nemen en kan ik eisen dat de motorscooter wordt teruggenomen door de dealer of Piaggio? Het voertuig voldoet gewoon niet aan de eisen en ik heb geen vertrouwen meer in reparatie. Er zit nog dik een jaar garantie op de motorscooter.

Graag hoor ik jullie mening.
 
Mijn Beverly van een jaar oud heeft last van uitvallen tijdens warme dagen na 30/60 km gereden te hebben. Vorig jaar zomer is dit meer dan 5 keer voorgekomen en vandaag tijdens het rijden weer, nu het iets warmer begint te worden.

De dealer heeft hier vorig jaar zomer al naar gekeken maar zelf geen probleem kunnen vinden. De motorscooter is iets rijker afgesteld en heeft in de herfst/winter geen last gehad van uitvallers.

Ik gebruik de motorscooter vooral om naar werk te gaan en dit begint dus echt een probleem te worden. Het is ook erg gevaarlijk als je op de snelweg rijdt en de scooter valt uit. Heel jammer want ik rij dolgraag op de Beverly! Welke stap zal ik nemen en kan ik eisen dat de motorscooter wordt teruggenomen door de dealer of Piaggio? Het voertuig voldoet gewoon niet aan de eisen en ik heb geen vertrouwen meer in reparatie. Er zit nog dik een jaar garantie op de motorscooter.

Graag hoor ik jullie mening.
Koop een Honda scooter
 
Mijn Beverly van een jaar oud heeft last van uitvallen tijdens warme dagen na 30/60 km gereden te hebben. Vorig jaar zomer is dit meer dan 5 keer voorgekomen en vandaag tijdens het rijden weer, nu het iets warmer begint te worden.

De dealer heeft hier vorig jaar zomer al naar gekeken maar zelf geen probleem kunnen vinden. De motorscooter is iets rijker afgesteld en heeft in de herfst/winter geen last gehad van uitvallers.

Ik gebruik de motorscooter vooral om naar werk te gaan en dit begint dus echt een probleem te worden. Het is ook erg gevaarlijk als je op de snelweg rijdt en de scooter valt uit. Heel jammer want ik rij dolgraag op de Beverly! Welke stap zal ik nemen en kan ik eisen dat de motorscooter wordt teruggenomen door de dealer of Piaggio? Het voertuig voldoet gewoon niet aan de eisen en ik heb geen vertrouwen meer in reparatie. Er zit nog dik een jaar garantie op de motorscooter.

Graag hoor ik jullie mening.
Wat is dat uitvallen dan precies? Wat gebeurt er dan?
 
(...)

Naast dat soepeler kantelen in de bochten, ongetwijfeld gewoon omdat het een nieuwe band is, is er nog één ding dat me opviel:

Tegenwoordig worden er vaak opgeplakte witte stroken gebruikt om vb een zebrapad te maken. Die opgeplakte stroken liggen enkele mm hoger dan het wegdek.
Met de oude band had de scooter als je dan op de rand van zo een strook reed de neiging om op die verhoging te klimmen, even een stapje naar rechts of links afhankelijk. Niet zorgwekkend maar wel merkbaar. Zelfde verhaal bij van die opgelapte pekstroken.

Vandaag enkele keren bewust getest maar met de nieuwe band merk ik daar niets meer van.
Dat was naar aanleiding van de montage van een nieuwe achterband.

Ondertussen toch weer wat geleerd over die neiging om gevoelig te zijn voor langse oneffenheden.
Ik was dat lichtjes oncomfortabel probleem kwijt. Dat was een jaar geleden maar enkele weken geleden merkte ik het weer op.

Met eerdere reacties hier op het forum in het achterhoofd dacht ik dat ik misschien toch eens de bandenspanning moest controleren. Nooit eerder gedaan in die ondertussen 4 jaar dat ik de Beverly heb.

Ik neem aan dat de dealer bij het laatste onderhoud samen met het wisselen van de achterband ook de bandenspanning heeft bijgesteld, maar nu na bijna één jaar bleek de spanning aan de lage kant: 1,5 bar vooraan, 1,6 bar achteraan. Piaggio schrijft voor: vooraan 2,2 bar en achteraan 2,4 bar.

Dus als experiment de banden op de juiste druk gebracht en tot mijn verbazing was het probleem helemaal weg.

Ik ga vanaf nu toch regelmatig de bandendruk controleren. Elke maand of zo.
 
Je lijkt mijn opa wel, maar dan met z'n auto. Deed nooit z'n bandenspanning, dat werd bij de APK gedaan.
Op twee wielen en waar het rubber je enige contact met de wereld is, zou ik toch regelmatig de spanning even controleren. Kost niet veel tijd. Zou het zelfs vaker dan eens per maand doen. Zo heb je ook sneller een eventueel lek door.

Ik gebruik deze voor zowel meten als heel simpel bijvullen zonder naar een tankstation te moeten; Test: Xiaomi Mi luchtpomp. Je banden oppompen waar en wanneer je maar wil. . Heerlijk apparaat, gaat zelfs mee op vakantie.
 
Je lijkt mijn opa wel, maar dan met z'n auto. Deed nooit z'n bandenspanning, dat werd bij de APK gedaan.
Op twee wielen en waar het rubber je enige contact met de wereld is, zou ik toch regelmatig de spanning even controleren. Kost niet veel tijd. Zou het zelfs vaker dan eens per maand doen. Zo heb je ook sneller een eventueel lek door.

Ik gebruik deze voor zowel meten als heel simpel bijvullen zonder naar een tankstation te moeten; Test: Xiaomi Mi luchtpomp. Je banden oppompen waar en wanneer je maar wil. . Heerlijk apparaat, gaat zelfs mee op vakantie.
Goede tip Thx!
Ik hou mijn bandenspanning eigenlijk prima bij. Maar, dit is wel een handig apparaat om er ook gelijk en ter plekke iets aan te doen 😉
Ik heb hem gelijk besteld 👊🏻
 
Goede tip Thx!
Ik hou mijn bandenspanning eigenlijk prima bij. Maar, dit is wel een handig apparaat om er ook gelijk en ter plekke iets aan te doen 😉
Ik heb hem gelijk besteld 👊🏻

Echt een topding. Ik hoef nooit meer naar een tankstation en je banden kan je gewoon koud nu echt meten, waar je vaak wel een paar km moet rijden voor een tankstation en de band dan al iets warm is en de spanning dus niet helemaal klopt. Neemt weinig ruimte in, dus makkelijk mee op reis. Ik heb 'm ook meegenomen naar Gran Canaria en Tenerife toen ik daar ging rijden (toevallig op Gran Canaria dan op een Beverly 300 en op een Beverly 350). Je weet nooit met huurmotoren/motorscooters of de spanning klopt. Het ene bedrijf zal er wel aandacht aan besteden, een ander niet. Als ik nu nog regelmatig naar Amerika zou gaan, had ik 'm ook daar mee naartoe genomen.
 
Beste Beverly-vrienden, met veel plezier reed ik jaren op de BV350, heb er duizenden kilometers mee gereden en 2 versleten (waarvan 1 totalloss ging). Geen dag reed ik met tegenzin en de trouwe tweewieler liet me nooit in de steek. Ik reed hem 12 maanden per jaar bij elk weertype, vooral woonwerk maar ook voor het lolletje of vakantie en altijd weer met een glimlach..
Maar, zoals het kan gaan (ook in een goede relatie) is er een tijd van komen en gaan en mijn tijd om te gaan is gekomen. Vanaf volgende week ga ik verder op nieuwe wielen.. En die wielen zitten onder een Honda NC750X. Natuurlijk hoop ik dat deze machine even goed voor me is als de Beverly was (maar, dan liefst zonder totalloss) 😊
 
Sinds vorige week heb ik deze in de schuur staan. Eind 2019 met 18500km op de teller. Had 15 jaar geen motor gereden en in een impuls een Honda VTR1000 gekocht. Na een ritje met vrouwlief achterop had ik er niet de lol aan die ik dacht te gaan hebben. Bedoeling was relax touren maar bleek niet zo relax te zijn met zijn tweeen. Dus een maatje die een Vespa 300 heeft naar zijn ervaring gevraagd. Hij heeft zelf ook een VFR750 en hij vertelde dat hij voor de fun heel vaak de Vespa pakt. Hij gaf me de tip voor de Beverly. Meer vermogen. Betere wegligging en een groter zadel. Voor teee personen de betere optie. Bleek de dealer waar ik de VTR gekocht had er 1 te hebben staan. VTR ingeruild met bijbetaling. Wat een goede keuze zeg. Het is echt cruisen. Of je nu alleen of samen zit je hebt altijd power over. Je zit fantastisch en hebt ruimte om wat mee te nemen. Ben erg blij met mijn keuze.
Nu een vraag. Kan de koplamp van het nieuwe model 400 ook op dit model geschroefd worden? Is eigenlijk het enige wat ik niet echt mooi vind aan de scooter. Omdat ze verder redelijk gelijk zijn qua uiterlijk kan ik me voorstellen dat het past.
 

Bijlagen

  • IMG_0582.jpeg
    IMG_0582.jpeg
    854 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan