Piaggio Fly 125 benzine komt bij olie.

pakpatek

Rookie
18 okt 2022
6
0
hi, ik heb een piaggio fly 125cc LEADER blok sinds kort, en er komt olie uit mijn luchtfilter, nu heb ik rondgevraagd etc en komt er dus benzine in mijn carter (dus bij me olie)
Ik heb echt geen flauw idee hoe dit kan gebeuren.. het is een carberateur motor dus zat te denken iets met de vacuum? Dat ie zegmaar blijft doorstromen terwijl de motor uitstaat of slecht benzine kraantje??? Ik weet echt niet waar het probleem door komt en misschien weet een van jullie er meer over. Het lijkt alleen te gebeuren na het uitzetten van de motor. als ik mijn peilstok bekijk, is het olieniveau te hoog en ruikt t naar benzine... Dus kan eigenlijk alleen maar wijzen op precies dat probleem.
Ik hoop dat een van jullie hier verstand van heeft en mij kan helpen! scooter is uit 2009 en heeft rond de 20000 gelopen
 
Als je oliepeil gestegen is en je olie naar benzine ruikt dan lijkt het inderdaad erg waarschijnlijk dat er benzine in je oliecarter terecht gekomen is.
Maar hoe kan dat gebeurd zijn?

Waar zit je benzinetank? Onder het zadel en hoger dan de motor?
Dan zou kunnen dat de benzine via je carburateur in de cilinder loopt en dan via de zuiger naar beneden lekt in het carter.
Dat zou betekenen dat de vlotter in de vlotterkamer de aanvoer van benzine niet meer correct afsluit.
Heeft je scooter een benzinepomp?
Start ie moeilijk, met koude of warme motor?
 
Zou niet meer starten en eerst het probleem oplossen.
 
is 2009, maar geloof dat er niet dus olie bij me benzine komt.. geloof dat het alleen maar is dat er olie uit me luchtfilter komt via me klepontluchtingsslang... kan te maken hebben met kleppen/klepspeling? carb is geloof standaard 32mm piaggio. gister ook olie ververst en luchtfilter schoongemaakt. druipt nu geen olie meer maar weet zodra het schuimfilter alles weer heeft opgezogen dat ie weer gaat lekken...

Edit: heb vacuum etc nagekeken stopt gewoon met stromen na uitzettten motor carb ook gereinigd sproeiers gereinigd.
 
is 2009, maar geloof dat er niet dus olie bij me benzine komt.. geloof dat het alleen maar is dat er olie uit me luchtfilter komt via me klepontluchtingsslang... kan te maken hebben met kleppen/klepspeling? carb is geloof standaard 32mm piaggio. gister ook olie ververst en luchtfilter schoongemaakt. druipt nu geen olie meer maar weet zodra het schuimfilter alles weer heeft opgezogen dat ie weer gaat lekken...

Edit: heb vacuum etc nagekeken stopt gewoon met stromen na uitzettten motor carb ook gereinigd sproeiers gereinigd.
Dat er via de carterontluchting wat olie in je luchtfilter terechtkomt is niet iets om je zorgen over te maken. In die carterdampen zit wat oliemist die in de luchtfilter condenseert. En als het al lang geleden is dat de motor nog eens onderhoud heeft gehad kan er wat olie lekken uit je luchtfilter.
Je zegt 2009 en 20.000km. Heb je enig idee wanneer die zijn laatste onderhoudsbeurt heeft gehad?
 
Dat er benzine bij je olie komt mag absoluut niet. Niet meer mee rijden tot probleem is opgelost.
Ik vermoed dat de benzine via de benzinekraan en de carburateur in het carter komt.
Als je de carburateur demonteert moet je vlotterniveau goed zijn en mag niet "overlopen". Ook de benzinekraan controleren.

 
Dat er via de carterontluchting wat olie in je luchtfilter terechtkomt is niet iets om je zorgen over te maken. In die carterdampen zit wat oliemist die in de luchtfilter condenseert. En als het al lang geleden is dat de motor nog eens onderhoud heeft gehad kan er wat olie lekken uit je luchtfilter.
Je zegt 2009 en 20.000km. Heb je enig idee wanneer die zijn laatste onderhoudsbeurt heeft gehad?
na een paar dagen rijden na luchtfilter schoonmaken komt er steeds meer uit... is toch iets met klepspeling?
 
na een paar dagen rijden na luchtfilter schoonmaken komt er steeds meer uit... is toch iets met klepspeling?
Dat hoort inderdaad niet.

Maar dat heeft niets met de klepspeling te maken.
Er komt teveel olie mee met je carterventilatie, en daar zijn, denk ik, maar 2 mogelijke verklaringen:
1) je oliepeil is te hoog waardoor olie in het rond wordt geslingerd in je carter en die olie komt terecht in de carterventilatie en die mondt uit in de luchtfilter
2) je zuigerveren hebben hun beste tijd gehad en er blaast teveel gas van boven je zuiger je carter in waar teveel overdruk ontstaat en teveel debiet in je carterventilatie

De eerste optie is de eenvoudigste. Waar staat je oliepeil? En hoe heb je dat gemeten?
 
Dat hoort inderdaad niet.

Maar dat heeft niets met de klepspeling te maken.
Er komt teveel olie mee met je carterventilatie, en daar zijn, denk ik, maar 2 mogelijke verklaringen:
1) je oliepeil is te hoog waardoor olie in het rond wordt geslingerd in je carter en die olie komt terecht in de carterventilatie en die mondt uit in de luchtfilter
2) je zuigerveren hebben hun beste tijd gehad en er blaast teveel gas van boven je zuiger je carter in waar teveel overdruk ontstaat en teveel debiet in je carterventilatie

De eerste optie is de eenvoudigste. Waar staat je oliepeil? En hoe heb je dat gemeten?
Olie peil staat prima gewoon met peilstokje. Droog maken en opnieuw indoen enzo. En is niet carter ventilatie is klepontluchtingslang geloof ik… zit op me kleppendeksel
 
Olie peil staat prima gewoon met peilstokje. Droog maken en opnieuw indoen enzo. En is niet carter ventilatie is klepontluchtingslang geloof ik… zit op me kleppendeksel
Wat zou klepspeling sowieso moeten zijn
bij dit blok? Kan niks over vinden
 
De carterventilatie voert dampen af die langs de zuiger doorlekken en zorgt er ook voor dat er zich geen overdruk opbouwt in de motor.
De ruimte van carter tot kleppendeksel vormt 1 geheel. Op zich is het niet zo belangrijk waar ergens de afvoerslang is aangesloten.
Wat bedoel je met oliepeil hoger en lager? Ik ga ervan uit dat je het oliepeil niet direct meet na een rit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan