piepend geluid aan voorwiel

Dret'n

Rookie
2 jul 2006
6
0
Gent
Hellow,

heb sinds een paar dagen m'n eerste motor gekocht: een suzuki gs500 van '92. Met dit mooi weer heb ik er al veel plezier aan gehad, maar bij het rondtoeren hoor ik vaak hetzelfde piepende geluid (aan mn voorwiel) terugkomen. De eerste keer dat ik het hoorde reed ik op kasseien, dus dacht ik dat het m'n vering was, maar later kreeg ik het ook gewoon op asfalt. Nu heb ik ondervonden dat het gepiep start wanneer het gewicht van de motor op het voorwiel komt te liggen (bij remmen bvb).
Ik vermoed dat het de kogellagers van het voorwiel zijn, maar zeker ben ik niet.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en wat ik eraan kan doen?

Alvast bedankt!
Dre'tn
 
Lagers denk ik niet. Lagers maken een knarsend, schrapend, bonkend of rammelend geluid. Piepen komt vaak door snellere trillingen. Zoals "Zeeuwse Klei" al meldde is het voor de hand liggend dat het bij de remmen te vinden is.
Het loont de moeite om de blokken er even uit te halen, schoon te maken met een staalborstel en weer te monteren. Als je slim bent smeer je iets kopervet aan de "oogjes". NIET OP DE REMVOERING!!! Het is ook niet onverstandig om de remzuiger met en C-griptang even terug te drukken. Dan is de grootste kans op piepen verdwenen. "Droog" gemonteerde blokken willen door trilling wel eens gaan piepen. Ook zonder dat er geremd wordt omdat de blokken vaak iets aanlopen tegen de schijf.

Btw. Welkom op MF! *O* *O* *O*
 
De remzuigers gaan regelmatig vastzitten. Als je ze even terugdrukt zijn ze weer gangbaar. Bij gebruik zijn ze weinig in beweging. Dus de kans is groot dat er ergens een zuiger blijft hangen. En een keer helemaal terug duwen kan geen kwaad.
 
De remzuigers gaan regelmatig vastzitten. Als je ze even terugdrukt zijn ze weer gangbaar. Bij gebruik zijn ze weinig in beweging. Dus de kans is groot dat er ergens een zuiger blijft hangen. En een keer helemaal terug duwen kan geen kwaad.

Juist als ze vastzitten moet je ze niet terugdrukken. Want dat betekent dat de zuigers vuil zijn en als de ze dan terugdrukt druk je het vuil de klauw in, wat in het ergste geval een kapotte keerring oplevert...

Dat spul hoort gewoon soepel te gaan en doet het dat niet, dan moet je het schoonmaken.
 
Ook ooit zo´n probleem gehad, tijdje gezocht en het bleek de KM teller kabel te zijn.
Deze losgehaald, gesmeerd en het probleem was verholpen.
Het gaf inderdaad een piepend geluid, en het was niet eenvoudig om dat te vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan