Piekspanning ER-5?

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.149
2.893
Erps-Kwerps
Enkele maanden geleden is de spanningsregelaar van mijn ER-5 kapot gegaan met alle gevolgen van dien. Ondertussen is de boel eigenlijk alweer een tijdje "up and running". Maar ik merk soms dat er iets niet pluis is. Vooral 's avonds als het donker is merk ik bij hoge toerentallen dat de verlichting ineens feller begint te branden. Aangezien mijn toerenteller toentertijd is doorgebrand weet ik niet bij welk toerental maar ik schat dat het ergens bij 8000 toeren begint. Ik heb bij het monteren van de onderdelen alles nagemeten en alle spanningen waren in orde bij de normale toerentallen. Ik heb het dan over de spanningen van de dynamo (3 fasen) maar ook na de spanningsregelaar was alles in orde. Omdat ik de buren te vriend wil houden ga ik niet hier achter in mijn tuin, of voor op straat bij 10000 toeren mijn spanningen meten, zelfs een ER-5 maakt een kolereherrie met een open pijp...
Ik zit er aan te denken om een voltmetertje te installeren, zoiets: https://www.banggood.com/nl/Waterpr...tml?currency=EUR&createTmp=1&cur_warehouse=CN
Waarschijnlijk gaat dat ding bevestigen wat ik al vermoed, dat de spanning vanaf een bepaald toerental te hoof is, ik ga dan wel weten hoeveel te hoog.
Daarop vooruitlopend vraag ik mij af of dat door de spanningsregelaar word veroorzaakt of dat de dynamo de oorzaak kan zijn.
 
Mij lijkt het niet zo een punt als je dit tussen 11.00 en 16.00 uur doet. Je hoeft hem toch maar een keer door te trekken en dan kun je de meter toch aflezen? Of je moet al een slechte relatie met de buurt hebben uit het verleden.
Ik zou het gewoon thuis doen.
Of je moet dat metertje ook nog in de toekomst willen gebruiken. Als je het daar besteld duurt het ook nog een tijdje voor het binnen is en kan er al meer op je motor stuk zijn. Of je moet niet meer met de motor rijden?
 
Ik heb tot nu toe nog een redelijk goede relatie met mijn buren en dat wil ik ook zo houden. Ze zijn wel redelijk wat gewend van mij hoor.
Maar het is niet met een keer gas geven opgelost, ik ga echt wel een aantal metingen moeten doen en tijdens zo'n meting moet de motor toch minstens 5 á 10 seconden bijna volgas draaien, zal in de praktijk waarschijnlijk nog wel langer zijn, en dat een aantal keren.
Ik denk dat ik inderdaad op zoek moet naar een industrieterrein ofzo.
Ik zou alleen nu al op voorhand graag willen weten of een te hoge spanning van de dynamo er voor kan zorgen dat de spanning na de spanningsregelaar ook te hoog word. En wat zou eventueel een oorzaak kunnen zijn dat een dynamo een te hoge spanning geeft.
Oh ja, voor ik het vergeet, het komt niet altijd voor, soms gebeurd het dat de lichten feller gaan branden, andere keren weer niet. De reden waarom ik een beetje de dynamo verdenk is omdat de spanningsregelaar nieuw is en per definitie dus fatsoenlijk zou moeten werken.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, maar meten is uiteraard meten.

Bij mijn motor zie ik wel dat als ik deze stationair heb draaien en wat gas geef, de verlichting wat feller gaat branden. Dit komt ook omdat de laadspanning stationair te laag is om de accu fatsoenlijk te laden en als ik dan wat gas geef gaat de laadspanning ook naar boven.

Ik zou er niet raar van staan te kijken als dat bij jouw motor ook gewoon het geval is.
 
1/ Ik zou alleen nu al op voorhand graag willen weten of een te hoge spanning van de dynamo er voor kan zorgen dat de spanning na de spanningsregelaar ook te hoog word.

2/ De reden waarom ik een beetje de dynamo verdenk is omdat de spanningsregelaar nieuw is en per definitie dus fatsoenlijk zou moeten werken.

heb je al eens uitgedoktert hoeveel volt zo'n stator levert ? en vanaf welke waarde zou je dat als "te hoog" gaan beschouwen ?

2de is het domste uitgangspunt dat je maar kan bedenken.
 
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, maar meten is uiteraard meten.

Bij mijn motor zie ik wel dat als ik deze stationair heb draaien en wat gas geef, de verlichting wat feller gaat branden. Dit komt ook omdat de laadspanning stationair te laag is om de accu fatsoenlijk te laden en als ik dan wat gas geef gaat de laadspanning ook naar boven.

Ik zou er niet raar van staan te kijken als dat bij jouw motor ook gewoon het geval is.

Dit is iets anders als van stationair naar verhoogd toerental gaan, dat is een nauwelijks merkbaar verschil in lichtsterkte. Hier gebeurd het dan ook bij hoge toerentallen en het verschil is echt wel duidelijk zichtbaar.

heb je al eens uitgedoktert hoeveel volt zo'n stator levert ? en vanaf welke waarde zou je dat als "te hoog" gaan beschouwen ?

2de is het domste uitgangspunt dat je maar kan bedenken.

Ik heb er inderdaad wel een idee van hoe hoog die spanning kan zijn, vandaar dat ik benieuwd ben of een spanningsregelaar de nog hogere spanningen getemd krijgt. Geen idee hoe hoog de spanning moet zijn voordat ze als te hoog bestempeld kan worden, vandaar mijn vraag.

En als je goed leest zie je dat ik de dynamo begin te verdenken, maar de spanningsregelaar zeker niet uitsluit. Ook nieuwe onderdelen kunnen al mankementen hebben, daar ben ik me zeker bewust van.
Daarom, kan een dynamo een dermate hoge spanning leveren dat de spanningsregelaar ze niet meer deftig geregeld krijgt?
 
De spanningsregelaar kan best de oorzaak zijn.

Deze sluit boven de drempelwaarde (tussen 13,8 en 14,5 V) met thyristoren de wikkelingen kort naar massa en dat meerdere keren per omwenteling van de krukas. Daar worden de thyristoren en de regelelectronica behoorlijk warm van en kan dan bij een foute waarde gaan regelen.

Heel in het kort voor 1 wikkeling uitgelegd hoe het werkt.
(Gele) draad van de wikkeling komt aan bij de gelijkrichter/spanningsregelaar. Daar splits deze aansluiting zich, 1 tak gaat via een normale diode naar de accu-/boordnet en levert de gelijkspanning, de andere tak gaat via een thyristor naar massa.

Deze thyristor moet je zien als een schakelaar die normaal open staat, dus niet geleidend is. Stijgt de accu-/boordspanning boven de normale waarde dan wordt de thyristor op de "gate" aangestuurd en gaat geleiden. Het knooppunt van de gele draad komt nu via de thyristor aan massa te liggen en wordt bijna 0 Volt.
 
Laatst bewerkt:
Hey Hollender,

Ik had vorige week bij mijn er5 ook laadproblemen. Te veel laadspanning. Gevolg een kapotte opgeblazen accu.

Na het kopen van een nieuwe accu en spanningsregelaar was bij mij het probleem weg. Ik had eerst ook sterk het vermoeden dan het aan de dynamo lag. Maar de spanningsregelaar werkte gewoon niet meer.
 
misschien een Mosfet regelaar gebruiken. Er zijn wel meerdere motoren die hoge wisselspanningen afgeven waarbij de regelaar behoorlijk van op hun donder krijgen. De mosfet regelaar heeft het voordeel dat deze bijna geen overgangsweerstand heeft en veel minder warm wordt. Miscchien een optie voor je ?
 
Hey Hollender,

Ik had vorige week bij mijn er5 ook laadproblemen. Te veel laadspanning. Gevolg een kapotte opgeblazen accu.

Na het kopen van een nieuwe accu en spanningsregelaar was bij mij het probleem weg. Ik had eerst ook sterk het vermoeden dan het aan de dynamo lag. Maar de spanningsregelaar werkte gewoon niet meer.

Je mag blij zijn dat het enkel de accu was, bij mij gingen de accu, toerenteller en alle lichten er aan, samen met spanningsregelaar natuurlijk.

misschien een Mosfet regelaar gebruiken. Er zijn wel meerdere motoren die hoge wisselspanningen afgeven waarbij de regelaar behoorlijk van op hun donder krijgen. De mosfet regelaar heeft het voordeel dat deze bijna geen overgangsweerstand heeft en veel minder warm wordt. Miscchien een optie voor je ?

En waar is zulks te krijgen? Is het de moeite om te overwegen? De originele was (ga er even van uit dat het de originele was) 18 jaar oud, dan mag er al eens iets sneuvelen eh. De huidige is geen originele, maar ook niet zo'n goedkope Chinese prul.
Ik ga alleszins eens moeten meten waar het probleem zit en hoe groot dat probleem is.
 
Hier bijvoorbeeld,

CARR531 Spanningsregelaar gelijkrichter [CARR531] - €112,00 : Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics

(google is your best friend :+ )

De dynamo geeft de spanningen af weleens waar 3 fase wisselspanning .
Stationair vaak rond de 20 a 25 volt en hogere toerentallen loopt dit op tot wel 70 volt wissel.
De spanningsregelaar heeft een circuit dat de hoge spanning gelijkricht en zorgt dat de spanning die dan gelijkgericht is tussen de 13.5 en 14.3 of zoiets afgekapt wordt zodat de accu niet overladen wordt en geen hoge spanningen te verduren krijgt. vaak raakt eerst de regelaar defect dan de accu en soms de dynamo .

Er wordt al vaker Mosfet regelaars toegepast denk aan bv CBR600 RR dit in verband omdat de Honda regelaars het vaak begaven door de warmte ontwikkelingen. Je kunt onder de regelaar een blok aluminium onder zetten om de warmte beter te laten geleiden. Vaak begint de ellende na verloop van tijd (denk aan jaren) bij de steker waar de drie fase draden (vaak gele draden) zitten. Er ontstaat dan overgangsweerstand door de hoge laadstromen waardoor er steeds meer warmte wordt ontwikkelt en de boel inbrand met alle gevolgen van dien.
Ook de bedrading wordt daar hard en stug en breekt af. Met af en toe een check kun je gezeur voorkomen en op tijd ingrijpen.
 
Laatst bewerkt:
Zal wel rond de waarden >15 Volt en <20 Volt gelijkspanning belast liggen denk ik .
De warmte dissipatie is behoorlijk max een volt of 6 keer de laadstroom .
Vandaar die koelribben .
 
Even uit mijn hoofd: Nadat ik alle kapotte onderdelen vervangen had heb ik natuurlijk metingen gedaan. Stationair gaf de dynamo inderdaad ergens rond de 20 volt, bij 4000 tot 5000 toeren zat dat ergens tussen de 65 en 70 volt. Spanningsregelaar was ook goed, stationair weet ik zo niet meer, maar met een iets verhoogd toerental was dat bijna 14 en bij 4000 tot 5000 toeren zat dat iets over de 14 volt. Geen schokkende waardes dus.
Momenteel heb ik nog steeds dezelfde waardes. Het probleem doet zich echter voor op hoge toerentallen, 9000 en hoger, zodat ik dat niet hier in mijn tuin kan gaan nameten. Het doet zich ook niet altijd voor, wat een meting dan weer moeilijker maakt.
Zoals ik eerder al zei, ik ga me een dezer eens naar een afgelegen plek begeven om daar op mijn gemak de boel eens na te kijken, zal weinig anders op zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan