Picos de Europe

marvester

Rookie
28 jun 2011
14
5
Heikant Nederland
Leuke tijd om plannen te maken voor een nieuw motoravontuur deze zomer. Heb mijn focus op Spanje gericht in het bijzonder de streek van de Picos de Europe en de Pyreneeën. Omwille van de tijd en ook om geen 2x van Nederland naar Spanje te rijden zou ik de ferry nemen uit Plymouth tot Santander. Dan enkele dagen in de Picos rijden om vervolgens naar de Spaanse Pyreneeën te rijden en daar ook wat rond te rijden. Dan terug door Frankrijk naar Nederland. Weinig informatie te vinden op het web over deze streek en daarom mijn vraag; zijn er mensen die ervaring hebben met deze streek of daar reeds hebben gereden en ritten ter beschikking hebben? Misschien gaat er iemand die kant op (laatste 2 weken van juni) en kunnen we samen iets regelen (bijvoorbeeld delen van een hut op de ferry). Alvast bedankt voor de reacties.
 
Diverse keren is hier op MF al over de Picos gesproken.
Picos op zich is niet heel groot. Je gaat versteld staan van de vaak goede, maar ook erg lege wegen in dat gebied.
Diverse routes zijn al aangegeven. (ook door mij) Probeer eens met zoeken.................

Nog niet aan de orde geweest is bootovertocht Plymouth-Santander.
Dat heb ik toen ook overwogen terug naar NL omdat ik daar goede ervaring mee had bij thuisreis vanaf Sicilië naar Genua. Ook hier scheelt het idd de nodige km's.
Nadeel is nu wel dat je 2x met een veerboot moet oversteken. Kwestie van reis goed plannen.

Jouw thuisreis kan je oa rijden langs Bardenas Reales door de 'woestijn' om daarna de Pyreneeën te doen.
Franse kant heeft slechtere wegen maar wel meer aansprekende cols. Spaanse kant heeft prachtige wegen. (die WIJ middels EU hebben betaald)
Onderweg naar huis ben ik nog in de Dordogne gekomen wat zeker niet verkeerd is. Van daar goed te doen in 1 dag naar NL.

Edit: Nu eens gekeken naar afstanden via route Plymouth.
Totaal afstand direct rijden of via UK scheelt bijna 700km. Wat (mij) toch tegenvalt is afstand van ca 500km in Engeland.
Of het 't waard is om daarvoor de boot (2x) te pakken.........? Maar ferry is natuurlijk wel leuke vakantie-ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er afgelopen voorjaar geweest. Ik heb een aantal routes beschikbaar.

Dat zijn deze in losse routes van ongeveer 425 km per stuk. Daar zit Santander - Bordeaux ook in .

NoordWestSpanjel.JPG



Blauw was onze heen route, rood is terug. Gaat zowel heen als terug door de Pico's
De groene zijn extra lussen, zodat we extra kilometers konden maken, als de tijd het toeliet.

[Helaas heb ik de route niet helemaal gereden, wegens gigantisch pokkenweer. Regen, regen en nog eens regen, en dan met bakken tegelijk. En stervenskoud. Komende septmber ga ik weer die kant op, om het nog een keer te proberen]

Als je interesse hebt, stuur me even een PB, dan mail ik het je toe.
 
Helaas heb ik de route niet helemaal gereden, wegens gigantisch pokkenweer. Regen, regen en nog eens regen, en dan met bakken tegelijk. En stervenskoud.
Tsja, de Picos heeft idd vaak wel vreselijk pokkenweer!!! (wat ik wel uit meer berichten heb vernomen)
Door de vele regen is alles wel prachtig mooi groen. Als de zon dan WEL schijnt, dan is het er zeker heel mooi.
Eigenlijk geldt die groene natuur voor heel NW Spanje. Ook Galicië en de ria's langs de kust zijn met mooi weer prachtig.
Kou en regen niets van gemerkt. Zonneschijn en temp was 25-30'C. Zelfs bovenop bij de Lagos de Covadonga was temp nog oke.
Het lijkt er op dat ik vreselijk mazzel heb gehad.:P
 
Afgelopen jaar was het er zelfs voor Spaanse begrippen bar en boos. Was eerste week van juni.

Terwijl Nederland een hittegolf(je) had, was het daar nog geen 10 graden. Elke dag regen, regen, regen. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.
Van Bilbao tot LaCoruna. Vriend van me woont in Bibao, die vertelde dat hij dat in zijn leven nog nooit had meegemaakt.

In het voorjaar is het vaak onbestendig en buiig, maar zo extreem was ook daar een echte uitzondering. We zijn door de Pico's gekomen, maar hebben er nagenoeg niets van meegekregen. Mist, mist, mist en regen. En had ik al gezegd dat het koud was?

Maar dat weerhoudt mij niet om het in September gewoon nog een keer te proberen.
:]
Zo slecht, dan kun je geen twee keer achter elkaar treffen.
*O*
 
Ik ben in augustus in de Picos geweest met WEL goed weer en heb er heel goede herinneringen aan.
Een niet zo groot, maar wel heel prachtig gebied. Vooral bovenop bij Lagos de Covadonga heeft indruk gemaakt.:t

@ regen-regen-regen /Bilbao/ nog nooit meegemaakt
Vaak is het zo dat als hier in NL heel mooi weer, dat het juist in Spanje heel slecht is. Maar dat geldt in meerdere gevallen juist andersom!:X

@ september nog een keer
Het zal toch niet zo zijn dat je nu voor de 2e keer in heel slecht weer gaat komen :?
Hoop voor je dat het nu wel goed zal zijn.
 
Diverse keren is hier op MF al over de Picos gesproken.
Picos op zich is niet heel groot. Je gaat versteld staan van de vaak goede, maar ook erg lege wegen in dat gebied.
Diverse routes zijn al aangegeven. (ook door mij) Probeer eens met zoeken.................

Nog niet aan de orde geweest is bootovertocht Plymouth-Santander.
Dat heb ik toen ook overwogen terug naar NL omdat ik daar goede ervaring mee had bij thuisreis vanaf Sicilië naar Genua. Ook hier scheelt het idd de nodige km's.
Nadeel is nu wel dat je 2x met een veerboot moet oversteken. Kwestie van reis goed plannen.

Jouw thuisreis kan je oa rijden langs Bardenas Reales door de 'woestijn' om daarna de Pyreneeën te doen.
Franse kant heeft slechtere wegen maar wel meer aansprekende cols. Spaanse kant heeft prachtige wegen. (die WIJ middels EU hebben betaald)
Onderweg naar huis ben ik nog in de Dordogne gekomen wat zeker niet verkeerd is. Van daar goed te doen in 1 dag naar NL.

Edit: Nu eens gekeken naar afstanden via route Plymouth.
Totaal afstand direct rijden of via UK scheelt bijna 700km. Wat (mij) toch tegenvalt is afstand van ca 500km in Engeland.
Of het 't waard is om daarvoor de boot (2x) te pakken.........? Maar ferry is natuurlijk wel leuke vakantie-ervaring.
Diverse keren is hier op MF al over de Picos gesproken.
Picos op zich is niet heel groot. Je gaat versteld staan van de vaak goede, maar ook erg lege wegen in dat gebied.
Diverse routes zijn al aangegeven. (ook door mij) Probeer eens met zoeken.................

Nog niet aan de orde geweest is bootovertocht Plymouth-Santander.
Dat heb ik toen ook overwogen terug naar NL omdat ik daar goede ervaring mee had bij thuisreis vanaf Sicilië naar Genua. Ook hier scheelt het idd de nodige km's.
Nadeel is nu wel dat je 2x met een veerboot moet oversteken. Kwestie van reis goed plannen.

Jouw thuisreis kan je oa rijden langs Bardenas Reales door de 'woestijn' om daarna de Pyreneeën te doen.
Franse kant heeft slechtere wegen maar wel meer aansprekende cols. Spaanse kant heeft prachtige wegen. (die WIJ middels EU hebben betaald)
Onderweg naar huis ben ik nog in de Dordogne gekomen wat zeker niet verkeerd is. Van daar goed te doen in 1 dag naar NL.

Edit: Nu eens gekeken naar afstanden via route Plymouth.
Totaal afstand direct rijden of via UK scheelt bijna 700km. Wat (mij) toch tegenvalt is afstand van ca 500km in Engeland.
Of het 't waard is om daarvoor de boot (2x) te pakken.........? Maar ferry is natuurlijk wel leuke vakantie-ervaring.
Bedoelde eigenlijk Portsmouth i.p.v. Plymouth. Vanaf Dover is dit ongeveer 230 km dus te doen denk ik.
 
Aha................. Portsmouth ipv Plymouth dat is wel effe een stukkie korter. 250km minder in UK.
Wist trouwens niet dat je van BEIDE plaatsen naar Spanje kan. <Toch weer wat geleerd>
 
NATUURLIJK ben ik daar toen ook doorheen gereden. Ligt echter wel achteraf................



TS wil ook naar de Pyreneeën en daar kan ie een veel mooiere natuurlijke weg door de rotsen bezoeken. Zie plaatjes op Google: Le Mas-d'Azil.
masdazil.jpg


Net buiten de Picos is er ook nog een pas met prachtig uitzicht over de zee. De Mirador del Fitu...............!!
20160812-01 Picos Fitu.JPG


of je bezoekt de Lagos de Covadonga.....
20160813-03 Lagos Cov.JPG


Ik had 't geluk van heel goed weer!
Dat is niet altijd in de Picos.......................'(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan