Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Mooie bandjes, zou ook mijn keus zijn geweest maar de maten zijn er niet voor de 350 velgen. Heb de angels gekocht die echt een stuk beter sturen dan de Michelins. De vering is nu de limiting factor. Zou wel graag een USD willen hebben.
 

Bijlagen

  • DSC_2229.JPG
    DSC_2229.JPG
    267,4 KB · Weergaven: 15
  • DSC_2226.JPG
    DSC_2226.JPG
    310,3 KB · Weergaven: 15
Mooie bandjes, zou ook mijn keus zijn geweest maar de maten zijn er niet voor de 350 velgen. Heb de angels gekocht die echt een stuk beter sturen dan de Michelins. De vering is nu de limiting factor. Zou wel graag een USD willen hebben.
Pirelli angels heb ik ook nog aan gedacht totdat ik zag dat de nieuwe Beverly nu wel een 120mm brede voorband heeft en er kwa frame ed niet veel veranderd is, ga ik de gok toch maar nemen en ook een 120mm brede voorband monteren. Wat de vering betreft. Ik ga morgen de Bitubo set monteren zowel voor als achter. Hopelijk met een positief resultaat.
 
De band wordt breder, maar ook hoger.
110/70: bandhoogte is 77mm
120/70: bandhoogte is 84mm. Het wiel wordt dus 7 mm groter in straal, of 14mm groter in diameter.
Voor de voorband maakt dat niet zoveel uit.
 
De band wordt breder, maar ook hoger.
110/70: bandhoogte is 77mm
120/70: bandhoogte is 84mm. Het wiel wordt dus 7 mm groter in straal, of 14mm groter in diameter.
Voor de voorband maakt dat niet zoveel uit.
Klopt als een bus Peter. Klopt de snelheidsmeter straks misschien ook wat beter.
 
2 weken geleden de Bitubo vering gemonteerd op de voorkant en achterkant.
Voorkant zou eitje moeten zijn, maar dat liep even anders. Uiteindelijk de complete voorvork moeten demonteren omdat het echt niet ging lukken hoe Bitubo het had beschreven in het boekje. Maar het is gelukt en heb ook meteen de achterzijde aangepakt. Het uiteindelijke resultaat is dat de scooter echt merkbaar strakker stuurt het lijkt wel of ik nu ineens een andere lijn rijdt en ook zit er minder beweging in de scooter als over oneffenheden rijdt.
Maar....... afgelopen zaterdag de nieuwe banden erop gezet, en jongens wat een verschil is dit zeg 100% meer vertrouwen dan met de Michelins. Het voelt zo veel strakker en ook de feedback van de banden is echt top. Ben nu al een stuk platter gegaan dan ik ooit met de Michelins ben gegaan, en ben nog aan het inrijden.
A44DC813-57CB-4267-B46C-EF802A70D5BE.jpeg
471A1AC5-5FB5-4C18-B224-C8CD112C590C.jpeg
684617C6-D561-4079-AAD4-BD9B6D9845CF.jpeg
66DCBDAF-ED3E-4AF7-9513-B24482133877.jpeg
D10EB3DA-2862-4343-BCAA-18D1397E1F50.jpeg
7B0C804F-147B-481C-B34C-3EBD5E7C2CD6.jpeg
7E605C40-7A7F-419D-950F-8312365882A1.jpeg
9A87ADE0-8E5E-4ED2-B5BA-D92163EDF8FB.jpeg
9B9A13EB-C568-44B6-8611-1510E33A18CB.jpeg
A2D19876-2584-4FF4-A8FA-071D6746348B.jpeg
 
2 weken geleden de Bitubo vering gemonteerd op de voorkant en achterkant.
Voorkant zou eitje moeten zijn, maar dat liep even anders. Uiteindelijk de complete voorvork moeten demonteren omdat het echt niet ging lukken hoe Bitubo het had beschreven in het boekje. Maar het is gelukt en heb ook meteen de achterzijde aangepakt. Het uiteindelijke resultaat is dat de scooter echt merkbaar strakker stuurt het lijkt wel of ik nu ineens een andere lijn rijdt en ook zit er minder beweging in de scooter als over oneffenheden rijdt.
Maar....... afgelopen zaterdag de nieuwe banden erop gezet, en jongens wat een verschil is dit zeg 100% meer vertrouwen dan met de Michelins. Het voelt zo veel strakker en ook de feedback van de banden is echt top. Ben nu al een stuk platter gegaan dan ik ooit met de Michelins ben gegaan, en ben nog aan het inrijden.
Zo, jij bent er weer klaar voor 😊
Zelf rij ik op Heidenau K66, best een ruige band om te zien. Maar, nog belangrijker.. Hij voelt geweldig en geeft vertrouwen. Bij droog weer is hij gewoon erg goed en bij nat weer... Echt geweldig!!
Voor ligt nu nog Michelin Citygrip, maar ook dat gaat Heidenau worden.
IMG_20210615_125929.jpg
 
@Sjaakie de Sjaakie ik wil waarschijnlijk vd winter , winterbanden op mijn scooter zetten.
Als je het voorwiel en het achterwiel demonteert dan moet je ook de remkklauwen verwijderen.
Maar als ik alles daarna weer terug zet moet ik dan ook de remleidingen ontluchten?
 
@Sjaakie de Sjaakie ik wil waarschijnlijk vd winter , winterbanden op mijn scooter zetten.
Als je het voorwiel en het achterwiel demonteert dan moet je ook de remkklauwen verwijderen.
Maar als ik alles daarna weer terug zet moet ik dan ook de remleidingen ontluchten?
Voorwiel eruit is makkelijk, ABS sensor eraf, moer van de as draaien en as eruit trekken. Remklauw kan je laten zitten.
Achter is het wel wat meer werk, maar ook prima te doen. Remklauw achter moet er wel vanaf, maar dat kan met leiding en al, dus je hoeft niet te ontluchten.
 
Zo, jij bent er weer klaar voor 😊
Zelf rij ik op Heidenau K66, best een ruige band om te zien. Maar, nog belangrijker.. Hij voelt geweldig en geeft vertrouwen. Bij droog weer is hij gewoon erg goed en bij nat weer... Echt geweldig!!
Voor ligt nu nog Michelin Citygrip, maar ook dat gaat Heidenau worden. Bekijk bijlage 1644701
De Heidenau heb ik ook goeie verhalen over gehoord, en ziet er ook mooi uit vind ik. Wat een band een verschil kan maken hè. Voor mij geen CityGrip meer in elk geval.
 
Voorwiel eruit is makkelijk, ABS sensor eraf, moer van de as draaien en as eruit trekken. Remklauw kan je laten zitten.
Achter is het wel wat meer werk, maar ook prima te doen. Remklauw achter moet er wel vanaf, maar dat kan met leiding en al, dus je hoeft niet te ontluchten.
Ik had bij de dealer gezien dat ze voor de remklauw eraf haalde om het voorwiel eruit te halen.
 
Is het zwarte draadje op de remklauw van het ABS?
Ik denk dat dat kan blijven zitten zit aan de voorvork vast.
 

Bijlagen

  • 20210615_195444.jpg
    20210615_195444.jpg
    201,8 KB · Weergaven: 13
Ja sorry had ik even moeten vermelden wel zo duidelijk.
Geen probleem. Als ik zo naar je foto kijk moet je idd dat zwarte draadje hebben. Daar zit de abs sensor aan vast die steekt er aan de andere kant een eind uit, dus is het wel verstandig deze te demonteren. Als de remklauw buiten de velg valt (wat ik lastig kan zien op de foto) kan je deze gewoon laten zitten.
 
Ik had al een tijdje last dat de Beverly niet lekker op toeren wilde komen, alsof je in de 3e versn. optrekt bij het verkeerslicht zeg maar. Toen ik 2 weken geleden onderhoud heb gedaan heb ik ook meteen het carterdeksel er af geschroefd, rollen geïnspecteerd, glijbus opnieuw ingevet en de drukveer achter vervangen. Tijdens deze klus kwam ik er ook achter dat de glijbanen van de poeliehelften helemaal vast zaten. Deze helemaal uit elkaar gehaald grondig gereinigd opnieuw ingevet en weer in elkaar gezet. Het resultaat is weer een lekker vlot oppakkende motor die weer het juiste toerental draait.
foto van de poeliehelft:

CF0695BA-CF64-43F5-8C2D-E941B408C527.jpeg
 
Niets blijft lopen zonder onderhoud. 53000km is indrukwekkend veel.
Ik herken het wel bij mijn eigen Beverly.
Gekocht op leeftijd van 7 jaar, op 9000km, en ik had ook wat problemen met de goede werking van de vario. Bleef te lang hangen op een te hoge overbrengingsverhouding. Ongetwijfeld ook nog nooit iets van onderhoud aan gedaan.
Het probleem was helemaal van de baan na het grote onderhoud. Hier en daar een beetje smering kan wonderen doen.
 
De band wordt breder, maar ook hoger.
110/70: bandhoogte is 77mm
120/70: bandhoogte is 84mm. Het wiel wordt dus 7 mm groter in straal, of 14mm groter in diameter.
Voor de voorband maakt dat niet zoveel uit.
Nog even hier op terugkomen.
kwam er laatst achter dat de hogere voorband één nadeel heeft. De ASR grijpt (als je hem aan hebt staan) enorm snel in. Dit komt natuurlijk doordat de voorband hoger is als normaal waardoor de wielomtrek anders is. De ASR kijkt naar die wielomtrek en ziet daar een afwijking in dus grijpt onnodig snel in. Maar als je de ASR altijd uit hebt staan zoals ik dan merk je er natuurlijk niets van.
 
Nog even hier op terugkomen.
kwam er laatst achter dat de hogere voorband één nadeel heeft. De ASR grijpt (als je hem aan hebt staan) enorm snel in. Dit komt natuurlijk doordat de voorband hoger is als normaal waardoor de wielomtrek anders is. De ASR kijkt naar die wielomtrek en ziet daar een afwijking in dus grijpt onnodig snel in. Maar als je de ASR altijd uit hebt staan zoals ik dan merk je er natuurlijk niets van.
Ik heb er niet zoveel verstand van maar volgens mij meet ASR om in te grijpen het verschil in snelheid tussen beide wielen. Als je er voor zorgt dat beide wielen een bredere, en daardoor ook hogere band krijgt, zal het snelheidsverschil tussen beide wielen minimaal zijn (minimaal door het verschil in grootte van het voor- en achterwiel). Schiet er maar op, ik ben geen specialist 😊
 
Ik heb er niet zoveel verstand van maar volgens mij meet ASR om in te grijpen het verschil in snelheid tussen beide wielen. Als je er voor zorgt dat beide wielen een bredere, en daardoor ook hogere band krijgt, zal het snelheidsverschil tussen beide wielen minimaal zijn (minimaal door het verschil in grootte van het voor- en achterwiel). Schiet er maar op, ik ben geen specialist 😊
Ik begreep van sjaakie de sjaakie dat hij enkel de voorband breder gekozen heeft.
Klopt dat?
 
Als je enkel de voorband vervangt door één met grotere hoogte dan verandert de verhouding in rotatietoerental tussen voor- en achterwiel.

Met de originele banden is er al een verschil in diameter, niet veel, de diameter van het voorwiel is 560mm, die van het achterwiel 552, een verschil van 1,5% op de omtrek.
Maar als je enkel vooraan de bredere en hogere 120/70 band plaatst dan vergroot de diameter van het voorwiel naar 574mm en wordt het verschil in omtrek met het achterwiel 4%.
Ik weet ook niet goed hoe het ASR werkt maar het lijkt me wel logisch dat het systeem naast mogelijk andere parameters al zeker het toerental van het voorwiel met dat van het achterwiel vergelijkt. Draait dat achterwiel in verhouding te snel dan is dat een teken van gripverlies.
Omdat het grotere voorwiel nu van nature al trager draait zou het kunnen dat het punt van ingrijpen van het ASR sneller optreedt.

Als dat het probleem is dan is de oplossing snel gevonden. Leg ook achteraan de bredere band van de Beverly 400, een 150/70 en dan is de oorspronkelijke verhouding in rotatie tussen voor- en achterwiel weer hersteld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan