Piaggio x9 250 slaat af

Idaenkobus

Rookie
14 mrt 2021
29
8
Beste lezer,

Ik heb met mijn beperkte kennis van het doorzoeken van fora geprobeerd een antwoord te vinden op mijn vraag maar kon niets vinden hier.
Ik heb een Piaggio x9 250 cc uit 2001 met het honda blok naar ik begreep. Ik heb de scooter 1 week geleden gekocht en vanuit Venray naar Naarden gereden waar ik woon. Ging helemaal super behalve dan dat hij met de korte proefrit (voordat ik aan huisreis begon) al een keer afsloeg maar meteen weer aan. Ik dacht misschien vuil in de carburateur van stilstaan rij ik er wel uit.
Nu rij ik er een week mee maar hij doet het nog steeds hij rijdt super alleen wanneer ik bijvoorbeeld een stukje op een b weg rij en moet afremmen voor een stoplicht dan slaat hij af. Vervolgens kan ik hem altijd wel weer aankrijgen maar het is wel lastig. Ook doet hij dit wel eens na hij nemen van een bocht, maar ik kan niet echt een constante factor vinden, ik moet bekennen dat ik de vlotter er nog niet onderuit geschroefd heb omdat ik hoopte even niet te sleutelen voordat ik dit nu ook ga doen vroeg ik meaf of iemand dit fenomeen herkent ?

mvgr

=
 
Als het een X9 500 was geweest had ik gelijk aan de elektronica gedacht. Dat ding had een dikke plug in het dashboard die problemen gaf. Maar het kan hoe dan ook geen kwaad om behalve naar de brandstoftoevoer ook naar de elektriek te kijken. In de zin van stekkers controleren op losse contacten. Ook de stuurschakelaars. Wat contactspray erin. De pluggen en dashboard van de X9 500 waren niet goed waterproof gemaakt. Het regent niet zoveel in Italië.
 
Als het een X9 500 was geweest had ik gelijk aan de elektronica gedacht. Dat ding had een dikke plug in het dashboard die problemen gaf. Maar het kan hoe dan ook geen kwaad om behalve naar de brandstoftoevoer ook naar de elektriek te kijken. In de zin van stekkers controleren op losse contacten. Ook de stuurschakelaars. Wat contactspray erin. De pluggen en dashboard van de X9 500 waren niet goed waterproof gemaakt. Het regent niet zoveel in Italië.
Hartelijk bedankt voor de tips, ik heb een foto toegevoegd kunt u aangeven welke plug u bedoelt ?
 

Bijlagen

  • IMG20220603203807.jpg
    IMG20220603203807.jpg
    112,8 KB · Weergaven: 15
  • IMG20220603203813.jpg
    IMG20220603203813.jpg
    116,4 KB · Weergaven: 13
Ik heb hier op dit forum of ergens anders wel eens gelezen over afkitten van dashboard ik denk dat ik me daar eens in ga verdiepen, maar nogmaals bedankt voor de reactie
 
Klopt, het afkitten van het dashboard is een goed idee. Het moet uiteraard wel goed droog zijn aan de binnenkant voor je dat doet. Maar ook goed kijken of de plug goed vast zit. Ik ben ooit met een X9 wat hard over een verkeersheuvel gegaan en toen viel alles uit. Bleek die plug los te zitten.
 
Het is ondertussen zo'n 14 jaar geleden dat ik mijn X9 had. Het model is ondertussen wel gedateerd maar toen best aardig. Motorisch en rijwielgedeelte is best goed. Alleen de elektronica is op zijn Italiaans en verdient aandacht. Gekocht bij Motor Centrum West en ze wisten daar ook van het probleem met het dashboard.
 
Laatst bewerkt:
Update situatie, ik heb het dashboard voor zover mogelijk dicht gekit maar ik twijfel of het wel hier in zit , de scooter staat binnen dus vocht is lastig en toch deed hij het vandaag weer. Ik heb wel de bougie eruit gedraaid en die was behoorlijk zwart, nieuwe gehaald en luchtfilter bekeken en dat was niet vies.... zou hij dan toch af en toe geen vonk krijgen?? Gezellig zoekplaatje dus.....
 
Dit soort af en toe storingen zijn heel lastig. Als hij af en toe niet vonkt dan blijft het elektrische gedeelte toch de hoofdverdachte. Je kunt eens de scooter opbokken en laten lopen en dan aan het stuur draaien om te zien of er een kabelbreuk zit. Daarna aan elk stuk kabel trekken om te zien of hij dan afslaat. Ook de aarde kabel aan de accu maar dan zou alle elektronica moeten uitvallen samen met de motor en dat doet hij niet. Contactslot kan ook een beetje rot zijn. Tikjes tegen de sleutel geven om te zien of hij dan uitvalt. Overbruggen kan ook. Gammele noodschakelaar, schakelaartje aan de zijstandaard......
 
Hoi, er zijn weer een paar dagen overheen gegaan en ik denk dat de choke blijft hangen, waarom denk ik dit.
Afgelopen donderdag moest ik hooien, dus ik werd gebeld en stap op de scooter en rijd de afstand naar de hooischuur 2,5, km verderop. En de scooter deed precies wat ik verwachtte, hij startte prima, meteen eigenlijk, had een paar dagen droog in de schuur stilgestaan, loopt niet verhoogd stationair maar normaal. Ik rijd de 2,5 km en ik kom aan bij de hooischuur, laat het gas los en ja hoor slaat af en pas na een tijdje doorstarten deed hij het weer gepaard met benzine lucht. Kortom ik vermoed te veel brandstof dus automatische choke werkt niet goed is dat geen goede gedachte? Gr Laurens
 
Terug
Bovenaan Onderaan