Piaggio MP3 LT

zo is het en niet anders ;)

he'he' eindelijk wat positiever en 1 is er zelf al een beetje jaloers ;) ik kan je goed begrijpen. het is gewoon een mooie grote luxe motorscooter die mooi afgewerkt is, het zit comfortabel en het is nog snel ook. je kan er ook veel bagage in kwijt, pasagier zit op een wolk, wat moet je dan nog meer :] dat je er toevallig ook met b rijbewijs op mag is voor iedereen mooi meegenomen.......iedereen vind dat, behalve de helft van motorrijden nederland vind het een probleem, ik begrijp jullie standpunt heel goed maar ook helemaal niet :N . een tijdje terug heb ik hier ook een berichtje geplaats over het wel of niet mogen rijden met een b rijbewijs op een mp3.........er klopt inderdaad geen reet van dat je op een mp3 met b rijbewijs mag rijden. niet zo zeer of het moeilijk of gevaarlijk is want daar ben ik niet bang voor, bijna iedereen met b bewijs kan met een mp3 rijden uitteraard wel de mp3 cursus volgen.

Ho, ho. Niet te snel. Ik bedoelde met jaloers niet de jaloers op de MP3 zelf. Ik doelde op het feit dat je zonder A rijbewijs (lees: tijd/geld) op iets mag rijden wat toch wel akelig veel op een motor lijkt.
Persoonlijk vind ik het maar een raar ding. De voordelen snap ik wel, dat is het niet. Ieder z'n ding, zeg maar. :)
 
Mij is het best als blikkers zon ding met een autorijbewijs mogen rijden maar in ruil daarvoor wil ik dan wel dat mensen met het A rijbewijs ook op quads mogen rijden.
 
Mij is het best als blikkers zon ding met een autorijbewijs mogen rijden maar in ruil daarvoor wil ik dan wel dat mensen met het A rijbewijs ook op quads mogen rijden.
misschien wordt dit wel de oplossing, de driewielers en de quads, zowel voor de A-rijbewijs als ook voor de B-rijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Ho, ho. Niet te snel. Ik bedoelde met jaloers niet de jaloers op de MP3 zelf. Ik doelde op het feit dat je zonder A rijbewijs (lees: tijd/geld) op iets mag rijden wat toch wel akelig veel op een motor lijkt.
Persoonlijk vind ik het maar een raar ding. De voordelen snap ik wel, dat is het niet. Ieder z'n ding, zeg maar. :)


neem het niet te hoog op, en inderdaad ieder zijn ding ;)
 
neem het niet te hoog op, en inderdaad ieder zijn ding ;)

Doe ik niet. Mijn ho,ho was meer een reactie op jouw ha, ha. Maar ik vond wel dat ik het even moest verduidelijken. Want ik bedoelde dus wat anders. :)

Enne, volgens mij was de afspraak toch dat de koekblikkers een beetje aan de kant gingen in de file? :X :X :+
 
ik zie regelmatig een motorrijder op zijn plaat vallen maar heb nog geen mp3 zien liggen dus die kritiek is niet echt gepast
 
Ho, ho. Niet te snel. Ik bedoelde met jaloers niet de jaloers op de MP3 zelf. Ik doelde op het feit dat je zonder A rijbewijs (lees: tijd/geld) op iets mag rijden wat toch wel akelig veel op een motor lijkt. ...

Helemaal mee eens! Ik heb net me AVB gehaald en begin me opeens af te vragen wat ik nu nog moet gaan leren?? Wat is er nu bij AVD wel belangrijk voor de motor, maar niet voor de MP3? Geef mij dan ook lekker me A en laat het me mezelf aanleren, scheelt nog aardig wat tijd en geld zeg!
 
Helemaal mee eens! Ik heb net me AVB gehaald en begin me opeens af te vragen wat ik nu nog moet gaan leren?? Wat is er nu bij AVD wel belangrijk voor de motor, maar niet voor de MP3? Geef mij dan ook lekker me A en laat het me mezelf aanleren, scheelt nog aardig wat tijd en geld zeg!

Ja, tegenwoordig met die twee examens is het een dure zaak!

Aan de ene kant vind ik het heel goed dat het aantal bijzondere verrichtingen sterk uitgebreid is, maar aan de andere kant, als ik hoor hoeveel het tegenwoordig kost om een rijbewijs te halen, dan ben ik blij dat ik in het oude systeem les heb gehad. Toen had je één examen waarin je ook een aantal BV's moest laten zien.
 
:^
En ik ben blij te lezen dat er een boel mp3 bestuurders zo verstandig zijn om te beseffen dat het geen auto is en dus een paar extra motorrijlessen nemen :}Rijbewijs afschaffen gaat me te ver, maar afgaande op stu's argumentatie stel ik voor dat we de categorieen maar gewoon afschaffen en er 1 rijbewijs van maken. Dat scheelt iedereen een hoop centen aan extra onnodige rijlessen voor als ze eens een ander voertuig willen besturen. Want ze hebben toch alle benodigde bagage al aan boord met het halen van 1 rijbewijs :Y:^:^
:j Das nog is lief van je ;)
 
Helemaal mee eens! Ik heb net me AVB gehaald en begin me opeens af te vragen wat ik nu nog moet gaan leren?? Wat is er nu bij AVD wel belangrijk voor de motor, maar niet voor de MP3? Geef mij dan ook lekker me A en laat het me mezelf aanleren, scheelt nog aardig wat tijd en geld zeg!
Ja maar jij bent gewoon een natuurtalent.. beter dat ze je meteen je rbw hadden gegeven.. :X :9
Maaar je weet dus alles al van positie op de weg? strepen/deksels ontwijken? anticiperen op het verkeer?
 
Ja, tegenwoordig met die twee examens is het een dure zaak!

Aan de ene kant vind ik het heel goed dat het aantal bijzondere verrichtingen sterk uitgebreid is, maar aan de andere kant, als ik hoor hoeveel het tegenwoordig kost om een rijbewijs te halen, dan ben ik blij dat ik in het oude systeem les heb gehad. Toen had je één examen waarin je ook een aantal BV's moest laten zien.
:^
Toen ik op moest voor avb/avd vond ik het ook klote dat het allemaal moest enzo.. maar ben uiteindelijk wel redelijk blij dat ik het allemaal geleerd heb(ook al doe ik nu te weinig aan het oefenen van de voertuigbeheersing.. -O- ). Als je net je rijbewijs hebt is het fijn om toch zoveel mogelijk bagage mee te hebben om jezelf te kunnen redden bij ofwel andermans fouten ofwel je eigen fouten.. Want die momenten komen vanzelf..

Uiteindelijk is het naar mijn idee de bedoeling om je de bagage mee te geven dat je jezelf kan reden in de boze wereld tot je echt hebt leren motorrijden dankzij ervaring.. Dus hoe beter de lessen, hoe groter de kans is dat je een gelukkige motorrijder wordt op je ouwe dag *O*
 
nog een paar dingetjes.

De mp3 LT heeft geen ABS wat ik raar vind. Een gemiddelde koekblikker die 9000,- kan besteden aan zijn vervoermiddel heeft altijd een auto gereden met ABS. Nu gaat hij dus een voertuig rijden op 3 wielen zonder ABS... Ik vraag me af of hier wel eens ongelukken mee gebeuren. Met de auto kan je veel meer en harder remmen in de bocht zonder aan te leggen, zeg maar gewoon rempedaal in beuken. Als je dit op de mp3 doet lijkt me dit niet gezond en denk ik dat je ook op 3 wielen onderuit gaat...

Is er iemand die al een éénzijdig ongeluk heeft gehad met de mp3 LT? Of die iemand kent dit een éénzijdig ongeluk heeft gehad met deze machine.

Als dit namelijk niet zo is, dan is naar mijn idee het aardig duidelijk dat het een veiligere machine is dan de gemiddelde motorfiets.

Een ander dingetje. Wanneer komen er motorfietsen uit met 2 voorwielen? Ik zie mijzelf wel op een SM rijden met inderdaad een 650cc blokie eronder die lekker gekieteld is. Wheelies maken wordt meer een uitdaging maar stoppies makkelijker... :+
 
Merk wel dat veel mensen "tegen" dat ding zijn.. Maar, hoeveel motorrijders zien bv een motorscooter niet als echte motor ? Heb ik ook mee gereden, en beviel prima. De MP3 heb ik nog niet mogen proberen, maar dat komt nog wel eens. En dat je met je B-rijbewijs op de LT mag stappen, tja, in veel andere landen mag je toch ook met je B op een 125cc o.i.d. stappen ? En dan zou dit ineens een probleem zijn ? Ik vind het juist vooruitgang, nu kunnen mensen zoals eerder gezegd ook eens wat ervaring op een motor opdoen, zien ze ook eens hoe vervelend blikkers soms kunnen zijn, en houden ze er zelf voortaan rekening mee. Of hij haalt z'n A natuurlijk :)
 
Ja maar jij bent gewoon een natuurtalent.. beter dat ze je meteen je rbw hadden gegeven.. :X :9

Dat sowieso natuurlijk O-)

Maaar je weet dus alles al van positie op de weg? strepen/deksels ontwijken? anticiperen op het verkeer?

Nee, ben blij dat ik nog een paar lesjes kan nemen, zodat ik straks met wat meer zelfvertrouwen op me eigen motor kan gaan rijden. Ik maak nog best wat foutjes tijdens het rijden. Punt is dat je op zo'n piaggio dezelfde soort foutjes kan maken, maar dan lijkt het opeens niet meer zo belangrijk te zijn??
 
Dat sowieso natuurlijk O-)Nee, ben blij dat ik nog een paar lesjes kan nemen, zodat ik straks met wat meer zelfvertrouwen op me eigen motor kan gaan rijden. Ik maak nog best wat foutjes tijdens het rijden. Punt is dat je op zo'n piaggio dezelfde soort foutjes kan maken, maar dan lijkt het opeens niet meer zo belangrijk te zijn??
Als je wat meer van mijn posts had gelezen had je gezien dat ik er ook tegen ben dat mensen nu op een surrogaat-motor mogen rijden zonder een verplicht examen af te leggen... ;)
 
als ik op een mp3 zit dan stel ik me voor dat ik in een auto zit, 99% van het rijgedrag en handelingen is hetzelde als een auto besturen. daarnaast moet je extra goed opletten op medeweggebruikers, hou alles in de gaten wat er om je heen gebeurt, hou afstand, neem bochten die jij denkt aan te kunnen en laat je niet opjagen door je achterligger.

goed, dit stukje geeft ook meteen weer hoe jij op een piaggio zit tov hoe de gemiddelde motorrijder op een motor zit.

Het is niet zo dat 99% van de handelingen hetzelfde zijn. Het is niet zo dat afstand houden voldoende is zoals in een auto. Positie en ruimte zijn in veel gevallen belangrijker dan die 2 seconden regel.

Het is ook niet zo dat je je NIET moet laten opjagen door een achterligger. Je moet daar bewust van zijn en je moet daar op handelen. Uitwijken, sneller rijden oid. Als je geflitst wordt, So be it, maar als jij van achter wordt geramt omdat iemand te dicht op je rijd (en jij je niet opgejaagd moet voelen) dan zijn de consequenties veel erger. Sterker nog, er zijn genoeg mensen hier die van achter geraakt worden door de bumper omdat auto's zo graag willen bumperkleven. Zoek de topics maar op.

Het zijn die dingen, en nog veel meer dat er voor zorgt dat men op een motor heel anders moet rijden dan in een auto. Dit is een mooi voorbeeld waarom je niet als een autorijder op een motor kunt zitten, maar echt je rijstijl moet aanpassen.

de instructeur zei aan het einde van de de dag: HET IS NU EEN KWESTIE VAN KILOMETERS MAKEN EN ZO NU EN DAN FF OEFENEN WAT JE OP DEZE DAG GELEERT HEBT EN OVER EEN PAAR MAANDEN HEB JE DE MP3 HELEMAAL ONDER CONTROLE
goed, het is iemand die betaald wordt door Piaggio. Ik denk dat als je het hem vraagt dat hij ook niet zal zeggen dat het A rijbewijs vervangbaar is. Het draait in de essentie om commercie.

Ja, rijbewijs a zou best anders kunnen. Misschien een integraal rijbewijs, ik zou daar helemaal niet op tegen zijn, aangezien ik echt vind dat je beter gaat rijden als je ooit op een motor gezeten hebt (in het verkeer). Maar goed, het systeem ansich is niet zo heel slecht zoals we dat hier hebben.
 
Laatst bewerkt:
goed, dit stukje geeft ook meteen weer hoe jij op een piaggio zit tov hoe de gemiddelde motorrijder op een motor zit.

Het is niet zo dat 99% van de handelingen hetzelfde zijn. Het is niet zo dat afstand houden voldoende is zoals in een auto. Positie en ruimte zijn in veel gevallen belangrijker dan die 2 seconden regel.

Het is ook niet zo dat je je NIET moet laten opjagen door een achterligger. Je moet daar bewust van zijn en je moet daar op handelen. Uitwijken, sneller rijden oid. Als je geflitst wordt, So be it, maar als jij van achter wordt geramt omdat iemand te dicht op je rijd (en jij je niet opgejaagd moet voelen) dan zijn de consequenties veel erger. Sterker nog, er zijn genoeg mensen hier die van achter geraakt worden door de bumper omdat auto's zo graag willen bumperkleven. Zoek de topics maar op.

Het zijn die dingen, en nog veel meer dat er voor zorgt dat men op een motor heel anders moet rijden dan in een auto. Dit is een mooi voorbeeld waarom je niet als een autorijder op een motor kunt zitten, maar echt je rijstijl moet aanpassen.goed, het is iemand die betaald wordt door Piaggio. Ik denk dat als je het hem vraagt dat hij ook niet zal zeggen dat het A rijbewijs vervangbaar is. Het draait in de essentie om commercie.

Ja, rijbewijs a zou best anders kunnen. Misschien een integraal rijbewijs, ik zou daar helemaal niet op tegen zijn, aangezien ik echt vind dat je beter gaat rijden als je ooit op een motor gezeten hebt (in het verkeer). Maar goed, het systeem ansich is niet zo heel slecht zoals we dat hier hebben.

Ik weet niet hoe jij motorrijlessen ervaren hebt? tegenwoordig wordt de nadruk gelegd op het behalen van het examen bijzondere verrichtingen, heb je dat examen gehaald dan volgt nog een lesje of 5 op de openbare weg, en dan heb je het wel gehad.

Daarna volgt het echte leren motorrijden, als je je papiertje op zak hebt en je in de wondere wereld buiten mag spelen, door schade en schande leer je het dan vanzelf, door... kilometers te maken...

Ik zie weinig verschil.

Je kan begeleiden tot je een ons weegt, maar kijk bijvoorbeeld eens hoe ze in België omgaan met het behalen van het A rijbewijs? Daar gaat het toch ook prima?
 
Ik weet niet hoe jij motorrijlessen ervaren hebt? tegenwoordig wordt de nadruk gelegd op het behalen van het examen bijzondere verrichtingen, heb je dat examen gehaald dan volgt nog een lesje of 5 op de openbare weg, en dan heb je het wel gehad.

Daarna volgt het echte leren motorrijden, als je je papiertje op zak hebt en je in de wondere wereld buiten mag spelen, door schade en schande leer je het dan vanzelf, door... kilometers te maken...

Ik zie weinig verschil.

Je kan begeleiden tot je een ons weegt, maar kijk bijvoorbeeld eens hoe ze in België omgaan met het behalen van het A rijbewijs? Daar gaat het toch ook prima?
so heb ik het inderdaad niet ervaren. Veel nadruk op het avd veel minder op avb.
 
Ja, rijbewijs a zou best anders kunnen. Misschien een integraal rijbewijs, ik zou daar helemaal niet op tegen zijn, aangezien ik echt vind dat je beter gaat rijden als je ooit op een motor gezeten hebt (in het verkeer). Maar goed, het systeem ansich is niet zo heel slecht zoals we dat hier hebben.

Hier ben ik het volledig mee eens, niet alleen om kosten te besparen maar vooral om je als automobilist te laten realiseren wat het is om op een motor cq scooter te zitten.

Ik denk dat er dan heel wat meer begrip komt onderling tussen deze 2 groepen op de weg, en dat er in een file dan automatische meer ruimte gemaakt word als dit enigszins mogelijk is.

In deze discussie de beste opmerking tot nu toe wat mij betreft.
 
~
goed, dit stukje geeft ook meteen weer hoe jij op een piaggio zit tov hoe de gemiddelde motorrijder op een motor zit.

Het is niet zo dat 99% van de handelingen hetzelfde zijn. Het is niet zo dat afstand houden voldoende is zoals in een auto. Positie en ruimte zijn in veel gevallen belangrijker dan die 2 seconden regel.

Het is ook niet zo dat je je NIET moet laten opjagen door een achterligger. Je moet daar bewust van zijn en je moet daar op handelen. Uitwijken, sneller rijden oid. Als je geflitst wordt, So be it, maar als jij van achter wordt geramt omdat iemand te dicht op je rijd (en jij je niet opgejaagd moet voelen) dan zijn de consequenties veel erger. Sterker nog, er zijn genoeg mensen hier die van achter geraakt worden door de bumper omdat auto's zo graag willen bumperkleven. Zoek de topics maar op.

Het zijn die dingen, en nog veel meer dat er voor zorgt dat men op een motor heel anders moet rijden dan in een auto. Dit is een mooi voorbeeld waarom je niet als een autorijder op een motor kunt zitten, maar echt je rijstijl moet aanpassen.
















dat is nou die 1 % die we leren op de mp3 curcus . van de acht uur zijn we 6 uur echt aan het lessen maakt 6 motorrijlessen van een uur, 8 lessen van 45 minuten, of 12 lessen van een half uur. wat is het probleem ;) geloof me, er is geen probleem. tuurlijk zijn er mensen die er moeite mee hebben, die mensen geef ik inderdaad het advies om nog een paar extra lessen te nemen, maar dit voel je zelf aan. de meesten onder ons zijn volwassen genoeg om dat uiteindelijk zelf te beslissen............ik hoop dat dit meer duidelijkheid geeft ;) eigenlijk had ik er eerder mee moeten komen dan was dit topic overbodig geweest :P . wel kilometers maken en flink oefenen, dan komt alles goed.


het enigste wat ze nog moeten doen is de cursus verplicht maken, dan is heel het plaatje compleet.............onbegrijpelijk dat dat niet verplicht is :(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan