Piaggio MP3 LT


Kan dat ding niet platter? Hij moet er wel heel ver naast hangen (is dus puur voor de show :+)

In het andere topic heb ik trouwens dit gepost:

Tja, dat toekomstige MP3-bezitters er op een bepaalde manier tegenaan kijken, begrijp ik helemaal.
Dat de meeste mensen met een A-rijbewijs er anders tegenaan kijken, begrijp ik ook.

Met mijn auto- en motor-ervaring ben ik geneigd om de mensen met een A-rijbewijs gelijk te geven, maar wel met een paar kanttekeningen. Het is namelijk niet zwart/wit.

De toekomst zal het wel uitwijzen :)

Ik weet alleen wel dat ik wil dat mijn kinderen een fatsoenlijke rij-opleiding krijgen voordat ze in een auto, op een motor of een scooter stappen (tot zover ik er iets over te zeggen heb natuurlijk :P ). Ook wanneer ze gaan brommerrijden (duurt nog vijf jaar in mijn geval, en dan is er misschien wel een praktijkexamen voor AM) wil ik ze toch wel wat praktische lessen meegeven.

M.a.w. ik begrijp de MP3-ers met een B-rijbewijs volkomen, maar als het om mijn kind of partner ging zou ik toch nog wel graag een serieus gesprek willen voeren. Waarschijnlijk zou ik willen dat ze die dag volgden en nog een aantal aanvullende rijlessen zouden nemen. Een officieel A-examen hoeft misschien niet (ik zou best voor een apart motorscooter-examen zijn), maar één dag les met een groep klinkt mij toch te mager om veilig te zijn.
 
Toen ik na jaren niet meer motor te hebben gereden weer op de motor stapte heb ik gewoon 5 to 8 motorlesjes genomen bij de motorrijschool op de hoek!

Was totaal niet meer gewend aan het kijken, anticiperen, reageren en ook gewoon de snelheidsbeleving op een motor. Was erg goed om alles weer een beetje op te frissen en te wennen.

Lijkt mij HEEEEEEEEEEEEEEEL verstandig als je zo met je B-rijbewijs op zo'n Piaggio stapt dat je een cursus doet. Volgens mij leef je langer en haal je meer uit zo'n ding.
 
Laatst bewerkt:
Kan dat ding niet platter? Hij moet er wel heel ver naast hangen (is dus puur voor de show :+)

Deze geeft beter aan hoe plat hij kan. Je ziet z'n pijp bijna aan de grond zitten.

mp3002.jpg


Dat ver ernaast hangen klopt wel enigzins. Met Motorscooters kan je over het algemeen minder schuin/plat door een bocht. Om op een circuit dan toch harder door de bocht te gaan moet je om te voorkomen dat er iest aan de grond komt meer naast de Scooter gaan hangen dan je met een Motor zou doen. Wat overdreven countersteering.
Het ziet er dan gek uit maar het helpt wel.
De MP3 is 1 van de Scooters die het platst door een bocht kan.
 
Laatst bewerkt:
\
goed, dit stukje geeft ook meteen weer hoe jij op een piaggio zit tov hoe de gemiddelde motorrijder op een motor zit.

Het is niet zo dat 99% van de handelingen hetzelfde zijn. Het is niet zo dat afstand houden voldoende is zoals in een auto. Positie en ruimte zijn in veel gevallen belangrijker dan die 2 seconden regel.

Het is ook niet zo dat je je NIET moet laten opjagen door een achterligger. Je moet daar bewust van zijn en je moet daar op handelen. Uitwijken, sneller rijden oid. Als je geflitst wordt, So be it, maar als jij van achter wordt geramt omdat iemand te dicht op je rijd (en jij je niet opgejaagd moet voelen) dan zijn de consequenties veel erger. Sterker nog, er zijn genoeg mensen hier die van achter geraakt worden door de bumper omdat auto's zo graag willen bumperkleven. Zoek de topics maar op.

Het zijn die dingen, en nog veel meer dat er voor zorgt dat men op een motor heel anders moet rijden dan in een auto. Dit is een mooi voorbeeld waarom je niet als een autorijder op een motor kunt zitten, maar echt je rijstijl moet aanpassen.
















dat is nou die 1 % die we leren op de mp3 curcus.

ik zeg dus dat het niet voor 99% hetzelfde is. Het feit dat jij dat zo ervaart geeft enigszins aan dat de opzet van de cursus niet heel goed is.

van de acht uur zijn we 6 uur echt aan het lessen maakt 6 motorrijlessen van een uur, 8 lessen van 45 minuten, of 12 lessen van een half uur. wat is het probleem ;) geloof me, er is geen probleem. tuurlijk zijn er mensen die er moeite mee hebben, die mensen geef ik inderdaad het advies om nog een paar extra lessen te nemen, maar dit voel je zelf aan. de meesten onder ons zijn volwassen genoeg om dat uiteindelijk zelf te beslissen............ik hoop dat dit meer duidelijkheid geeft ;) eigenlijk had ik er eerder mee moeten komen dan was dit topic overbodig geweest :P . wel kilometers maken en flink oefenen, dan komt alles goed.
Ik blijf er toch bij dat dit handig gebruik maken is van de wetgeving. Die 40mm maken dus echt niet het verschil in het voertuig, maar opeens wel in het rijbewijs. Uiterst vreemd

het enigste wat ze nog moeten doen is de cursus verplicht maken, dan is heel het plaatje compleet.............onbegrijpelijk dat dat niet verplicht is :(
onbegrijpelijk. maar komt weer neer op wetgeving. En vergis je niet, als ze het verplicht willen maken dan kun je er gif op innemen dat daar dan ook meteen een examen aan geplakt gaat worden.
 
Deze geeft beter aan hoe plat hij kan. Je ziet z'n pijp bijna aan de grond zitten.

[afbeelding]

Dat ver ernaast hangen klopt wel enigzins. Met Motorscooters kan je over het algemeen minder schuin/plat door een bocht. Om op een circuit dan toch harder door de bocht te gaan moet je om te voorkomen dat er iest aan de grond komt meer naast de Scooter gaan hangen dan je met een Motor zou doen. Wat overdreven countersteering.
Het ziet er dan gek uit maar het helpt wel.
De MP3 is 1 van de Scooters die het platst door een bocht kan.

hij gaat dus helemaal niet plat, dit is nog op een circuit ook.
hij heeft een te dikke achterband waardoor je er als een aap naast moet hangen en dan tilt hij ook nog bijna zijn buitenste voorwiel op.

Ik ga met de GS harder door een bocht en hoef dan minder plat, in korte bochtjes leg ik hem platter. maar de MP3, en eigenlijk alle scooters hebben een heel andere toepassing. ik heb de GS om hard mee te kunnen knallen, een scooter is meer een vervoersmiddel.
 
Rijopleiding nounou, je roze A'tje haal men gemiddeld ook in 12 uurtjes waarvan 2/3 op een afgelegen plek pionnetjes rijden is. Je mag na 3-4 uurtjes op de openbare gelest te hebben op een 500ctje ook direct op een 180pk wegracer stappen.

Iedereen met een autorijbewijs én verstand kan zo met zo`n mp3 overweg.
 
Tsja, ik snap die Piaggo rijders wel, die alleen een B-tje hebben. Alle voordelen van de motorrijder bij files. Met mooi weer lekker in de "open lucht"rijden... En gelijk hebben ze!

Maar als motorrijdster moet ik eerlijk gezegd ook toegeven, ik vind het helemaal niets met een motor van doen hebben en zou er dan ook echt geen aanschaffen. Maar ik heb zelf dan ook niets met motorscooters...ik vind ze gewoon oerlelijk, ongeacht hun gemak. Maar dat is gewoon mijn persoonlijke smaak.

Wel vind ik het belangrijk dat mensen met zo'n Piaggo inderdaad een aantal extra (motor) rijlessen
zouden moeten volgen. Al was het alleen maar om te leren wat defensief rijden, ver voor je uitkijken en het beter anticiperen in het verkeer (omdat je zelf zo kwetsbaar bent) op het programma heeft staan. We hebben het hier niet over een electrische rolstoel, daar krijgt de eigenaar ook een aantal uurtjes training hoe ermee om te gaan. Een paar uurtjes voor de Piaggo vind ik dus wel heeel minimaal.

En inderdaad...echt leren rijden doe je alleen op door het krijgen van ervaring en kilometers te maken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan