Piaggio Hexagon

jeffrey91

MF'er
23 mrt 2008
86
46
Hallo,


Ik heb sinds deze week een hexagon gekregen van een kennis van me moeder. De motorscooter is 4 jaar geleden lopend weggezet. IK heb nu dus thuis de carburateur eraf gehaald, schoongemaakt etc, membraam.

Maar nu even de vraag:

Ik heb een andere accu erop aangezien de orginele dood is. 'T is een 3ah accu. Lichten en alles doet het, alleen als ik de bougie tegen de cilinder houd vonkt deze blauw, maar vonk .... niks niks ... vonk. Ik maak gebruik van de startmotor, die kan hard genoeg draaien lijkt me met die accu aangezien er toch haast geen druk in de cillinder is.

Met de kickstart wil die ook niet echt goed vonken, heel af en toe zie je dan een blauwe vonk. Ook heb ik geprobeerd de bougiekabel tegen/ stukje van de cilinder af te houden,


Waar kan dit aan liggen? ;(



Jeffrey
 
Heb zelf geen idee, weetniet precies wat voor een ontsteking erop zit. bijstellen, zou dat kunne helpen? :9~
 
Cdi kun je niet bijstellen; da's de controle-unit van de el. ontsteking.
Na lange stilstand start een Hexagon trouwens het best met de kickstarter.
 
hmm okee,


zou het ook aan de te kleine accu kunnen liggen dat die daardoor niet helemaal goed vonkt..?
 
Ja, dat zou ook nog kunnen; er moet een 9 Ah accu in.
Met een te zwakke of oude accu start 'íe ook niet...
Dan heb ik 't over de 125 2T.
Over wat voor een Hexagon gaat het; een 125,150,180 of 250cc en 2- of 4 takt?
 
Kijk hier eens voor de goede accu
http://www.easyparts.nl/showdrawing/902/32851/-/0-968-1-m420-m898-m2326-s902-d32851/Battery.html
Ik zou persoonlijk voor de 12 ah gaan ipv de 9ah
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een:
Piaggio Hexagon 150cc twee-takt.


De accu die erin zat is in ieder geval niet goed meer, dus had ik er een 3 ah accu in gedaan (had ik nog liggen). Hiermee vonkte die dus af en toe.

Vanmiddag ben ik nog even bezig geweest. Ik heb toen de acculader rechtstreeks aangesloten op de + en -. Dus zonder accu er tussen. Hij heeft nog even gelopen toen (3 maal en dan weer uitvallen).

Alleen het rare is, nu vonkt die niet. Ook niet als ik hem via de accu van een auto laat overstarten of wat dan ook. Heb nog gekeken of de kabel vonkte, maar tevergeefs.



Mvg,
Jeffrey
 
Als hij even gelopen heeft en nu niet meer vonkt ben ik toch bang dat het aan de CDI ligt.
Op MP wordt nu een gedemonteerde hex aangeboden, wellicht heeft hij nog een cdi liggen.
Is de investering meer dan waard want het zijn heerlijke [en snelle] motorscooters.
Benzine[gewone''auto''brandstof dus] en olie reservoir heb je geledigd en nwe erin gedaan neem ik aan.
 
ja elektriche starte moet je niet doen met auto start kabels dan krijg je te veel ampere en gaat je accu stuk van. beste is na tijd stil staan gewoon met kikstart lang genoeg kikken.
maar heb je al nieuwe bougie geprobeert?
 
Hey,


Hij vonkt nu wel weer, ligt puur aan het stroom vermoed ik. De accu's die ik hierheb zijn dood of niet sterk genoeg.

Als die veel stroom heeft, vonkt die wel. Ik denk dat als ik een nieuwe accu erop doe het klaar is.

Hij klapt trouwens wat uit de uitlaat (3x ene beste knal (bij het aankicken.).) Lekke koppaking of door het lange stilstaan?



Wat is een goed type accu, 12 Ah, voor electrische start etc. Beetje een goedkoop type aub.
 
Die klappen zullen wel komen door het stilstaan; lekke koppakking heb ik bij een Hex nog nooit van gehoord; zal eerder komen door de ontsteking of slecht vonkende bougie.
Accu: easyparts.nl of een andere aanbieding...
In de Hexagon-monteursreparatiehandleiding bevelen ze specifiek een 9Ah accu aan; een te hoog amperage is ook niet goed.

Plaats 'ns een fotootje van de hexagon; altijd leuk.
 
Hier wat foto's van de hexagon.
m5110018rr4.jpg

m5110019ry5.jpg

m5110021vc5.jpg

m5110020ai6.jpg

m5110022zb4.jpg



Trouwens, wat voor blok zit er nu onder dan? Zal trouwens wel een 9 ah accu bestellen. Zit er eigenlijk veel verschil in die accu's die geschikt zijn voor ene Hexagon, omdat er nog al veel prijsverschil zit tussen sommige accu's.
 
Da's zo te zien nog een nette Hex mét de [best dure] chrome beschermingsbeugels+origineel kofferrekje [de schanieren ontbreken?].
Zit er nog wel een kenteken bij?
Bij Easyparts.nl kun je je type Hex invoeren en dan krijg je exact de onderdelen [dus ook accu] te zien die toepasbaar zijn voor jouw type Hexagon; wel handig als je het chassisnr. bij de hand hebt, dan weet je zeker dat je het goede type invoert én weet je exact wat voor blok je eronder hebt.
Een nwe accu is de investering echt wel waard want het zijn echt fijn rijdende scooters.
Wat is de km-stand eigenlijk?

In de stad houdt sowieso geen auto een 2t Hex bij!
8-)
 
Laatst bewerkt:
Deze hex komt uit Duitsland, (daar woonde de vorige eigenaar zelf ook). Daar heeft die in de verzekering gezeten maar is er uitgehaald 2 jaar geleden omdat die niet meer echt gebruikt werd. En sinds anderhalve week is die naar Nederland (mijn huis) gekomen.

Kilometerstand: 40888km

Dat tankrekje, er zit aan 1 kant een scharnier, zelf dacht ik dat dit zo hoorde.


Piaggio V.E - Italien
 
Trouwens, even over de accu.

http://www.easyparts.nl/showarticles_info.php (EasyParts.nl - Front Cover -)
http://www.easyparts.nl/showarticles_info.php (EasyParts.nl - Front Cover -)

Deze 2 zijn voor orgineel Hexagon.


Dit type past ook op een hexagon 125/ 180 2takt:
EasyParts.nl - Accu 12n9-4b-1 Lp -

Staat aangegeven. Zal er veel verschil in zitten? In de prijs in ieder geval wel.,
 
Er zat een 12N5.5-3B accu in, is deze wel sterk genoeg dan? Beetje vaag of klopt dat wel? Want dat is toch 6 ah
 
Ha die Jeffry ik zelf heb een hexagon 180cc gehad en deze had dezelfde probleem, na wat zoeken bleek de massa kabel van de accu naar het frame los te zitten, deze vast gezet en daarna reed hij als een trein.
Het blok is hetzelfde als de gilera runner, die beugels rondom zijn trouwens typisch duits dus wees er zuinig op.
Ikzelf had ook een grotere accu gemonteerd zodat hij feller de startmotor rondgooide en vooral in de winter beter startte, maar ik weet helaas geen waardes meer.
groeten Hupie
 
Heb vanavond een nieuwe accu opgehaald. Een 9ah accu die precies past, dit type staat ook orgineel aangegeven voor de Piaggio hexagon 150cc 2T. Vonkte heel af en toe. Maar de accu is ook nog niet vol, dus we zien wel.
 
frame code easyparts: ZAPM05-06.
Soms moet je zelfs de onderdelen van runner FXR kopen zijn precies hetzelfde alleen goedkoper
 
Laatst bewerkt:
En , heb je je hex al goed lopend?

Kofferrekje behoort echt 2 schanieren te hebben, anders gaat het rammelen; je zult ook zien dat zowel links als rechts zo'n beugeltje zit voor het schanier.

Ik heb net al het chroomwerk van m'n hex afgehaald om eens goed te poetsen; valt op dat het erg goede kwaliteit is [en zwaar] deze originele Piaggio-parts.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan