Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Vorige week een Malossi force master 2 op de BV geïnstalleerd. Klusje van een half uurtje als je het netjes wilt doen. Daarna de gasklep stand kalibreren en een van de 4 rijmodus kiezen. Ik heb die van mij op stand 2 gezet omdat ik met de Malossi uitlaat rijdt.
Wat je vooral merkt is dat de motor minder heet word, minder vermogens verlies heeft als de motor warm is en net wat beter door lijkt te trekken.
Omdat er inmiddels al bijna 40.000km op de teller staat moet er groot onderhoud gedaan worden dus dat gaan we eerst doen voordat de BV de vermogens bank op gaat voor de finetuning.

E103FE8D-59F7-43CA-A9D0-DCBB3A109126.jpeg


8E448775-A1CE-4F96-AD0A-6C148449713A.jpeg
 
Hi, iemand ervaring met deze producten...

Voorvorkveren om het aanspreken te verbeteren en achter vanwege zwaarder belasting.Bekijk bijlage 1451347Bekijk bijlage 1451348
[/QUOTE

Heb de voorvorkveren besteld en geinstalleerd. Normaal 2 veren per poot, nu nog maar 1. Dikkere olie en minder luchtkamer, 90 mm ipv 120 mm.
Eerste indruk is beter. Het hobbelen van de voorkant is weg en hij rolt lekker over oneffenheden.

Daarna de nieuwe Pirelli Angel scooter erop gezet. Michelin city grip waren nog lang niet op en dit had zeker nog een jaar geduurd. Wel vind ik de citygrips glibberen in de regen en na een paar glijers vond ik het wel mooi bij slechts 6000 km. De Pirellies doen het goed in de regen, pas nog getest ! maar ze moeten ook een paar duizend km mee om zeker te stellen dat ze het goed blijven doen.
DSC_2202.JPG
DSC_2229.JPG
DSC_2226.JPG
DSC_2226.JPG
 
Heb een bev 350 waar bij een koelvloeistof revisie moet plaatsvinden is dit een veel voorkomend iets 16000 km.
 
Heb een bev 350 waar bij een koelvloeistof revisie moet plaatsvinden is dit een veel voorkomend iets 16000 km.
In de manual van mijn Beverly 300 staat: "koelvloeistofniveau bij elke onderhoudsbeurt inspecteren en elke 2 jaar vervangen".
Misschien heb je na 2 jaar die 16000km bereikt?
 
Is het een nieuwe, of een tweedehands? Kan je iets meer vertellen over je BV 350?

Ik kan zeker wat meer vertellen.. Eigenlijk was ik best even bezig om tot mijn keuze te komen en heb ook best een aantal motorscooters gereden. Al vrij snel was mijn selectie terug gebracht tot 2; BV350 en XMax400. Merken als SYM en KYMCO vielen snel af, die bieden gewoon net niet de voordelen van een scooter, die ik mij wens in de drukke stad met regelmatig erg weinig ruimte. De Xmax300 biedt dan weer te weinig power, want ik pak ook erg vaak een stukje snelweg. Xmax400 en BV350 voelde qua power beide goed. Het verschil zit hem, wat mij betreft, in het frame.. Xmax heeft een frame dat meer naar een motorfiets neigt en een BV is wel echt meer een scooterframe en dus wendbaarder (ook flink slanker en lichter bovendien). Omdat mijn hoofdgebruik toch wel echt in de stedelijke omgeving is (hartje centrum, grachten en wallen regio in Amsterdam), voelde dat voor mij beter. Zou ik nu meer snelweg kilometers maken en in de stad hoofdzakelijk de S-route, dan zou Xmax400 waarschijnlijk ideaal zijn, want bij 120-130 en langere stukken op de autobahn voelt hij wel erg lekker. Maar ja, ik ben een stadsjongetje.. haha.. verder ben ik vooral geen mooiweerrijder, maak veel kilometers in elk seizoen en bij elk weer. Dus, een beetje bescherming tegen de elementen is fijn. Ook dat doet de BV350 prima.

Ik kocht mijn BV begin maart, hij was toen 1 jaar oud (2019) en had 825km op de tellen. Hij is dealer gekocht, zo krijg ik iig zoveel mogelijk zekerheid (heb vaker bij deze heren gekocht).
Eerst ben ik ong 1500 km gaan rijden, om te kijken hoe het bevalt en wat er evt anders mag, en inmiddels zijn er een paar veranderingen aangebracht:
- Hoog scherm, waar dan gelijk weer ong 10cm vanaf is gehaald
* Deze aanpassing gelijk na 1 week al gedaan, veel meer comfort
- Vario vervangen voor Mallosi
* Dit heb ik eigenlijk gedaan voor de tussen acceleratie, bv op snelweg inhalen (dus alles tussen 80 en 120).. Maar goed, als je het hebt ga je het gebruiken. Dus, ook bij het stoplicht is hij echt ziek snel wanneer ik er zin in heb.
- Uitlaat vervangen voor LeoVince
* Scheelt gewicht en geeft een echt prachtig geluid. Dat geluid is dan weer ook een veiligheidskeuze, ik rij dagelijks door Amsterdam Centrum en fietsers, voetgangers maar vooral ook die K** toeristen kijken niet uit.. Dus, goed als ze je kunnen horen :)
- Achterspatbord ingekort
* Vind ik gewoon mooier (spatbord in originele staat vind ik eigenlijk een beetje mislukt)

Inmiddels staan er 4450KM op de teller

Hier een plaatje van hoe hij er nu uitziet 👊
 

Bijlagen

  • Beverly350.jpg
    Beverly350.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Een hele uitleg, waarvoor dank. Je hebt een weloverwogen keuze gemaakt, dat is duidelijk.
De carrosserieuitvoering, de kleurencombinatie, is precies dezelfde als bij mijn Beverly 300. Zwart, zilver/alu en de bruin-bordeaux bekleding.
Heel geslaagd, vind ik nog altijd.
 
Een hele uitleg, waarvoor dank. Je hebt een weloverwogen keuze gemaakt, dat is duidelijk.
De carrosserieuitvoering, de kleurencombinatie, is precies dezelfde als bij mijn Beverly 300. Zwart, zilver/alu en de bruin-bordeaux bekleding.
Heel geslaagd, vind ik nog altijd.
Graag gedaan Peter 😉 .. Ja inderdaad, ik vind de kleur samenstelling erg geslaagd. Ik moet eerlijk zeggen; de BV300 heb ik nooit gereden. Bevalt hij goed?
 
Mij bevalt die uitstekend. Natuurlijk, de 350 zal wel een stuk meer power hebben.
Maar dat hoeft voor mij niet. Ik ben best tevreden met wat de 300 in huis heeft. Boven de 100 is de lol er voor mij toch grotendeels af.
Het is er één van bouwjaar 2012. Vorig jaar in het voorjaar gekocht met 9000km op de teller.
Nu staan er 15000km op.
Gekocht om ermee te rijden voor het plezier als het weer een beetje gunstig is.
Gekozen op basis van: Italiaans als bakermat van de scooter, grote wielen omwille van stabiliteit, aantrekkelijk design, goed gebouwd, praktische bergruimte, krachtiger dan een 125 om vlot met het verkeer mee te kunnen. In mijn ogen een aan de tijd aangepaste versie van de Vespa.
Maakt mijn verwachtingen helemaal waar, enkel wat harder van vering dan verwacht, en verder tot nu degelijk en betrouwbaar. Fijn zoals ie altijd direct aanslaat na een tik op de startknop en dan perfect regelmatig stationair draait, ook al heeft ie een paar weken stilgestaan.
Ik heb er tot nu helemaal niets aan veranderd, en dat ben ik ook niet van plan. Hij is origineel zoals af fabriek. En zo heb ik het graag.
 
Vorige week liet de BV 350 mij in de steek🥺.
Reed door het dorp, en toen ik gas gaf ineens een harde knal uit de uitlaat. Ik kon nog rustig verder rijden naar m’n werk, maar als ik iets te veel gas gaf dan sloeg de motor af. Na het werk terug naar huis, maar halverwege had de Beverly er genoeg van. 2 harde knallen en een fietser met een hartverlamming later kreeg ik hem niet meer aan de praat. M’n schoonvader opgebeld die me heeft opgehaald met een busje. Thuis gekomen nieuwe bougie erin gedaan en de Beverly deed het weer, voor even. Volgende dag nieuwe bobine gehaald maar dat was het probleem ook niet. Na een aantal dagen zoeken naar het probleem de scooter weggebracht, en gezegd dat het waarschijnlijk een ontstekings probleem is. 4 dagen later was de scooter weer klaar. Er zat dus een haarscheurtje in de bougie dop waardoor de vonk naar de cilinderkop knalde. Even een foto erbij voor de duidelijkheid.
2B32EACF-A292-4263-B968-FA266D166DC2.jpeg


BB00C970-AFC2-4977-9E09-C29D785D07BF.jpeg
 
Mij bevalt die uitstekend. Natuurlijk, de 350 zal wel een stuk meer power hebben.
Maar dat hoeft voor mij niet. Ik ben best tevreden met wat de 300 in huis heeft. Boven de 100 is de lol er voor mij toch grotendeels af.
Het is er één van bouwjaar 2012. Vorig jaar in het voorjaar gekocht met 9000km op de teller.
Nu staan er 15000km op.
Gekocht om ermee te rijden voor het plezier als het weer een beetje gunstig is.
Gekozen op basis van: Italiaans als bakermat van de scooter, grote wielen omwille van stabiliteit, aantrekkelijk design, goed gebouwd, praktische bergruimte, krachtiger dan een 125 om vlot met het verkeer mee te kunnen. In mijn ogen een aan de tijd aangepaste versie van de Vespa.
Maakt mijn verwachtingen helemaal waar, enkel wat harder van vering dan verwacht, en verder tot nu degelijk en betrouwbaar. Fijn zoals ie altijd direct aanslaat na een tik op de startknop en dan perfect regelmatig stationair draait, ook al heeft ie een paar weken stilgestaan.
Ik heb er tot nu helemaal niets aan veranderd, en dat ben ik ook niet van plan. Hij is origineel zoals af fabriek. En zo heb ik het graag.
Leuk om te lezen 👍 inderdaad die grote wielen zijn wel heel fijn.. En ja, ik weet niet waarom, maar die Italianen krijgen altijd net iets meer design in het design.
 
Vorige week liet de BV 350 mij in de steek🥺.
Reed door het dorp, en toen ik gas gaf ineens een harde knal uit de uitlaat. Ik kon nog rustig verder rijden naar m’n werk, maar als ik iets te veel gas gaf dan sloeg de motor af. Na het werk terug naar huis, maar halverwege had de Beverly er genoeg van. 2 harde knallen en een fietser met een hartverlamming later kreeg ik hem niet meer aan de praat. M’n schoonvader opgebeld die me heeft opgehaald met een busje. Thuis gekomen nieuwe bougie erin gedaan en de Beverly deed het weer, voor even. Volgende dag nieuwe bobine gehaald maar dat was het probleem ook niet. Na een aantal dagen zoeken naar het probleem de scooter weggebracht, en gezegd dat het waarschijnlijk een ontstekings probleem is. 4 dagen later was de scooter weer klaar. Er zat dus een haarscheurtje in de bougie dop waardoor de vonk naar de cilinderkop knalde. Even een foto erbij voor de duidelijkheid.
Bekijk bijlage 1523739

Bekijk bijlage 1523740
Wat een maf defect, zal best geknald hebben... Rij jij zonder DB-killer?
 
(...)
En ja, ik weet niet waarom, maar die Italianen krijgen altijd net iets meer design in het design.
Zo is het. Vind je terug in alles wat Italiaans is. Van schoenen tot meubels enz.
Neem bij de BV als één voorbeeld hoe de voetsteunen voor de passagier in de lijn van de behuizing opgaan. Vergelijk dat met de knullige manier (sorry jongens) waarop Honda dat in de SH 300 heeft ontworpen.
 
Vorige week liet de BV 350 mij in de steek🥺.
Reed door het dorp, en toen ik gas gaf ineens een harde knal uit de uitlaat. Ik kon nog rustig verder rijden naar m’n werk, maar als ik iets te veel gas gaf dan sloeg de motor af. Na het werk terug naar huis, maar halverwege had de Beverly er genoeg van. 2 harde knallen en een fietser met een hartverlamming later kreeg ik hem niet meer aan de praat. M’n schoonvader opgebeld die me heeft opgehaald met een busje. Thuis gekomen nieuwe bougie erin gedaan en de Beverly deed het weer, voor even. Volgende dag nieuwe bobine gehaald maar dat was het probleem ook niet. Na een aantal dagen zoeken naar het probleem de scooter weggebracht, en gezegd dat het waarschijnlijk een ontstekings probleem is. 4 dagen later was de scooter weer klaar. Er zat dus een haarscheurtje in de bougie dop waardoor de vonk naar de cilinderkop knalde. Even een foto erbij voor de duidelijkheid.
Bekijk bijlage 1523739
Een scheur in de bougiekop past perfect bij de beschrijving van je probleem.
Hoe hoger de druk hoe moeilijkler het is om een vonk door het gasmengsel te trekken.
Bij lage belasting is de druk op het einde van de compressieslag laag en dan is een vonk aan de bougie nog de makkelijkste weg voor ontlading.
Bij hogere belasting neemt de druk op het einde van de compressieslag steeds meer toe. Er komt een punt waarop een alternatief ontladingspad via de scheur in de bougiekop de makkelijkste weg wordt.
 
Dit weekend was het tijd voor onderhoud.
Wat heb ik gedaan:

Nieuwe olie + filter
Nieuwe bougie
Luchtfilter gereinigd
Nieuwe achterband
Klep speling gecontroleerd
Bedrading van de Malossi ECU netjes weg gewerkt de draden ingekort en voorzien van een flexibele buitenmantel

Wat ik nog moet doen:

Malossi rollen vervangen + vario plaat geleiders
Malossi V-snaar vervangen
Malossi koppeling monteren
Heb dit alles al 5 weken geleden besteld, maar vanwege Corona duurt het allemaal wat langer.

Oh en uiteraard wat foto’s.

2E3411DD-17C8-4F61-8563-CDECA2613CFF.jpeg
52D31519-396E-44C5-BA79-738E4E3F6404.jpeg
2F10406E-66B1-4C23-84C5-B1085F1F6A0C.jpeg
97CC8B95-9840-4804-AE43-19666655E0A0.jpeg
D60DA990-56E2-44A9-B7E7-66F2C0A0623C.jpeg
FA5CC923-31EE-400E-BDCC-CA1B04370988.jpeg
 

Bijlagen

  • CECDF28A-7F49-450C-8EB1-C681F7FB69D3.jpeg
    CECDF28A-7F49-450C-8EB1-C681F7FB69D3.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 24
  • 5FFD310A-4F4D-4AD4-AD25-3334DC7F2453.jpeg
    5FFD310A-4F4D-4AD4-AD25-3334DC7F2453.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 11
  • D68785D2-C3AE-46C5-B8A6-9D7EBD4921BD.jpeg
    D68785D2-C3AE-46C5-B8A6-9D7EBD4921BD.jpeg
    1,6 MB · Weergaven: 14
Dit weekend was het tijd voor onderhoud.
Wat heb ik gedaan:

Nieuwe olie + filter
Nieuwe bougie
Luchtfilter gereinigd
Nieuwe achterband
Klep speling gecontroleerd
Bedrading van de Malossi ECU netjes weg gewerkt de draden ingekort en voorzien van een flexibele buitenmantel

Wat ik nog moet doen:

Malossi rollen vervangen + vario plaat geleiders
Malossi V-snaar vervangen
Malossi koppeling monteren
Heb dit alles al 5 weken geleden besteld, maar vanwege Corona duurt het allemaal wat langer.

Oh en uiteraard wat foto’s.

Bekijk bijlage 1527049Bekijk bijlage 1527050Bekijk bijlage 1527051Bekijk bijlage 1527052Bekijk bijlage 1527053Bekijk bijlage 1527054
Goed bezig Sjaakie, wel handig als je zo handig bent.. Ik zelf heb hier wel een dealer garage voor nodig.
Vraagje over de rollen in je malossi vario: hoe lang heb jij met je rollen gedaan en wat voor rollen plaats je terug? Worden het malossi of bv DrPulley?
 
Goed bezig Sjaakie, wel handig als je zo handig bent.. Ik zelf heb hier wel een dealer garage voor nodig.
Vraagje over de rollen in je malossi vario: hoe lang heb jij met je rollen gedaan en wat voor rollen plaats je terug? Worden het malossi of bv DrPulley?

Scheelt idd wel een hoop als je zelf wat kan ja, en is gewoon leuk om te doen.
Komen gewoon de Malossi rollen in die std bij de Malossi vario geleverd worden.
Heb ze er nu 20.000km in zitten ongeveer. Zag laatst in het onderhouds boekje dat ze eigenlijk om de 10.000km vervangen moeten worden.
 
Iemand ervaring met lichtjes inhouden op lage snelheden. Beetje stotteren en zachte pufjed uit uitlaat... beverly van eind 2012. Met 7.5k pas gereden...


Hoor graag van jullie
 
Terug
Bovenaan Onderaan