Piepende schijven

Kevjan

MF veteraan
14 sep 2004
23.492
448
Hoogwoud
Even een vraag, want ik weet het niet meer…
Ik heb volledig zwevende gietijzeren Brembo schijven op m’n motor zitten. Remt als een jekko, dat is het probleem zeker niet.
Wat wel het probleem is: De laatste 5 tot 10 meter voor het stilstaan (remmen voor stoplicht, niet kijkende koekblikkers en roekeloos overstekende koters) piepen m’n remmen :? . Niet zachtjes, nee gewoon kneiterhard. Net als gortdroge trommelremmen van een vrachtwagen |( .

Dit is logisch natuurlijk doodvervelend. Ik dacht eerst dat het de remblokken waren. Keurig ingevet met koperpasta, maar het piepen blijft.

Nu verdenk ik eigenlijk dat het de busjes zijn die schijf zwevend maken. Zijn mijn schijven stiller te krijgen? En zo jah? Hoe? Want het begint toch een beetje vervelend te worden.
 
Ik heb het ook gehad en bij mij was het alsof de tram de hoek om kwam. Ik heb zelf mijn brakingschijven zwevend gemaakt en als ik bijna stilstond dan had ik echt al de aandacht van het overige verkeer op mij gevestigd. Oplossing: van die gegolfde verende ringetjes tussen bus en remschijf monteren en je bent er gegarandeeerd vanaf. HOP heeft ze meestal in voorraad en ook zeker voor Brembo remschijven.
 
Blikjes achter de remblokken willen ook wel helpen denk ik. Originele Yamaha blokken voor mijn fiets worden standaard daarmee geleverd. 1x Had ik een ander merk zonder die dingen en continu gepiep. Kopervet en iets rondschuren van de remvoeringsranden hielp wel wat, maar niet 100%
 
ik heb het ook, piepen als een stadsbus _O-
ik heb een BMW met vaste schijven in een grimeca/brembo combinatie.
het ligt dus niet aan losse/ovale/versleten busjes.
het remt als een jekko, waar zou ik me druk om maken?
 
als ik de stoppie omhoog zet (dus dan rem je heel hard, daarna rem je bijna niet) hoor je even een flinke piep. let wel dat ik een aardig eind van de camera ben want die is ingezoomd. staat er zeker 40 meter vanaf. maar is het zo'n soort geluid? dan zou ik me niet teveel zorgen maken..
Ohh da's wel een heel laf piepje :P , daar zou ik me idd geen zorgen om maken. De mijne is vele malen harder ;) .
Ik heb het ook gehad en bij mij was het alsof de tram de hoek om kwam. Ik heb zelf mijn brakingschijven zwevend gemaakt en als ik bijna stilstond dan had ik echt al de aandacht van het overige verkeer op mij gevestigd. Oplossing: van die gegolfde verende ringetjes tussen bus en remschijf monteren en je bent er gegarandeeerd vanaf. HOP heeft ze meestal in voorraad en ook zeker voor Brembo remschijven.
Kijk !!!
Daar heb ik wat aan :Y . Dat klinkt idd precies als mijn situatie :Y . Ik ga even informeren naar zulke ringetjes 8-) .

Thnx man!
ik heb het ook, piepen als een stadsbus _O-
ik heb een BMW met vaste schijven in een grimeca/brembo combinatie.
het ligt dus niet aan losse/ovale/versleten busjes.
het remt als een jekko, waar zou ik me druk om maken?
Dat het als een idioot remt is geweldig... Van 160 naar 80 remmen totdat de achterkant niet meer weet waar die het zoeken moeten moet gaat prima...
Maar vanaf een kilometertje of 50 naar 0 trekt zoveel aandacht |( . Ik rij er al een tijd mee en als het te duur is om te verhelpen rij ik er lekker mee door :9

Die veerringetjes klinken erg betaalbaar, dus ik ga het gewoon proberen :)
 
Ik heb het ook gehad en bij mij was het alsof de tram de hoek om kwam. Ik heb zelf mijn brakingschijven zwevend gemaakt en als ik bijna stilstond dan had ik echt al de aandacht van het overige verkeer op mij gevestigd. Oplossing: van die gegolfde verende ringetjes tussen bus en remschijf monteren en je bent er gegarandeeerd vanaf. HOP heeft ze meestal in voorraad en ook zeker voor Brembo remschijven.


Maar hoe krijg je dan die originele busjes eruit? :?
 
Hmmm
volgens Hop zullen die ringetjes dus weer niet helpen en moet ik het zoeken in de remblokken |( .

Zul je met wave schijven net zo hard kunnen remmen als het setje wat ik nu heb?
 
volgens Hop zullen die ringetjes dus weer niet helpen en moet ik het zoeken in de remblokken |( .

Setje remblokken zal je de kop niet kosten en in het ergste geval piepen de nieuwe ook. Weet je in elk geval zeker dat het niet aan de blokken ligt en van pas komen doen ze toch wel, da's weer het 'voordeel' van een slijtage-onderdeel O-)
 
Nouhjah, kosten de kop niet... O-)

Ik denk dat er nu standaard Kawasaki (Genuine?)remblokken opzitten. En het vermoedde is dat deze niet goed samen gaan met gietijzeren schijven. Een goede vervanger schijnen dan Brembo carbon-keramische blokken te zijn. Speciaal geschikt gemaakt voor die gietijzeren rommel :) .
Maar dan toch weer even 43 euro per set B| .

Ze zijn besteld, want zoals je zegt... Ooit komen ze van pas, ook als deze piepen.
 
Update:
Even laten weten hoe het afgelopen is :) .
Ik heb nu 1,5 week met de Brembo carbon-keramische blokken gereden en het probleem is verholpen *D .

Het piepen is over en met 1 vinger kan ik gewoon flink hard remmen :) .
En ook het stuiteren van de voorvork tijdens hard remmen is zomaar over sinds deze remblokken :? . Ik zie geen direct verband, maar dat maakt niet uit het is een goede investering geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan