Piaggio leader 125-180-200cc 4t tuning

Edterr

Die hard MF'er
27 nov 2008
837
1
Omdat ik vind dat er toch niet zo heel veel informatie hierover te vinden is, zal ik even een paar dingen op een rijtje zetten die ik ondertussen te weten ben gekomen.

Het leader blok van piaggio heb je in verschillende soorten.

Kort carter 125cc/150cc luchtgekoeld
lang carter 125cc watergekoeld
lang carter 180cc watergekoeld
lang carter 200cc watergekoeld

Wat kan je er aan veranderen?

Voor een 125cc luchtgekoeldblok zijn de volgende onderdelen beschikbaar:

Malossi vario
Malossi achterpoulie
Langere vertanding
190cc cilinder.

Dat geld ook voor een 125cc watergekoeld lang carter, echter kan je hierop wel een 200cc cilinder (origineel piaggio) opzetten.

Voor alle watergekoelde 4t leader blokken schijnen sinds kort ook 2 nieuwe kits beschikbaar te zijn, dit gaat om een 244cc, en een 278cc cilinder kit.

Dat zijn ook precies de inhouden van de cilinders van bijv een gts250, en een gts300.

De kit bestaat dus ook uit een originele cilinder+zuiger, en een aangepaste krukas (langere slag, zodat de cilinderinhoud gehaald kan worden.

Langere nokkenasketting, tapeindes en kettinggeleiders zitten er ook bij.

Het enige wat je dan nog zou moeten hebben is een kop met grotere kleppen, maar voor straatgebruik zal de originele kop ook wel voldoen.

plaatjes van de quasar ombouwkit:

8451509002766624.jpg


Foto van de 190cc cilinder voor 125cc luchtgekoelde blokken:

50.jpg



Vario's en poulies weten de meesten ondertussen wel hoe alles eruit ziet neem ik aan.


Nou ga ik binnenkort van 2 blokken 1 proberen te maken, namenlijk een ET125 blok, en een runner 180cc 4T blok (credits voor joeyverveer ;) )

Dan ga ik is vogelen of de watergekoelde 180 cilinder, ook op een 125 luchtgekoeld blok pas te maken is, en dan wel inclusief kop, grootste uitdaging zal denk ik de koeling worden.


als iemand nog op/aanmerkingen of kritiek heeft, zeg het even
dan zal ik het veranderen.

Gr edwin
 
4-takten :? ....nou-ja suk6 dan maar,zal minder vaak stuk lopen dan de gevoelige 2-takten iig |( ,en snelheid/optrek zal wel goed zitten,daar zorgt de vario principe welvoor..
Gr Mike (die stickum zelf ook wel een 4-takt zou willen :X )
 
Leuk! Een 4takt tunig topic!

Koeling zal inderdaad niet meevallen (denk ik), maar wellicht kan je de radiator en eventueel de waterpomp van een zwaarder gemotoriseerde scooter overzetten zonder ál teveel geknutsel.

Succes! Karl
 
wil me vespa gt 125 ook sneller maken advies? ik zat te denken aan 210cc malosi of anders omdat al veel km gemaakt heb ander blok 250cc en dan de injectie voor carb vervangen
 
als je de injector vervangt voor een carb, zal je je ontsteking ook moeten aanpassen.

ik zou er gewoon de cilinder en de injector+gasklephuis van een gt200 opzetten.
 
ow, dat wist ik nog niet.

is de kop van een gt200 wel hetzelfde als van een 125?
 
Gister langsgeweest bij VT om de kleppen uit de kop van het 180cc blok te krijgen, maar het was toch erger dan verwacht.
Kop is gescheurd in het bougiedraad, dus hij is onbruikbaar.

Kromme klepjes:
vipojt.jpg


Dus even aan de slag gegaan:

Het ET125cc blok (luchtgekoeld, trommelrem)

rstt6u.jpg


28wgbxd.jpg


Wel een beetje ranzig allemaal, maar dat is nog te overzien :+

180 cilinder past in principe erop, er moet alleen een klein stalen busje uit het carter gehaald worden. De olie kanalen komen verder ook allemaal overeen, dus de cilinder+kop is in ieder geval geen probleem om te monteren.

o9fpqx.jpg


Ook heb ik het complete achtercardan overgezet, waardoor ik nu schijfrem achter heb, en daardoor een support bracket van een 180 kan monteren.

Enige verschil was een lager:

Et 125 vertandingskast:
ivfvww.jpg


Runner 180 vertandingskast:
10nthfb.jpg


Hierdoor staat de as dus meer naar achter, zodat ik nu desnoods een 12 inch wiel kan monteren.
de basis van de 2 carters zijn dus precies hetzelfde, alleen door de tandwielkast te veranderen, kan je er dus een ''lang'' carter van maken.

ET blok vrijwel compleet:
5y56d4.jpg


Wat er dus allemaal overgezet kan worden:

Cilinder
cilinderkop
achtercardan+schijfrem gedeelte
supportbracket
waterpomp
v-snaar geleiderol

Binnenkort nog bestellen:
Nieuwe kop
strakke klepveren
malossi nokkenas
nieuwe distributieketting
malossi vario
malossi achterpoulies
34mm koso carburateur
 
maar de 180cc cilinder is tog watergekoeld en 125cc is tog lucht gekoeld?
en welk model blok is die van de vespa? eerste of 2 de versie
 
blok wat als 1ste op de foto staat is van de vespa.
is nu watergekoeld dus.
 
zat zelf ook al te kijke om me vespa op tevoeren. zat zelf te kijke om een 250cc blok te kopen met injectie. en dan omte bouwen na carb. alleen weet niet of dat haalbaar is.
ik heb de cilinder vergeleken en de kop en membraam inlaat zien er het zelfde uit.
 
kan je beter een 210cc van malossi of een 200cc runner cilinder monteren, veel minder werk

membraan inlaat zit trouwens alleen op een 2takt.
 
Laatst bewerkt:
Oke zat ook al te kijke voor zo cillinder maar me blok heeft al 45dkm gelopen, weet niet of het dan nog verstandig is
 
doe je er voor de zekerheid een nieuwe nokkenasketting en oliepompketting op, en controleer je de krukas op speling.

kan imo prima hoor.
 
ik heb even gekeken als ik 210cc mallosi haal ben ongeveer 300 kwijt en als gewoon een orginele 200cc cilinder haal dan ben ik maar 140 euro nieuw kwijt. dus zit nog te kijken wat ik ga doen. want ik heb al een 250cc blok waar de injetie van kapot is .
 
ik heb even gekeken als ik 210cc mallosi haal ben ongeveer 300 kwijt en als gewoon een orginele 200cc cilinder haal dan ben ik maar 140 euro nieuw kwijt. dus zit nog te kijken wat ik ga doen. want ik heb al een 250cc blok waar de injetie van kapot is .

maar dat 250cc blok is een Quasar blok, ik weet niet of veel overeenkomt met het leader blok???
 
ik d8 dat die het zelfde waren zien er het zelfde uit. je kan tog ook op de leaders een quasar cillinder van 244 of zelf 277cc er op zetten en krukas en zo
 
nee, je kan op een leader blok een 250 cilinder zetten, als je een omgebouwde krukas erin zet.

steek van de tapeindes en de oliekanalen komen wel overeen.
 
Als eerdag tijd heb ga er wel aan sleutelen kijken of ik de 250 blok lopend er onder krijg anders neem ik gewoon een nieuwe 200cc cillinder
 
ik heb de meeste lagers keerringen en kettingen binnen, en ik heb een stalker achtervelg liggen die (nog) niet past.

dus ik ben de komende tijd bezig met een adapter te draaien en nog ff wachten op me nieuwe kop.
 
oke maar wat is nou het verschil tussen Quasar blok en een leader.
heb ze naast elkaar gelegen en carters zien er het zelfde uit
 
ik heb de meeste lagers keerringen en kettingen binnen, en ik heb een stalker achtervelg liggen die (nog) niet past.

dus ik ben de komende tijd bezig met een adapter te draaien en nog ff wachten op me nieuwe kop.

Ik heb nog een stel dubbeldisk runnervelgen liggen als je wil..
 
is dat wel voor een motorrunner? want een gewone runner achtervelg paste er ook al niet op :(
 
Waar is die Quasar ombouwkit te koop? is die toevallig van malossi? Ik kan hem namelijk nergens op de malossi site ontdekken.
Ik heb plannen om een 125cc luchtgekoeld blok om te bouwen naar 200 of meer cc watergekoeld blok. De grootste cilinder die ik voor het leader blok heb gezien is een 210cc malossi, met een boring van 74.

Dat alle leader blokken van binnen hetzelfde waren wist ik, maar niet dat er ombouw naar quasar mogelijk is. Het quasar blok is er denk ik een met een langere slag, aangezien je een andere nokkenasketting mee krijgt, waarschijnlijk om het hoogteverschil van de cilinder te compenseren.

Bij de malossi site kom ik ook een verschil tegen tussen de runner voor en na 2006, weet iemand of dit in het motorblok ligt en dat ik daar evt rekening mee moet houden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan