Piepend geluid aan Yamaha Wildstar xv1600A

Strife

MF'er
1 mei 2008
58
0
Utrecht
Facebook
Hallo,

Al enige tijd hoor ik dat mijn voorwiel aanloopt of iets dergelijks.
Ik heb geen idee waar dit aan ligt, de motor heeft absoluut geen klappen gehad dan nog zijn die banden zo dik dat die een klapje zouden moeten kunnen hebben.
Ik ga er dus vanuit dat dit vuil is of iets dergelijks?

Heeft iemand een idee waar het zou kunnen zitten en waar ik het mee schoon kan maken?
Alvast heel erg bedankt voor reacties!!

Fotootje van de motor in de bijlage.
full
 
Ik zou kijken naar :

1) vastlopende rem,
2) versleten remblokjes
3) versleten wiellager
 
Goh, geen vuil dus. Dat zou jammer zijn...
Heeft iemand een idee wat een goede motorzaak is in de buurt van Vleuten?
Ben al bij zoveel zaken geweest die woekerprijzen hanteren en waar zogenaamd alles stuk is.
Dan kan ik het even na laten kijken :-)

Sleëer, dank voor je bericht!
 
Goh, geen vuil dus. Dat zou jammer zijn...
Heeft iemand een idee wat een goede motorzaak is in de buurt van Vleuten?
Ben al bij zoveel zaken geweest die woekerprijzen hanteren en waar zogenaamd alles stuk is.
Dan kan ik het even na laten kijken :-)

Sleëer, dank voor je bericht!

allemaal afzetters, die voor het smeren van je wiellager keerringen de hoofdprijs vragen :(
 
Goh, geen vuil dus. Dat zou jammer zijn...
Heeft iemand een idee wat een goede motorzaak is in de buurt van Vleuten?
Ben al bij zoveel zaken geweest die woekerprijzen hanteren en waar zogenaamd alles stuk is.
Dan kan ik het even na laten kijken :-)

Sleëer, dank voor je bericht!
Hier langs gaan en twee appelflappen meenemen: Snelmotoren – De beste motorzaak van Utrecht

Dan krijg je iig een goede diagnose en goed advies.
En wie weet is het ook nog eens zo verholpen, als het iets eenvoudigs is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ja, ik zou mij niet zo heel druk maken om een piepend geluid, dat is volgens mij zo opgelost. Misschien even goed schoonmaken, blokjes vervangen etc. en kijk even of je schijf van de schijfrem niet verbogen is. Ooit vergeten om je schijfremslot er af te halen? Misschien heeft de schijf een kleine optater gehad?
 
Het is allemaal niet zo moeilijk te controleren. De Wildstar heeft relatief eenvoudige techniek.
En als je met motorzaken niet zo veel compassie hebt (soms best begrijpelijk) moet je zoeken bij de collega-rijders/liefhebbers/sleutelaars.
Dat blijft een beetje afhankelijk van je woonplaats. Bij ons, WSFH, zitten er verschillende, waaronder ondergetekende. En wij sleutelen al een aantal jaren aan met name de Wildstar.
 
Hallo,

Al enige tijd hoor ik dat mijn voorwiel aanloopt of iets dergelijks.
Ik heb geen idee waar dit aan ligt, de motor heeft absoluut geen klappen gehad dan nog zijn die banden zo dik dat die een klapje zouden moeten kunnen hebben.
Ik ga er dus vanuit dat dit vuil is of iets dergelijks?

Heeft iemand een idee waar het zou kunnen zitten en waar ik het mee schoon kan maken?
Alvast heel erg bedankt voor reacties!!

Fotootje van de motor in de bijlage.[afbeelding]




Spuit eens voorzichtig met een spuitbus siliconen spray tussen de remcilinders en het remblokje. Trillen van iets bewegende remblokje en de cilinder kan het piepen veroorzaken.

Als je het ook hoort bij stilstand is het iets anders.
 
Ik zou niet gaan spuiten in je remklauwen. Als dat het oplost, is het maar tijdelijk. Je moet niet de symptomen aanpakken, maar de oorzaak.
Klauwen er af, zuigers er uit, ligplaats van stofring en kering schoonmaken. Met het juiste sapje weer in elkaar, nieuwe remvloeistof(ook niet verkeerd) er in en kopervet op de glijvlakken van de remblokken.
Als het dan nog niet weg is, weet je dat het niet aan je remmen ligt en zijn die in ieder geval weer goed onderhouden.
Als je remzuigers niet goed terugkomen in de klauw kunnen die tegen de schijf aan blijven lopen.
Het eerder genoemde "aanlopen" moet ergens sporen nalaten. Maar ik kan me niet voorstellen dat een 130 band in het ruim bemeten spatbord van een Wildstar aanloopt. Als dat zo is , is er iets goed mis.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet gaan spuiten in je remklauwen. Als dat het oplost, is het maar tijdelijk. Je moet niet de symptomen aanpakken, maar de oorzaak.
Klauwen er af, zuigers er uit, ligplaats van stofring en kering schoonmaken. Met het juiste sapje weer in elkaar, nieuwe remvloeistof(ook niet verkeerd) er in en kopervet op de glijvlakken van de remblokken.
Als het dan nog niet weg is, weet je dat het niet aan je remmen ligt en zijn die in ieder geval weer goed onderhouden.
Als je remzuigers niet goed terugkomen in de klauw kunnen die tegen de schijf aan blijven lopen.
Het eerder genoemde "aanlopen" moet ergens sporen nalaten. Maar ik kan me niet voorstellen dat een 130 band in het ruim bemeten spatbord van een Wildstar aanloopt. Als dat zo is , is er iets goed mis.

Als dat het oplost weet je de oorzaak, met die info kun je verder.
 
Ik zou niet gaan spuiten in je remklauwen. Als dat het oplost, is het maar tijdelijk. Je moet niet de symptomen aanpakken, maar de oorzaak.
Klauwen er af, zuigers er uit, ligplaats van stofring en kering schoonmaken. Met het juiste sapje weer in elkaar, nieuwe remvloeistof(ook niet verkeerd) er in en kopervet op de glijvlakken van de remblokken.
Als het dan nog niet weg is, weet je dat het niet aan je remmen ligt en zijn die in ieder geval weer goed onderhouden.
Maar dat is toch ook gewoon een hoop werk doen zonder dat je weet wat het is :?
Als je remzuigers niet goed terugkomen in de klauw kunnen die tegen de schijf aan blijven lopen.
Het eerder genoemde "aanlopen" moet ergens sporen nalaten. Maar ik kan me niet voorstellen dat een 130 band in het ruim bemeten spatbord van een Wildstar aanloopt. Als dat zo is , is er iets goed mis.
Ik ben het wel met je eens: zoek uit waar het zit, en hoe het komt.

En dat ga je dan verhelpen :Y
 
Het is misschien een hoop werk, maar het is bij de meeste motoren vaak het kind van de rekening, achterstallig onderhoud. Ik zie maar al te vaak dat dat soort dingen nooit gedaan wordt, ook niet bij een motorzaak tijdens een grote beurt, die wel groots wordt afgerekend.
Ik ben zelf meer van preventief onderhoud, dus voor dat het storing geeft. Weet je zelf ook meteen waar je mee rond rijdt.
Het is best wel moeilijk om geluiden, die je tijdens het rijden verneemt, in stilstand op te zoeken.
Dus is mijn werkwijze, losgooien, controleren, onderhouden en opbouwen. Er kan aan/in een voorwiel niet zo heel veel herrie maken, remmerij en voorwiellagers.
 
Zo, kan eindelijk weer reageren (wachtwoord werkte niet op mijn telefoon).
Maarre, NEE het is nog niet opgelost helaas!!
Knutselsmurf, je zei een hierboven ergens dat jij en je WSFH genoten, knutselen en dat jullie de Wildstar goed kennen.
Is er daar misschien iemand die er naar zou kunnen kijken (tegen vergoeding natuurlijk)?

Ik ga gewoon liever niet naar een dealer die er 80 euro per uur voor rekent om ernaar te staan kijken van een afstandje.
Hoor het graag!!
 
Zo, kan eindelijk weer reageren (wachtwoord werkte niet op mijn telefoon).
Maarre, NEE het is nog niet opgelost helaas!!
Knutselsmurf, je zei een hierboven ergens dat jij en je WSFH genoten, knutselen en dat jullie de Wildstar goed kennen.
Is er daar misschien iemand die er naar zou kunnen kijken (tegen vergoeding natuurlijk)?

Ik ga gewoon liever niet naar een dealer die er 80 euro per uur voor rekent om ernaar te staan kijken van een afstandje.
Hoor het graag!!

tja, jij bent de waard.
 
Op het moment is er een "Indian Summer" gaande, wil zeggen dat het best nog rijdbaar weer is. Ik kan niet in de agenda van mijn sleutel-collega's kijken, maar ik heb wel tijd om er naar te kijken en eventueel op te lossen. Maar ik woon niet om de hoek. Je rijdt dan Baatsen voorbij, linkje hierboven motorzaak Utrecht.
De andere twee sleutelaars wonen in de omg Wageningen en omg Turnhout. En naar mij is het 70km enkel.
Ik hoor het wel, adres via een persoonlijk bricht.
 
Vandaag is Strife hier geweest met de "piep". Altijd moeilijk om zo'n geluid, wat je onder het rijden hoort, thuis te brengen in je motor.
Dus vandaag de voorremmen eerst eens onder handen genomen. Dus klauwen er af, remblokken er uit en schoonmaken, altijd een lekker zwart klusje. De zuigers naar buiten gepompt, vuilranden verwijdert en gekeken of ze nog wilde draaien. Dat lukt bij de een beter als bij de ander, maar uiteindelijk alle vier schoon kunnen maken. De remblokken liepen aardig vast op de RVS glijplaten. Dus die ook verwijderd en onder deze glijplaten had de corrosie van de aluminium klauwen aardig wat ruimte in beslag genomen. Er zat een complete koek in. Verwijderd, terug geplaatst, wat kopervet op de glijplaten en het liep weer lekker.
Alles netjes teruggezet met het juiste moment. Dus daar kan het niet meer aan liggen, de zuigers gingen ook weer netjes iets terug bij het loslaten van de rem hendel.
Nu even afwachten of het het gewenste resultaat heeft.
Het was sowieso weer een gezellige middag, er waren nog wat collega-rijders gearriveerd.
 
Knutsel, dat was me de middag wel.
Je hebt een aantal mooie motoren voor je deur staan zeg! Liefhebber, dat blijkt!

Ik vond het erg gezellig, prima koffie ook en het was gezellig. Ik heb er ook zeker wat van geleerd, kom graag bij je terug voor de jaarlijkse beurt!

Het piepen hoor ik trouwens inderdaad niet meer, behalve een heel kort klein piepje op het moment dat ik mijn gas loslaat in een hoge versnelling en hoge toeren draai. Dat is niet het geluid dat ik eerst hoorde dus dat piepje zat wel degelijk in de remmen en is nu verholpen.
Wat je me mailde over wat er nog meer mis zou kunnen zijn, daar kijk ik ook graag nog eens naar met je, wellicht tijdens de jaarlijkse beurt.

Nogmaals dank, en tot de volgende keer :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan