Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Waar moet ik naar uitkijken bij de aankoop van een Beverly 350? Heb genoeg algemene ervaring met motoren dus vooral de model specifieke kwaaltjes / aandachtspunten.
 
Laatst een rammelende remklauw achter. Geen rammelende remblokken, maar de klauw zelf:N
Het bleek een versleten rubber hoesje te zijn van de geleidepen. Nergens op Internet te vinden, maar gelukkig had Goedhart in Bodegraven een la vol.
1382669

1382670

1382671
 
Waar moet ik naar uitkijken bij de aankoop van een Beverly 350? Heb genoeg algemene ervaring met motoren dus vooral de model specifieke kwaaltjes / aandachtspunten.
Beste,
Welkom. Eigenlijk heeft de Beverly geen zwakke plekken. Er zijn wel storingen geweest met electronica, maar geen patroon te herkennen. Het is gewoon een prima ding. Mish

@ Ik heb eerder mijn remklauw vervangen omdat bij mij het gat waar de pen in viel uitgelubberd was. Dit is een betere oplossing. Ontluchten was veel werk, toch wel goed gelukt.
 
Bijna 300km op de teller 😁😬

Als ik minpuntjes moet opsommen dan is het tot nog toe niet veel al is de toeter (claxon in Antwerpen🤣) om te huilen. Je hoort deze bijna niet.
 
Met deze piaggio x8 evo 400cc nu bij 485.603 km een nieuwe vario voor erin gegaan,
De koppeling is nog de eerste vanaf de fabriek.
De vario was na ruim 200.000km versleten.
Motor is nog nooit open geweest.
(Kleppen zijn wel gesteld.)

 
Beste,
Welkom. Eigenlijk heeft de Beverly geen zwakke plekken. Er zijn wel storingen geweest met electronica, maar geen patroon te herkennen. Het is gewoon een prima ding. Mish

@ Ik heb eerder mijn remklauw vervangen omdat bij mij het gat waar de pen in viel uitgelubberd was. Dit is een betere oplossing. Ontluchten was veel werk, toch wel goed gelukt.

Dankje!

Wordt deze of volgende maand, heb al proefgereden. Hoe zit het met de prestatie verbetering van een open uitlaat of de malossi vario? Ik lees ook iets over een ecu flash...
 
Dankje!

Wordt deze of volgende maand, heb al proefgereden. Hoe zit het met de prestatie verbetering van een open uitlaat of de malossi vario? Ik lees ook iets over een ecu flash...

De meningen daarover zijn verdeeld, zowel over het geluid als over de eventuele prestaties die er bij zouden horen.
Mijn eerste opmerking zou zijn dat als je meer vermogen wil, kijk dan uit naar wat anders. Zelf heb ik al een 27 motoren als voorganger gehad gaande van pk monsters tot motovespa, tot Burgman tot een zware bmw en steeds kwam ik tot de zelfde vaststelling. Vermogen word je gewoon en de Beverly gaat snel genoeg van de plek. Wil je een zware bmw voorblijven op een lang recht stuk dan zal je dat niet altijd lukken als hij plankgas geeft maar in normale omstandigheden ben je steeds als eerste weg.
Wat betreft het uitlaatgeluid....... daar kan ik je in bijtreden en zou het zelf overwegen omdat ik hem simpelweg te stil vind. Ik rijd dikwijls in de file in Antwerpen en met bijv de bmw hoorde iedereen me aankomen en ging een beetje opzij. De Beverly horen ze simpelweg niet. Voor mij een argument om het te plaatsen en ik hoor de motor wel graag, voor anderen pure onzin en dat mag natuurlijk ook gezegd worden.

Als ik er eentje plaats lijkt me een arrow, Malossi of Leovinci de meest voor de hand liggende. Ten eerste wegens de prijs, een Akra kost het dubbele en de looks.

Voor de bmw had ik een Honda SH300 bijv en ik vermoed dat de Beverly sneller zal zijn, al zal het niet veel schelen. De SH lag goed op de baan maar de Beverly is nog meer mijn ding temeer hij heel stabiel is in de lange snellere bochten. Iets wat weinig scooters hem nadoen. Het ruitje geeft gebulder rond de helm maar toch liever dit dan bijv op de SH zonder ruit en volle wind op de autostrade.

Wat betreft algemene afwerking zit het goed, ik heb al veel slechter geweten maar ook iets beter. De bmw was beter maar ook minstens dubbel zo duur als de Piaggio en is appelen met peren vergelijken. De Honda Sh300 en bijv Forza 300 zijn bedeeld met fijnere knopenhandel maar de tanktops is dan weer degelijk maar basic.

Nee, voor de prijs en wat je ervoor terugkrijgt is het een aanrader. Kymco heb ik ook overwogen en motorisch wellicht top maar daar vond ik de afwerking dan weer beduidend minder dan bijv de Piaggio.

Het grote voordeel van de Beverly is voor mij persoonlijk de stabiliteit. Hij weegt wat meer dan een Honda SH300 en de nieuwste Vespa 300 met het nieuwe blok zal lichter aanvoelen bijv maar de Beverly geeft mij meer het motorgevoel. Als je bijv nog meer snelheid wil op een scooter en echt het midden zou willen zoeken tussen scooter en motor dan kom je mijn inzien terecht bij bijv een Tmax of de kymco 550. De nieuwe bmw C400 is ook een kwieke jongen met fenomenale remmen en zit ook zeker de pit in die de Beverly heeft maar deze laatste drie zijn weeral ontzettend duur.

Voor mij is de Beverly een mooi voorbeeld van value for money.

En de uitlaat.......als je ervoor zou gaan neem er dan eentje in zijn geheel en niet enkel de demper. Waarom? Geen zinnige uitleg voor. Ik zou het zo doen 😁
 
De meningen daarover zijn verdeeld, zowel over het geluid als over de eventuele prestaties die er bij zouden horen.
Mijn eerste opmerking zou zijn dat als je meer vermogen wil, kijk dan uit naar wat anders. Zelf heb ik al een 27 motoren als voorganger gehad gaande van pk monsters tot motovespa, tot Burgman tot een zware bmw en steeds kwam ik tot de zelfde vaststelling. Vermogen word je gewoon en de Beverly gaat snel genoeg van de plek. Wil je een zware bmw voorblijven op een lang recht stuk dan zal je dat niet altijd lukken als hij plankgas geeft maar in normale omstandigheden ben je steeds als eerste weg.
Wat betreft het uitlaatgeluid....... daar kan ik je in bijtreden en zou het zelf overwegen omdat ik hem simpelweg te stil vind. Ik rijd dikwijls in de file in Antwerpen en met bijv de bmw hoorde iedereen me aankomen en ging een beetje opzij. De Beverly horen ze simpelweg niet. Voor mij een argument om het te plaatsen en ik hoor de motor wel graag, voor anderen pure onzin en dat mag natuurlijk ook gezegd worden.

Als ik er eentje plaats lijkt me een arrow, Malossi of Leovinci de meest voor de hand liggende. Ten eerste wegens de prijs, een Akra kost het dubbele en de looks.

Voor de bmw had ik een Honda SH300 bijv en ik vermoed dat de Beverly sneller zal zijn, al zal het niet veel schelen. De SH lag goed op de baan maar de Beverly is nog meer mijn ding temeer hij heel stabiel is in de lange snellere bochten. Iets wat weinig scooters hem nadoen. Het ruitje geeft gebulder rond de helm maar toch liever dit dan bijv op de SH zonder ruit en volle wind op de autostrade.

Wat betreft algemene afwerking zit het goed, ik heb al veel slechter geweten maar ook iets beter. De bmw was beter maar ook minstens dubbel zo duur als de Piaggio en is appelen met peren vergelijken. De Honda Sh300 en bijv Forza 300 zijn bedeeld met fijnere knopenhandel maar de tanktops is dan weer degelijk maar basic.

Nee, voor de prijs en wat je ervoor terugkrijgt is het een aanrader. Kymco heb ik ook overwogen en motorisch wellicht top maar daar vond ik de afwerking dan weer beduidend minder dan bijv de Piaggio.

Het grote voordeel van de Beverly is voor mij persoonlijk de stabiliteit. Hij weegt wat meer dan een Honda SH300 en de nieuwste Vespa 300 met het nieuwe blok zal lichter aanvoelen bijv maar de Beverly geeft mij meer het motorgevoel. Als je bijv nog meer snelheid wil op een scooter en echt het midden zou willen zoeken tussen scooter en motor dan kom je mijn inzien terecht bij bijv een Tmax of de kymco 550. De nieuwe bmw C400 is ook een kwieke jongen met fenomenale remmen en zit ook zeker de pit in die de Beverly heeft maar deze laatste drie zijn weeral ontzettend duur.

Voor mij is de Beverly een mooi voorbeeld van value for money.

En de uitlaat.......als je ervoor zou gaan neem er dan eentje in zijn geheel en niet enkel de demper. Waarom? Geen zinnige uitleg voor. Ik zou het zo doen 😁

Uitgebreid antwoord, dankje!

Voor vermogen koop je inderdaad geen Beverly, maar daar heb ik m'n Aprilia Tuono voor. Desondanks heb je met kleine modificaties vaak best wel wat vermogenswinst en is het sleutelen ook gewoon leuk.

Ik woon in Amsterdam en vervoer me momenteel door de stad met een elektrische snorfiets (top ding, trouwens), maar in verband met aankomende wetgeving moet ik binnenkort de weg op en een helm op (ipv helmloos op het fietspad). In de stad is de Aprilia even handig als een wilde neushoorn dus een motorscooter is een mooie uitkomst. Ik wil vooral relaxt op kantoor aankomen met een beetje windbescherming en bagageruimte.

Vorige week heb ik de Beverly 350, Yamaha Tmax 400, BMW C400X, en BMC C Evolution geprobeerd. De elektrische C Evo is echt bizar snel maar ze willen er 15k+ voor, plus ik heb geen stopcontact in mn garage. De C400X heeft veruit de beste rijeigenschappen van allemaal, echt van een ander niveau. Maar die zijn tweedehands niet te vinden en nieuw rond de 9k met opties. De Tmax was zo slecht nog niet, maar ik kan de vergelijking van rijdende badkuip niet ontkomen. De Beverly was prima, tweedehands goed geprijst ook, en vooral de mooiste. Plus dat ik mn snorfiets er op in kan ruilen omdat het dezelfde dealer is.
 
Inderdaad, de bmw C400 vond ik ook echt top maar je hebt hier in Belgie een kale scooter voor 7999€. De minimale opties die ik wou en dan was het al snel 1000€ meer. En dan heb ik voor mezelf uitgemaakt dat een Beverly in de buurt kwam van de bmw C400 en zo had ik nog over om wat anders mee te doen.
Ik heb zelf veel onderzoek gedaan getest etc en dan kwam de Beverly er prijs kwaliteit als beste uit.
Verder kan ik je wel volgen over dat vermogen hoor tot op zekere hoogte maar als het dan toch maar voor in en rond de stad is zal je er plezier aan beleven. Ik weet niet hoe het in Nederland zit met de populariteit van de Beverly maar hier zie je hem gewoon heel zelden tot nooit rijden. De dealer waar ik hem gekocht heb zei me dat ik de eerste ben aan wie hij een nieuwe Beverly heeft verkocht. Hier rijden precies enkel maar Vespa’s rond. 13 in een dozijn lijkt wel.

Na 20j is de periode van motorrijden voor mij voorbij in de zin dat ik de motor/scooter enkel nog gebruik voor de vrije tijd in de vrije tijd. Meteen ook de reden dat ik nu 2 maanden na mijn aankoop nog niet aan 300km’s zit. Ik schat dat ik op een jaar nu een 2a3000km zal rijden.
 
Jeeeh, ik heb een Akra op de BV 350 gehad. Persoonlijk vind ik het stille prettiger. Daarnaast ook de J Costa en Malossi Vario gehad, prima. Iets betere acceleratie. Maar ook meer verbruik en slijtage. Ik zou opteren voor de Dr.Pulley. Bijna hetzelfde effect en een stuk goedkoper.

De Beverly 350 is voor ook de meest compromisloze scooter. Na 90 k stond ik voor een keuze om een nieuwe te kopen. De T-Max werd mij afgeraden ivm hoge kosten die gepaard kunnen gaan met het vervangen van de koppeling (vooral als je veel file rijdt). Daarnaast heeft mijn oude Beverly (nog steeds in bezit) het goed gedaan. Het is de combinatie van een grote bergruimte, model (waardoor een hoog windscherm te monteren valt), snel, wendbaar, zuinig, relatief goedkoop, natte plaat koppeling (minder stof in je aandrijfhuis en dus slijtage) en snelle acceleratie en bloedmooi.
Beverly 2.jpg
 
Jeeeh, ik heb een Akra op de BV 350 gehad. Persoonlijk vind ik het stille prettiger. Daarnaast ook de J Costa en Malossi Vario gehad, prima. Iets betere acceleratie. Maar ook meer verbruik en slijtage. Ik zou opteren voor de Dr.Pulley. Bijna hetzelfde effect en een stuk goedkoper.

De Beverly 350 is voor ook de meest compromisloze scooter. Na 90 k stond ik voor een keuze om een nieuwe te kopen. De T-Max werd mij afgeraden ivm hoge kosten die gepaard kunnen gaan met het vervangen van de koppeling (vooral als je veel file rijdt). Daarnaast heeft mijn oude Beverly (nog steeds in bezit) het goed gedaan. Het is de combinatie van een grote bergruimte, model (waardoor een hoog windscherm te monteren valt), snel, wendbaar, zuinig, relatief goedkoop, natte plaat koppeling (minder stof in je aandrijfhuis en dus slijtage) en snelle acceleratie en bloedmooi.Bekijk bijlage 1383927

Ik las dat je dat voor een scooterblad had getest, heb je daar een link voor?
 
Klopt, Ik schrijf nu zo'n 7 jaar voor ScooterXpress over beide Beverly's. Alles wordt afgedrukt in papiervorm, kan je het blad aanbevelen.
 
Zo, toen we hier de LED ter sprake brachten en de link naar Aliexpres gepost werd heb ik toen ook besteld via aliexpres. Ondertussen zijn we nagenoeg 3 weken verder en nog steeds geen verlichting toegekomen. Het is weer van dat. Wellicht houdt de douane mijn pakje weer achter en kan ik nog een aantal weken sudderen.

Zonde toch. Het is effectief goedkoper maar soms is "time is money" echt wel zo en dan betaal ik liever wat euro's meer om het sneller te hebben dan weken, soms maanden te moeten wachten. Heb ooit zo een elektrische scooter besteld via aliexpres, evenals een Xiaomi telefoon (toen ze nog niet in Europa actief waren) en op beiden heb ik 7-8 weken moeten wachten, zolang dat ik dacht dat het niet meer ging komen. Elke bestelling ooit geplaatst bij de Chinezen is steeds toegekomen, maar wanneer is maar de vraag.

Alles wat ik overigens bestel gaat via een ".nl" website. Voor 17u besteld is de dag nadien meestal in huis ;-)
Toppers toch die Nederlanders ;-)
 
Jeeeh, ik heb een Akra op de BV 350 gehad. Persoonlijk vind ik het stille prettiger. Daarnaast ook de J Costa en Malossi Vario gehad, prima. Iets betere acceleratie. Maar ook meer verbruik en slijtage. Ik zou opteren voor de Dr.Pulley. Bijna hetzelfde effect en een stuk goedkoper.

De Beverly 350 is voor ook de meest compromisloze scooter. Na 90 k stond ik voor een keuze om een nieuwe te kopen. De T-Max werd mij afgeraden ivm hoge kosten die gepaard kunnen gaan met het vervangen van de koppeling (vooral als je veel file rijdt). Daarnaast heeft mijn oude Beverly (nog steeds in bezit) het goed gedaan. Het is de combinatie van een grote bergruimte, model (waardoor een hoog windscherm te monteren valt), snel, wendbaar, zuinig, relatief goedkoop, natte plaat koppeling (minder stof in je aandrijfhuis en dus slijtage) en snelle acceleratie en bloedmooi.Bekijk bijlage 1383927

Dr Pulley, heb het opgezocht en het zijn de gewichtjes in je vario toch. Ken buiten de functie en gedeeltelijke werking van een vario niets over deze gewichtjes. Wat maakt het verschil hier?
 
Dr Pulley, heb het opgezocht en het zijn de gewichtjes in je vario toch. Ken buiten de functie en gedeeltelijke werking van een vario niets over deze gewichtjes. Wat maakt het verschil hier?
Ben ik ook benieuwd naar. Ze hebben een aparte vorm maar omdat de vario en dus de overbrenging niet verandert begrijp ik niet hoe ze een ander effect hebben dan normale ronde gewichtjes.
Dit filmpje biedt uitleg. Doordat ze niet rond zijn krijgt de bestaande vario een grotere rijkweidte. Ben benieuwd hoe het in de praktijk vergelijkt met een veel duurdere aftermarket vario.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Malossi, J Costa en Dr. Pulleys met elkaar vergeleken. Alle 3 bieden ze enige winst in acceleratie op t.o.v. de standaard setting. Standaard laat weinig liggen, verschil tussen de 3 aftersales is te verwaarlozen. Prijstechnisch is Dr. Pulley dus het beste.
 
Ok, is de eerste wel gelukt. Dit zou moeten passen. Even checken hoe het effect van groot licht uit zal vallen. Alleen bij het seinen gaan beide lampen branden. Standaard levert groot licht genoeg op, ik weet niet of het effect met LED minder zal zijn. Gr. Michel
 
He Wimper, ik heb nog 2 LED's die het formaat van een gewone H7 lamp hebben. Geven ook minder licht, ik kan ze naar je opsturen. Maar ik denk dat ze voor groot licht echt te weinig geven. M
 
Hey Mish, dank voor je voorstel maar ik ga het eerstdaags nog eens proberen. DE vraag die me rest........ voor je aan de lampjes aan de achterkant van de koplamp kan, moet je daar eerst een rubberen afdekking verwijderen. Heel simpel maar plaats jij deze nadien ook terug. Of past het niet meer?
 
Vrijdag tegen sluitingstijd nog eens langs de dealer geweest om een spiegel goed te laten zetten. Zoiets kan ik zelf wel maar luiheid en ik had liever zin om te rijden dan nog langer te sleutelen (had daarvoor de led geprobeerd)

Ik vertelde de dealer dat ik dat inrijden echt hekel. Heb al aardig wat nieuwe motoren gekocht en de eerste 1000km vind ik eigenlijk nooit leuk omdat mijn obsessieve karaktertje de motor dan echt goed wil inrijden (lees bedeesd en heeeel geleidelijk)
Hij vroeg hoeveel km er nu opstonden (310km) en zei dat als de motor goed warm stond ik heus al eens kortstondig de kraan mocht openschroeven. Vooral onder wisselende belasting rijden zei hij en aangezien het toerental tot en met een 80km/u schat ik bijna gestaag blijft bij normale belasting mag je nu en dan eens hoger in toeren gaan. Vandaag enkele seconden nadat ik er toch al een 40km had opzitten eens doorgetrokken om een auto die tegen 50 reed voorbij te steken. Dus effe omhoog en dan meteen de gas terug waar ik hem meestal hou.

Nogmaals, ik hou niet van dat inrijden. Denk steeds dat ik het blok te hard ga belasten wat tot olieverbruik leidt enz enz.

Maar goed, vanaf nu rij ik er gewoon mee rond en mijd gewoon de autostrade. Snelste dat ik tot nog toe gereden heb is 100km/u.

Vandaag voor het eerst ervaren dat er toch pit in het blok zat. Tot dan was ik eigenlijk wat teleurgesteld over het vermogen maar die teleurstelling is gekeerd. Een valse trage is het vind ik. De bochtenstabiliteit blijf ik voortreffelijk vinden voor een scooter.

Ik vermoed dat je tussen het gewone rijden en echt doorrijden toch nog een 3a4000 toeren overhebt en dat merkte ik want dan verdwijnt het geroffel en komt er een monotone klank in de plaats.

Na de rit van om en bij de 70km binnendoor met veelvuldig verzitten kwam ik tot de volgende conclusie..... ik moet wel een watje zijn want elke motor die ik heb gehad, na een paar uur in het zadel heb ik het wel gehad en beginnen de spieren te protesteren. Protesteren in de zin van: ik heb het gehad.

Maar daarom toch nog steeds blij van mijn keuze om de dure bmw te verkopen en deze scooter in de plaats te halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan