Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Net het schijfremslot binnen gekregen. Ik kan bevestigen dat een Oxford XD14 (ART4) prima past in de schijf van de Beverly. Dus lekker compact en toch ART4. :) Uiteraard niet zo goed als met een ketting aan een vast object maar dat eist de verzekering niet.
 
Nog een stomme vraag; ik wil een aansluiting maken voor mijn Ctek druppellader (als ik tenminste dat connectortje voor de accu weer heb gevonden). Uiteraard komt die connector onder het zadel. Bij het laden moet dus het zadel op een kiertje blijven staan. Brandt het lampje onder het zadel dan wel of niet? Bij een koelkast kun je dat oplossen door erin te gaan zitten 😀

Edit: al gezien, lampje onder het zadel gaat uit voor het zadel helemaal dicht is. Op een kier zetten is geen probleem. Nu dat CTek kabeltje nog. Anders eens in mijn rommelbakken kijken of ik zelf nog een paar waterdichte connectors heb.
 
Laatst bewerkt:
Nog een stomme vraag; ik wil een aansluiting maken voor mijn Ctek druppellader (als ik tenminste dat connectortje voor de accu weer heb gevonden). Uiteraard komt die connector onder het zadel. Bij het laden moet dus het zadel op een kiertje blijven staan. Brandt het lampje onder het zadel dan wel of niet? Bij een koelkast kun je dat oplossen door erin te gaan zitten 😀

Edit: al gezien, lampje onder het zadel gaat uit voor het zadel helemaal dicht is. Op een kier zetten is geen probleem. Nu dat CTek kabeltje nog. Anders eens in mijn rommelbakken kijken of ik zelf nog een paar waterdichte connectors heb.
Ik gebruik daarvoor het stopcontact aan de rechterzijde in het handschoenkastje, of hoe noem je die bergruimte vooraan.
Bij mij zit daar een klassieke sigarenaansteker die constant onder 12V spanning staat.
Ik heb een CTEK verloopstukje aangekocht en daarmee sluit ik de druppellader aan. Werkt perfect. Geen gepruts met kabels onder het zadel en het batterijcompartiment blijft netjes afgesloten.
Nu niet maar in de winter koppel ik de CTEK aan. Er zit wel wat ruimte op het deksel dus klap ik dat kastje zonder meer gewoon dicht. Wil ik ermee rijden? Kastje open, stekker eruit en klaar. Supersimpel en superhandig.
 
Ik dacht ook aan de sigarettenaansteker maar het blijkt dat ik die niet heb. Vreemd! Ik heb wel een USB aansluiting in dat vak maar die is niet geschikt om de accu te laden. USB is 5V. Dat was wel de meest elegante oplossing geweest. Ik heb nu bij Heuts weer zo'n verloop van Ctek connector naar accu (2 oogjes) besteld. Die aansluiting komt onder het zadel, dicht bij de accu. Dus zadel op een kiertje bij het laden. Volgende week heb ik het kabeltje binnen. De vorige is waarschijnlijk aan de Scarabeo blijven zitten. Of de opvolgers daarvan....
Daarna nog LED H7 (Luxeon ZEs) en een smartphonehouder voor navigatie. Dat zal niet meevallen op een 'ingepakt' stuur. We zien wel, heb geen haast.
 
Laatst bewerkt:
Beste forumleden,
Ik ben nieuw hier en heb sinds een half jaar een beverly 350 police. Nieuw aangeschaft, maar als overjarig model. Inmiddels heb ik ruim 1500km met de scoot gereden.
Het is lang geleden dat ik motor heb gereden, laatste motor die ik gehad heb was een transalp 650, daarvoor meerdere cbr 600.
De beverly heb ik voornamelijk voor woonwerk verkeer aangeschaft en omdat het toch weer een beetje begon te kriebelen:)
De scoot bevalt me erg goed maar zou wat sneller mogen zijn met accelereren, maar ja het blijft natuurlijk maar een 350.
Enige probleem wat ik nu een keer of 4 heb ervaren is dat de scoot soms niet helemaal lekker op het gas reageert. Als je ineens volgas geeft dan duurt het heel soms een paar tellen voordat de scoot reageert. Dit kan soms erg hinderlijk zijn. Herkend iemand dit probleem?
Tevens vind ik de achterschokdempers waardeloos, is dit opgelost met de Bitubo dempers?
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft acceleratie is een klein beetje te winnen met een ander vario (Polini, JCosta, Mallossi) of dr. Pulley. Heel veel is dat echter niet want de Beverly is, in deze klasse, zo ongeveer de snelste heb ik me laten vertellen. Alles is dus al behoorlijk geoptimaliseerd. Als je dit topic doorleest (ben ik ook mee bezig) kom je het een en ander tegen. Aarzelen bij vol gas ken ik eigenlijk niet maar wat versta je precies onder ineens volgas geven? Ik doe dat eigenlijk nooit wat het is over het algemeen vlotter om het gas gedoseerd helemaal open te draaien dan in een klap. Ook bij mijn auto gaat dat beter. Het is geen tweetakt. Maar goed, ik ben dus geen goede referentie. De echte Beverly veteranen moeten nog spreken.

Wat betreft de vering; ik heb eigenlijk meer last van dribbelen van het voorwiel. Ik denk stick-slip. Achter is het bij de mijne wel in orde. Zal ook een kwestie zijn van gewicht en voorkeur. Voor zou ik de boel ook graag vervangen door progressieve veren. Of eigenlijk, laten vervangen. Achtervering lukt me wel maar voorvering ligt boven mijn kunnen. Bitubo zal best goed zijn. Ik ken dat merk nog van mijn Guzzi periode. Ik had eigenlijk liever iets van WP gehad omdat ze hem daar ook helemaal afstellen. Ben er heel lang geleden geweest met een Transalp.
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, ik kwam een even beetje in de verleiding:


Wel geinig, een KTM uitlaat op een Beverly. Meneer Pajic weet over het algemeen wel wat hij doet. Vraag me alleen af wat het doet op een euro4 blok.
 
Uitlaat vind ik persoonlijk niet mooi, maar wel bedankt voor de tip:t
Forum heb ik al geheel doorgelezen dus weet idd dat er wat winst te halen is middels de vario. Echter het soms niet goed oppakken met vol gas geven moet eruit, sneller of niet sneller, het hoort niet. De eerste keer had ik er al na 300km last van. En niks zo lastig als een af en toe storing😫
 
Ik ben het ermee eens dat de uitlaat niet bij de stijl van de Beverly past. Vond het wel geinig dat iemand een KTM uitlaat aan een Beverly gefabriekt had. Ben benieuwd naar het geluid.
 
Beste forumleden,
Ik ben nieuw hier en heb sinds een half jaar een beverly 350 police. Nieuw aangeschaft, maar als overjarig model. Inmiddels heb ik ruim 1500km met de scoot gereden.
Het is lang geleden dat ik motor heb gereden, laatste motor die ik gehad heb was een transalp 650, daarvoor meerdere cbr 600.
De beverly heb ik voornamelijk voor woonwerk verkeer aangeschaft en omdat het toch weer een beetje begon te kriebelen:)
De scoot bevalt me erg goed maar zou wat sneller mogen zijn met accelereren, maar ja het blijft natuurlijk maar een 350.
Enige probleem wat ik nu een keer of 4 heb ervaren is dat de scoot soms niet helemaal lekker op het gas reageert. Als je ineens volgas geeft dan duurt het heel soms een paar tellen voordat de scoot reageert. Dit kan soms erg hinderlijk zijn. Herkend iemand dit probleem?
Tevens vind ik de achterschokdempers waardeloos, is dit opgelost met de Bitubo dempers?
Wat je daar zegt dat als je ineens volgas geeft (ik neem aan met warme motor) dat het dan een paar tellen duurt voor de motor reageert, dat hoort niet. Integendeel, een Beverly hangt juist heel goed aan het gas. Heeft ie dat ook als je hem op de middenbok hebt staan?
Wat ook: je hebt hem nieuw gekocht, dus eerst bij de dealer langsgaan met je probleem.
 
Kan dit geen 'product eigenschap' van het euro4 blok zijn? Milieu toestanden? Heb zelf een euro4 en die hangt goed aan het gas maar, zoals gezegd, nooit in een klap naar vol gas. Ben een ouwe l@l..Laatste keer dat ik in een keer vol gas gaf was op de brommer.
Of is het de ASR die erin hakt?
 
Laatst bewerkt:
@PeterCC, ik heb nog nooit geprobeerd om op de middenbok volgas te gaan geven, zie ook niet in wat ik hiermee op zou schieten.
@Vtwinner, het zou me niks verbazen als je gelijk hebt, maar dat zou betekenen dat er een storing in het asr systeem zou zitten.
Heb de scoot in het buitenland gekocht tegen een zeer aantrekkelijke prijs dus dealer zit ver weg en was niet van plan om daar naar toe te gaan.
 
Van het belgische Vespa forum over het kalibreren van de ASR (wel eerst de banden op spanning zetten):

ASR SYSTEM CALIBRATION PROCEDURE. In order to maintain the effectiveness of the ASR system following the replacement of one or both tyres a calibration procedure of the system must be performed as follows on a straight flat stretch of road. Please note that the request for activation of the procedure (steps 1 to 4) must be completed within 60 sec from ignition on the engine.

• It is necessary that the diagnostic phase of the ASR systems and ABS is complete: for this purpose, after the key ON, ride a short distance above 5 km/h and wait for the flashing of the ABS warning light and EFI/ASR to stop.

• Turn the ASR system off by pressing the button on the handlebar and check that the ASR disabling warning light on.

• Allow the engine to idle for at least 3 seconds.

• Press the ASR on/off button and one of the two brake levers simultaneously for at least 4 seconds. The activation of the procedure will be confirmed by turning on the EFI/ASR warning light with a frequency of 2 flashes per second.

• Accelerate to a constant speed of 30 to 40 km/h and maintain it for at least 7 to 8 seconds.

• The end of the procedure will be indicated by the flashing EFI/ASR warning light .

• Once the procedure is complete it is necessary to turn off the vehicle panel (key off) and wait 30 seconds before turning the panel on (key on).

• In case of failure to complete the procedure within 2 minutes the EFI/ASR warning light will stay on steady and the ASR will remain off until the panel is turned off (key off).

• To restart the ASR it is necessary to turn on vehicle panel (key on). It is however necessary to repeat the process until it succeeds.

Baat het niet dan schaadt het ook niet! Je kunt dan in ieder geval je ASR uitsluiten.
 
Bedankt, dit ga ik zeker eens uitproberen! Ben nu op vakantie maar zodra ik terug ben hoor je of het gewerkt heeft :t
 
@PeterCC, ik heb nog nooit geprobeerd om op de middenbok volgas te gaan geven, zie ook niet in wat ik hiermee op zou schieten.
@Vtwinner, het zou me niks verbazen als je gelijk hebt, maar dat zou betekenen dat er een storing in het asr systeem zou zitten.
Heb de scoot in het buitenland gekocht tegen een zeer aantrekkelijke prijs dus dealer zit ver weg en was niet van plan om daar naar toe te gaan.
De hapering zou ook door de aandrijving kunnen komen. Poelies die niet vlot schuiven waardoor de aandrijving in een te hoge overbrenging blijft hangen wat aanvoelt alsof de motor niet goed reageert op het gas.
Door hem op de middenbok te plaatsen schakel je effecten die uit de aandrijving komen nagenoeg uit.

Je hebt hem wel nieuw gekocht, dus loopt je garantieperiode, en dan moet je toch evengoed terecht kunnen bij een lokale Piaggio dealer.
 
@PeterCC Bedankt voor het meedenken, maar het zit zeker niet in de aandrijving. Het is echt iets met het injectiesysteem. Ik ben al bij een officieel piaggio service punt geweest omgeving Eindhoven/geldrop ( zal de naam maar niet noemen) en zij wilden niets doen omdat ik hem daar niet gekocht had
 
Van den Burg Eindhoven geeft eigen klanten voorrang bij drukte. Ze willen er wel naar kijken als het minder druk is....... Ik moet hier in het zuiden ook nog een goede dealer vinden. Ben in het verleden klant geweest bij Van den Burg. Misschien kennen ze me nog. Verder zou ik het niet weten. Anders gewoon Roke. Een eind rijden maar ze hebben er wel verstand van.
 
Los het eigenlijk liever zelf op. Dan weet ik wat er gebeurd met de scoot.
OK. Hoe wil je eraan beginnen?
Ik begrijp dat de motor nu en dan, niet altijd, hapert als je flink gas geeft.
Het heeft niets met je aandrijving te maken, zeg je. Dus iets met de motor. Ofwel ontsteking, ofwel injectie.
Meest waarschijnlijk: de injectie.
Je hebt hem in het buitenland gekocht maar wat is juist het bouwjaar?
 
Scoot is geproduceerd in september 2018. Is in december 2020 voor het eerst op de weg gekomen (Bij mij, ben tenslotte 1e eigenaar).
Heb zelf een uitgebreide technische kennis met een werkplaats met vele gereedschappen tot en met een scope toe dus gaat wel goed komen. Heb alleen geen diagnose apparatuur voor scooters en geen technische handboeken en/Of elektrische schema's, dat maakt het wel wat lastiger.
 
Ergens in dit hele lange topic is een download link gegeven naar het werkplaatshandboek. Ben even het linkje kwijt, was al in de geschiedenis aan het zoeken. Ik heb hem zelf wel gedownload maar eventjes mailen zit er niet in. 86MB. Wetransfer kan eventueel wel. Stuur maar een PM als je hem nodig hebt. Bij een auto met dit soort probleem gebruik je een OBD logger. Dacht niet dat er een OBD op de Beverly zit maar heb er ook nooit naar gezocht.
 
Ben technisch trainer in autotechniek en heb ervaring met dataloggen. Er zit een obd aansluiting op de beverly alleen heb ik niet de juiste software en bijbehorende stekker (is uiteraard geen eobd)
Zal eens gaan speuren naar het werkplaatshandboek. Neem aan dat hier ook de elektrische schema's in staan?
 
Scoot is geproduceerd in september 2018. Is in december 2020 voor het eerst op de weg gekomen (Bij mij, ben tenslotte 1e eigenaar).
Heb zelf een uitgebreide technische kennis met een werkplaats met vele gereedschappen tot en met een scope toe dus gaat wel goed komen. Heb alleen geen diagnose apparatuur voor scooters en geen technische handboeken en/Of elektrische schema's, dat maakt het wel wat lastiger.
September 2018. Dus die heeft dik 2 jaar stil gestaan. Met wat brandstof in de tank, waarschijnlijk E5 ofE10.
E5 en E10 zijn hygroscopisch. Die absorberen geleidelijk aan water uit de omgevingslucht. Waarschijnlijk zit er een beetje water onderin je tank.
Afhankelijk van de omstandigheden gaat er een druppeltje water de injectie in en dat merk je als haperen.
Jij bent duidelijk de beter technicus maar ik zou eenvoudig beginnen met de tank volledig leeg te maken, zo leeg als maar kan, en er dan verse brandstof in te gooien.
Je kan ook niets doen. Stopt wel vanzelf.
 
Nee helaas, dat is het zeker niet. Scoot heeft altijd in de showroom gestaan, dus redelijk constante temperatuur. Bij de eerste tank geen last gehad. Bovendien heeft de scoot nu 1800km gelopen en zou dat water dermate ver verdund zijn, is onmogelijk. Ook zouden de klachten dan anders zijn. Zit zelf zeer te twijfelen aan het asr/ABS systeem.
Maar meten is weten, dus we zullen zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan