Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Mish, ik rij met mijn scarabeo 300 meest alleen op zondag een rondje.
Nu is hij net 8 jaar oud, met bijna 25.000 km erop.
De eerste accu doet het nog prima na acht jaar.
Nooit aan een druppelaar gehangen, wel elke week rondje van 40km gereden, en in de winter soms een week over geslagen.
Ik moet alleen weer een nieuwe grote veer achter in de koppeling zetten, die is wat te slap geworden.
Verder nooit geen problemen, rijdt prima, en dat voor de mazzelprijs van 3990 euro rijklaar.
Verder nog geen scooters gevonden met meer dan 100.000km.
Ik zal eens zoeken op youtube. Maar dan ga ik wel zoeken naar piaggio blok, want een ander merk zal die km stand niet halen, haha.
 
....Verder nog geen scooters gevonden met meer dan 100.000km.
Ik zal eens zoeken op youtube. Maar dan ga ik wel zoeken naar piaggio blok, want een ander merk zal die km stand niet halen, haha.

Nou, dan moet je toch beter zoeken...

Ik heb zelf al twee scooters over de ton gereden en ik ben niet de enige; een Honda en een Yamaha.
Staat allemaal op dit forum....
 
Laatst bewerkt:
nieuwe koppling alles erin rijden maar en dag later staan we weer. heel irritant en dat een Beverly die pas 8000km heeft. fabriekfoutje zou je bijna zeggen. dus we gaan maar weer terug naar de dealer.

@hybride lijkt me dat monteurs weten wat ze doen en dat die nu weer stil staat na een dag is wel heel apart.
 
Maarja 460.000km met een piaggio, dat had ik nog niet eerder gezien,
Wel een paar keer de 100.000km gepasseerd van diverse merken.
Wat er precies allemaal aan gerepareerd is, weet ik niet, maar dat er na 442.000km een pakking achter in de tandwielenkast en een lager uit voorzorg vervangen moet worden en dat de tandwielen er nog zo goed uitzien, en dat de koppeling een paar honderd duizend kilometer meegaat, ongelofelijk.

Zie filmpje.
 
Laatst bewerkt:
Het is echt een onwijze kilometerstand. Ik acht een Japanse motorfiets tot minimaal hetzelfde in staat, vandaar dat ik ook een Toyota Prius rij... :)

De Beverly vind ik in een bepaald aantal opzichten (zithouding, opbergruimte, model, enz.) beter dan de concurrenten. Als het technisch ook goed is, ben ik helemaal gelukkig. Eerlijk is eerlijk, de reputatie van een Japanner is beter dan die van een Italiaan. Zo zijn er ook uitzonderingen, ik hoop dat de Beverly er een van is.

Vooralsnog pruttel ik rustig door naar de 100k, net als de Yamaha Majesty 400 van Hybride die ik de laatste tijd maar weinig tegenkom in Vinkecity :)

Opvallend aan de video is dat de koppeling het zo lang volhoudt, daar heb je dus geen natte plaat koppeling voor nodig. Dat de kleppen ed. nog allemaal goed hun werk doen zeg... !

Mish
 
in mijn geval deze beverly dus geen succes de eerste die ik had was prima maar deze nog geen 2 dagen mee kunnen rijden en nu dus voor de 2de keer kapot. steppen bij het stoplicht om weg te komen lijkt me niet de bedoeling
 
in mijn geval deze beverly dus geen succes de eerste die ik had was prima maar deze nog geen 2 dagen mee kunnen rijden en nu dus voor de 2de keer kapot. steppen bij het stoplicht om weg te komen lijkt me niet de bedoeling

Balen, weet je al wat de dealer hierover zegt? :?
 
Mish,
Bij die x8evo 400cc moesten wel regelmatig de grote veer worden vervangen in de koppeling.
Ik weet niet of de koppeling van de 350cc ook een grote veer heeft die moet worden vervangen.
Als de klepspeling nooit te krap staat kunnen ze niet snel verbranden.
Maar wat precies de onderhouds historie is van die x8 kan ik niet vinden, dat weet die dealer dacht ik ook niet vanaf nieuw.
Schijnt dat die piaggio x8 wel heel goed gebouwd is.
Misschien de beverly minder goed.

Nog even gekeken,
De vario voor is 1 keer vervangen en zit nu 200.000km op
De dr pulley sliders hebben nu 56000km afgelegd en gaat er weer in voor de volgende 18.000km
De koppeling is nog orgineel, alleen de grote veer is een paar keer vervangen.
De koppeling schoentjes hebben er 460.000km op zitten en zijn alleen geschuurd
En ook de bel die eroverheen schuift is orgineel en alleen geschuurd en schoon gehouden.
 
Laatst bewerkt:
..... Vooralsnog pruttel ik rustig door naar de 100k, net als de Yamaha Majesty 400 van Hybride die ik de laatste tijd maar weinig tegenkom in Vinkecity :)....
Tja, inmiddels heb ik dik 20.000 fijne elektrische kilometers gereden op een gele Zero, die staan nu dus niet op de teller van de Yamaha... Elektrisch rijdt goed, dat weet jij nu dus ook. Een sportfietsje met wat voordelen van een scooter.

.....Opvallend aan de video is dat de koppeling het zo lang volhoudt, daar heb je dus geen natte plaat koppeling voor nodig....
Ik herinner me dat de koppeling van de Foresight er na dik een ton ook nog prima uitzag, die kon nog wel driemaal zo veel aan.

Naar mijn idee is het verschijnsel natte plaat koppeling alleen maar bedacht omdat men de zaak zo compact mogelijk en dus IN het blok wilde inbouwen, en daar zit olie. Verder heeft het alleen maar nadelen, andere olie, de koppeling moet groter omdat er door de olie minder wrijving is.

Ducati doet het wel bij een dwarsgeplaatst blok, as naar buiten met de koppelingskorf en weer een as naar binnen naar de versnellingsbak. Daarom hoor je die platen ook rinkelen, ze zitten in de buitenlucht.
 
Laatst bewerkt:
de natte plaatkoppeling zit bij een motor in het motorblok voor.
bij de scooter Beverly 350 zit de natte plaatkoppeling achter bij het achterwiel.
waarschijnlijk gemaakt door piaggio zodat de koppeling minder open hoeft om schoon te maken en de boel op te schuren wat regelmatig moet gebeuren.
 
Jep, de olie zou niet of nauwelijks vervangen hoeven te worden. Maar goed, je doet het toch om geen risico te lopen. Verder zou een voordeel zijn dat er geen stof in het aandrijfhuis zou komen van de koppeling. Snaar gaat net als de Scarabeo 500 zo'n 20k mee, ik weet dus niet waar het voordeel in de praktijk zit. Het aangrijp moment is heel direct, niet echt prettiger. Dit maakt de scooter m.i. wel snel.

Hoeveel moet je een koppeling open maken en opschuren?

Mish
 
460.000 ongelofelijk!!!!

Vraagje ik rijdt nu alweer 3 jaar op een Beverly met veel plezier. Helaas tikt al 2 jaar mijn achterrem (speling) en begin ik mezelf er nu een beetje aan te irriteren. Dient deze echt vervangen te worden aangezien hij het verder nog perfect doet?

Groetjes Erwin
 
Ik heb ook langere tijd rond gereden met teveel speling. Kan geen kwaad, tenzij het de spuigaten uitloopt. Voor 70 euro (geloof ik) heb ik een nieuwe remklauw gekocht inclusief blokken. Vervangen is even een rot klusje, met name het ontluchten. Ik begrijp dat dealers alles klaar liggen zodat de remklauw heel snel vervangen kan worden zodat er weinig licht in het systeem komt.

Dus... ik zou het doen als je remblokken versleten zijn en als je cockpit los moet halen voor iets (bijvoorbeeld handvatverwarming, knopje vervangen, oid.). Of even doorrijden als je tzt van plan bent om de BV in te ruilen.


Mish
 
Met 88K op de teller vond ik het tijd om rond te gaan kijken naar een andere motorfiets. Diverse dealers afgegaan en op verschillende motoren gereden. Eigenlijk stond de uitslag al bekend, de XMax 300 zou het wel gaan worden.

De Honda ADV-X is een prachtig ding, een lust object om naar te kijken. Echter vond ik de fiets zwaar en ik mistte met deze omvang iets tussen de benen. De console vond ik eigenlijk een beetje te breed. Kortom; prachtige fiets voor de liefhebber. Ik zoek toch iets meer een basic scooter.

De NC750 DCT vond ik wel beter, voelde zeker lichter en beter te controleren aan. Mogelijk komt dit door de tank waardoor ik betere controle had. Ik ben echt weg van de techniek en het platform, maar de versnellingsbak kon mij niet overtuigen. Een CVT draait simpelweg soepeler. Ook iets te weinig bescherming naar mijn zin.

De Zero is een klasse apart. Hybride hierover gesproken, bij Motoport proefgereden. Een heerlijke fiets, met een berg koppel. Electriek spreekt mij aan, echter wel prijzig en de windbescherming heb ik ook wel gemist.

Dan komt het... De XMAX 300!!
Een hele mooie scooter. De 300 heeft in tegenstelling tot de 400 een nieuw ontworpen blok, het blok doet mij denken aan het quasar blok van Piaggio, maar dan met meer power. Minder vermogen dan de BV350 overigens. Eigenlijk klopt alles aan de scooter, behalve... de zithouding. Stuur zit net te laag, al snel ging ik als een garnaal zitten. Een bolle rug geeft niet het fijne gevoel op een scooter. Helaas helaas gaat dit hem ook niet worden...Overigens viel mij de onderhoudsinterval van 5K wel een beetje tegen.

Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat de BV350 voor mij de allerbeste scooter is. Het geeft op weinig onderdelen iets toe, alles bij elkaar opgeteld is dit het beste voor mij. Ik zal niet zo snel een nieuwe BV350 kopen, ik heb er inmiddels 6 jaar mee gereden. Het heeft mij wel verrast dat de BV350 zich nog met de nieuwe jongens kan meten. Ik moet wel zeggen dat het met name ligt aan de zit positie. Meest actieve van allemaal, wat dat betreft past de Carnaby, People en de SH in hetzelfde rijtje. Nog even door rijden dus, wellicht komt er binnenkort iets nieuws op de markt?

Mish
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat gaat goed.

Ik breng de mijne zo weg voor zijn jaarlijkse servicebeurtje. Het afgelopen jaar nog geen 1.000 kilometer mee gereden. Het ritje naar Wormerveer wordt zijn tweede reis van 2018. Ik hoop, dat ie het nog doet zo meteen.
 
Zo, dat gaat goed.

Ik breng de mijne zo weg voor zijn jaarlijkse servicebeurtje. Het afgelopen jaar nog geen 1.000 kilometer mee gereden. Het ritje naar Wormerveer wordt zijn tweede reis van 2018. Ik hoop, dat ie het nog doet zo meteen.

Warum das denn ? Laut Piaggio ist das nicht nötig, nur 10 000 und 20 000 und so weiter
Gruß Ludie
 
Terug
Bovenaan Onderaan