Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Ik heb iets dergelijks eens gehad met een auto, die trilde en hobbelde, soms meer, soms minder maar irritant genoeg om er vanaf te willen. Balanceren hielp niet.

Uiteindelijk bleek het te liggen aan onrondheid van de Continental banden. Balanceren heeft dan gewoon geen nut, er zat hoogteslag in de banden.

Dat verklaart ook waarom het na een bocht anders was dan er voor, de stand van de wielen t.o.v. elkaar verandert dan immers.
 
Kan ook zijn dat de band gecupt is, daarbij moet ik zeggen dat het uitbalanceren soms beter lukt dan de andere keer.
 
Blok opgehaald om het olieverbruik te onderzoeken. De klepseals zitten er nog in, zal ik wel vervangen. Trek ook even de cilinder eraf, ondanks dat die pas 1500 km oud is, wil ik alles uitsluiten. Het is de olieschraapring of de klepseals.


BV blok.jpg
 
Als die schraap veer niet goed werkt zou dan de kop van de zuiger al niet behoorlijk vuil zijn zoals bij een 2takt brommer?
 
De kop is ook al behoorlijk aangekoekt. Vandaag ga ik checken. Ondertussen zag ik dat mijn aandrijfsnaar na 9000 km al kapot was. Hier heb ik veel last van gehad de laatste tijd. Na inspectie aandrijfhuis lijkt de snaar te hoog in de variateur te komen liggen. Wel bizar, alles is standaard en origineel. Zal een dikkere tussenring monteren.
snaar.jpg
 
Nadat de klepseals zijn vernieuwd is het olieverbruik onverminderd hoog gebleven. Inmiddels weer het blok eronderuit gehaald, ik ga mijn donor clinderkop erop zetten. Deze heeft slechts 11.000 km gelopen, ipv 100.000 km. Hopelijk gaat het olieverbruik dan wel naar beneden :)
 


Thanks Robot,
My name is Michel Verbruggen from The Netherlands. My Beverly almost driven 100.000 km (60.000 miles). I have several problems with the belt. Two times the belt turn around between the variator en the driven belt. The last time the belt was damage at the topside, just like youre video. Allready at 9.000 km! I think the belt stretch a little and go to high on the variator and touches the inside of the belt cover. I place a small ring between the variator, hopefully the belt don't touches the inside of the cover any more. Also less topspeed, but the torque compares with the Malossi or J Costa variator. Michel
 
Nadat de klepseals zijn vernieuwd is het olieverbruik onverminderd hoog gebleven. Inmiddels weer het blok eronderuit gehaald, ik ga mijn donor clinderkop erop zetten. Deze heeft slechts 11.000 km gelopen, ipv 100.000 km. Hopelijk gaat het olieverbruik dan wel naar beneden :)
Waarom had je niet gelijk de donor cilinderkop erop gezet?
 
Tja, ik wilde de Beverly zo origineel mogelijk houden... Verkeerde beslissing... Tenminste, als de klepgeleiders zijn versleten. Ben nu aan het vergelijken.
 
problemen met hobbelen am Vorderrad,11 000 km gelopen,het word steds mehr, wat is dar fout,auswuchten heb ich laten dun, geen Verbetering, misschrin kan imand helpen??
Was meinst du mit "hobbelen". Was mir am meisten ärgert ist dass die fordergabel nicht gut anspricht. Damit gibt es ein bewegen von ganse roller beim uneben
fahrbahn flache. Ich uberlege progressive federn ein zu bauen.
 
Dat “hobbelen” heb ik ook voorgehad met de Aprilia Scarabeo 500 en meteen ook de reden waarom ik hem ook terug verkocht heb. Had er andere banden op laten leggen en terug laten uitbalanceren. Bleek de velg te zijn. Had deze gekocht met een maagdelijke 400km op de teller en deze had blijkbaar een ongeval gehad, bleek achteraf. De velg was ook geraakt maar alles hadden ze keurig vervangen om het te verdoezelen, enkel de velg niet. Was een particuliere aankoop dus had geen poot om op te staan. Toch de verkoper hierop aangesproken en hem gezegd dat ik een deel van mijn geld moest terug hebben, wat ook gebeurd is.

De Arrow uitlaat laat nog op zich wachten blijkbaar. Ik ga hem zelf installeren. Iemand toevallig weet hoeveel Nm de bouten aan de cilinder moeten hebben? Daar waar de uitlaat op de cilinder terecht komt?
 
Vandaag eeeeeiindelijk de BV350 overgebracht naar het nieuwe huis. Hij stond nog in een aparte garage. Het was maanden geleden dat ik er nog mee gereden had. Deze middag stond ik bij een Triumph dealer om te kijken naar een nieuwe motor en toen wist ik dat ik dringend met de bv350 moest rijden. En jaaaaa wat een zalig ritje was het. Eerst de tank vol gedaan en de bandenspanning juist gezet. Voor stond deze op 1,8 bar en achter op 2,0bar. Te weinig dus! Voor heb ik hem op 2,3 gezet en achter op 2,5.

Heel blij dat hij nu bij me thuis staat in de garage. Hopelijk laat de Arrow uitlaat niet te lang op zich wachten, ook weken geleden besteld maar is er nog niet.

Het ritje was een 20km en de 5km naar de snelweg was een warm up met een tussenstop aan het tankstation. Dan cruisen met 135km/u op de teller. Zooo smooth en ging zo makkelijk. Nog veel overschot over. Geweldig. Terug grote liefde maar blijf erbij dat ik het geluid beetje teleurstellend vind. Vandaar de uitlaat!
 
Leuk Wimper, het is echt een alleskunner. Onlangs ben ik in bezit gekomen van een Suzuki Sixteen 150, nogmaals dank Arjan. Qua vormgeving vind ik dit een ontzettend mooi ding. Het idee met een 150 cc als woon/werk verkeer spreekt mij ook ontzettend aan. Aan de andere kant merk ik dan toch het gebrek aan vermogen. Welke lichte motor scooter topic je ook opent, het gaat altijd over topsnelheid verhogen. Vanaf 250 cc is dit minder, pas echt is dit geen issue meer vanaf een pk-tje of 30. Zoals jij aangeeft is 135 cruisen prima.

Voor mij is dit alweer een tijdje geleden. Meerdere dingetjes spelen er op dit moment. Een daarvan is dat de snaar te snel slijt en het opgeeft. Dit is wel bekend bij de 350 als je lang op de snelweg rijdt. De laatste keer zag ik dat de bovenkant van de snaar er voor de helft af lag, wellicht komt de snaar te hoog te liggen? Als de snaar iets rekt, dit is aannemelijk, komt het boven de variateur uit. Ik heb dit opgelost door 2 ringetjes (van ongeveer 1 mm) tussen de bus en variateur deksel te plaatsen. Vervolgens stiftstrepen op de variateur plaatsen, nu blijft er ongeveer 2 mm de snaar van de bovenkant af. Topsnelheid vermoedelijk iets lager, maar de Beverly trekt als een beer. Ik denk dat de performance te vergelijken is met en aftersales variateur. Misschien is de top in vergelijking met wel iets lager.

Ander issue is het hoge olieverbruik. Sta aan de vooravond om een nieuwe gebruikte cilinder en kop te plaatsen, het wachten is op een nieuwe olieschraapring.

M.a.w. die van mij is ook weer bijna on the road :)

IMG_20190921_123849852.jpg
IMG_20190921_123838467.jpg
 
Zeg Mish, als ik jouw opengegooid blok nu zie bijv....... dan kriebelt het wel. Althans, mocht je hem ooit als nieuw willen zetten... (je carrosserie ziet er nog geweldig uit hoor) en dan bedoel ik het blok, dan is 20min zandstralen zo gedaan. Dan heb je een gloednieuw uitziend blok.
 
He Wimper, klinkt verleidelijk! Ik rij het hele jaar door, ziet er inderdaad nog redelijk goed uit. Vooralsnog richt ik mij op het technische deel.

Mish
 
Dus paar dagen geleden de scoot gaan halen en toen zat ik in de zetel eergisteren en bedacht me. Tiens de papieren van de motor heb ik al lang niet meer gezien. Dus meer dan 24u gezocht (ondertussen wel geslapen) en ik wist dat ik ze verpakt had als zijnde belangrijk. Uiteindelijk dan toch gevonden.

Nu totaal iets anders. Moet toch zeggen dat een andere motor wel opspeeld maar denk dat de nieuwe uitlaat veel goed gaat maken. Ik zie bij andere motors dat de catalysator er vaak van tussen wordt gehad en vervangen door een zogenaamde DECAT. Ik ga er vanuit als ik een volledig systeem monteer op de BV dat er sowieso geen sprake meer is van een catalysator toch.
Zou het verlies van PK’s van een euro3 tov een euro4 verwerkt zitten in de uitlaat of puur in de motorafstelling? Zou het kunnen dat met de andere euro3 Arrow te plaatsen het motormanagement de geknepen PK’s weer vrijgeeft?

Het is me niet te doen om meer pk’s want dan kocht ik effectief wat anders maar nu ik het gepland heb deze Arrow te plaatsen wou ik er het fijne van weten.

De uitlaatbocht zou toegekomen zijn bij de dealer, de demper zelf nog niet.

Ben heel benieuwd wel.

En dan nog een vraag...... hoe zit het met de waardevermindering van een BV350? Toegegeven, heb hem nu te koop gezet maar eigenlijk wil ik hiermee te weten komen wat mensen er nog voor willen geven.

Ik verlang wel naar een motor met bijv quickshifter maar ik besef toch wel dat ik met de BV echt wel een alleskunner in huis heb. Komt er nog bij dat ik het heel belangrijk vind om spullen achter te kunnen laten of kan opbergen en met een traditionele motorfiets is dat onmogelijk. Een tanktas kan maar daar stopt het dan.

Een motorscooter waar ik nog een opvolger in zie is de Kymco AK550 maar dan moet ik weer mijn spaarvarken helemaal leegmaken en hier en daar nog op zoek naar middelen. Goh, ik denk echt dat eens de Arrow er onder staat ik een motor naar wens heb. De LED verlichting die je (Mish) een paar pagina`s geleden hebt aangeraden is echt top. Heb jij deze trouwens nog in jouw BV zitten Mish???
 
Heee, niet over nagedacht. Zou kunnen dat je meer vermogen krijgt met een andere uitlaat. Maar er is meer veranderd. Bij een nieuwe BV is de bagageruimte iets kleiner, er is een opvangbakje oid geplaatst. Dit is ook euro4 proof. Ik ben benieuwd.

Bij mij zit inderdaad nog steeds de LED. Geweldige optie, jij ook nog steeds?

Tot slot kan ik mij goed voorstellen dat je soms iets anders wil. En nu komt het. Wat dan? Ik heb serieus rondgekeken naar diverse motoren en scooters. Zelfs een zgan Deauville gekocht voor o.a. de Ardenne, maar voordat ik in Brabant was verlangde ik alweer naar de Beverly. Super licht en wendbaar, practisch, veel bescherming, enz. Dan ga je naar andere scooters kijken en daarin verdiepen. De AK550 komt ook niet heel goed uit de verf, onderdelen gillend duur. De TMax waarvan een onafhankelijke dealer zegt dat je bij veel optrekken alvast kan uitkijken naar koppelingsplaten (blok moet open). Ietsje terug dan naar een XMax, maar daar krijg ik niet dezelfde beleving als de Beverly. M.a.w. was dan? :)
 
Jaaaa hoor Mish, de door jouw voorgestelde LED zitten er nog steeds in. Zowel dim als standlicht. Geweldige tip en ben er nog steeds super blij mee. Je merkt het steeds opnieuw weer.

En effectief..... stel dat er een andere motor zou komen, welke is dan de vraag. Ik had gedacht aan een Honda integra maar ergens vind ik hem lelijk.
Nee, de andere uitlaat zal de rijbeleving volgens mijn noden wel vergroten. Mijn bevlieging van verkopen gaat even snel weg als het gekomen was. Ben nogal ongeduldig hoor😬 kan niet wachten tot de uitlaat er is. Ben wel blij dat een volledig systeem is.

De AK550 dan....... toch maar niet. De Beverly doet alles wat ik nodig heb en het wordt maareens tijd dat ik volwassen wordt en eens ga leren het wat langer uit te houden met eenzelfde motorfiets😉

Uiteraard post ik foto’s als de uitlaat er onder staat en maak wellicht nog een filmpje ook.
 
En een onderhoudsvriendelijke eindaandrijving is voor mij ook wel van belang! Dus schiet er niet veel over. Ooit koop ik nog wel een funbike bij genre msx125 of Honda Monkey
 
Het lijkt er op dat ik speling in m'n balhoofd heb, iemand Beverly specifieke tips om deze te bekijken?

Een motorscooter waar ik nog een opvolger in zie is de Kymco AK550 maar dan moet ik weer mijn spaarvarken helemaal leegmaken en hier en daar nog op zoek naar middelen. Goh, ik denk echt dat eens de Arrow er onder staat ik een motor naar wens heb. De LED verlichting die je (Mish) een paar pagina`s geleden hebt aangeraden is echt top. Heb jij deze trouwens nog in jouw BV zitten Mish???

Ik was positief verbaasd over de rijeigenschappen van de AK550. Zeer stabiel, vlot, en klinkt goed. Heb begrepen dat de basis van het blok hetzelfde is als de BMW 650 (wellicht hier gelezen). Duidelijk meer een snelwegscooter dan de Beverly. Geen ervaring met onderdelen / kwaliteit, maar de korte rit was indrukwekkend.
 
Het lijkt er op dat ik speling in m'n balhoofd heb, iemand Beverly specifieke tips om deze te bekijken?



Ik was positief verbaasd over de rijeigenschappen van de AK550. Zeer stabiel, vlot, en klinkt goed. Heb begrepen dat de basis van het blok hetzelfde is als de BMW 650 (wellicht hier gelezen). Duidelijk meer een snelwegscooter dan de Beverly. Geen ervaring met onderdelen / kwaliteit, maar de korte rit was indrukwekkend.

Als er een goede garantie wordt gegeven in combinatie met een goede dealer schrikt Kymco me absoluut niet af. Maar ik rij nog verder met de BV350. Ik ga ook van auto veranderen en het kan niet allemaal in 1 keer gebeuren toch.
 
Morgen de uitlaat ophalen. Ik zorg voor een uitgebreid verslagje!

Nu weet ik niet op de koppelwaarden vermeld zijn in de manual. Iemand een idee hoeveel dit moet zijn voor de standaard uitlaatbocht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan