Piaggio MP3 500 (2013) Tilt Lock probleem

Bosman89

Rookie
1 feb 2023
4
1
Ik heb een eigenaardig probleem met mijn Piaggio MP3 500 bouwjaar 2013.
Nadat ik vorige week terug van vakantie kwam zag ik dat mijn achterklepje open heeft gestaan.
Toen geprobeerd te starten maar daar gebeurde weinig, accu leeg.
De accu is net een jaar oud en ik heb een druppellader dus daar een nachtje aan gehangen en accu lijkt weer in orde te zijn.
Nadat ik de accu heb teruggeplaatst start de motor wel maar hij komt niet meer van z'n tilt lock systeem af.
Ook krijg ik direct bij het contact maken een snel opvolgende pieptoon die niet weggaat, voor de beeldvorming twee video's hieronder gelinkt.

Video 1: Snelle pieptoon bij maken van contact
Video 2: Motor start normaal maar pieptoon blijft. Handmatig van tilt-lock afhalen werkt niet en gas geven doet ook niets.

Nu lees ik op verschillende fora dat de pieptoon een specifieke foutmelding heeft maar deze pieptoon ben ik nog nergens tegengekomen.
O.a. tilt-lock vloeistof gecheckt maar deze is ook nog vol.

Wellicht is er iemand hier die een idee heeft?
Misschien toch gewoon de accu vervangen?
 
Ik zou het eens proberen met een accu ja. Desnoods leen je er eentje om te experimenteren voordat je er een koopt, dat scheelt weer.
 
Ik heb vanochtend een nieuwe accu kunnen proberen maar dit maakt geen verschil helaas.
Zijn er nog andere tips of ideeën die ik zelf kan proberen?
 
Meerdere dealers gebeld maar ze zeggen allemaal "kan van alles zijn".
Enige wat ze kunnen doen is hem ophalen en gaan onderzoeken.
 
Staat me bij dat er onder het zadel een sensor zit.
Deze sensor voelt of er iemand op de scoot zit want zo niet haalt hij de lock er niet vanaf. Anders zou die zomaar omvallen als je ernaast loopt om hem te duwen met de motor aan.

Als die sensor niet goed is gaat hij nooit van zijn lock af


Ik zag ditzelfde probleem net online met de oplossing

Het bleek, zo werd me telefonisch verteld, een defecte microschakelaar te zijn in het rollock mechanisme. Vrijdag ophalen en weer lekker rijden :D
 
Laatst bewerkt:
Staat me bij dat er onder het zadel een sensor zit.
Deze sensor voelt of er iemand op de scoot zit want zo niet haalt hij de lock er niet vanaf. Anders zou die zomaar omvallen als je ernaast loopt om hem te duwen met de motor aan.

Als die sensor niet goed is gaat hij nooit van zijn lock af


Ik zag ditzelfde probleem net online met de oplossing

Het bleek, zo werd me telefonisch verteld, een defecte microschakelaar te zijn in het rollock mechanisme. Vrijdag ophalen en weer lekker rijden :D
De sensor is inderdaad niet helemaal OKE meer maar dat is deze al enkele jaren niet.
Voorheen kon ik de lock er dus handmatig afhalen en de foutmelding (piepsignaal) was er ook nooit.

Er zit weinig anders op dan hem op te laten halen, zodra ik meer weet zal ik een update plaatsen.
Tot zover bedankt voor het meedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan