Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Ah, mooi! Ik had al een bookmark naar de Beverly onderdelen bij Easyparts. Wil voor het kuntselen in de winter nog wat dingetjes bestellen. H7 LED van Ali ligt al klaar. Claxonneus (dat chromen ding aan de voorkant) wordt ook vervangen. Zit een diepe kras op de mijne en zo duur zijn die dingen nu ook weer niet. Zit nog te dubben over de vering. Ben er niet helemaal tevreden over. Stuurt lekker maar op klinkers stuitert hij alle kanten op. Ik zit alleen aan te hikken tegen de prijs van Bitubo's en het feit dat ik de voorvork zelf niet kan doen. Achtervering is een stuk simpeler te monteren. LeoVince of Akra zou ook leuk zijn maar dat zet ik maar op de lijst voor (veel) later. Je moet nog wat te wensen over houden. Misschien als er een op Marktplaats voorbij komt?
 
(...) Stuurt lekker maar op klinkers stuitert hij alle kanten op. Ik zit alleen aan te hikken tegen de prijs van Bitubo's en het feit dat ik de voorvork zelf niet kan doen. Achtervering is een stuk simpeler te monteren. LeoVince of Akra zou ook leuk zijn maar dat zet ik maar op de lijst voor (veel) later. Je moet nog wat te wensen over houden. Misschien als er een op Marktplaats voorbij komt?
De Beverly stuurt inderdaad erg goed maar zoals je zegt stuitert nogal op kasseien en klinkers, en putdeksels, die hier in de streek doorgaans lukraak over de rijstrook verdeeld staan en meestal 5cm lager dan het wegdek.

Ik denk dat het aan de demping ligt. Bij trage bewegingen doet de ophanging het prima, vb als je stevig remt duikt die mooi in de veren.
Maar bij snelle bewegingen in de ophanging zoals vb bij het rijden over verzakte klinkers of kasseien of te laag liggende putdeksels dan lijkt de demping te "overdempen", dus teveel het inveren van de veren te verhinderen en dat leidt tot stuiteren alsof je geen vering hebt. Ik vind dat een beetje vreemd want ik ken de wegenis in Italiaanse steden en die ligt er dikwijls echt niet al te best bij. Je zou denken dat de mensen van Piaggio hun ophanging daar wel zouden op aangepast hebben.
 
Mijn theorie was stick-slip maar jouw verhaal klinkt eigenlijk heel aannemelijk. Dat roept wel de vraag op of daar iets aan te doen valt. Achter Bitubo en voor andere olie in de vork? Ik ga toch nog het Duitse forum doorspitten of iemand daarmee geëxperimenteerd heeft. Ik meen me wel een combinatie van andere veren voor in combinatie met heel andere dikte olie. Moet te vinden zijn.
Uiteraard is een motor op de swingarm natuurlijk nooit optimaal.
 
P.s. die gedachte over Italiaanse wegen kwam afgelopen weekend ook bij me op toen ik over de klinkers aan het stuiteren was. Piaggio kan het overigens wel want mijn Scarabeo had daar geen last van.
 
Mijn theorie was stick-slip maar jouw verhaal klinkt eigenlijk heel aannemelijk. Dat roept wel de vraag op of daar iets aan te doen valt. Achter Bitubo en voor andere olie in de vork? Ik ga toch nog het Duitse forum doorspitten of iemand daarmee geëxperimenteerd heeft. Ik meen me wel een combinatie van andere veren voor in combinatie met heel andere dikte olie. Moet te vinden zijn.
Uiteraard is een motor op de swingarm natuurlijk nooit optimaal.
De motor + de aandrijving op de de achterste swingarm is niet ideaal qua vering. Nogal veel onafgeveerde massa. Dat klopt. Maar dat geldt niet voor de voorvering en die heeft naar mijn aanvoelen hetzelfde probleem. Mogelijk vind je nuttige tips die je wil delen op dat Duitse forum.
 
Klopt voorvering is ook stuiterig, vind ik persoonlijk nog vervelender dan achter.

Dit is wat ik al gevonden had:


Bitubo, SAE10 en 12cm lucht schijnt de juiste combinatie te zijn (voorschrift Bitubo SAE20 en 9,5cm.....). Achtervering wordt ook besproken maar daar kun je gewoon draaien.
 
Ik ben nog verder aan het zoeken geweest naar de vering van de Beverly. Het valt me op dat de meningen tegenstrijdig zijn. De meesten vinden de vering comfortabel maar er zijn er ook die de vering knetterhard vinden. Zoals ik dus. Behalve het gewicht van de piloot lijkt ook in de de fabriek schuldig te zijn door wisselende voorvorken te leveren. Iemand op modernvespa heeft zelf zo lang aangedrongen tot hij een nieuwe vork kreeg van Piaggio en was daarna helemaal happy. Daar ga ik maar niet op hopen maar wat zou deze verschillen kunnen verklaren? Dikte van de vork-olie? Uitlijning vork, vooras te strak? Als ik er meer verstand van had zou ik wel wat willen testen maar ik zal een geduldige vakman moeten zoeken. Ondertussen verzamel ik zoveel mogelijk informatie.
 
Klopt voorvering is ook stuiterig, vind ik persoonlijk nog vervelender dan achter.

Dit is wat ik al gevonden had:


Bitubo, SAE10 en 12cm lucht schijnt de juiste combinatie te zijn (voorschrift Bitubo SAE20 en 9,5cm.....). Achtervering wordt ook besproken maar daar kun je gewoon draaien.
Bitubo komt steeds terug als een uitstekende optie.
 
Ik ben nog verder aan het zoeken geweest naar de vering van de Beverly. Het valt me op dat de meningen tegenstrijdig zijn. De meesten vinden de vering comfortabel maar er zijn er ook die de vering knetterhard vinden. Zoals ik dus. Behalve het gewicht van de piloot lijkt ook in de de fabriek schuldig te zijn door wisselende voorvorken te leveren. Iemand op modernvespa heeft zelf zo lang aangedrongen tot hij een nieuwe vork kreeg van Piaggio en was daarna helemaal happy. Daar ga ik maar niet op hopen maar wat zou deze verschillen kunnen verklaren? Dikte van de vork-olie? Uitlijning vork, vooras te strak? Als ik er meer verstand van had zou ik wel wat willen testen maar ik zal een geduldige vakman moeten zoeken. Ondertussen verzamel ik zoveel mogelijk informatie.
Volgens mij is er niets mis met de uitlijning van de voorvork want dan zou die altijd wringen, en dat doet hij niet bij langzame bewegingen. Ik denk dat het om de viscositeit van de olie gaat.
 
Goedkoopste optie is om, in dat geval, te experimenteren met de dikte van de olie. Vervelende is dat ik geen idee heb wat er standaard in zit. Ik heb het WPH gedownload dus dat is wel te vinden. Kan best zijn dat ze bij Piaggio af en toe iets anders erin kiepen. Was bij Guzzi (onderdeel van Piaggio) ook zo. Als een onderdeel van een bepaald model even op was werd gewoon een onderdeel van een andere type gebruikt. Gebeurde veel met gas en koppelingskabels. Vervelend voor de eigenaar want die dingen breken snel als ze niet de juiste lengte hebben. Om een lang verhaal kort te maken 🙃; dat zou verklaren waarom er zoveel variatie in de vering lijkt te zitten.
 
Ik heb een werkplaatshandboek voor mijn Beverly 300 en daarin wordt als olie voor de voorvorkdempers opgegeven:
Agip Fork SAE 7,5W.
Ik vermoed dat dat voor een Beverly 350 wellicht dezelfde olie is.
 
Net even gekeken: het is inderdaad SAE7,5W voor de BV350.
Vandaag een dagje vrij gehad (moet toch wat op mijn verjaardag) en lekker wezen toeren met vrouwlief achterop. Valt me op dat met een achterpassagier het beruchte hobbelen van het voorwiel begint bij ca. 60 en het houdt weer op bij 85km/h. Niet onrijdbaar maar wel vrij irritant. Er moet echt iets aan de vering gebeuren en misschien ook aan de balancering maar dit is niet leuk meer.
 
Met passagier rijdt mijn Beverly ook een stuk comfortabeler, zowel voor als achteraan. Dat wijst volgens mij opnieuw op demping.
Met balancering heb ik met of zonder passagier geen probleem. Rijdt altijd even stabiel en trillingsvrij.
 
Het dribbelen van het voorwiel bij 80km/h is ergens in dit draadje wel eens ter sprake gekomen. Op het Duitse forum ook trouwens. Als ik me goed herinner lag het aan de balancering van het achterwiel. Ik had het wel eerder gemerkt zonder passagier maar dat was rond de 80km/h. Iets harder of zachter en ik was er vanaf. Had me er niet zo druk om gemaakt, de teller geeft toch te veel aan dus wat harder dan 80 is niet zo'n probleem. Het hoort niet maar het is ook een lastig probleem daarom probeer ik mijn aandacht er niet op te richten. Met passagier is het snelheidsgebied voor het dribbelen aanzienlijk groter. Interessant. Kwestie van de problemen een voor een aanpakken. Eerst de vering en later eens naar de achterband kijken. Misschien samen met een bandenwissel? Is hij (helaas) nog lang niet aan toe.

De remmen zijn nu wel ingeremd, stoppen doet hij nu wel goed. Vorige eigenaresse is wat te voorzichtig geweest. Ik heb hem gekocht met iets meer dan 1000km en heb er nu 2500km op staan.
 
Vandaag werd de Beverly flink beledigd.

Ik moest vandaag in de binnenstad van Mechelen zijn.
Het parcours van het WK wielrennen loopt dwars door Mechelen en ik had op voorhand opgezocht op de site van de stad langs waar ik mijn bestemming kon bereiken.
Ik was met de Beverly.
Kom ik aan dat punt blijkt de rechterhelft van de straat afgesloten met nadars met een bord verboden voor alle verkeer er op en met 2 agenten er bij.
Dus ik spreek die mannen aan en leg hen uit dat ik wat verder moet zijn.
Zegt één van de agenten: "Ga maar, met de brommer mag dat."
 
Ai, dat doet wel even pijn. ;( Anderzijds heeft het natuurlijk ook voordelen. Formeel mag je een motor ook niet op het trottoir parkeren (alhoewel iedereen dat doet) maar een brommer wel. In de meeste steden wordt het gedoogd maar in sommige wordt gehandhaafd, Als ik de Beverly dus met de kentekenplaat naar de muur zet valt hij niet op tussen de brommers op de stoep. Ook leuk als een automobilist zich verslikt in die brommer bij het stoplicht die in een streep doortrekt tot ver boven de 100. Maar ja, ook ik heb mijn trots dus het stak wel een beetje toen, tijdens de vakantie, de eigenaresse van het B&B telkens heel behulpzaam aan kwam met fietsroutes die we wel met de scooter zou kunnen rijden. Het was wel goed bedoeld. Maar goed mijn ego was weer hersteld toen in Kevelaar mijn Beverly op de Motorrad Parking kon zetten midden in de stad. Een kinderhand is gauw gevuld.
 
Ja, er zijn ook voordelen aan dat je op je scooter niet direct herkend wordt als een motorfiets. Daarom durf ik ook wel eens een traject nemen dat eigenlijk enkel toegelaten is voor fietsers en bromfietsers.

Ach, en de Beverly voelde zich duidelijk niet beledigd want reed nadien even goed als ervoor.
 
Af en toe een stukje fietspad? Dat herken ik wel. De Beverly geeft er niets om, het ego van de bestuurder is de zwakste schakel. Om die reden ben ik ooit van mijn Scarabeo 300 naar een VStrom 1000 overgestapt alleen om er achter te komen dat ik helemaal geen zin meer had in zware fietsen. Die tijd heb ik gehad. Was ook leuk; toen!
 
Aus dem Beverlyforum kopiert für alle mit einem neuen Beverly 400, Das Sitzbankproblem ist gelöst
Modifiziert am 23.9.21 17:51

Hallo allerseits,

heute konnte ich meine neue Bank in Empfang nehmen. Ich habe die alte Bank selbst abgeschraubt und bin dann mit dem Wagen zu Piaggio gefahren. An der neuen Garantiebank sind tatsächlich SÄMTLICHE Anbauteile komplett montiert. Das gesamte Scharnier mit der Feder, der gefederte "Bolzen, der das Licht ausmacht, etc.
So brauchte man nix umschrauben. Ich war ja nun mal sooo gespannt, ob sie nun nicht nur "bruchsicher" ist, wichtiger war mir ja Dichtigkeit und Funktion.
Ergebnis: Tatsächlich schließt die Bank mit leichtem Druck satt und öffnet auch perfekt. Das Beste: Sie dichtet auch rundum perfekt ab. Seht mein Video:



Die Bank hat das Fertigungsdatum 26.08.21. Also holt Euch eine neue Bank, wenn Eure gebrochen und/oder undicht ist. Sie können es jetzt
eek.gif
( damit ist Piaggio gemeint )

Gruß Ludi
 
Laatst bewerkt:
Mijn Duits is niet zo goed is er bij de nieuwe Beverly wat aan de hand met het zitgedeelte?
Kan eventueel iemand me er wat over vertellen die wel goed in Duits is.
Bij voorbaat dank
 
Terug
Bovenaan Onderaan