Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

De Arrow is vandaag opgehaald. Heb deze al eens bekeken en ziet er goed uit. Als scheppend kunstenaar metaal (waarbij ik veel laswerken doe) kijk ik altijd ook naar de lasnaden en het is ok. Geen waanzinnige kwaliteit en sommige naden had ik veel beter gedaan maar goed. De prijs was dan ook naar de kwaliteit en de algemene staat is dan ook goed te noemen.
1CE48A68-9C4D-4DA6-A3FF-E9F177363842.jpeg
C52B0798-673B-44FF-8580-4FB1BB7D9707.jpeg


Het aandraaimoment van de uitlaatbocht op de cilinder wist ook de dealer me niet te vertellen en blijkbaar nergens te vinden maar ik schat een 20Nm dat dit zal volstaan. Staal in aluminium draaien vraagt toch steeds enige voorzichtigheid daar je ze makkelijk te hard kan aandraaien.
Eerstdaags installeer ik de uitlaat en maak ik wellicht een filmpje van het geluid voor en na.
De dealer gaf me ook nog de tip om de DB-killer in te vetten met wat kopervet zodoende ik hem nadien makkelijk kan verwijderen. Blijkbaar komen deze goed vast te zitten als je ze niet zou invetten en je deze alsnog wil verwijderen nadien. Hoe deze verwijderd moet worden moet ik nog bekijken.
 
Koppelwaarden? Bedoel je trekkracht van het motorblok of aantrek moment van de bouten?

Het aantrekmoment van de bouten die de uitlaatbocht op zijn plaats moeten houden tegen het motorblok. Aangezien jij de uitlaat al hebt verwijderd en deze terug gemonteerde hebt hoor ik graag welke kracht jij hanteert.

De dealer zei dat zij voor dit werkje geen momentsleutel gebruiken. Anders, voor pakkingen, vario en dergelijke doen ze dat uiteraard wel.
Ik vroeg of de koperen ring vervangen diende te worden en hij zei dat dit niet nodig was nu. Mocht je nu weer gaan veranderen dan kan je er aan denken om deze ring te veranderen maar moest helemaal niet.
 
Blok opgehaald om het olieverbruik te onderzoeken. De klepseals zitten er nog in, zal ik wel vervangen. Trek ook even de cilinder eraf, ondanks dat die pas 1500 km oud is, wil ik alles uitsluiten. Het is de olieschraapring of de klepseals.


Bekijk bijlage 1427326

Als ik de cilinder hier bekijk is de schroefdraad voorzien en moet men geen bouten aandraaien maar enkel de moeren???? Dat zou toch al een verschil maken. Maar ik hoor nog steeds graag met welke kracht (werkelijke koppelwaarden of gevoelsmatig) je deze vastzet.
Alvast dank
 
Heee,
Ik zou je niet de waarden kunnen geven. Gewoon op gevoel en gebruik messing moeren om vastroesten te voorkomen. Mogelijk zijn de originele nog te gebruiken, bij twijfel nieuwe pakken. Het is zacht materiaal, als je de moer dol draait kost het veel moeite om ze los te krijgen (helaas ervaring mee :))
 
Mooie pijp trouwens, veel plezier ermee en gewoon met verstand alles vastzetten. Daarna een 5 tal minuten de motor stationair laten lopen zodat de brandstof toevoer automatisch in regelt. Dit heb ik mij laten vertellen.

M
 
Zou voor de 1,85 altijd de ring vervangen.... Waarom niet?

Je hebt gelijk, waarom zou ik het niet doen! Is de kost niet. De originele moeren staan er nog maar 1300km op en nog nooit losgedraaid. Ik ga er vanuit dat ze nog goed zijn. Mezelf kennende koop ik meteen nieuwe mocht dit niet het geval zijn.
Komt goed. Moet morgen nog om een tube kopervet en een tangetje waarmee ik de spanring voor de de killer kan verwijderen. Ik smeer deze in, steek hem terug in de pijp en test dan zowel zonder als met. Ik heb zo een vermoeden dat ik met de DB killer in zal rijden. Het mocht meer maar trop is steeds teveel
 
De Beverly zit weer in elkaar. Nieuwe gebruikte cilinder en cilinderkop erop. Olieverbruik lijkt te zijn verdwenen. Nog 150 km en dan zit de BV350 op een ton.

Mish
 
Wauw, geweldig toch 100.000km met een blok dat het nog steeds meer dan behoorlijk doet en je koetswerk dat er nog uitzien alsof het een jonge motorfiets is! Op naar de 200.000km nu?
 
Klopt, ik ben altijd zuinig geweest op de Beverly, maar nooit ontzien. dagelijks spoelen in de winter en reguliere onderhoud beurtjes. Pest was het dat de Beverly bij 97.000 koelvloeistof bij de voetpakking ging lekken. Wilde de Beverly zo origineel mogelijk opbouwen, achteraf had ik gelijk het beste materiaal moeten pakken. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een cilinder en cilinderkop van een donorblok met 11 k op de teller. Dit betekent dat ik de cilinder en cilinderkop met 97k op de teller heb afgeschreven, alhoewel ik denk dat de cilinder nog wel 50k mee zou kunnen gaan.


Maar goed, het kost vee moeite om uit te proberen, voor nu is het goed. Ik hoop dat het olieverbruik laag blijft, de Beverly genoeg power blijft leveren en de aandrijfsnaar heel blijft.

Te snel schreef ik de snaar af, ik heb nu 2 ringen tussen de variateur toegevoegd waardoor de aandrijfsnaar niet meer het bovenste punt bereikt. Hopelijk blijft de snaar langer goed. Ik heb ook begrepen dat 20k snelweg niet haalbaar is voor de snaar. Ik stuur aan op vervanging bij 15k.
 
Mish, heb je nog een tip ivm het losdraaien van de lambdasonde? Ik had ze vandaag losgedraaid maar merkte dat de draadjes meedraaiden en de moeren van de uitlaat kreeg ik niet los wegens het ontbreken van de juiste sleutel dus heb ik het gestaakt.

Die lambdasonde lijkt me eeen fragiel stukje.

Ik denk dat ik ze de volgende keer los maak van de originele uitlaatbocht en dan eerst in de nieuwe uitlaatbocht draai en pas als ze gemonteerd is de uitlaatbocht vast zet aan de cilinderkop!? Hoe doe jij dat?
 
He Wimper,
sorry ik kan je niet helpen. Heb ooit een Akra gemonteerd, maar dit was zonder pijp. Ik heb de lambasonde niet eerder losgemaakt. Mij lijkt het niet heel moeilijk te zijn, anders de originele uitlaat compleet houden en een nieuwe bestellen. Maar met beleid en juist gereedschap moet het lukken. Moeten de draden juist niet meedraaien? Anders in een ander draadje de vraag stellen, lijkt universeel te zijn.


LS.jpg
 
Bij deze het beloofde filmpje. Het geluid is goed. Ik rij eigenlijk nooit als het regent of net geregend heeft maar toch effe heen en weer in de straat gereden met DB killer gemonteerd.
Dus veel kan ik er nog niet van zeggen. Het geluid met DB killer is net iets meer dan de standaard demper. Ben zelf benieuwd wat het geeft wat betreft rijsensaties. Extra vermogen niet maar dat wisten we! (Hoeft ook niet). Volgens mij fit hij nog een beetje maar ik wacht een paar ritten af en misschien moet ik de ring nog wat aanspannen.
In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat puur op esthetisch vlak de originele uitlaat mooier oogt dan de Arrow maar ik vind het persoonlijk nog relatief sober ogen en dus ok passen bij de BV350

 
Ziet er netjes uit en klinkt niet verkeerd. Persoonlijk vind ik de originele beter (rustiger). Ik zou de hele straat wakker maken als ik om 6:00 naar mijn werk vertrek met zo'n Arrow.😟
 
Ziet er netjes uit en klinkt niet verkeerd. Persoonlijk vind ik de originele beter (rustiger). Ik zou de hele straat wakker maken als ik om 6:00 naar mijn werk vertrek met zo'n Arrow.😟

Absoluut begrijpelijk. In alle eerlijkheid heb ik er nog geen deftige toer mee gedaan. Staat deze middag gepland en de bevindingen lezen jullie later.
 
Ik vind de originele uitlaat ook beter klinken. Rustiger.
Ik heb zelf een Beverly, met standaard uitlaat, en die zou van mij best nog een stuk stiller mogen zijn.
 
Heee, nee hoor. Ik heb standaard rollen. Toch heb ik het gevoel dat de riem aan het slijten is omdat de riem te hoog komt. Ik begrijp dat met veel snelweg kilometers de riem geen 20k meegaat. Ik heb 2 tussenringen gebruikt waardoor de riem niet meer tot de top gaat. Ik heb met stift strepen op de variateur gezet en zie dat ik nog een mm of 3 over hou. Op de teller haal ik de 140 nog, zo hard rij ik eigenlijk nooit. De gebruikte cilinder en kop doen hun werk, geen olieverbruik meer! Ik mis nog wel een beetje pit. Kan aan mij liggen, of toch gewoon ouderdom van de Bv? Verder niet belangrijk, het gaat om betrouwbaarheid.
 
Ik kom weleens bij Tensen-tweewielers die heel veel piaggio en vespa verkoopt, die zegt dat boekje van piaggio en aprilia en vespa kan beter niet gebruiken, daar klopt niks van, die rollen elke 10.000km nieuwe, hij zegt met onderhoud gaan die dingen wel 40.000km mee, maar olie elke 10.000 kan beter elke 5 a 6000 km ververst worden. Soms staat in het boekje riem elke 20000km zijn ervaring is 15000km, maar bij een atlantic 500 elke 10.000km is een riem nog lang niet versleten.
 
Carterolie heb ik wel elke 10k vervangen, wellicht had dit iets meer gekund. Mijn cilinderkop lijkt met 100k toch wel versleten. Precies weet ik het niet, maar de andere cilinderkop zorgt ervoor dat er geen olie meer wordt verbruikt. De kosten zijn het niet (als je het zelf doet), waarom zou je het niet doen? Transmissie olie doe ik elke 20k, ook meer dan voorgeschreven.

Mijn grootste zorg is toch wel de snaar. Heel moeilijk in te schatten wanneer die versleten is. Het moment van zichtbare slijtage en breken ligt kort op elkaar. Verder valt mij op dat de snaar vanaf de bovenkant (de ribbels) slijt. Het lijkt wel alsof de ribbels eraf worden geslagen. Heel gek. Beter is om de snaar inderdaad bij 15k te vervangen, of bij 20k als je niet of nauwelijks snelweg rijdt.

 
Terug
Bovenaan Onderaan