Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Dat klopt maar overdrijven is ook een kunst. Het blijft natuurlijk wel een Italiaan. De Veglia's op mijn Guzzi konden er ook wat van. Maar toch wel mooi als je kon vertellen dat je 250 gehaald had :). Bij mijn '78 BMW R100RS was het helemaal erg. De naalden hadden zo weinig demping dat je maar een schatting van de snelheid en toerental moest maken zo erg waren die dingen aan het kwispelen. Dat heb ik daarna nooit meer gezien, bij geen enkele motor.
Dat herken ik.
Ik heb nog een R75/7 uit 1976 of 1977 gehad en die had ook die schommelende snelheidsnaald.
Voor de rest vond ik het een prima machine.
 
@Vodoo, een 'flex' frame was in de jaren 70 wel heel gewoon alhoewel ik mijn R100RS nog niet zo heel erg vond. De CB550K3 die ik daarvoor had was altijd vrolijk, in de zin van kwispelen. Pas bij de Guzzi was ik daarvan af. De Beverly kan er trouwens ook wat van. Daar lijkt het frame niet echt schuldig aan te zijn maar meer de vering en onbalans van de wielen/banden.
 
Uit mijn collectie was de r100rs veruit de slechtst sturende fiets. Dat heb ik opgelost met een andere voorvork en een zijspan. 8-)
 
Dat is wel heel drastisch! De mijne had 100k op de teller en het hardchroom was van de vorkpoten verdwenen. Dus voortdurend lekkage. Het was zeker geen gooi en smijt machine maar een zwabber nu ook weer niet. Tenminste, dat staat me niet bij zo'n 35 jaar later. Toen had ik natuurlijk alleen de CB550K3 als referentie en de CX500C lesmotor. De VX800 uit een veel latere periode staat me wel bij als een motor die niet de bocht om te krijgen was. Maar dat is dan ook de matig slecht sturende van na 1990. En nu helaas de Beverly met ontzettend veel onrust maar die heeft dan ook het veld geruimd.
 
Oef, dat wil ik geloven. Duurt wel weer een tijdje voor je dan weer een beetje fijn kunt rijden. Achter elke boom zie je politie en een overtreding is snel gemaakt door de vaak totaal onzinnige snelheidslimieten. Tegenwoordig 30km/h op de grote doorgaande weg door ons dorp, was voorheen altijd 50. Nooit een ongeluk gebeurd! Niemand houdt zich daar aan. Als je dat wel zou proberen wordt je opgeduwd. Maar als ze er staan wordt het wel heel erg duur. 20km/h te hard binnen de bebouwde kom is prijzig. Zou daarom graag een smartphonehouder willen om mijn eigen snelheid en de geldende maximum snelheid in de gaten te houden. Valt niet mee op een scooter met bekleed stuur. Rommel is genoeg te krijgen maar een beetje degelijke valt niet mee.


Eh rij met n TomTom.
Niet alleen zie je meteen wat je afwijking is van je teller, maar die ziet ook alle flitsers en mobiele flitsers.

TomTom op je telefoon is €15 per jaar inclusief alles
 
Dat is een goeie, op zich is het al heel nuttig dat Here de snelheidslimiet ter plekke aangeeft (die wisselt voortdurend, zelf bij een grens tussen twee gemeenten) maar flitsers is natuurlijk helemaal mooi. Ik zit alleen nog met een goede houder. Mijn A71 is niet waterdicht. Tot nu toe hou ik hem in mijn zak en gebruik BT oortjes voor gesproken instructies en een geluidje als ik weer eens over de limiet ga. Is te doen maar niet met hogere snelheden. De oortjes sluiten niet zo goed af als mijn doppen. Het is behelpen.
 
Klopt was typfoutje, moest €13 zijn :)

Ik heb zelf ook n Rider dat is helemaal top, maar de smartphone kan ook gpx routes rijden.
Gewoon n alarm als er n flitser staat, super
 
Hallo allemaal,
Allereerst de beste wensen en veel veilige kilometers dit jaar.

Mijn vragen voor de Beverly 350: wat kost het vervangen van de keerringen van de voorvork? Ik ben bang dat ze lek zijn.
Is dit zelf te doen?
 
Heb toevallig van mijn DT125 tussen kerst en nieuw de keerringen vervangen. Hangt natuurlijk af hoe handig je bent, maar is wel te doen. Ben er uiteindelijk toch wel een dag of 2 bezig geweest. Ik heb een goed werkplaatshandboek en verder Youtube als cursus materiaal gebruikt. Daarbij even bezig geweest om de motor (zonder middenbok) stabiel op de heftafel te houden en meteen de remtrommel voor gereinigd en draaipunten gesmeerd.
 
Bedankt voor de reactie. Het gaat vooral om het demonteren van de voorpoten. Ik moet nog verder Googelen, maar volgens mij kan je de voorpoten demonteren zonder de hele beplating van de voorkant los te hoeven maken. Dat scheelt een hoop werk. Als iemand een YouTube link kan sturen, graag.
 
Bedankt voor de reactie. Het gaat vooral om het demonteren van de voorpoten. Ik moet nog verder Googelen, maar volgens mij kan je de voorpoten demonteren zonder de hele beplating van de voorkant los te hoeven maken. Dat scheelt een hoop werk. Als iemand een YouTube link kan sturen, graag.
Als je niet een beetje handig bent moet je er niet aan beginnen. Ik heb afgelopen zomer bij mijn Beverly de voorpoten eruit gehad en dat kon alleen door de hele voorkant te demonteren.
 
Inmiddels ben ik de 60.000km gepasseerd dus was het weer tijd voor een olie wissel beurtje.
Ook had ik last van een tikkend/krakend geluid vanuit het achterwiel wat steeds erger werd.
Ik dacht aan een defect achterwiel lager dus die meteen besteld en gisteren gemonteerd.
Bij demontage van de onderdelen kwam ik erachter dat de wielmoer wat los zat. Ik dacht in eerste instantie vast draaien en weer dicht bouwen, maar had de boel inmiddels al zo ver los dat ik het wiellager toch maar vervangen heb.
Uiteraard nog even wat foto’s gemaakt omdat iedereen dat altijd waardeert.😁
Ps, de foto’s staan op volgorde van de reparatie.
61FB8D13-F1F6-4C24-8C71-8EDAB04180BE.jpeg
54BD28EC-705A-4A6E-977D-B6EEB86AAEC6.jpeg
757B1AAD-70BD-410E-8A65-E3F8898FC873.jpeg
0290951B-6A8D-41AB-84FB-A5FA20F74F2F.jpeg
0CA1D065-37BF-4AE6-AA27-B32AA3A15247.jpeg
B94C3493-ADBD-4D9F-A475-EE456604AE3A.jpeg
70390052-CE57-442D-940A-AB9088149FF9.jpeg
3EA3F28C-5253-497D-8D15-333FCA0F9B26.jpeg
9BE6E3DB-0877-4C38-86E6-EBA71DD78D4C.jpeg
AC1EC6F0-79AD-4FF2-B8E4-136C78436F64.jpeg
7C86EAC7-8FB8-4F09-9395-8DB3BDAB8C30.jpeg
9B9CD56C-214E-4E1C-81CD-977F09D01739.jpeg
768FDDDD-019C-430C-B261-706A33EFBB41.jpeg
0EA45DAC-605F-4995-8C0F-92842073012D.jpeg
A1329919-66F4-4695-A897-E40FF373FB2B.jpeg
E25A69E6-CB18-4CD7-8E5A-273D8386DA7E.jpeg
5AE3AB62-7E14-40BD-880E-C869E2E736DD.jpeg
5AE93EE0-51A5-4B77-804F-DA2733769B4E.jpeg
 
Zag er allemaal prima uit en lagers in het transmissiehuis waren ook nog allemaal prima. Op naar de 100.000km zou ik zeggen.
Mooi, ik heb enige jaren gelden de 100k met de Bev350 aangetikt. Ik heb wel het motorblok moeten openschroeven om de kleppen te vernieuwen ivm excessief olieverbruik. Uiteindelijk een 2e hands cilinderkop erop gezet, leuke ervaring. Ik had geen last van de aandrijving. De BV350 verkocht, ik heb geen idee hoeveel kilometer er nu op staat... :)
 
Jouw Beverly ziet er helemaal prima uit. Lijkt wel nieuw. En voor dat wit is toch wat te zeggen.

Iets dat ik nog wou vragen: hoe zat dat met die wielmoer die wat los zat. Die zit toch met een splitpen vast?
Jazeker zat die moet met een splitpen vast, dat is ook wel mijn geluk geweest denk ik😁
Waardoor die moer is losgekomen is alleen een raadsel, want het is niet onlangs los geweest.
Mijn Malossi uitlaat is trouwens wel doorgescheurd bij de cilinderkop weet nog niet of ik deze ga repareren of dat er een andere uitlaat opkomt.
 
Zo een uitlaat is redelijk dun materiaal. Lijkt me niet zo makkelijk degelijk te repareren.

Nog een vraag: je zit nu aan 60.000km. Kan jij op je remschijven iets van slijtage voelen? Voel je dat er een trapje zit tussen het deel van de schijf waarop de remschoenen aangrijpen en ernaast?
Je kan goed zien waar je remschoenen op aangrijpen, zoals op je derde foto, maar kan je ook een verminderde dikte van de schijf voelen?
 
Zag er allemaal prima uit en lagers in het transmissiehuis waren ook nog allemaal prima. Op naar de 100.000km zou ik zeggen.
60.000 is wel een serieuze KM-stand. Qua kilometers kom ik er wel aan, alleen verdeeld over meerdere BV350's.. Maar ja, ik kan dan ook niet zo lekker sleutelen 🤣
Voor die 100.000 van @mish moet ik nog even. Hoewel ik dagelijks rijd - ong 30 / 40 km p.d. bij elk weer, behalve sneeuw en ijzel - is 100.000km wel echt een serieus stukje. De kans bestaat dat ik moet / ga inruilen voor deze magische afstand.. Maar ja, voor wat?
 
Zo een uitlaat is redelijk dun materiaal. Lijkt me niet zo makkelijk degelijk te repareren.

Nog een vraag: je zit nu aan 60.000km. Kan jij op je remschijven iets van slijtage voelen? Voel je dat er een trapje zit tussen het deel van de schijf waarop de remschoenen aangrijpen en ernaast?
Je kan goed zien waar je remschoenen op aangrijpen, zoals op je derde foto, maar kan je ook een verminderde dikte van de schijf voelen?
Die uitlaat word idd wel een uitdaging, maar daar hou ik wel van. Ik heb ook een maatje die heel mooi kan tig lassen, dus die moet ik maar eens lief aankijken.
Wat betreft de remmen, deze voelen nog echt goed aan ook bij flink remmen op hoge snelheid.
Aan de voorzijde zit er geen rand aan de remschijf, maar achter zoals je al had gezien wel. Achterrem gebruik ik best vaak vooral bij krappe langzame bochten.
 
60.000 is wel een serieuze KM-stand. Qua kilometers kom ik er wel aan, alleen verdeeld over meerdere BV350's.. Maar ja, ik kan dan ook niet zo lekker sleutelen 🤣
Voor die 100.000 van @mish moet ik nog even. Hoewel ik dagelijks rijd - ong 30 / 40 km p.d. bij elk weer, behalve sneeuw en ijzel - is 100.000km wel echt een serieus stukje. De kans bestaat dat ik moet / ga inruilen voor deze magische afstand.. Maar ja, voor wat?
Tja, 100.000km is idd wel serieus veel met een motorscooter, maar had ook nooit gedacht al zo snel de 60.000km aan te tikken. Misschien dat ik het ga redden, maar het kan ook zo maar zijn dag ik het in de kop krijg en wat anders koop. Voorlopig bevalt de Beverly nog prima. Honda Forza 350 vind ik trouwens wel een hele mooie opvolger voor de BV350.
Aankomend jaar ga ik eerst een hele mooie grote hobby schuur bouwen zodat ik alle reparaties lekker thuis kan doen en niet op de zaak. Iets anders zit er dus voorlopig nog niet in.
Het sleutelen ja. Vaak weet ik ook niet wat me allemaal te wachten staat als in weer een grote klus aanpak, maar meestal begin ik er maar gewoon aan en zie ik wel waar het schip strand. Meestal zoek ik wel even op Google voor ik aan een reparatie begin, maar bijna altijd zonder resultaat. Vandaar ook altijd de foto’s bij mijn klussen zodat anderen er misschien wat aan hebben.
 
Die uitlaat word idd wel een uitdaging, maar daar hou ik wel van. Ik heb ook een maatje die heel mooi kan tig lassen, dus die moet ik maar eens lief aankijken.
Wat betreft de remmen, deze voelen nog echt goed aan ook bij flink remmen op hoge snelheid.
Aan de voorzijde zit er geen rand aan de remschijf, maar achter zoals je al had gezien wel. Achterrem gebruik ik best vaak vooral bij krappe langzame bochten.
Wat je vaak ziet bij het lassen van dat dunne materiaal met een TIG of een MIG is dat het best goed gaat.
Maar het duurt niet lang of naast de oorspronkelijke, herstelde scheur ontstaat er een nieuwe scheur.

Aan de voorzijde nog altijd niets van een rand na 60.000km, dus.
Goed om weten.
Ik zit nu aan 22.000km.
 
Wat je vaak ziet bij het lassen van dat dunne materiaal met een TIG of een MIG is dat het best goed gaat.
Maar het duurt niet lang of naast de oorspronkelijke, herstelde scheur ontstaat er een nieuwe scheur.

Aan de voorzijde nog altijd niets van een rand na 60.000km, dus.
Goed om weten.
Ik zit nu aan 22.000km.
Klopt idd wat je zegt Peter. Ik heb de uitlaat net nog even goed bekeken en vooral bij de flens is die toch akelig dun geworden. Twijfel twijfel 🤔
22.000km, je kan nog 10 jaar vooruit met die remmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan