Piaggio Beverly Sporttouring 350 met ABS Deel 2

Het probleem met het zadel is door Piaggio opgelost door enkele aanpassingen.
Ludi zijn zitting was gebroken en de afdichting rondom was daarbij niet goed. Ludi heeft toen een nieuwe besteld en ontvangen waarbij alle extra's zoals de verlichtingsschakelaar, scharnieren enz. reeds gemonteerd waren op het nieuwe zadel. Na dat hij zelf de montage heeft uitgevoerd blijkt het nieuwe zadel beter te passen dan het oude dus vermeld Ludi dat Piaggio het zadel nu dus wel goed sluitend (en vermoedelijk waterdicht "red".) kan maken. De nu goed aansluitende afdichting is in het bijgevoegde filmpje te zien.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Ik ben stiekem aan het kijken naar een motorscooter voor woonwerk verkeer (5x per week 25km enkele rit, waarvan 20km snelweg) Ik twijfel tussen een Honda Sh300i en Beverly 350. Zouden jullie wat ervaringen kunnen delen over de Beverly?

-Wat is het reële brandstofverbruik?
-Topsnelheid op GPS?
-Positieve eigenschappen tegenover negatieve eigenschappen.
-Hoe is de betrouwbaarheid? Hoe vaak een beurt?
-Zijn er kwalen waarop ik moet letten bij deze motoren?
-Welke kmstand hebben jullie al bereikt?

De belangrijkste aspecten zijn voor mij het brandstofverbruik, betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten. Het is voor mij geen pleziermotor, maar alleen woonwerk. Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.
 
Laatst bewerkt:
Brandstofverbruik; alles tussen de 1:20 en 1:30. De meesten zitten zo rond de 1:23 dus niet extreem zuinig maar je krijgt daarvoor ook behoorlijk wat vermogen terug. Topsnelheid GPS rond de 140km/h. De teller klopt niets van. Bij 80 wijkt de mijne 9km/h af volgens het CJIB ;( . Dat was dan wel weer een meevaller. In ieder geval meer dan genoeg vermogen om mee te komen op de snelweg. Positief; de klassieke styling. Negatief; de klassieke styling. Hangt ervan af wat je smaak is. Hij lijkt vrij veel op een bromscooter vanwege het klassieke model en daardoor wordt je snelheid nog wel eens verkeerd ingeschat. Voordeel is dat niemand klaagt als je een stukje fietspad pakt of tussen de fietsen en de brommer op de stoep staat. Windbescherming is met de fraaie standaard ruit goed maar je wordt wel doof van de turbulenties. Oplossing; een Holleeder ruit, ook wel grootzeil genoemd.
Weinig kwalen bekend behalve bij de allereerste series. Die wilden nog wel eens uitvallen. Iets met een stekker. De 350 is wel gevoelig voor de juiste olie. Dat moet 15W50 zijn. Aangezien de meeste dealers 10W40 in het vat hebben zitten wordt daar wel eens tegen gezondigd.

Verder ben ik persoonlijk niet zo gelukkig met de onrust in het rijwielgedeelte. Exemplarisch hebben ze daar wel eens last van. Helaas heb ik zo'n exemplaar. De mijne hobbelt tussen de 60 en 80km/h afhankelijk van de belading. Heel vervelend en heel moeilijk op te lossen. Ergens in dit draadje is een verhaal van iemand met hetzelfde probleem. Maar je weet snel genoeg of je zo'n exemplaar hebt bij een proefritje. Lekker stukje gaan rijden om te wennen en dan even een stukje met deze snelheden rijden. Geen gehobbel? => kopen!

Persoonlijk had ik wat meer het karakter verwacht van de Scarabeo 300 die ik ooit gehad hebt maar de Beverly heeft een veel scherper karakter, qua acceleratie en qua sturen. De Beverly is wat meer hooligan.

Oh ja, de bagageruimte is prima voor dit model scooter.
 
Goedemiddag,

Ik ben stiekem aan het kijken naar een motorscooter voor woonwerk verkeer (5x per week 25km enkele rit, waarvan 20km snelweg) Ik twijfel tussen een Honda Sh300i en Beverly 350. Zouden jullie wat ervaringen kunnen delen over de Beverly?

-Wat is het reële brandstofverbruik?
-Topsnelheid op GPS?
-Positieve eigenschappen tegenover negatieve eigenschappen.
-Hoe is de betrouwbaarheid? Hoe vaak een beurt?
-Zijn er kwalen waarop ik moet letten bij deze motoren?
-Welke kmstand hebben jullie al bereikt?

De belangrijkste aspecten zijn voor mij het brandstofverbruik, betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten. Het is voor mij geen pleziermotor, maar alleen woonwerk. Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.
Goedemorgen,
Voor mij zou de keus tussen de SH300 en Beverly350 niet moeilijk zijn, kies dan de Beverly 350 (zeker als je ook geregeld op de snelweg zit).
Zelf rij ik dagelijk 60-70km, waarvan ong de helft op snelweg (Amsterdam centrum en A10). Voor de lol rij ik ook, dat tel ik nu niet mee..

Verbruik is prima gemiddeld ong 1:26 / 1:27 (ong een jaar gemeten).. Als ik rustig rij kan ik 1:30 halen, alleen rustig rijden is niet mijn beste kwaliteit. Bij droog weer rij ik zonder abs/ASR (deze kun je uitzetten), dit levert 1,5 a 2 km extra per liter op (maar is vooral iets vlotter).

Ik rij nu 3+ jaar en zit op mijn 2e Beverly, zonder enig probleem. Voelt betrouwbaar dus. Hobbels of iets van de vorige schrijver herken ik niet. Maar goed, ik rij nieuw.. Tweedehand kan er iets gebeurd zijn natuurlijk, daar dus even goed op checken bij proefrit in dat geval.
Er is geen betere scooter in relatie tot onderhoud, slechts 1 beurt per 10.000km!!
Dat scheelt dus serieus met eigenlijk alle andere merken.

Qua snelheid en acceleratie top. Mijn topsnelheid ligt tussen 155-160 km/u.. dit is GPS, maar in tegenstelling tot vorig bericht is analoge meter griezelig nauwkeurig (staan ze juist om bekend en staat ook in diverse test rapporten). Acceleratie is bruut, wel rij ik met malossi. Mijn vorige had ook chiptune, dat ging helemaal los.. Ik tik overigens z'n top zelden aan 120-130,vind ik wel prima. Hij trekt ook vlot door tot die snelheid.
Dit alles is wel heel fijn en voelt 'zeker' bij een stoplicht of inhalen.

Ik rij het hele jaar en bij elk weer en dat is goed te doen. Wel rij ik met hoog scherm, deze is afgezaagd op oog hoogte, bij regen blijf je dan behoorlijk droog.. Verder is beverly redelijk licht in gewicht en levert de 350 het vermogen van een 400, vlot en makkelijk manuvreren dus.
Kortom: behalve functioneel ook gewoon elke dag lekker en plezierig rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik was blij dat mijn teller zoveel (>10%) afweek. Ik reed netjes 80km/h bij een toerritje maar het bleek (achteraf) een 60km/h weg te zijn. Bord over het hoofd gezien. Gelukkig bleek oom agent 71 gemeten te hebben en kreeg ik, na correctie, een bekeuring voor 68km/h. Op mijn verjaardag nota bene... Heb er nog wel een leuke foto aan overgehouden. Wel een beetje dure foto. 66 euro.....
Het was me al opgevallen dat ik wel erg vaak ingehaald werd als ik me (op de teller) netjes aan de snelheid hield. Tja, de mijne is waarschijnlijk op een maandagochtend in elkaar geschroefd. Ik wissel nog wel eens van voertuigen en heel af en toe heb je pech.
Verder geen verkeerd woord over Italianen. Heb met veel plezier een Piaggio X9, Aprillia Scarabeo en Atlantic en reeks Guzzi's gereden. Niet perfect maar nooit saai. Overigens ook Honda's gehad (SW-T400 en PCX125); heel fijne scooters. Nooit een SH300 gehad, viel af vanwege de bagageruimte maar het zal ongetwijfeld een prima scooter zijn gezien de populariteit in Italië.
 
Toen ik in 2010 mijn scarabeo 300 kocht had in 2 weken tijd een boete van 300 en eentje van 320 euro te pakken.
Deed wel erg pijn.
 
Oef, dat wil ik geloven. Duurt wel weer een tijdje voor je dan weer een beetje fijn kunt rijden. Achter elke boom zie je politie en een overtreding is snel gemaakt door de vaak totaal onzinnige snelheidslimieten. Tegenwoordig 30km/h op de grote doorgaande weg door ons dorp, was voorheen altijd 50. Nooit een ongeluk gebeurd! Niemand houdt zich daar aan. Als je dat wel zou proberen wordt je opgeduwd. Maar als ze er staan wordt het wel heel erg duur. 20km/h te hard binnen de bebouwde kom is prijzig. Zou daarom graag een smartphonehouder willen om mijn eigen snelheid en de geldende maximum snelheid in de gaten te houden. Valt niet mee op een scooter met bekleed stuur. Rommel is genoeg te krijgen maar een beetje degelijke valt niet mee.
 
Ik rij nu twee en een half jaar met de Beverly, ruim 10.000km mee gereden, en ondertussen weet ik dat mijn snelheidsmeter een 10km/hr te hoog aangeeft. 60 op de teller is 50 in werkelijkheid, 80 op de teller is 70 enz. Lijkt over de hele schaal ongeveer gelijk te blijven. Zo gek veel is dat niet. Op mijn auto zit er een verschil van 6km/hr.
Dus als je 80 op de teller rijdt en ze flitsen je aan 71 dan lijkt me dat heel normaal.

Tot nu 1 boete gehad met de Beverly. In de buurt van Mechelen. Ik dacht dat ik al lang uit de bebouwde kom was maar blijkbaar niet.
Ergens achter een boom of in het struikgewas als een echte struikrover stond er daar zo een flitstoestel. Gemeten snelheid 67. Ik zal ook wel rond de 80 op de teller gezeten hebben.

Je hebt wel gelijk met onzinnige snelheidslimieten.
En die komen vaak tot stand omwille van irrationele redenen.
Hier achter ons loopt een lokale verbindingsweg, een gemeenteweg. 1 rijstrook in elke richting en langs beide zijden een vrijliggend fietspad. Een beetje bochten erin en er staan over de hele lengte van enkele km regelmatig vrijstaande woningen. Het is een natuurlijke 70 weg.
Ik was toen lid van de verkeerscommissie in onze gemeente (als geïnteresseerd burger, ik had daar geen mandaat of zo).
De toenmalige schepen van verkeer kwam ermee af om daar borden 50 te plaatsen. De argumentatie was dat die weg ook door scholieren met de fiets wordt gebruikt en dat de luchtverplaatsing door 70 rijdend verkeer gevaarlijk zou zijn voor de jonge fietsers. Als de jonge fietser zonder handen kan rijden al tokkelend op de smartphone terwijl het verkeer langsrijdt dan denk ik niet dat die jonge fietser daar in werkelijkheid veel last van heeft. Maar goed het moest.

Maar vooraleer de borden te plaatsen werd een meting uitgevoerd van de daar gereden snelheden, nauwelijks zichtbaar een bord aan een paal, geen boetes of zo.
Bleek dat de gemiddelde snelheid op 61km/hr lag met 88% van het verkeer sneller dan 50 en de V85 op 70. Dus een smalle verdeling, een natuurlijke 70 weg.
Dan de borden geplaatst en enkele maanden later opnieuw een meting. In feite bleek er nagenoeg niets veranderd.
Dus moesten er bijkomende aanpassingen gebeuren. Dat moesten dan versmallingen worden. Houten bakken, soort compostbakken, gevuld met zandzakken om de zoveel 100m. Die hebben daar een jaar of zo gestaan. Tegen dan waren de meeste al flink beschadigd of zelfs compleet aan stukken gereden.
Tenslotte organiseerde de gemeente een stemming onder de bewoners van die weg. Resultaat: die bakken moesten weg, maar die borden 50 mochten wel blijven. Pure hypocrisie.
Zo is het nu nog altijd en het verkeer gaat er nog altijd zijn normale gang, ongeacht welke borden er staan.
 
Ik woon in het westland, daar hadden we in 4 maanden tijd 48472 flits boetes.
Bijna allemaal voor snelheid, een paar honderd voor door rood.
 
Mijn Beverly is inmiddels ingeruild voor een wat oudere Burgman 400ABS. Met mijn spieraandoening is de rustige en lange, lagere Burgman gemakkelijker te hanteren dan de Beverly. Zeker met passagier. Het hielp natuurlijk niet dat het rijwielgedeelte van mijn Beverly niet helemaal lekker was. Veel meer onrust dan normaal. In ieder geval wilde ik er niet te veel tijd in steken. Geen idee hoe lang ik nog kan rijden. Dus van hooligan naar lobbes. En van 2400km naar 27500km. Gelukkig wel met complete en controleerbare onderhoudshistorie.
 
Mijn beverly 350 wijkt ook behoorlijk af. Op een 80 kmh weg rijd ik 90.

Trouwens, weten jullie waar de aansluiten bij mijn beverly voor is?
Komt mij niet bekend voor.
 

Bijlagen

  • 20211018_091629.jpg
    20211018_091629.jpg
    227,4 KB · Weergaven: 22
Net nog even vlug gegoogled op 'afwijking snelheidsmeter'. Het lijkt er sterk op dat het geen probleem is als je teller teveel aangeeft. 10% is voor huidige normen wel veel maar het mag. Het lijkt er op dat het bv. ook wel 20% mag zijn. Ik kan geen eis op nauwkeurigheid vinden. De teller mag echter niet te weinig aangeven. Wel raar; als je 80 denkt te rijden en het is maar 50 in het echt lijkt me dat ook gevaarlijk. Met die 10km/h verschil vlogen de auto's al om mijn oren. Je gaat dus vanzelf maar harder rijden op je teller. Wie hou je nu voor de gek?

De teller in mijn auto is echter akelig nauwkeurig. Het kan dus wel. Aangezien ik de snelheid analoog en digitaal kan weergeven kan ik mooi vergelijken met de GPS en dat is gewoon 1 op 1.
 
Net nog even vlug gegoogled op 'afwijking snelheidsmeter'. Het lijkt er sterk op dat het geen probleem is als je teller teveel aangeeft. 10% is voor huidige normen wel veel maar het mag. Het lijkt er op dat het bv. ook wel 20% mag zijn. Ik kan geen eis op nauwkeurigheid vinden. De teller mag echter niet te weinig aangeven. Wel raar; als je 80 denkt te rijden en het is maar 50 in het echt lijkt me dat ook gevaarlijk. Met die 10km/h verschil vlogen de auto's al om mijn oren. Je gaat dus vanzelf maar harder rijden op je teller. Wie hou je nu voor de gek?

De teller in mijn auto is echter akelig nauwkeurig. Het kan dus wel. Aangezien ik de snelheid analoog en digitaal kan weergeven kan ik mooi vergelijken met de GPS en dat is gewoon 1 op 1.
Dat klopt. Mag meer aanduiden maar niet minder. Bij mijn Beverly is het verschil pakweg 10km/h. Geen probleem. Die 10 tel ik er wel bij.

Met één van mijn vorige auto's had ik een probleem met de versnellingsbak. Detail zou ons te ver leiden, maar het probleem zat in het staartstuk van de bak, er voor gekozen om een tweedehands staartstuk te laten monteren. Zelfde versnellingsbak op 1 detail na: de eindoverbrenging van het type auto waar die uit kwam was anders, en het rondsel dat de snelheidsmeter aandreef, toen nog allemaal zuiver mechanisch, zat in dat staartstuk en had een andere overbrenging. Ik reed toen met een Fuego GTX en de bak kwam uit een R20.
En plots reed ik op de teller 20 - 30km/h trager dan reëel. Beetje vreemd in het begin maar word je snel gewend. Ik heb dat rondsel van mijn oorspronkelijke bak toch maar laten overzetten.
 
Leuk zo'n Fuego!
Als het een absoluut verschil is gaat het wel. Kun je altijd een vast getal optellen maar als het een relatief verschil is wordt het vervelender. Moet je met een percentage gaan werken. 10% dus bij 50km/h +5 en bij 100km/h +10. In mijn tijd bij de instrumentatie-dienst was een procentuele afwijking eigenlijk gebruikelijker. Dat zou je ook verwachten met een mechanische snelheidsmeter maar het lijkt bij de Beverly toch echt gewoon +10 te zijn. Raar. Zou je eigenlijk gewoon een vaste offset erbij moeten kunnen tellen om het op te lossen.
 
Leuk zo'n Fuego!
Als het een absoluut verschil is gaat het wel. Kun je altijd een vast getal optellen maar als het een relatief verschil is wordt het vervelender. Moet je met een percentage gaan werken. 10% dus bij 50km/h +5 en bij 100km/h +10. In mijn tijd bij de instrumentatie-dienst was een procentuele afwijking eigenlijk gebruikelijker. Dat zou je ook verwachten met een mechanische snelheidsmeter maar het lijkt bij de Beverly toch echt gewoon +10 te zijn. Raar. Zou je eigenlijk gewoon een vaste offset erbij moeten kunnen tellen om het op te lossen.
Die Fuego GTX met zijn 2 liter 110pk motor reed best goed. Als ik het me goed herinner was hij van bouwjaar 1983.

Bij de Beverly lijkt het wel +10 te zijn, toch in het snelheidsgebied tussen 50 en 100. Je zou inderdaad procentueel verwachten. Maar als ik op die bordjes afga die ik regelmatig tegenkom en je snelheid meten en je dan zeggen dat je 49 rijdt in zone 50, groen en thumbs up, of 51, rood want grote misdadiger, je kent ze wel, en die heb je ook in 70 zones, dan lijkt het toch gewoon +10 te zijn. Ik tel er gewoon 10 bij.
50 wordt dan 60 op de teller, 70 wordt 80 en 90 wordt 100, en niks probleem.
 
Dat klopt maar overdrijven is ook een kunst. Het blijft natuurlijk wel een Italiaan. De Veglia's op mijn Guzzi konden er ook wat van. Maar toch wel mooi als je kon vertellen dat je 250 gehaald had :). Bij mijn '78 BMW R100RS was het helemaal erg. De naalden hadden zo weinig demping dat je maar een schatting van de snelheid en toerental moest maken zo erg waren die dingen aan het kwispelen. Dat heb ik daarna nooit meer gezien, bij geen enkele motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan